2022-06-04, 22:42
Medlem
boqpods avatar
Sannerligen en mycket god idé TS. 👍🏻
Du bör dock vara ytterst tydlig gentemot CSN, så jag råder dig till att skriftligen meddela dina avsikter och hot. Om du bara ringer dem, är det lätt att det blir missförstånd på något sätt och detta bör undvikas för din egen skull.
Dessutom ger det större tyngd och trovärdighet ifall du skriver till dem.

Stort lycka till och njut av värmen (om det är ”dit” du flyttar).
Citera
2022-06-04, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Du skrev att avtal med CSN och oss skattebetalare när tog ditt lån.
DÅ var parterna överens, att du sedan är en parasit som inte håller din del av avtalet är raka motsatsen till hederligt beteende.

Varför är du så dum dom skriver ju själva att om man kommer med synnerliga skäl så kan dom tänka dog skriva av lånet kan du deras jobb bättre än dom eller vad fan är det med dig egentligen
Citera
2022-06-04, 22:43
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HouseofKnowledge
Ja allt är relativt om alla parter är med på det och alla tjänar på det är det faktiskt hederligt ja bättre än att bara försvinna utan att säga någonting dessutom skriver dom på sin sida att om man kommer med synnerliga skäl typ så kan dom tänka sig skriva av lånet
Att du ens använder ordet hederligt i detta sammanhang är skrattretande.

Du måste vara en sorglig individ.
Jag lider med dina föräldrar.

Tråkigt att dina misslyckade studier åtminstone inte förbättrade din grammatik.
Senast redigerad av Fricky 2022-06-04 kl. 22:49.
Citera
2022-06-04, 22:47
Medlem
En vän till mig flyttade utomlands, dock så flyttar personen tillbaka till Sverige någon gång i framtiden så kommer hen behöva betala tillbaka lånet.

Men max belåna och stick sedan. Men då får du räkna med att aldrig vara bosatt i Sverige igen, på papper i alla fall.
Citera
2022-06-04, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Sannerligen en mycket god idé TS. 👍🏻
Du bör dock vara ytterst tydlig gentemot CSN, så jag råder dig till att skriftligen meddela dina avsikter och hot. Om du bara ringer dem, är det lätt att det blir missförstånd på något sätt och detta bör undvikas för din egen skull.
Dessutom ger det större tyngd och trovärdighet ifall du skriver till dem.

Stort lycka till och njut av värmen (om det är ”dit” du flyttar).

Haha sant att jag är dum men inte så dum att jag skulle hota någon skriftligen nej aldrig glöm det men ok jag skiter i detta ni är inte seriösa jag hade hoppats på seriösare svar men ok nu får jag ta det med csn direkt mod kan flytta tråden till papperskorgen
Citera
2022-06-04, 22:50
Medlem
Citat:
Varför är du så dum dom skriver ju själva att om man kommer med synnerliga skäl så kan dom tänka dog skriva av lånet kan du deras jobb bättre än dom eller vad fan är det med dig egentligen

Att du är en parasitapa är inte synnerliga skäl ditt mongo.

Ser fram emot att se dig i lyxfällan om x antal igår.

God kväll och lycka till!
Citera
2022-06-04, 22:59
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Haha sant att jag är dum men inte så dum att jag skulle hota någon skriftligen nej aldrig glöm det men ok jag skiter i detta ni är inte seriösa jag hade hoppats på seriösare svar men ok nu får jag ta det med csn direkt mod kan flytta tråden till papperskorgen

Jag menar naturligtvis inte att du ska hota en person eller för något brottsligt.
Menar att du i skrift ska framföra dina avsikter, vilket i trådstarten verkade vara att hota CSN att aldrig betala tillbaka lånet du tagit hos dem.
Men jag kanske missuppfattade.
Citera
2022-06-04, 23:18
Medlem
Nej, de bryr sig inte om du hotar att flytta utomlands och aldrig betala skatt i landet, de ser bara till sin lilla del, att få lånen tillbaka, någon större helhet är inte deras jobb att ta hänsyn till. Till och med människor som blivit sjukpensionärer och därigenom har "synnerliga skäl" till att få lånen avskrivna får det inte alltid, även om de sitter där med lägsta nivå på sjukersättningen, CSN har därtill lånindrivare i de flesta civiliserade länder så ska du undvika att betala tillbaka lånen får du flytta till nån avlägsen underutvecklad håla där det går att försvinna. Du kan inte vinna, bara betala och se glad ut.
Senast redigerad av Mon81 2022-06-04 kl. 23:22.
Citera
2022-06-05, 00:35
Medlem
Haajibs avatar
Var det inte CSN som drev in ca 10 miljoner i skulder hos utlänningar utomlands förra året?
Citera
2022-06-05, 00:50
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Hur kan jag övertyga csn om att jag inte ska betala tillbaka lånet på ett snällt sätt och skulle hot funka om man t.ex hotar att dom antingen skriver av lånet eller så ska man flytta utomlands och aldrig mer betala skatt här det är ju i slutändan staten som förlorar på det när man menar allvar så för dom är det bättre att strunta i att få tillbaka några tiotusen kronor jämfört mer hur mycket skatt man annars kommer få betala och snälla inga offtopic svar nu jag behöver absolut inga lektioner i moral och dylikt det är INTE det tråden handlar om vill man snacka moral så ska man starta en annan tråd med rubrik "är det omoraliskt att inte betala tillbaka till csn" eller finns det bättre sätt än hot
det är inga argument som biter på denna myndighet.
De arbetar efter de regleringsbrev som de får av regeringen och där står inget om att "de som inte vill betala och hotar med en utomlandsflytt slipper betala lånet"
Tänk om det vore så då skulle de inte få tillbaka en spänn av någon för detta skulle ju sprida sig som en lavin.
Nä du kan få uppskov om du inte har pengar, men de studier du har gjort för lånet kommer ju snart se till att du betalar tillbaka lånet enkelt.
Citera
2022-06-05, 00:53
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Lånet kan avskrivas vid hög ålder, men skulder lär du ha på hög trots det. Fogden och ränta blir du inte av med såvida du inte får skuldsanering.
Citera
2022-06-05, 03:25
Medlem
Citat:
Hur kan jag övertyga csn om att jag inte ska betala tillbaka lånet på ett snällt sätt och skulle hot funka om man t.ex hotar att dom antingen skriver av lånet eller så ska man flytta utomlands och aldrig mer betala skatt här det är ju i slutändan staten som förlorar på det när man menar allvar så för dom är det bättre att strunta i att få tillbaka några tiotusen kronor jämfört mer hur mycket skatt man annars kommer få betala och snälla inga offtopic svar nu jag behöver absolut inga lektioner i moral och dylikt det är INTE det tråden handlar om vill man snacka moral så ska man starta en annan tråd med rubrik "är det omoraliskt att inte betala tillbaka till csn" eller finns det bättre sätt än hot
Att fly landet för att slippa betala av det absolut mest fördelaktiga lån som finns låter inte genomtänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in