2022-06-04, 20:18
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad handlar ditt inlägg om egentligen?
Eller också inser han eller hon att det handlar om moralpanik. Barn utsätts hela tiden för risker och detta måste vi leva med. Eller anser du även att vi ska förbjuda barn från att äta onyttig mat (risken för diabetes du vet), cykla (kan ju bli påkörda eller köra omkull) eller spela fotboll (vet du hur många som skadar sig den vägen?).
Citera
2022-06-04, 20:28
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Idiot. Det som kan hända är att det blir 50 grader varmt i bilen. Och bebisen avlider.
Igår regnade det hela eftermiddagen och var runt 12 grader varmt. Nu vill jag att du ska förklara för mig hur det under dessa förutsättningar på en timme kan bli 50 grader varmt i bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Det spelar ingen roll om det är två timmars pass eller köpa en banan på Konsum, man lämnar inte ett spädbarn ensam utanför huset väggar.
Om barnet är i en trygg miljö skyddad mot väder och vind, varför inte? Jag misstänker att betydligt fler barn dör i bilolyckor än antalet som dör efter att ha blivit lämnad i bilen. Varför ser vi inga anmälningar mot de som väljer att köra någonstans med sina spädbarn?
Citera
2022-06-04, 20:39
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Igår regnade det hela eftermiddagen och var runt 12 grader varmt. Nu vill jag att du ska förklara för mig hur det under dessa förutsättningar på en timme kan bli 50 grader varmt i bilen.

En idiot till i tråden. Är väderomslag ett ord du behöver få bokstaverat och/eller förklarat?
Citera
2022-06-04, 20:44
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad handlar ditt inlägg om egentligen?

Man skulle kunna tänka sig, på ett psykologiskt plan, att den aktuella händelsen skulle fått dig att tänka "ah, shit, den gången jag lämnade mitt barn i bilen kanske inte var det smartaste". Men istället försöker du på något vis förmildra kvinnans agerande och därigenom ditt eget handlande, eller?

Fast du verkar helt enkelt inte förstå.
Citera
2022-06-04, 20:54
Medlem
Studspojkens avatar
Bedrövligt. Hoppas myndigheterna omhändertar barnet.
Citera
2022-06-04, 20:57
Medlem
Ekvationen är väl hur enkel som helst för en normalt funtad människa? Eller?? Man lämnar inte sitt spädbarn obevakad i en bil hur säkert man än tycker att det sitter där. Om något allvarligt händer vårdnadshavaren på gymmet så vet ingen att barnet sitter i bilen. Och då kan det gå riktigt illa. Bara oansvariga idioter beter sig på detta sätt. SKÄRPNING!
Citera
2022-06-04, 21:00
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geschmacklos
Man lämnar givetvis INTE sin bebis i bilen. Vad händer om den vaknar helt ensam, skriker och ingen kommer? Ett hemskt trauma för ett litet barn.

Själv så fick jag häromdagen ett SMS om att jag hade fått post i brevlådan i trapphuset medan jag och min sovande bebis var hemma, och inte ens DÅ vågade jag chansa att springa ned vilket totalt kanske tar 1-2 minuter. (Många hade säkert gjort det dock, men min poäng är i alla fall att man fa-an inte lämnar sin bebis i bilen medan man går på gymmet).

Detta låter däremot extremt fast åt andra hållet. Ni kommer skada era barn fast på olika sätt.
Citera
2022-06-04, 21:19
Medlem
Enligt Expressen så skedde det på Oriongatan. Där ligger Johannas Powerhouse.
Så vi snackar alltså inte om något litet utegym utan en ganska stor gymanläggning där man absolut inte har någon uppsikt över bilen och barnet på något sätt.
https://www.johannaspowerhouse.se/
Citera
2022-06-04, 21:23
Medlem
KartongLeifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Igår regnade det hela eftermiddagen och var runt 12 grader varmt. Nu vill jag att du ska förklara för mig hur det under dessa förutsättningar på en timme kan bli 50 grader varmt

Du missar hela poängen, hur ska du veta hur vsrnt det är i bilen om du är inne på gymmet?
Citera
2022-06-04, 21:36
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det är ju inte direkt ovanligt att man är i situationen att det skulle bli katastrof om barnet slutade andas. Hur gör du när du sover? Anställer en nattvakt som glor på ungen nonstop tills du vaknar? Eller om du lagar mat i 20 minuter. Eller städar. Det är ju knappast så att man springer och kollar en gång i minuten om ungen andas.

Har inga barn så har inte koll på denna bit.

Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Om det inte finns något att sätta i halsen och det inte blir för varmt i bilen så är det väl ganska liten chans att barnet slutar andas?

Men missförstå mig inte, jag tycker att uppförandet är helt förkastlig.

Se svar ovan. Att lämna ett barn ibland är väl ok då man faktiskt behöver gå på toaletten eller annat även när man är ensam hemma men håller med dig, hade aldrig lämnat i en bil och absolut inte för att gå på gymet.
Citera
2022-06-04, 21:40
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En idiot till i tråden. Är väderomslag ett ord du behöver få bokstaverat och/eller förklarat?
Så om du skickar ut barnen en varm sommardag, skickar du alltid med dem mössa och dunjacka samtidigt? Det kan ju bli väderomslag och 20 minus.. Vädret pendlar, det betyder inte att man inte kan följa hur det utvecklas. Jag tror inte att gymmet låg nere i en bunker helt utan fönster.

Citat:
Ursprungligen postat av KartongLeif
Du missar hela poängen, hur ska du veta hur vsrnt det är i bilen om du är inne på gymmet?
Ofta har man ju en hum hur varmt det blir inne i en bil beroende på hur varmt det är ute. Det handlar även om tid på dagen och om bilen står i skugga eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av NilsEskilHult
Om något allvarligt händer vårdnadshavaren på gymmet så vet ingen att barnet sitter i bilen. Och då kan det gå riktigt illa. Bara oansvariga idioter beter sig på detta sätt. SKÄRPNING!
Nu gäller ju exakt samma sak även i hemmet. Vad händer om en ensamstående med ett spädbarn slår sig allvarligt, får en hjärnblödning, hjärtstopp eller annan typ av allvarlig skada. Det kan i en sådan situation ta dagar innan någon saknar vårdnadshavaren. Då är ju barnet i bilen i en betydligt bättre situation eftersom denne kommer uppmärksammas mycket snabbare.
Senast redigerad av hakro807 2022-06-04 kl. 21:44.
Citera
2022-06-04, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Som jag sa, jag trodde inte att det var sommartid. Att det var lämnandet i sig som ansågs farligt även under bra temperaturer. Men folk i tråden anser ju att man aldrig får lämna en bebis under några omständigheter.

Om det är 20grader varmt ute, då kan det bli 80+grader i en bil, även vid halvmolnigt väder.
Idag var det ca 19grader ute.

Du dödar en hund på under 30minuter i den värmen.
Inget idealiskt väder för en bebis alltså.

Och det var väl 15år sen som många gym började med barnpassning...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in