2022-05-23, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplla
Har en inkomst som ligger på precis vad som ryms inom fribeloppet för det kommande halvåret men har samtidigt blivit erbjuden mer. Att löneväxla till extra pension gör jag redan.

Funderar på bilförmån, men det verkar som att CSN avser räkna sådan som inkomst, vilket innebär att mitt CSN skulle minska med 61% av bilförmånsvärdet.

Någon som har stött på liknande problem och har några tips? Finns det annars något annat som man kan löneväxla till utan att CSN hajar till? Funderar annars på att plocka rejält med förskottslön innan 1 juli.

Förskott är en bra idé, du kanske kan fråga om efterskott i slutet på kalenderåret om du ändå hamnar över fribeloppet så slopar/minskar du CSN terminen efter bara.
Annars kanske du kan förhandla om längre semester eller kortare arbetsveckor.
Citera
2022-06-04, 22:16
Medlem
Hur får CSN att skita i och få tillbaka lånet?

Hur kan jag övertyga csn om att jag inte ska betala tillbaka lånet på ett snällt sätt och skulle hot funka om man t.ex hotar att dom antingen skriver av lånet eller så ska man flytta utomlands och aldrig mer betala skatt här det är ju i slutändan staten som förlorar på det när man menar allvar så för dom är det bättre att strunta i att få tillbaka några tiotusen kronor jämfört mer hur mycket skatt man annars kommer få betala och snälla inga offtopic svar nu jag behöver absolut inga lektioner i moral och dylikt det är INTE det tråden handlar om vill man snacka moral så ska man starta en annan tråd med rubrik "är det omoraliskt att inte betala tillbaka till csn" eller finns det bättre sätt än hot
Senast redigerad av HouseofKnowledge 2022-06-04 kl. 22:22.
Citera
2022-06-04, 22:22
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Hur kan jag övertyga csn om att jag inte ska betala tillbaka lånet på ett snäll sätt och skulle hot funka om man t.ex hotar att dom antingen skriver av lånet eller så ska man flytta utomlands och aldrig mer betala skatt här det är ju i slutändan staten som förlorar på det när man menar allvar så för dom är det bättre att strunta i att få tillbaka några tiotusen kronor jämfört mer hur mycket skatt man annars kommer få betala ich snälla inga offtopic svar nu jag behöver absolut inga lektioner i moral och dylikt det är INTE det tråden handlar om vill man snacka moral så ska man starta en annan tråd med rubrik "är det omoraliskt att inte betala tillbaka till csn" eller finns det bättre sätt än hot

Du blir aldrig av med lånet oavsett hur mycket du än bönar och ber, hotar du så blir du bara polisanmält.
Flyttar du, så kommer CSN att spåra dig ändå. Dom har börjat med det för 10 år sedan, eftersom så många som dig t.ex. inte känner för att göra rätt för sig. Lycka till. Hoppas att du åker dit så det visslar om det
Citera
2022-06-04, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GleefulGoshawk61
Kan du skriva det där igen, fast på svenska tack? Lite punkter hade hjälpt.

Antingen låter dom mig vara och skriver av lånet eller flyttar jag utomlands och därmed slutar betala skatt funkar ett sånt argument eller nej tråden är tydlig det är du som komplicerar saker
Citera
2022-06-04, 22:25
Medlem
Mr.Berits avatar
Jävla parasitbetende. Det blir nog svårt att komma undan. Även om du lämnar landet så kommer det en dag som du dyker upp igen för att parasitera dig på det svenska sjukvårdssystemet.
Citera
2022-06-04, 22:26
Medlem
Ring och hota med våld, det fungerar nästan alltid.
Citera
2022-06-04, 22:27
Medlem
Laureths avatar
Du kommer definitivt undan om du hotar med rätt grejer. Ta reda på saker om handläggarens familj och sånt så får du defitintivt resultat.
Citera
2022-06-04, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Ring och hota med våld, det fungerar nästan alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Du kommer definitivt undan om du hotar med rätt grejer. Ta reda på saker om handläggarens familj och sånt så får du defitintivt resultat.

Nej sånt håller jag inte på med utan det ska vara hederligt och seriöst för jag har ju möjlighet att flytta till utlandet en tjej jag känner har redan flyttat och står nu som utvandrad sedan ett visst datum tillbaka men att jag stannar och jobbar och betalar skatt är ju win win för alla
Citera
2022-06-04, 22:31
Medlem
Citat:
Nej sånt håller jag inte på med utan det ska vara hederligt och seriöst för jag har ju möjlighet att flytta till utlandet en tjej jag känner har redan flyttat och står nu som utvandrad sedan ett visst datum tillbaka men att jag stannar och jobbar och betalar skatt är ju win win för alla

Hederligt att undgå att betala tillbaka ett skattefinansierat lån?
Citera
2022-06-04, 22:35
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
CSN anlitar indrivningsfirmor utomlands. Ok, du kan flytta till Syrien, Somalia eller Afghanistan då kan det funka.
Citera
2022-06-04, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Hederligt att undgå att betala tillbaka ett skattefinansierat lån?

Ja allt är relativt om alla parter är med på det och alla tjänar på det är det faktiskt hederligt ja bättre än att bara försvinna utan att säga någonting dessutom skriver dom på sin sida att om man kommer med synnerliga skäl typ så kan dom tänka sig skriva av lånet
Citera
2022-06-04, 22:38
Medlem
Citat:
Ja allt är relativt om alla parter är med på det och alla tjänar på det är det faktiskt hederligt ja bättre än att bara försvinna utan att säga någonting dessutom skriver dom på sin sida att om man kommer med synnerliga skäl typ så kan dom tänka sig skriva av lånet
Du skrev att avtal med CSN och oss skattebetalare när tog ditt lån.
DÅ var parterna överens, att du sedan är en parasit som inte håller din del av avtalet är raka motsatsen till hederligt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in