2022-06-05, 16:37
Medlem
Det handlar om macho-nivåer.
Inget annat.

13-16 år = Prova tobak / alkohol
16-20 år = Brukar tobak / alkohol
20-30 år= "Öl är det godaste som finns" (vatten vad är det?)
30-40 år = Whiskey introduceras och även här gör starka kryddor sin debut. Nu är överdrivet starka kryddor en del av machomannens diet.

Folk som äter stark mat är precis som veganer, har ni tänkt på det? Dom ska alltid skryta om hur de äter stark mat.

"Jag är vegan"... -->"Jag älskar stark mat"

Det är samma personer som köper en dyr bil för att styla inför personer de inte känner.

Kan lite chili vars gott? Ja inom rimlig mängd.
När det blir för starkt så blir det just det, bara starkt.
Så sluta försök inbilla oss andra att det är gott.
Citera
2022-06-05, 16:41
Medlem
Håller med, i min erfarenhet är det bara underkulturer som käkar stark mat, så som Kineser, Indier och Afrikaner.
Citera
2022-06-05, 16:51
Medlem
Jag har börjat tro att olika personer är olika mottagliga för kryddstyrka, på kanske lite olika sätt.

Efter att ha slö-tittat på några dussin snubbar som försöker pressa i sig Harakiri-korven (Youtube), så syns det väldigt tydligt att vissa klarar knappt 2 tuggor innan dom skakar så som knappt kan stå.

Andra däremot bara äter upp den, helt enkelt. Visar knappt en min. I dom fallen så syns det, att nästan alltid handlar det inte om 'hårdingar' som gör sitt bästa för att se opåverkade ut fastän dom lider satan på insidan. Utan dom för helt enkelt inte mycket av en kamp, alls. Dom bara äter upp den, och tyckte det var lite fart i den i största allmänhet. Värsta problemet för dom är att korven är så varm, får ägna 2 minuter att blåsa den sval, av dom 5 minuter man har på sig.

Jag har börjat tro att olika människor påverkas helt enkelt av kryddstark mat på olika sätt, och i olika grad. Skulle gissa att poliser och väktare kan ha erfarenheter av vissa som tål hur mycket pepparspray som helst, medan andra håller på dör bara efter en kort puff liksom. Och att det självfallet inte har med någon 'macho-faktor' att göra alls. Sånt är bara nys och utåtagerande osäkerhet.
Senast redigerad av Robbinist 2022-06-05 kl. 17:00.
Citera
2022-06-05, 17:15
Medlem
Facebacks avatar
Jag är en är själv en som gillar stark mat, äter nästan bara starkt och kan inte äta vanlig mat längre då det smakar inget. Har alltid california reper i maten men inte ens den är stark nog för mig längre. Äter råa chilis med en öl efter jobbet, i bland med en fet ciggar efter jag avnjutit samlag med en kvinna
Citera
2022-06-05, 17:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rexlz

Kan lite chili vars gott? Ja inom rimlig mängd.
När det blir för starkt så blir det just det, bara starkt.

Du måste förstå att folk är olika, jag har inga som helst problem att känna fler smaker även fast maten är stark. För mig är det helt obegripligt hur man kan missa smaken av ingefära, vitlök, nejlika och kanel i en superstark vindaloo. Det hettar och bränner men självklart smakar det fortfarande ingefära.
Citera
2022-06-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Jag har börjat tro att olika personer är olika mottagliga för kryddstyrka, på kanske lite olika sätt.

Efter att ha slö-tittat på några dussin snubbar som försöker pressa i sig Harakiri-korven (Youtube), så syns det väldigt tydligt att vissa klarar knappt 2 tuggor innan dom skakar så som knappt kan stå.

Andra däremot bara äter upp den, helt enkelt. Visar knappt en min. I dom fallen så syns det, att nästan alltid handlar det inte om 'hårdingar' som gör sitt bästa för att se opåverkade ut fastän dom lider satan på insidan. Utan dom för helt enkelt inte mycket av en kamp, alls. Dom bara äter upp den, och tyckte det var lite fart i den i största allmänhet. Värsta problemet för dom är att korven är så varm, får ägna 2 minuter att blåsa den sval, av dom 5 minuter man har på sig.

Dessa människor äter mycket stark mat i övrigt. Toleransen för capsaicin går upp fort om du äter det varje dag. Det är då det brukar bli riktigt gott istället för jobbigt med stark mat, istället är det mycket smak och man får även en kick av det. Det är högst beroendeframkallande.
Citera
2022-06-05, 17:28
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Du måste förstå att folk är olika, jag har inga som helst problem att känna fler smaker även fast maten är stark. För mig är det helt obegripligt hur man kan missa smaken av ingefära, vitlök, nejlika och kanel i en superstark vindaloo. Det hettar och bränner men självklart smakar det fortfarande ingefära.

Ingefära och kanel i vindaloo? Vette tusan, men på ett bra ställe så växer hettan i hela munnen, smaker kommer fram på ett fantastiskt sätt. Budget-indier drar bara på en massa cayennepeppar och då smakar det inge vidare.
Citera
2022-06-05, 17:38
Medlem
DontWantWars avatar
Beror på kultur, vad man äter under sin uppväxt, genetik och hur mycket man kan träna på att äta så stark mat som möjligt om man gillar sånt. Själv undrar jag snarare vad det är för fel på människor som börjar lipa över en liten jalapeño.
Citera
2022-06-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bizmarck
Har alltid undrat över förtjusningen över att äta så jävla stark mat så att hela käften domnar bort. Vad är vitsen med det?
Varför köpa svindyr och svinstark resturangmat som man ändå inte kommer känna smaken av efter första tuggan?
Lite hetta är väl ok, men blir det för starkt försvinner ju alla andra smaker? Förklara er för fan!

Kan inte förklara eftersom jag undrar detsamma?
Citera
2022-06-05, 17:47
Bannlyst
Citat:
Har alltid undrat över förtjusningen över att äta så jävla stark mat så att hela käften domnar bort. Vad är vitsen med det?
Varför köpa svindyr och svinstark resturangmat som man ändå inte kommer känna smaken av efter första tuggan?
Lite hetta är väl ok, men blir det för starkt försvinner ju alla andra smaker? Förklara er för fan!

Det är lite som knark. Det är inget nytt heller. Det ursprungliga romerska köket var väldigt enkelt, men ett par århundraden in i kejsardömet sågs det som ett ideal om maten innehöll så mycket kryddor att det var omöjligt att avgöra vilka råvaror maten bestod av.
Citera
2022-06-05, 18:05
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Citat:
Kukmätning.
Citera
2022-06-05, 18:12
Medlem
Jthunderas avatar
Styrkan i chili har inget med smaklökar att göra. Chili innehåller Kapsaicin som är ett nervgift och aktiverar Trillingnerven i käken som utsöndrar substans-P eller TRPV1 vilket utlöser en känsla av brännande hetta. Detsamma som om man hade bränt sig på riktigt.

Äter du chili regelbundet får du slut på signalsubstansen och det blir inte lika starkt längre. Håller du i detta kan du äta riktigt stark mat över tid utan att "bränna" dig. Man är inte så tuff alltså utan känner inget jämfört med en nybörjare.

Kapsaicin är inte vattenlösligt utan lipofilt vilket betyder det löses av fett. Äter men väldigt stark chili är det bästa att tex äta margarin eller något annat väldigt fett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in