2022-05-25, 09:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dufrianord
Liv, du och jag och att vi kommunicerar med varandra, hur naturen skapats i perfekt harmoni.
99% av alla arter som någonsin existerat har dött ut. Varelser dör hela tiden från medfödda fel. Större delen av vår planet skulle döda oss inom minuter. Så gott som hela universum skulle utplåna oss omedelbart om vi flyttades dit och saker är kaotiskt och dödligt var vi än tittar. Vad är perfekt harmoniskt?
Citat:
Om du ägt tex. ett akvarium eller liknande så vet du hur lite som krävs,
Jag har flera akvarium och vet hur svårt det är att uppnå balanser.
Citat:
men allt är skapat enligt Darwinister
"Darwinister" pratar inte om kosmologi.
Citat:
från en stor explosion
Nej.
Citat:
som dessutom exploderade från ingenting.
Nej.
Så du kan demonstrerbart ingenting om Big Bang-teorin men väljer att uttala dig om hur bristfälliga andra är. Ironin överflödar. Det skulle nog vara i ditt intresse att lära dig vad det faktiskt innebär från en källa som inte har en utgångspunkt som är diametralt åsikt, bara för att förstå vad "andra sidan" tänker och anser.

Citat:
Det är varken trovärdigt eller rimligt enligt min åsikt.
Men en extragalaktisk rymdpappa som trollar fram allting är det eller vad? Trots att vi alltså kan observera den expanderande strålningen från den ursprungliga expansionen från början av universum så sitter du och fnyser åt det, men något vidskepliga getherdar före bronsåldern i den mest obildade delen av världen kom på, det är the shit!

Citat:
Ja, det betydligt mer än någon annan explosion har åstadkommit.
Vad för explosioner? Är det din missförståelse av Big Bang som hägrar igen?
Citat:
Det är en skapelse,
Definiera skapelse och peka ut exakt vad i "skapelsen" som visar på att det är just en skapelse.
Citat:
och en skapelse har en skapare.
Det är inte en skapelse bara för att du leker med ord. Du måste demonstrera det.
Citat:
Jag vet inte varifrån du får siffran 99% av utdöda djur, men även om utrotningshotade djur finns så tar inte bort det perfekta i Guds skapelse.
Så du förstår inte hur många arter av djur som föregått oss? Alla de utdöda arterna som lämnat fossiler i lager efter lager i marken under oss?
Vad är perfekt? Cancer? Utvecklingsstörningar? Parasiter? Spädbarnsdöd? Svält? Jordbävningar? Torka? Meteoriter? Vulkaner?
Jag förstår att du ideologiskt måste tycka att det är perfekt och en skapelse. Det är liksom utgångspunkten, men har du verkligen funderat på exakt varför det definitionsmässigt skulle vara perfekt och en skapelse?

Citat:
Mänskligheten har alltid sökt efter varifrån vi kommer och vi i väst var medvetna om vår skapelse fram till nyligen. Jag försöker inte övertala dig att tro på Gud, jag tror de är omöjligt att göra det via internet.
Du påstår intelligent design men du har inget fog för det. Red ut dina koncept i eget huvud först.
Citat:
Vi har vitt skilda syn på kosmologi också, jag tror på Biblisk kosmologi och du kan lära dig ett och annat från det också faktiskt. Jag ska tillochmed vara så snäll att jag ger dig en länk:

AETHEREAL - The Battle for Heaven & Earth (Biblical Cosmology Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=ax6ytIWlIY4
Biblisk kosmologi? Där man tror att himlen är ett valv som står på pelare? Kom igen nu.

Citat:
"Professing themselves to be wise, they became fools"
Jag gillar inte att låta oförskämd, men det stämmer så väldigt bra.
Ja, tänka sig att man skrivit i en religiös skrift att de som inte tror är dårar. Helt makalöst vilket vidunderligt profetiskt uttalande.
Citat:
Om du inte har tid att se AETHEREAL så borde du se detta, och vad det är som de lurat i dig att tro på.

Big Bang Kabbala Mysticism https://www.youtube.com/watch?v=SplgP9tWKiI
Youtube, folkbildaren? Här är ett ärligt förslag: Vad sägs om att du lär dig argumenten, varför de är relevanta och själv argumenterar för det du tror på? Då skulle du kanske få tillstymmelsen till karaktär och om du presenterade något att bemöta kanske du skulle kunna solidifera dina tankar i argument istället för att bara tycka och känna. Det blir så svårt för dig att kommunicera med andra om du bara kastar tyckanden på dem.

Citat:
God Bless! ♰
Tack för tanken. Hoppas du får behållning av åtminstone det sista jag skrev.
Citera
2022-05-25, 09:54
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Liv, du och jag och att vi kommunicerar med varandra, hur naturen skapats i perfekt harmoni.
Om du ägt tex. ett akvarium eller liknande så vet du hur lite som krävs, men allt är skapat enligt Darwinister från en stor explosion som dessutom exploderade från ingenting.

Det är varken trovärdigt eller rimligt enligt min åsikt.

Ja, det betydligt mer än någon annan explosion har åstadkommit. Det är en skapelse, och en skapelse har en skapare.
Jag vet inte varifrån du får siffran 99% av utdöda djur, men även om utrotningshotade djur finns så tar inte bort det perfekta i Guds skapelse.

Mänskligheten har alltid sökt efter varifrån vi kommer och vi i väst var medvetna om vår skapelse fram till nyligen. Jag försöker inte övertala dig att tro på Gud, jag tror de är omöjligt att göra det via internet.

Vi har vitt skilda syn på kosmologi också, jag tror på Biblisk kosmologi och du kan lära dig ett och annat från det också faktiskt. Jag ska tillochmed vara så snäll att jag ger dig en länk:

AETHEREAL - The Battle for Heaven & Earth (Biblical Cosmology Documentary)
https://www.youtube.com/watch?v=ax6ytIWlIY4

"Professing themselves to be wise, they became fools"
Jag gillar inte att låta oförskämd, men det stämmer så väldigt bra. Om du inte har tid att se AETHEREAL så borde du se detta, och vad det är som de lurat i dig att tro på.

Big Bang Kabbala Mysticism https://www.youtube.com/watch?v=SplgP9tWKiI

God Bless! ♰

Ganska intressant att du påstår att liv och att vi kommunicerar med varandra är exempel på en perfekt harmoni.
Människan som sådan är knappast ett bra exempel på en bra skapelse om människan var skapad. Människan behöver ju göra kläder och verktyg för att över huvud taget kunna klara sig på jorden, vilket alltså tydligt visar att människan inte alls är ett exempel på någon perfekt skapelse eller ens någon perfekt harmoni. Dagens människa är definitivt inte i särskilt god harmoni med övriga världen, vare sig medmänniskorna eller naturen. Denna perfekta harmoni finns bara i din fantasi. Och så som människorna kommunicerar med varandra tyder knappast på någon perfekt harmoni, vilket detta forum är ett tydligt exempel på.

Och det vore en god idé att lära dig vad det är du kritiserar innan du kritiserar det. Du visar tydligt att du inte har en aning om vad Big bang-teorin faktiskt handlar om. Det var varken någon explosion eller något som påstås ha uppstått ur tomma intet. Bara ytterligare fantasier från din sida (eller någon annans fantasier om du hämtat det du skrev från vad någon annan sagt).
Citera
2022-05-27, 10:17
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
99% av alla arter som någonsin existerat har dött ut. Varelser dör hela tiden från medfödda fel. Större delen av vår planet skulle döda oss inom minuter. Så gott som hela universum skulle utplåna oss omedelbart om vi flyttades dit och saker är kaotiskt och dödligt var vi än tittar. Vad är perfekt harmoniskt?
Guds skapelse. Det är en fallen värld men det är en inte en slump eller byggd från ingetning.

Citat:
Jag har flera akvarium och vet hur svårt det är att uppnå balanser.
"Darwinister" pratar inte om kosmologi.
Flera akvarium till och med, nu får jag känslan att du inte ens talar sanning.

Jag är ingen Darwinism och har inga sådana områden som jag inte får titta på.

Citat:
Så du kan demonstrerbart ingenting om Big Bang-teorin men väljer att uttala dig om hur bristfälliga andra är. Ironin överflödar. Det skulle nog vara i ditt intresse att lära dig vad det faktiskt innebär från en källa som inte har en utgångspunkt som är diametralt åsikt, bara för att förstå vad "andra sidan" tänker och anser..
Jag förstår hur ni tänker, på ett ungefär. Det här är typiskt killar tror jag, att det blir till en slags debatt istället för diskussion. Du hade förövrigt inget intresse alls i lära dig om Biblisk kosmologi, och jag försöker inte tvinga dig nu.

Citat:
Men en extragalaktisk rymdpappa som trollar fram allting är det eller vad? Trots att vi alltså kan observera den expanderande strålningen från den ursprungliga expansionen från början av universum så sitter du och fnyser åt det, men något vidskepliga getherdar före bronsåldern i den mest obildade delen av världen kom på, det är the shit!
Det är vår skapare. Inte det där expenderande strålningen du pratar om, men som du får tro på, de flesta gör ju det idag, "Science" är den nya religionen.

Citat:
Vad för explosioner? Är det din missförståelse av Big Bang som hägrar igen? Definiera skapelse och peka ut exakt vad i "skapelsen" som visar på att det är just en skapelse. Det är inte en skapelse bara för att du leker med ord. Du måste demonstrera det.

Här är hur Gud skapade världen och det är inte så svårt att förstå. https://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis+1&version=NIV
Jag förstår inte varför de där expanderade strålningen är så pass viktig så du blir arg på mig? Inte bara du då, de är ofta så känns det så.

Citat:
Så du förstår inte hur många arter av djur som föregått oss? Alla de utdöda arterna som lämnat fossiler i lager efter lager i marken under oss?
Men vi är ingen långsam mutation från utdöda apor.

Citat:
Vad är perfekt? Cancer? Utvecklingsstörningar? Parasiter? Spädbarnsdöd? Svält? Jordbävningar? Torka? Meteoriter? Vulkaner?
Jag förstår att du ideologiskt måste tycka att det är perfekt och en skapelse. Det är liksom utgångspunkten, men har du verkligen funderat på exakt varför det definitionsmässigt skulle vara perfekt och en skapelse?
Det är ingenting jag måste tycka, men de är en perfekt skapelse.
Den här tiden på året till exempel, jag bor i norr där solen försvinner helt under under den värsta vintern. Nu är allt så vackert så det är svårt att ta in helt och hållet.

Citat:
Du påstår intelligent design men du har inget fog för det. Red ut dina koncept i eget huvud först.
Klart det är en intelligent design. Tycker inte om att du förlämpar mig och är oförskämd.

Citat:
Biblisk kosmologi? Där man tror att himlen är ett valv som står på pelare? Kom igen nu.
Du brydde ju dig inte om Biblisk kosmologi? Det är jag som ska förstå din utvidgande strålning och hur det skapat allt men det motsatta sker nästan aldrig. Och du behöver inte, för all del.

Citat:
Ja, tänka sig att man skrivit i en religiös skrift att de som inte tror är dårar. Helt makalöst vilket vidunderligt profetiskt uttalande.

Se Romans 1:22-25 (NIV)

Citat:
Youtube, folkbildaren? Här är ett ärligt förslag: Vad sägs om att du lär dig argumenten, varför de är relevanta och själv argumenterar för det du tror på? Då skulle du kanske få tillstymmelsen till karaktär och om du presenterade något att bemöta kanske du skulle kunna solidifera dina tankar i argument istället för att bara tycka och känna. Det blir så svårt för dig att kommunicera med andra om du bara kastar tyckanden på dem.
Nej, jag kommer inte försöka prata mer med dig när du bara blir sur på mig och det var en länk och inte direkt youtube i allmänhet men för tredje gången, du har inget intresse i Biblisk kosmologi och då kan jag inte tvinga dig. Eller vill tvinga dig.

Citat:
Tack för tanken. Hoppas du får behållning av åtminstone det sista jag skrev.
Du upprepade samma saker, hur korkat det är inte tro på din teori och hur ointresserad du är av andra teorier och att jag har konceptproblem i huvudet och allt vad det var. Jag förstår inte sådana reaktioner och jag tycker inte om det heller.
Citera
2022-05-27, 10:21
Medlem
dufrianords avatar
Citat:
En sak som ändå är ganska ironisk är att du tror på en dokrin från Kyrkan om en boll som flyger och wobblar fram i ett oändligt Universium.

Det var Katolska Kyrkan som spred såna dumheter när de förlorade greppet om Bibeln.
Jag länkar till en mycket bra förklaring om det, på endast 25 minuter och det är inte till dig utan om någon annan skulle vara intresserad. https://rumble.com/vtvelq-the-jesuit-origin-of-heliocentrism-and-evolution.html
Citera
2022-05-27, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Tack, isåfall är ju inget av allt det här med att ens tänka på någon gud ens nödvändigt.

Jodå, om DU vill det Börja älska dig själv och allting i existensen, för hela existensen är du själv på gott och ont. Absolut frihet, är det du upplever. Du har friheten att tro, tycka, tänka och uppleva vad du vill. Inklusive att kunna ha trosuppfattningar eller teorier om varenda möjlig religion och Gud inom existensen. Det du inte kan brösta, gör andra finurligt nog åt dig. Tills du känner att du kan tackla det som andra gör, för att växa i dig själv. Gud är absolut nödvändigt att tänka på, till och från. Annars mäktar man inte med det begränsade egot som är en själv. En enskild människa kan inte sätta sig emot alltet och precis varenda tanke i existensen om alltet. Med andra ord - förstår du allt är du Gud och därmed inte människa.
Senast redigerad av All. 2022-05-27 kl. 20:02.
Citera
2022-05-30, 13:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
En sak som ändå är ganska ironisk är att du tror på en dokrin från Kyrkan om en boll som flyger och wobblar fram i ett oändligt Universium.

Det var Katolska Kyrkan som spred såna dumheter när de förlorade greppet om Bibeln.
Jag länkar till en mycket bra förklaring om det, på endast 25 minuter och det är inte till dig utan om någon annan skulle vara intresserad. https://rumble.com/vtvelq-the-jesuit-origin-of-heliocentrism-and-evolution.html

Det du inte verkar förstå är att vetenskap är testbart. Vem som helst kan undersöka exakt samma saker och även om vi förlorade all vetenskap hade vi kunnat återskapa den igen, exakt som den är. Allt från gravitation och hur Jorden färdas genom rymden. Det kan man inte säga om religion eftersom det endast är en vandringssägen och på intet sätt är testbar.
Citera
2022-06-04, 10:06
Avslutad
Hur sannolikt uppskattar ni att er religion och gud är sann?

Det finns kristna, muslimer, judar, hinduer, buddister m.fl. samt olika inriktningar inom dessa läror. Alla kan såklart inte ha rätt. Alternativt så har alla fel.
Ni som är troende på någon religion och gud; hur sannolikt uppskattar ni att er tro verkligen stämmer?
Citera
2022-06-04, 10:08
Avslutad
Jag som ateist uppskattar att någon av de fem världsreligionerna med dess olika inringningar samt övriga trosuppfattningar skulle vara sann till ett par procent. Att det finns en slags skapare som inte har med religion att göra är större och kanske 10%.

Resterande ca 88% är enligt mig sannolikt slump. Universum uppstod eftersom det kunde, evolutionen, människan kom till och vi blev medvetna, lever en tid och dör därefter. Kanske eller kanske tom troligtvis bara tills nästa "cykel i alltets kretslopp".
Citera
2022-06-04, 10:32
Avslutad
Det är svårt att svara på då världens historia är komplex. Om man kollar bakåt ca 1000 år eller mer så inser man att religionerna är falsifierade. Dvs en kärna av sanning men även ett hav av perversion som är tänkt att vilseleda, polarisera och skapa motsättningar människor emellan.
Har för mig det var Jesuiterna som förfalskade människans historia.

Religiösa krig? Länder och gränser etc är till för eller är skapade för att människor ska attackera varandra i en evig kamp. Splittra oss och ta oss ifrån vårat verkliga jag. Samma med sociala medier som även där tar oss ifrån varandra, separerar. Världen är skapad så av flera familjer, säkerligen några hundra som härstammar från Faraonerna, ättlingar till dessa.

Filmer idag påverkar oss att tro att något högre bara är fantasi, vi har som människor glidit ifrån varandra när vi egentligen borde förstå att alla är en. Vi är alla sammankopplade, tänk modem.

Denna elit av eliter tar oss ifrån och separerar oss, må så va krig, Corona, media, filmer, politik etc. Det är gigantiskt och vi lever i en illusion av vad verkligheten är.

Det finns något högre, ja kallar det skaparen eller creator (one) ingen vet vad det är. Men skulle jag gissa är det nog en levande entitet som förnyar och ställer om vår planet, även universum, natur osv. Allting är sammankopplat.

Alla har olika namn för detta, tex Gud, jesus. Det är bara att se på världen hur den är, vad vi blivit så ser man att många är påväg åt fel håll påverkade av en yttre påverkan. Vi blir spelade likt brickor i ett spel där krig och media med politik är en illusion av verkligheten. Vi ska spela med och vara upptagna med detta, rikta våra blickar mot alla större världshändelser. Ni ser hur media polariserar kraftigt exempelvis, delar upp oss, får oss att hata varandra och skapa motsättningar.

Separera, polarisera, negativitet för att ta oss ifrån vårat verkliga jag.
Citera
2022-06-04, 10:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cockpitten
Jag som ateist uppskattar att någon av de fem världsreligionerna med dess olika inringningar samt övriga trosuppfattningar skulle vara sann till ett par procent.

Det var högt. Med ett oändligt antal möjliga gudshypoteser borde chansen för att någon har plockat rätt gudshypotes gå mot så nära noll som man bara kan komma.
Citera
2022-06-04, 10:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Det var högt. Med ett oändligt antal möjliga gudshypoteser borde chansen för att någon har plockat rätt gudshypotes gå mot så nära noll som man bara kan komma.
"Ett oändligt antal möjliga gudshypoteser" finns bara på ett teoretiskt sätt, inte i verkliga världen och i människans historia. Därav min relativt stora övertygelse att åtminstone någon religion och gud är/kan vara sann.

Det går inte att helt utesluta att t ex kristendomen bara är fantasi och myt från början till slut.
Att mannen Jesus fanns är rimligen sant men om han i sin tur har något med övernaturligt och en gud att göra ställer jag mig skeptisk.
Svårt att uppskatta men en halv procent till kristendomen som helhet tycker jag är rimligt att ge det.
Citera
2022-06-04, 10:55
Medlem
Ballooonies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Tror du på dig själv? Är inte du en liten gud? Det finns flera. Varför inte en kung vi kan samlas kring som kommer från Fadern?

Det behöver inte förstöra nåt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in