2022-06-03, 17:09
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har själv haft aktiebolag och vissa år levt mer eller mindre på aktieutdelning istället för lön. Utöver det nyttjar man ju bolaget som tar vissa privata kostnader.
Så maximal aktieutdelning, lite lön, lite svarta pengar och låta företaget ta vissa kostnader gör att min "riktiga" lön blev +50.000 i månaden men på pappret kanske 15.000. Gör man det snyggt så är det omöjligt att upptäcka och på 10 år blir det stora summor.
Människor som dig bör oironiskt bli deporterade till Norrland och bli placerade i arbetsläger där ni får slita tills varje skattekrona ni fifflat bort har blivit återbetald eller döden tar er. Vidrigt.
2022-06-03, 17:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Människor som dig bör oironiskt bli deporterade till Norrland och bli placerade i arbetsläger där ni får slita tills varje skattekrona ni fifflat bort har blivit återbetald eller döden tar er. Vidrigt.
Det är inte fiffel, det är så skattesystemet ser ut, är du en duktig och arbetsam företagare så tjänar du bra med pengar. Sen finns det företagare som inte är så duktiga eller inte kan sköta sin ekonomi, de brukar ha det tuffare.
2022-06-03, 17:41
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är inte fiffel, det är så skattesystemet ser ut, är du en duktig och arbetsam företagare så tjänar du bra med pengar. Sen finns det företagare som inte är så duktiga eller inte kan sköta sin ekonomi, de brukar ha det tuffare.

Läs igen noga.

Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag har själv haft aktiebolag och vissa år levt mer eller mindre på aktieutdelning istället för lön. Utöver det nyttjar man ju bolaget som tar vissa privata kostnader.
Så maximal aktieutdelning, lite lön, lite svarta pengar och låta företaget ta vissa kostnader gör att min "riktiga" lön blev +50.000 i månaden men på pappret kanske 15.000. Gör man det snyggt så är det omöjligt att upptäcka och på 10 år blir det stora summor.

Detta är skattefifflande och bör bestraffas stenhårt.
2022-06-03, 18:32
Avslutad
Citat:

Eller så beskattar man lön på ett rimligt sätt så slipper du allt detta. När systemet riggas så enormt kommer fusk uppstå. Hyresregleringen gör att det handlas med svarta kontrakt för uppemot 10 miljarder per ÅR BARA i Sthlm. Snedvrider man systemen och incitamenten kommer folk försöka ta sig förbi på olika sätt.

RUT och ROT är också åtgärder som krävs för att inte ALLA dessa tjänster ska bli svarta. Dessa åtgärder hade man sluppit med ett rimligt skattesystem.

Men så länge vi har vänsterpolitiker som skapar all denna skit så kommer det bestå.

Du vill slå hårt mot symptomen och inte sjukdomen. Förmodligen för att du är röd
2022-06-03, 18:58
Medlem
Citat:
Nu tar vi det lilla lugna. Jag har periodvis haft 15 anställda och tagit ut lön på 500.000 och aktieutdelning på flera hundra tusen. Under de åren har jag och mina bolag troligen skattat mer än du kommer göra under din livstid. Det är ju sjukt när duktiga människor blir bestraffade och sopor har alla rättigheter. Jag har haft några bra anställda men de flesta var inget att ha.
Om Sverige ska bli ett bra land måste de som bidrar premieras. Det var ett steg i rätt riktning när 3:12 reglerna infördes.
2022-06-03, 19:10
Medlem
Om vi bortser från hårda värden såsom räntor, inflation, KALP osv, och ser till de mjukare parametrarna: Vad tror vi om de psykologiska effekterna i eventuell prisnedgång på bostadsmarknaden?

Hösten 2017 var det ju överutbud/liten spekulationsbubbla i nyproduktion som satte skälvningar även i successionsmarknaden. Och på det ett skärpt amorteringskrav. Det gick en chockvåg genom hela bomarknaden och vill påstå att vissa objekt tappade i pris, baserat på ren psykologi.

Får vi ett minskat efterfrågetryck pga höjda räntor och ökad inflation, som i sin tur leder till minskade bopriser, vad gör det med folks "mindset" gällande bopriserna?

I en bull-marknad, spelar det ju mindre roll om bostaden kostar 2 eller 2.2 miljoner - den "kommer ju alltid" att öka i pris ändå. Om en investering upplevs som relativt riskfri, spelar ju anskaffningsvärdet mindre roll. Jfr. med börsen - det är nog för många psykologiskt lättare att köpa Volvo B för 230 kr i en uppåtgående trend, än att "bottenfiska" desamma för 100 kr i en nedåtgående trend.

Lite dom effekterna tror jag finns på bomarknaden med. Jag tror en bidragande orsak till att priserna har gått upp, till stor del beror på att det känns mindre riskabelt att köpa en tillgång som är i en stigande trend, även om köpeskillingen är hög - än vice versa. Sedan en del FOMO på det. Det pratas ju ibland om att "hoppa på bostadståget" bland de som inte är inne men vill in på marknaden.

Kommer Fear Of Missing Out ersättas av Fear Of Losing Out om bostadsmarknaden tappar? Varför köpa idag om det troligtvis blir billigare imorgon?
2022-06-03, 19:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Om vi bortser från hårda värden såsom räntor, inflation, KALP osv, och ser till de mjukare parametrarna: Vad tror vi om de psykologiska effekterna i eventuell prisnedgång på bostadsmarknaden?

Hösten 2017 var det ju överutbud/liten spekulationsbubbla i nyproduktion som satte skälvningar även i successionsmarknaden. Och på det ett skärpt amorteringskrav. Det gick en chockvåg genom hela bomarknaden och vill påstå att vissa objekt tappade i pris, baserat på ren psykologi.

Får vi ett minskat efterfrågetryck pga höjda räntor och ökad inflation, som i sin tur leder till minskade bopriser, vad gör det med folks "mindset" gällande bopriserna?

I en bull-marknad, spelar det ju mindre roll om bostaden kostar 2 eller 2.2 miljoner - den "kommer ju alltid" att öka i pris ändå. Om en investering upplevs som relativt riskfri, spelar ju anskaffningsvärdet mindre roll. Jfr. med börsen - det är nog för många psykologiskt lättare att köpa Volvo B för 230 kr i en uppåtgående trend, än att "bottenfiska" desamma för 100 kr i en nedåtgående trend.

Lite dom effekterna tror jag finns på bomarknaden med. Jag tror en bidragande orsak till att priserna har gått upp, till stor del beror på att det känns mindre riskabelt att köpa en tillgång som är i en stigande trend, även om köpeskillingen är hög - än vice versa. Sedan en del FOMO på det. Det pratas ju ibland om att "hoppa på bostadståget" bland de som inte är inne men vill in på marknaden.

Kommer Fear Of Missing Out ersättas av Fear Of Losing Out om bostadsmarknaden tappar? Varför köpa idag om det troligtvis blir billigare imorgon?
Psykologi är a och o, folk generellt har ingen koll på makroekonomi och lägger inte någon möda på att fundera på det heller. De går på vad de kan låna och vad de tror om marknaden, eftersom den senare i princip tuffat på uppåt under 25 års tid så har magkänslan lett dem rätt.
Ingen under 40 år har varit med på en längre nedåtgående marknad och helst inte reallönesänkningar eller djupa kriser.
När väl den nya verkligheten blir en sanning för den breda massan så lär priserna backa mer än vad fundamenta egentligen kräver.
2022-06-03, 20:02
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak

Rimligtvis leder det till att många av de som kan försöker göra sig av med sin högt belånade boenden.

Men med det sagt så tror folk generellt fortfarande att priserna kommer gå upp, fast allt pekar på att dem är på väg ner i avgrunden. Det i sin tur borde leda till att nergången går relativt långsamt då det kommer finnas massa köpare som tror att dem köper in sig till ett billigt pris i en nedåtgående svacka.
2022-06-03, 20:08
Medlem
Teus avatar
Vi släpper det. Mod har rätt, det är OT och det var jag som började det.
Senast redigerad av Teu 2022-06-03 kl. 20:14.
Diablo1118s avatar

Moderatormeddelande

Postat av Diablo1118 2022-06-03, 20:11
Medlem
Väldigt mycket off topic och tjat om löner och diverse annat.
Se till att hålla er till ämnet annars riskeras både varning och att tråden låses.
Skärpning. Jag var snäll denna gången och raderade en del inlägg. Det är jag inte i fortsättningen!
/ Moderator
2022-06-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Psykologi är a och o, folk generellt har ingen koll på makroekonomi och lägger inte någon möda på att fundera på det heller. De går på vad de kan låna och vad de tror om marknaden, eftersom den senare i princip tuffat på uppåt under 25 års tid så har magkänslan lett dem rätt.
Ingen under 40 år har varit med på en längre nedåtgående marknad och helst inte reallönesänkningar eller djupa kriser.
När väl den nya verkligheten blir en sanning för den breda massan så lär priserna backa mer än vad fundamenta egentligen kräver.

Vart ska dessa markro-ekonomi-analfabeter ta vägen tänker du? Ska alla dessa folk bara byta till sig sämre och sämre objekt till den stora förtjusningen av diverse flashbackare med (uppgivet) stort kapital?
2022-06-03, 21:30
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Men med det sagt så tror folk generellt fortfarande att priserna kommer gå upp, fast allt pekar på att dem är på väg ner i avgrunden. Det i sin tur borde leda till att nergången går relativt långsamt då det kommer finnas massa köpare som tror att dem köper in sig till ett billigt pris i en nedåtgående svacka.

Jag tror detsamma initialt - det finns alltid bra med folk som är lite efter i att uppfatta vad som håller på att hända - men nog kommer väl tidningarna de närmsta månaderna fläska på med rubriker regelbundet både kring räntehöjningarna och sen även kring prisfall/"krash".

Redan nu har det ju i Storstockholm enligt husmask sjunkit närmare 10% från peaken tidigare i år, som dock var ATH och inte varade speciellt länge, så det är ingen enorm återgång - men det laddar upp för mustiga rubriker när det börjar bli tvåsiffriga procentsatser...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in