2022-06-04, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Har aldrig haft bebisar så de behöver alltså övervakning 24 timmar om dygnet. Hur gör man om man sover? Litar man bara på att man ska vakna om det händer något? Vad kan egentligen hända med en bebis i en bil, att den vaknar och skriker?
Hen drabbas av Dunning–Kruger effect. Blev du lämnad många gånger i bilen som spädbarn?
Citera
2022-06-04, 16:02
Medlem
Ess85s avatar
Det händer väl varje år att folk lämnar barn/hund kvar i bilen, som tur är har det inte blivit tillräckligt varmt än för att det ska vara en fara för livet.

Att folk aldrig lär sig.
Citera
2022-06-04, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Vad handlar ditt inlägg om egentligen?

Man skulle kunna tänka sig, på ett psykologiskt plan, att den aktuella händelsen skulle fått dig att tänka "ah, shit, den gången jag lämnade mitt barn i bilen kanske inte var det smartaste". Men istället försöker du på något vis förmildra kvinnans agerande och därigenom ditt eget handlande, eller?

Njah kanske mer ett försök att förstå varför hon gjorde som hon gjorde? Är hon den djävul som det låter som eller kan det finnas en dimension av det här som går folk förbi?

Jag skulle lämna ungen i bilen alla dagar i veckan på tomten, no problem. Skulle jag lämna honom när jag går på gym? Ja va fan, det är inte otänkbart (bor på en plats där bilar inte stjäls och man fortfarande sätta fast hunden utanför matbutiken) om förhållandena var rätt med temp och allt sånt där.

Folk förfasas över hennes beteende och en anmälan upprättas men varför? Vad exakt är det som är så fel i denna situation?

"Hon saknar uppsikt på ungen!" Jo men på dagis gör dom ju samma sak, dom ställer ut 5 kids i deras vagnar utomhus och det är ingen där och kollar.
"Ungen kan hitta något och stoppa i munnen" mjah se punkt ovan, finns väl ungefär lika mycket löst i en vagn som i en barnstol.
"Ungen blir osäker när den vaknar och ingen är där" svinmånga lämnar ju sina ungar under sovtimmen och när dom börjar skrika går man dit. Tar en minut från att hon hör ungen på baby monitorn tills hon är i bilen (förutsatt att hon kör en sån, annars är det väldigt oansvarigt).
Citera
2022-06-04, 16:04
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Hen drabbas av Dunning–Kruger effect. Blev du lämnad många gånger i bilen som spädbarn?

Nej, det var min mor som skötte om mig, min far hade bilen. Däremot blev jag lämnad hemma när min mamma skulle handla.
Citera
2022-06-04, 16:04
Medlem
Citat:
Har aldrig haft bebisar så de behöver alltså övervakning 24 timmar om dygnet. Hur gör man om man sover? Litar man bara på att man ska vakna om det händer något? Vad kan egentligen hända med en bebis i en bil, att den vaknar och skriker?
Man har koll på en bebis 24/7.
Citera
2022-06-04, 16:06
Medlem
Citat:
Nej, det var min mor som skötte om mig, min far hade bilen. Däremot blev jag lämnad hemma när min mamma skulle handla.
Min misstanke var inte helt ogrundad alltså.
Citera
2022-06-04, 16:07
Medlem
Citat:
Förstår inte vad händelsen har med Dunning–Kruger-effekten att göra.
Citera
2022-06-04, 16:11
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Min misstanke var inte helt ogrundad alltså.

Man var inte så noga 1970. Rätt skönt. Har nästan inga nojjor om hur farligt allt är.
Citera
2022-06-04, 16:13
Medlem
Citat:
Man var inte så noga 1970. Rätt skönt. Har nästan inga nojjor om hur farligt allt är.
Kanske du först nu inser att du har trauma efter att ha blivit lämnad utanför Konsum i timmar medans din mamma knullade runt i närheten?
Citera
2022-06-04, 16:14
Citat:

Det finns flertalet fall, framförallt i USA där man lämnat barn ensam i en avstängd bil och att de dött av värmeslag. Bilar blir som bekant väldigt varma när det är soligt ute och små barn är väldigt känsliga för uttorkning. Tur för denna morsa att någon uppmärksammade ungen och ringde snuten!
Citera
2022-06-04, 16:17
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonjovi
Det finns flertalet fall, framförallt i USA där man lämnat barn ensam i en avstängd bil och att de dött av värmeslag. Bilar blir som bekant väldigt varma när det är soligt ute och små barn är väldigt känsliga för uttorkning. Tur för denna morsa att någon uppmärksammade ungen och ringde snuten!

Framgår det nånstans att det var väldigt varmt i bilen?
Citera
2022-06-04, 16:18
Medlem
Man lämnar givetvis INTE sin bebis i bilen. Vad händer om den vaknar helt ensam, skriker och ingen kommer? Ett hemskt trauma för ett litet barn.

Själv så fick jag häromdagen ett SMS om att jag hade fått post i brevlådan i trapphuset medan jag och min sovande bebis var hemma, och inte ens DÅ vågade jag chansa att springa ned vilket totalt kanske tar 1-2 minuter. (Många hade säkert gjort det dock, men min poäng är i alla fall att man fa-an inte lämnar sin bebis i bilen medan man går på gymmet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in