2022-06-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
När Israel mycket skickligt satte P för Iraks kärnkraftsprogram, officiellt "civilt" var dödsoffren.... ...EN fransk servicetekniker som oturligt jobbade om det nu var söndag natt.

Ge det som bistånd! Självfallet kan de inte fixa detta själva. En huding har aldrig fått och kommer att få ett Nobelpris i fysik. Personalen får man räkna med blir icke-afrikansk - sånär som på städarna.

Hur många reaktorer krävs för att försörja 1,2 miljarder människor?

400 miljarder kronor ville moderaterna satsa på 10 nya reaktorer. Skala upp det till Afrikas population (*120) och vi är uppe i 50 biljoner. Nä dom kommer nog fortsätta bränna kol under vår livstid.
Citera
2022-06-04, 00:23
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Jag tänkte mer på vanliga gas- och elleverantörer i EU, som Eni, Cez, Uniper m.fl. men de löper samma risk som oljebolag.

När vindsnurrebolag tjänar bra på höga elspotpriser är det inte tal om windfall taxes... De är ju goooooda och absoluuut inte egoistiska. (Edit: Fast det är klart, när det väl blåser så sjunker ju priset som en sten, så det blir inga pengar. )

Den "logiken" alltså... Men vad är att förvänta?

Likaså att oljeservice inte är en del av "Oil & gas" och därför undgår "windfall profits".

Ett annat sätt att hedga politisk risk är att köpa oljeindex. Ju mer beskattning av oljeproduktion desto högre priser.

Jag har inte hängt med kring elproducenter, är det snack om att köra windfalltax på dom också, tänkte att alla elproducenter hade lite elsnurror för syns skull och för diverse fördelar som det kan ge när man låtsas vara miljövänlig. Så jag hade utgått ifrån att de var fredade om inte annat för den anledningen.

Hoppas inte de beskattar elproducenter, är det några som alltid lyckas ta tillbaka varje öre från konsumenter så är det dom. Elpriserna lär bli svettiga isf och inflationen bergfast, så det låter som nästan 100% att det blir windfall-tax när man går igenom konsekvenserna

Såvida inte en pricecap införs så lär säkert oljepriset vara närmare 200 än 100 innan sommaren är slut, så index är nog inte helt fel tänkt.
Citera
2022-06-04, 00:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrapunk
Hur många reaktorer krävs för att försörja 1,2 miljarder människor?

400 miljarder kronor ville moderaterna satsa på 10 nya reaktorer. Skala upp det till Afrikas population (*120) och vi är uppe i 50 biljoner. Nä dom kommer nog fortsätta bränna kol under vår livstid.

Tyvärr lär det inte räcka eftersom de förökar sig som råttor...

Men vad fan ska vi göra????? "Exterminate all the brutes"???

Handen på hjärtat; det bästa hade varit om avkolonisering inte skett. Då hade vi kunnat hålla dem på en "elda-ved" och cykla-nivå. Dessutom hade oljan varit "vår"!! Eller åtm britternas, i första hand.
Citera
2022-06-04, 01:00
Medlem
brolinlevers avatar
Jag har följt diskussionen, personligen tycker jag det är märkligare att man i Europa väljer att elda upp fossila bränslen än att man gör det i Afrika före att hålla fungerande kärnkraft igång.

Det är dyrt att bygga kärnkraftverk, men skulle förmodligen vara billigare om det gjordes mera frekvent än vart 20:nde år.

Uppenbarligen fanns kulorna att bygga på 70-talet i vilka skitländer som helst, så jag undrar hur mycket som är rena lögner kring kostnaderna. Inget som är stort är billigt, men efter ett kärnkraftverk är byggt har du massor av el 24/7 i 50 år. Snurrorna får man gräva ner i öknen efter ett decennium av opålitlig produktion
Citera
2022-06-04, 02:58
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Se på glaciärer som smälter... strandlinjer som förskjuts... tundran som "töar" etc etc etc.

ÄVEN om det skulle vara helt av "naturliga orsaker" vet vi ("sant" i Kants empiriska mening... ) att "växthuseffekten" existerar - varför då snabba på detta? Förvärra eländet???

Kan tipsa om en dokumentär som släpptes precis: "Black Gold", visar bl a Exxons forskning kring CO2 i atmosfären, förhöjda temperaturer och konsekvenser. Exxon hade (och lockade till sig för de var Kings) bland de skarpaste hjärnorna inom forskning under denna tid. Vi pratar 70-tal. De hade forskningsprogram och data på detta redan under 70/80-talet, samt det fanns tankar om att bli ett energibolag med olika inriktningar, problem flaggades upp skriftligen internt men släggan togs fram och man gick all-in på oljan där cashen fanns, lade ned dessa forskningsprogram, och man startade (senare när det blev nödvändigt) den största och mest avancerade desinformationskampanjen någonsin med tankesmedjor, forskare "for hire", köpta ledarsidor, reklam etc, the whole package and more. De var mästare på att hitta attackpunkter. Grymt intressant dokumentär, såg den i veckan, tre delar. De intervjuar bl a folk som var med back in the days. De lånade från tobaksindustrins kampanjer (och även folk) men tog det till en helt ny nivå, även resursmässigt, värsta black ops. Samarbetade även tillsammans med andra bolag så de hade både hjärnor och muskler/pengar/resurser. Även mycket om Exxons historia och allt som hände med utveckling denna tid, väldigt intressant.

Trailer:
https://youtu.be/Hgl5SLGO0b0

Tidigare artikel om forskningen, det är inget nytt egentligen, men det är aldrig någon som kunnat gräva och sätta ihop en dokumentär som jag förstår det samt som sagt, de har en väldigt lyckad desinformationskampanj.

https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-climate-change-almost-40-years-ago/
Citera
2022-06-04, 03:30
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Kan tipsa om en dokumentär som släpptes precis: "Black Gold", visar bl a Exxons forskning kring CO2 i atmosfären, förhöjda temperaturer och konsekvenser. Exxon hade (och lockade till sig för de var Kings) bland de skarpaste hjärnorna inom forskning under denna tid. Vi pratar 70-tal. De hade forskningsprogram och data på detta redan under 70/80-talet, samt det fanns tankar om att bli ett energibolag med olika inriktningar, problem flaggades upp skriftligen internt men släggan togs fram och man gick all-in på oljan där cashen fanns, lade ned dessa forskningsprogram, och man startade (senare när det blev nödvändigt) den största och mest avancerade desinformationskampanjen någonsin med tankesmedjor, forskare "for hire", köpta ledarsidor, reklam etc, the whole package and more. De var mästare på att hitta attackpunkter. Grymt intressant dokumentär, såg den i veckan, tre delar. De intervjuar bl a folk som var med back in the days. De lånade från tobaksindustrins kampanjer (och även folk) men tog det till en helt ny nivå, även resursmässigt, värsta black ops. Samarbetade även tillsammans med andra bolag så de hade både hjärnor och muskler/pengar/resurser. Även mycket om Exxons historia och allt som hände med utveckling denna tid, väldigt intressant.

Trailer:
https://youtu.be/Hgl5SLGO0b0

Tidigare artikel om forskningen, det är inget nytt egentligen, men det är aldrig någon som kunnat gräva och sätta ihop en dokumentär som jag förstår det samt som sagt, de har en väldigt lyckad desinformationskampanj.

https://www.scientificamerican.com/article/exxon-knew-about-climate-change-almost-40-years-ago/

Tack för tipset! Skall absolut ses.

Jo... kom osökt när jag läste din post innan du nämner tobaksindustrin att tänka på just deras forskning och av dem sponsrade forskning, spec under 60 och 70-tal, "Nää... nikotin är inte alls beroendeframkallande..."
Citera
2022-06-04, 10:18
Medlem
Hur länge framåt kan det vara gynnsamt att ligga i olja? Jag har africa oil och ipco, jag tänker vad är det som kan göra så att det ”går åt helvete”?
Citera
2022-06-04, 10:41
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Jag har inte hängt med kring elproducenter, är det snack om att köra windfalltax på dom också, tänkte att alla elproducenter hade lite elsnurror för syns skull och för diverse fördelar som det kan ge när man låtsas vara miljövänlig. Så jag hade utgått ifrån att de var fredade om inte annat för den anledningen.
Hittade en sammanställning och det är en j-vla soppa av åtgärder. Svenska sosseregeringen framstår som helt vettig i sammanhanget:
https://www.bruegel.org/publications/datasets/national-policies-to-shield-consumers-from-rising-energy-prices/

Några axplock:

Slovakien (windfall tax):
Citat:
In early February 2022, the Slovakian Minister of the Economy Richard Sulík proposed introducing a windfall profit tax on Slovenské elektrárny, the company running the two power plants in the country. The proposal made Slovenské elektrárny warn that it might be forced to file for bankruptcy, while stopping the process of launching the third unit of the nuclear power plant in Mochovce and the completion of unit four.

Storbritannien (prisreglering av el):
Citat:
The country’s energy regulator Ofgem has raised the cap on the most widely used tariffs by 12-13% from October, after a previous increase in April, due to high wholesale costs. Some fear that Ofgem could apply a further increase in April 2022, bringing the price cap to £1,995, after a row of bankruptcies of energy firms occurred in the country.

Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
Såvida inte en pricecap införs så lär säkert oljepriset vara närmare 200 än 100 innan sommaren är slut, så index är nog inte helt fel tänkt.
Sökte men kunde inte se att politikerna gav sig på spotmarknaderna ens på 70-talet utan att det är konsumentpriser som regleras.
Citera
2022-06-04, 10:54
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grekev
Hur länge framåt kan det vara gynnsamt att ligga i olja? Jag har africa oil och ipco, jag tänker vad är det som kan göra så att det ”går åt helvete”?
Blir det en kraftig recession så kommer troligen både oljepriset och oljeaktier dras med i fallet. Man kan redan nu se att oljeaktier korrelerar på kort sikt med aktiemarknaden.

V.g. bolagen så är IPCO diversifierat med produktion i Kanada, Frankrike och Malaysia och därför åtminstone garderade för politisk risk. Africa Oil har intäkterna i Nigeria men eftersom produktionen redan beskattas högt borde risken för "windfall tax" vara låg.
Citera
2022-06-04, 11:49
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Blir det en kraftig recession så kommer troligen både oljepriset och oljeaktier dras med i fallet. Man kan redan nu se att oljeaktier korrelerar på kort sikt med aktiemarknaden.

V.g. bolagen så är IPCO diversifierat med produktion i Kanada, Frankrike och Malaysia och därför åtminstone garderade för politisk risk. Africa Oil har intäkterna i Nigeria men eftersom produktionen redan beskattas högt borde risken för "windfall tax" vara låg.
Det är en viktig synvinkel. Samma sak i Norge faktiskt där skatten är så hög (78%) att folk redan vet att oljebolagen bidrar otroligt mycket när oljepriset stiger och därför har man inget att vinna på windfall-tax, Norge har dessutom profilerat sig som ett högskatte-oljeland men med extremt stabil oljepolitik. Jag har därför mycket svårt att se windfall-tax där.

I Nigeria som sagt äger staten 60% av alla produktionsbolag (Chevron Nigeria är bara till 40% ägt av Chevron tex), i Oman tar staten 50% av all olja som tas upp i "production sharing" och behåller för eget bruk samt säljer resten mm. Här förlorar ju staten direkt på lägre produktion, så i länder som har dessa lösningar blir det inga extraskatter heller.
Citera
2022-06-04, 13:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Det är en viktig synvinkel. Samma sak i Norge faktiskt där skatten är så hög (78%) att folk redan vet att oljebolagen bidrar otroligt mycket när oljepriset stiger och därför har man inget att vinna på windfall-tax, Norge har dessutom profilerat sig som ett högskatte-oljeland men med extremt stabil oljepolitik. Jag har därför mycket svårt att se windfall-tax där.

I Nigeria som sagt äger staten 60% av alla produktionsbolag (Chevron Nigeria är bara till 40% ägt av Chevron tex), i Oman tar staten 50% av all olja som tas upp i "production sharing" och behåller för eget bruk samt säljer resten mm. Här förlorar ju staten direkt på lägre produktion, så i länder som har dessa lösningar blir det inga extraskatter heller.

Tack för informativa svar! Jag ligger kvar en stund till😊
Citera
2022-06-04, 15:24
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
5$
Ser ut som du inbillar dig att komponenter är råvaror.

Berätta i vilken gruva man gräver fram snapdragon-processorer och DRAM.
För det klarar du väl av då. Eller ?

-------------
Vad är det för fel på folk. Nyss skrev en annan stolle att det inte fanns några lönekostnader i maskiner och lastbilar. Som om Volvo inte har några anställda.
Jesses.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in