2022-06-03, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Medelinkomsten i Sverige är runt 35k. MEN det innefattar all sjukskrivna, föräldralediga, studerande, pensionärer. Dessutom finns det över 500k egenföretagare som absolut inte tar ut lön som de hade kunnat (eftersom våra politiker låter dem skatteplanera). Hade du mätt all egenföretagare för deras totala riktiga intäkter och uteslutit alla som inte jobbar 100% hade medellönen i Sverige snabbt stigit upp emot 50k i månaden.

Medelinkomst är ca 28K. Medianlön som är ett bättre mått är ca 32,5K omräknat till HELTID.

Den absoluta majoriteten av Sveriges företagare kan inte ta ut en inkomst motsvarande brytpunkten. Företagsuppgifterna finns i databasen FRIDA.

Är det inte bättre att du erkänner din totala brist på kompetens inom ekonomisk statistik istället för att basera dina inlägg på anekdoter om kändisars inkomster och kompisars svartjobb?
2022-06-03, 14:18
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Och deltidare finner du i 9 fall av 10 i låglönejobb. De räknar in studenten som sitter i kassan på ICA och räknar upp till heltid. Självklart drar det ner snittet enormt.

Men det är skönt för de som styr att de kam lura i fårskallar som du att de har det gott ställt fast de inte har det.

Detta gäller oavsett vilket yrke vi talar om. Snittlönen för förskolelärare i Stockholm är drygt 42 500. Då kan ju den korkade som är utbildad tycka att hen tjänar bra med en lön på 45 000. Problemet är att över 1/3 del av alla lärare är obehöriga och tjänar kanske runt 27-28k. Dessutom får de inget betalt mellan terminerna i många av fallen.

Snittlönen för UTBILDADE lågstadielärare i Sthlm som jobbar heltid är alltså snarare runt 50k per månad. Men det förstår ju inte sådana som du.

Förskollärare Stockholm stad Heltid 2021

Medianlön för förskollärare är 39 000 kronor.

Snittlöner grundskollärare Stockholm stad 2021

Lärare förskoleklass och lågstadiet 42 150 kronor.
Lärare mellanstadiet 42 900 kronor

Du ligger bara 6000-8000 kr ifrån, men bra gissat gubben.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-03 kl. 14:29.
2022-06-03, 14:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Medelinkomst är ca 28K. Medianlön som är ett bättre mått är ca 32,5K omräknat till HELTID.

Den absoluta majoriteten av Sveriges företagare kan inte ta ut en inkomst motsvarande brytpunkten. Företagsuppgifterna finns i databasen FRIDA.

Är det inte bättre att du erkänner din totala brist på kompetens inom ekonomisk statistik istället för att basera dina inlägg på anekdoter om kändisars inkomster och kompisars svartjobb?

Hm du har rätt jag hade fel. Medellönen är 36k per månad uppräknat till heltid per 2020. Så sannolikt högre idag. Men SCB har säker det inte alls koll på läget..

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
2022-06-03, 14:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hm du har rätt jag hade fel. Medellönen är 36k per månad uppräknat till heltid per 2020. Så sannolikt högre idag. Men SCB har säker det inte alls koll på läget..

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/
Median är ett bättre mått om lönespridningen är stor, ex många i gruppen jobbar deltid.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/hushallens-ekonomi-hek/produktrelaterat/Fordjupad-information/medelvarde-eller-median/
2022-06-03, 14:38
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
En trea i den föreningen går för en bra bit över 10 miljoner. Tror du att folk som köper dessa bryr sig nämnvärt om 5000kr?

https://www.hemnet.se/till-salu/lagenhet/stockholms-kommun/torsplan

Jag förstår problemet med högt belånade föreningar, men denna förening är ett dåligt exempel.

Jag känner folk som bor eller bott i tornen. De är inga ”höginkomsttagare” och hade definitivt brytt sig om 5 tusen i extra utgifter.
Senast redigerad av Gammalhiphopare 2022-06-03 kl. 15:00.
2022-06-03, 14:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har det kanon med 42.500 brutto. Kör Porsche, motorbåt, rolex hänger ut ur rutan vid rödljuset, 3a i Spanien, 3a i Aspudden(eller 1a i vasastan vid byte), 700 000 kr sparat snart, all hemelektronik, fina möbler från Stalands och sparar 17k.
Life is nice :-) vid 50 brutto och 37.500 netto lever jag lyxliv.
Säger han som samtidigt påstår att han sparar så mycket. Ser ju mer ut som en stor slösare.

Citat:
Ska till Sandhamn nu med min Yamarin DC med 4-takts utombordare, vi hörs!
Och inte verkar han ha något arbete att sköta.
2022-06-03, 14:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Median är ett bättre mått om lönespridningen är stor, ex många i gruppen jobbar deltid.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/inkomster-och-inkomstfordelning/hushallens-ekonomi-hek/produktrelaterat/Fordjupad-information/medelvarde-eller-median/

Jo men att jämföra sig med någon som jobbar deltid när man själv jobbar heltid är ju helt meningslöst.
2022-06-03, 14:47
Avslutad
Citat:
Jag har det kanon med 42.500 brutto. Kör Porsche, motorbåt, rolex hänger ut ur rutan vid rödljuset, 3a i Spanien, 3a i Aspudden(eller 1a i vasastan vid byte), 700 000 kr sparat snart, all hemelektronik, fina möbler från Stalands och sparar 17k.
Life is nice :-) vid 50 brutto och 37.500 netto lever jag lyxliv.

Ska till Sandhamn nu med min Yamarin DC med 4-takts utombordare, vi hörs!

Hälsa alla förskolelärare och lokförare som är större "höginkomsttagare" än du. Kanske ni kan smutta på lite champagne och äta kaviar tillsammans :-D
2022-06-03, 14:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo men att jämföra sig med någon som jobbar deltid när man själv jobbar heltid är ju helt meningslöst.
Fast det är riktiga löner som är intressanta inte avtalade för en nyanställd som går in på högre nivåer. Oftast ligger de med många år i yrket på samma arbetsplats lägre.
2022-06-03, 15:14
Medlem
liksom-fbs avatar
Jag gjorde en jämförelse mellan en Stockholmskommun och en mindre ort tidigare. Som är ganska talande. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Medel-inkomst
* Piteå 28'783 kr
* Sollentuna 37'158 kr

Skillnad för 2 pers efter skatt ca: 11'725 kr per månad.

Föga förvånande drar ett par med medelinkomst i Sollentuna in mer e skatt än motsvarande i Piteå.

Villapriser medel:
* Piteå 1 684 kSEK
* Sollentuna 6 722 kSEK

Skillnad: 5038 kSEK. (Vilket är ganska mycket men då skiljer det nog en del i storlek och standard).

Skillnad i kapitalkostnad per månad: 4.400 kSEK

Över för Sollentuna-familjen: 7325 kr / månad.

Men det som är lite intressant här är att trots att villapriserna är mycket högre i Sollentuna så får Sollentuna-paret mer över.

Att flytta till Stockholm och bo där är ett "klipp" för folk som kan få sig högre löner. Trots högre bostadspriser.

Man skulle tom kunna säga att det finns utrymme för högre bostadspriser i Stockholm innan folk finner för gott att flytta till Piteå od ställen.

Detta gäller vid det ränteläge som gällde då när jag skrev detta.

Någonstans finns en ränta som ger en break-even där det är likvärdigt att bo i Sollentuna som Piteå.
Men det är en bit upp.

----------
Men detta betyder också att den som ligger under medellön i Stockholm kan det vara en bra ide att flytta till ort med lägre lön och villapriser.

Och det lär ske också. Det talas om en nettoutflyttning.
Samtidigt ökar befolkningen. Och det som händer är att det flyttar in unga utbildade polskor (t ex).
2022-06-03, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag gjorde en jämförelse mellan en Stockholmskommun och en mindre ort tidigare. Som är ganska talande. (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Medel-inkomst
* Piteå 28'783 kr
* Sollentuna 37'158 kr

Skillnad för 2 pers efter skatt ca: 11'725 kr per månad.

Föga förvånande drar ett par med medelinkomst i Sollentuna in mer e skatt än motsvarande i Piteå.

Villapriser medel:
* Piteå 1 684 kSEK
* Sollentuna 6 722 kSEK

Skillnad: 5038 kSEK. (Vilket är ganska mycket men då skiljer det nog en del i storlek och standard).

Skillnad i kapitalkostnad per månad: 4.400 kSEK

Över för Sollentuna-familjen: 7325 kr / månad.

Men det som är lite intressant här är att trots att villapriserna är mycket högre i Sollentuna så får Sollentuna-paret mer över.

Att flytta till Stockholm och bo där är ett "klipp" för folk som kan få sig högre löner. Trots högre bostadspriser.

Man skulle tom kunna säga att det finns utrymme för högre bostadspriser i Stockholm innan folk finner för gott att flytta till Piteå od ställen.

Detta gäller vid det ränteläge som gällde då när jag skrev detta.

Någonstans finns en ränta som ger en break-even där det är likvärdigt att bo i Sollentuna som Piteå.
Men det är en bit upp.

----------
Men detta betyder också att den som ligger under medellön i Stockholm kan det vara en bra ide att flytta till ort med lägre lön och villapriser.

Och det lär ske också. Det talas om en nettoutflyttning.
Samtidigt ökar befolkningen. Och det som händer är att det flyttar in unga utbildade polskor (t ex).
Använd medianer, och skriv räntan när du skiljer på kapitalkostnaden.
2022-06-03, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Jag har själv haft aktiebolag och vissa år levt mer eller mindre på aktieutdelning istället för lön. Utöver det nyttjar man ju bolaget som tar vissa privata kostnader.
Så maximal aktieutdelning, lite lön, lite svarta pengar och låta företaget ta vissa kostnader gör att min "riktiga" lön blev +50.000 i månaden men på pappret kanske 15.000. Gör man det snyggt så är det omöjligt att upptäcka och på 10 år blir det stora summor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in