2022-06-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Psykologi är a och o, folk generellt har ingen koll på makroekonomi och lägger inte någon möda på att fundera på det heller. De går på vad de kan låna och vad de tror om marknaden, eftersom den senare i princip tuffat på uppåt under 25 års tid så har magkänslan lett dem rätt.
Ingen under 40 år har varit med på en längre nedåtgående marknad och helst inte reallönesänkningar eller djupa kriser.
När väl den nya verkligheten blir en sanning för den breda massan så lär priserna backa mer än vad fundamenta egentligen kräver.

Precis. Jag tror det kan krävas flera år av nedgång innan den kategorin släpper tänket att det säkert är ytterligare en kortvarig dipp bara.

Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att bostadsbristen i många städer hindrar en större krasch. Alternativet att hyra (förutom dyrt andrahand) finns inte för de flesta. Man kommer därför fortsatt vara beredd att offra mycket ekonomiskt för att köpa sitt boende.
2022-06-03, 22:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Om vi bortser från hårda värden såsom räntor, inflation, KALP osv, och ser till de mjukare parametrarna: Vad tror vi om de psykologiska effekterna i eventuell prisnedgång på bostadsmarknaden?

Hösten 2017 var det ju överutbud/liten spekulationsbubbla i nyproduktion som satte skälvningar även i successionsmarknaden. Och på det ett skärpt amorteringskrav. Det gick en chockvåg genom hela bomarknaden och vill påstå att vissa objekt tappade i pris, baserat på ren psykologi.

Får vi ett minskat efterfrågetryck pga höjda räntor och ökad inflation, som i sin tur leder till minskade bopriser, vad gör det med folks "mindset" gällande bopriserna?

I en bull-marknad, spelar det ju mindre roll om bostaden kostar 2 eller 2.2 miljoner - den "kommer ju alltid" att öka i pris ändå. Om en investering upplevs som relativt riskfri, spelar ju anskaffningsvärdet mindre roll. Jfr. med börsen - det är nog för många psykologiskt lättare att köpa Volvo B för 230 kr i en uppåtgående trend, än att "bottenfiska" desamma för 100 kr i en nedåtgående trend.

Lite dom effekterna tror jag finns på bomarknaden med. Jag tror en bidragande orsak till att priserna har gått upp, till stor del beror på att det känns mindre riskabelt att köpa en tillgång som är i en stigande trend, även om köpeskillingen är hög - än vice versa. Sedan en del FOMO på det. Det pratas ju ibland om att "hoppa på bostadståget" bland de som inte är inne men vill in på marknaden.

Kommer Fear Of Missing Out ersättas av Fear Of Losing Out om bostadsmarknaden tappar? Varför köpa idag om det troligtvis blir billigare imorgon?

Tja det som talar emot är ju att folk faktiskt vill leva. Vill man bo i villa och har barn vill man det NU och inte om x antal år.

De bästa bostadsaffärerna gör man om man lägger alla sina personliga preferenser åt sidan. Men hur kul blir livet?
2022-06-03, 22:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Jag tror detsamma initialt - det finns alltid bra med folk som är lite efter i att uppfatta vad som håller på att hända - men nog kommer väl tidningarna de närmsta månaderna fläska på med rubriker regelbundet både kring räntehöjningarna och sen även kring prisfall/"krash".

Redan nu har det ju i Storstockholm enligt husmask sjunkit närmare 10% från peaken tidigare i år, som dock var ATH och inte varade speciellt länge, så det är ingen enorm återgång - men det laddar upp för mustiga rubriker när det börjar bli tvåsiffriga procentsatser...
Husmask fladdrar ganska rejält mellan månaderna.

Sedan undrar jag hur du ser det där prisfallet?
Väljer jag Stockholms län, månadsvis, områdesjusterat, så hittar inte jag någon 10% nedgång.
För lägenhet är det 45,57 kSEK i Maj jämfört med vad då för topp? April var 46,43 kSEK. Det blir inga 10%.
För villor är det lite mer men mindre än 10%. Och mätetalet är inom månatlig variation senaste året.
2022-06-03, 23:07
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Sedan undrar jag hur du ser det där prisfallet?
Väljer jag Stockholms län, månadsvis, områdesjusterat, så hittar inte jag någon 10% nedgång.
För lägenhet är det 45,57 kSEK i Maj jämfört med vad då för topp? April var 46,43 kSEK. Det blir inga 10%.
För villor är det lite mer men mindre än 10%. Och mätetalet är inom månatlig variation senaste året.

Sorry, jag skrev fel när jag skrev Storstockholm, jag menade innanför tullarna.
Från att ligga runt 120k ligger det nu runt 110k, ungefär två månader senare. Visst behövs det lite mer data innan det är något att koka ordentlig soppa på, och jag vet att du har din vanliga invändning om att tråden gäller "hela landet", men här kan man definitivt se att nånting börjar hända.

https://imgur.com/a/DyRZfMY
2022-06-03, 23:13
Medlem
slemhogs avatar
Genomsnittspris på snittvillan i Huddinge har rusat senaste 2 åren från 5.7 miljoner till 8 miljoner.

Vid 5% ränta blir månadskostnaden vid 85% belåning följande:

Bruttoränta 28 333 kr/mån - Ränteavdrag 23%´
Nettoränta: 21 816 kr/mån
Fastighetsavgift 700 kr/mån
Driftskostnad: Normalt 3000-4000 kr/mån, efter alla elprishöjningar? Högre, men oklart hur högt. Räknar lågt 5000 kr/mån.

Total kostnad= 27 516 kr/mån + amortering 11 333 kr/mån vid 2% amorteringskrav.
Månadsutgift: 38 849 kr/mån.

Frågor:
-Hur stor är efterfrågan på denna villa då för nyköpare jämfört med idag?
-Är folk villiga betala 38 849 kr/mån för att bo i en villa i sunk Huddinge?
-Är det inte smartare t om ta en fräsch nyproducerad hyresrätt 4a för 14000 kr/mån i samma område?
-Kommer priserna bestå eller minska? Isf, hur mycket?
Senast redigerad av slemhog 2022-06-03 kl. 23:43.
2022-06-03, 23:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Vart ska dessa markro-ekonomi-analfabeter ta vägen tänker du? Ska alla dessa folk bara byta till sig sämre och sämre objekt till den stora förtjusningen av diverse flashbackare med (uppgivet) stort kapital?
När den breda massan inser att marknaden vänt ned på riktigt och att det inte bara är ett kort hack i kurvan så släpper det rejält. Det tar lite tid, men dyker inte inflationen kraftigt i närtid och diverse tillgångsknutar löses upp så lär räntan ticka på uppåt och vi alla får sämre köpkraft pga inflationen och stigande kostnader.
Då byts framtidstro mot pessimism och folk vill inte betala mer än de måste och helst ännu mindre.
Om säljarna börjar försöka att vänta ut den ”tillfälliga” dippen så kommer det leda till ännu högre utbud längre fram med ännu trögare marknad.
Sen kommer Brf-projekt som måste omvandlas till HR och konkurser för fastighetsutvecklare som belånat sig för högt.
2022-06-03, 23:34
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Precis. Jag tror det kan krävas flera år av nedgång innan den kategorin släpper tänket att det säkert är ytterligare en kortvarig dipp bara.

Samtidigt kan jag inte släppa tanken på att bostadsbristen i många städer hindrar en större krasch. Alternativet att hyra (förutom dyrt andrahand) finns inte för de flesta. Man kommer därför fortsatt vara beredd att offra mycket ekonomiskt för att köpa sitt boende.
Jag tror att det går snabbare, energipriserna är höga redan under sommaren, vänta till vintern. Matpriserna kommer att lyfta under hösten etc. Folk kommer känna sig fattigare redan under nästa år och då blir det att börja dra åt svångremmen.
2023 kan bli ett rätt tufft år på fastighetsmarknaden. ( om inte inflationen störtdyker).
2022-06-04, 09:07
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Genomsnittspris på snittvillan i Huddinge har rusat senaste 2 åren från 5.7 miljoner till 8 miljoner.

Vid 5% ränta blir månadskostnaden vid 85% belåning följande:

Bruttoränta 28 333 kr/mån - Ränteavdrag 23%´
Nettoränta: 21 816 kr/mån
Fastighetsavgift 700 kr/mån
Driftskostnad: Normalt 3000-4000 kr/mån, efter alla elprishöjningar? Högre, men oklart hur högt. Räknar lågt 5000 kr/mån.

Total kostnad= 27 516 kr/mån + amortering 11 333 kr/mån vid 2% amorteringskrav.
Månadsutgift: 38 849 kr/mån.

Frågor:
-Hur stor är efterfrågan på denna villa då för nyköpare jämfört med idag?
-Är folk villiga betala 38 849 kr/mån för att bo i en villa i sunk Huddinge?
-Är det inte smartare t om ta en fräsch nyproducerad hyresrätt 4a för 14000 kr/mån i samma område?
-Kommer priserna bestå eller minska? Isf, hur mycket?

Bra räkneexempel.

”-Är folk villiga betala 38 849 kr/mån för att bo i en villa i sunk Huddinge?”

-Nej

“-Är det inte smartare t om ta en fräsch nyproducerad hyresrätt 4a för 14000”

- Ja

”-Kommer priserna bestå eller minska? Isf, hur mycket?”

- Skulle jag verkligen vilja bo i villa och tyckte sunkiga Huddinge var en plats man kunde bo på så kanske jag kunnat tänka mig att betala uppemot 19000 i månaden. Enligt ditt räkneexempel skulle priserna behöva sjunka en bra bit över 50% för att nå dit om jag räknar rätt.
2022-06-04, 09:28
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Brukar inte vara inne på Hemnet men gick precis in och kollade på större objekt på Kungsholmen.

Av det första 10 budgivningarna jag ser har ingen mer än ett bud.

Ofta är det ett skambud på åtminstone en miljon under utgångspriset. I flera fall är det efter att priset redan sänkts rejält. I några fall är det ett bud precis på utgångspriset (lagt av säljarens kompis måntro?).
2022-06-04, 11:35
Medlem
Nu är det sommar och som vanligt låg aktivitet och osäkrare statistik. Om vi kommer se betydligt fler objekt till salu under sommaren än vanligt vet vi vart det kommer gå i höst
2022-06-04, 12:08
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Nu är det sommar och som vanligt låg aktivitet och osäkrare statistik. Om vi kommer se betydligt fler objekt till salu under sommaren än vanligt vet vi vart det kommer gå i höst

Sant. Men till hösten har vi förmodligen 1,25 i reporäntan och ett halvår av stadig nedgång bakom oss. Ska bli intressant att se hur mycket folk är beredda att buda då.
2022-06-04, 12:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Sorry, jag skrev fel när jag skrev Storstockholm, jag menade innanför tullarna.
Ok. Ja, jag tittade på nationell nivå och på Stockholms län, men kunde inte se någon rörelse utanför normal variation.

För egen del föredrar jag dock att titta på fastighetsprisindex och se hur det rör sig mellan åren. Då får man med alla lagfarterna för ett år. Det underlaget är då ganska hyggligt. Och man slipper brus.

Citat:
jag vet att du har din vanliga invändning om att tråden gäller "hela landet"
Jag säger inget att någon skriver ett inlägg om någon del av landet. Jag brukar dock värja mig när JAG skriver om landet, och någon byfåne menat att tråden handlar om centrala Stockholm. Då brukar jag säga ifrån.
Senast redigerad av liksom-fb 2022-06-04 kl. 12:38.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in