2022-06-03, 19:24
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ursäkta att jag upprepar mig (skrivit detta förut) - men firma Reagan-Bush d ä hade Gulfstaterna under sådan kontroll att de aldrig tillåtit ett oljepris på 110-115 dollar/fated.

Vet Saudi-jepparna ens vem Biden är???

Det är en total soppa, sedan journalisten/mediapersonligheten Khashoggi mördades i Turkiet på Saudis konsulat har US haft problem att smöra för Saudi. Han skrev för bl a Washington post. Trump duckade händelsen, men som jag förstår det har Biden varit mer mottaglig att detta måste upp på banan igen, och kört på hårdare med kommentarer/kritik så Saudiske kronprinsen ville inte ens snacka i telefon med Biden.
Citera
2022-06-03, 19:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Det är en total soppa, sedan journalisten/mediapersonligheten Khashoggi mördades i Turkiet på Saudis konsulat har US haft problem att smöra för Saudi. Han skrev för bl a Washington post. Trump duckade händelsen, men som jag förstår det har Biden varit mer mottaglig att detta måste upp på banan igen, och kört på hårdare med kommentarer/kritik så Saudiske kronprinsen ville inte ens snacka i telefon med Biden.

Det är sant. Sedan ligger det antagligen en hel del i vad Naturgasturken skriver, han verkar ha mer koll än du och jag tillsammans... (obs! Ingen ironi).
Citera
2022-06-03, 19:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Det är sant. Sedan ligger det antagligen en hel del i vad Naturgasturken skriver, han verkar ha mer koll än du och jag tillsammans... (obs! Ingen ironi).

Ja, lätt, håller helt med, dels dessa politiska problem, och faktiska på marken med underinvesteringar och fysiska utmaningar. Det är inget som löser sig bara för att Biden skulle lyckas smöra sig in, vilket han ändå inte kan göra politiskt.
Citera
2022-06-03, 19:36
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Är såklart en mix av flera saker. Det hjälper knappast att relationen mellan Saudi och USA inte är den bästa heller precis som du säger (Woke-Biden kan bara inte låta Saudierna hålla på heller). Så varför skulle Saudierna överproduvera för att hålla amerikanerna nöjda när de istället kan hålla priset uppe, tjäna mer pengar, hålla oljan längre i marken (fetglöm att Saudierna kommer sluta producera olja de närmaste 20-30 åren som väst hoppas på, de kommer producera i 100 år till) och hålla befolkningen nöjd genom att dela ut delar av pengarna till medborgarna?

Precis som du sade så fanns det ju en tid då USA sålde vapen snorbilligt till Saudierna samt krigade för dem i Kuwait/Irak och som tack producerade Saudi tillräckligt med olja för att smörja den amerikanska ekonomin. Samtidigt producerade USA då hälften så mycket olja jämfört med idag så USA är inte alls lika beroende idag av Saudi-olja som de en gång var. Då är det faktiskt viktigare för Kineserna att Saudierna är nöjda.
Citera
2022-06-03, 19:41
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Handlar inte om att tillåta och inte. Det handlar om att de inte har mer produktionskapacitet. Siffrorna, både för produktion och reserver för Ghawar-fältet är sockrade, västerländska geologer som jobbat där tidigare har gått ut med att det inte finns en chans att de reserverna som hävdas finns där. Samtidigt kan Saudi inte ersätta produktionen från andra fält då man under de senaste åren har spenderat oljepengarna på att hålla folket nöjda så att de inte revolterar och hänger Saudi-prinsarna i närmaste dadelpalm, istället för att utöka produktionen.

OPEC har en begränsad kapacitet och verkar inte kunna öka den tillräckligt. Aramco betalar mest i världen för high-spec jack-up borriggar, det hade man inte gjort om det funnits en massa onshore-fält där man bara kunde vrida på kranen. Istället kommer ny produktion vara flera år bort, vi får bara hoppas att den produktionen är högre än produktionen som faller bort under tiden.

Ju snabbare världen inser att dagens oljepris inte är där det är för att OPEC vägrar vrida på kranarna desto snabbare kan vi öka produktionen i resten av världen. Vi måste istället inrikta oss på att OPEC som bäst kommer kunna behålla nuvarande maxkapactiet framöver. Precis som nästan alla "gamla" oljenationer gör. Det gäller nu att hitta de nya stora offshore-fälten. När det blir uppenbart att OPEC inte har 10-20% mer kapacitet bara sådär kommer oljepriset att rusa till all-time-high (inflationsjusterat).

Sägs finnas både gas- och oljefyndigheter i norra ishavet, kan det vara en anledning till att vissa djuphavs-drillers har haft en enorm kursutveckling i år?
Citera
2022-06-03, 19:54
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Sägs finnas både gas- och oljefyndigheter i norra ishavet, kan det vara en anledning till att vissa djuphavs-drillers har haft en enorm kursutveckling i år?
Borrbolagen har rusat för att efterfrågan på offshore-borrning ökat och fortsätter öka ordentligt. Viskas om att dagsraterna snart har dubblats sedan 2020 och beläggningsgraden ökar stadigt. När mer än 85% av fartygen har beläggning brukar raterna rusa, vi är snart uppe vid 85% om man räknar bort kallställda fartyg (som förvånansvärt ofta inte går att återta i produktion).

Borrföretagen har väldigt stabila kostnader (i kontraktet ingår ofta en klausul om bränslekostnader dessutom) så ökade rater går nästan helt in i resultaträkningen som EBITDA. Fortsätter raterna att öka såhär kommer branschen att bada i pengar snart, speciellt bolagen som gått igenom Chapter 11 och därför knappt har lån att betala ränta på och ammortera (därför jag inte äger Transocean). Dessutom är balansräkningarna kraftigt undervärderade.

Offshore är den bästa formen av oljeproduktion förutom vissa onshore-fält i öken. 4-5 offshore-brunnar i Mexikanska golfen producerar ofta mer över 5 års tid än 1000-2000 skiffer-brunnar gör. Infrastrukturen kostar mer intialt men get istället mycket lägre produktionskostnader.

För oljejättarna är det därför bättre att investera offshore än onshore. Exxon och Chevron har t.ex. lägst produktionskostnader offshore. Skulle gissa att samma sak även gäller de andra västerländska olje-majorsen som Total, BP och Shell, hara bara för dålig koll där.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-06-03 kl. 19:57.
Citera
2022-06-03, 19:58
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brolinlever
"We are now observing “fossilflation”, not "greenflation"
While decarbonisation in the energy sector can cause rising prices in the medium term, it can lower inflation in the long term. That's why green innovation is key" -Christine Lagarde EC
Kärringen förtjänar några iskalla och vindstilla vintrar på raken.

Jag har sneglat på några europeiska energibolag men de är omöjliga investeringsobjekt iom politiska risken.
Citera
2022-06-03, 20:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Är såklart en mix av flera saker. Det hjälper knappast att relationen mellan Saudi och USA inte är den bästa heller precis som du säger (Woke-Biden kan bara inte låta Saudierna hålla på heller). Så varför skulle Saudierna överproduvera för att hålla amerikanerna nöjda när de istället kan hålla priset uppe, tjäna mer pengar, hålla oljan längre i marken (fetglöm att Saudierna kommer sluta producera olja de närmaste 20-30 åren som väst hoppas på, de kommer producera i 100 år till) och hålla befolkningen nöjd genom att dela ut delar av pengarna till medborgarna?

Precis som du sade så fanns det ju en tid då USA sålde vapen snorbilligt till Saudierna samt krigade för dem i Kuwait/Irak och som tack producerade Saudi tillräckligt med olja för att smörja den amerikanska ekonomin. Samtidigt producerade USA då hälften så mycket olja jämfört med idag så USA är inte alls lika beroende idag av Saudi-olja som de en gång var. Då är det faktiskt viktigare för Kineserna att Saudierna är nöjda.

En annan faktor är väl att man begriper att oljan och gasen tid är utmätt, redan idag är 80 % av den norska nybilsproduktion EV! Trodde knappt mina ögon när jag läste det. Vet man att efterfrågan om 30-40 år kommer vara 0 (förutom kanske 1/20 av dagens konsumtion till kemiska industrin, gummi, asfalt etc) - då är det ju en optimal strategi att "klämma ut så mkt det går så snabbt som möjligt".

Det talas om "demand destruction" - men den nödvändiga omställningen måste ju komma även om oljan gick för 20 dollar, typ så.
Citera
2022-06-03, 20:30
Medlem
Naturgasturkens avatar
Citat:
En annan faktor är väl att man begriper att oljan och gasen tid är utmätt, redan idag är 80 % av den norska nybilsproduktion EV! Trodde knappt mina ögon när jag läste det. Vet man att efterfrågan om 30-40 år kommer vara 0 (förutom kanske 1/20 av dagens konsumtion till kemiska industrin, gummi, asfalt etc) - då är det ju en optimal strategi att "klämma ut så mkt det går så snabbt som möjligt".

Det talas om "demand destruction" - men den nödvändiga omställningen måste ju komma även om oljan gick för 20 dollar, typ så.
Mycket vanligt missförstånd. Efterfrågan på olja kommer fortsätta öka, gissningsvis till runt 2035-2040 då den peakar och sedan långsamt minskar. Runt 2040 kommer vi alltså konsumera lika mycket olja som idag. För gasen kommer peaken långt senare. 2 miljarder människor till beräknas tillkomma i 3e-världen där det genomsnittliga hushållet förbrukar mindre el per år än vad ditt nya AAA-ratade kylskåp gör. När de får det bättre köper de fossil bil eller motorcykel, kommer inte finnas någon laddinfrastruktur för Tesla i Indien eller valfritt land i Afrika. Sedan när indierna, Indonesierna, Brasilianarna, Nigerianerna mm blir medelklass vill de flyga, köpa importerade saker, ha AC hemma, äta kött varje dag mm.

Teslor i Norge kompenserar inte ens för den ökade bilparken i Marocko. Elbilar i USA som är världens största "billand" kompenserar inte för ökningen i den fossila bilparken i Nigeria och Egypten.

Allt pekar på att jag som fyller 40 om några år kommer konsumera oljeprodukter resten av mitt liv i någon form. Inte samma som idag men vissa produkter i alla fall.

När man inser ovanstående och att världen år efter år slår rekord i förbränning av kol inser man att miljöfjanteriet med noll förbrukning till 2050 (eller 2035 som MP vill) är lika troligt som att vi rider till jobbet på enhörningar 2050. Bättre då att accpetera faktum och tjäna massor av pengar på det istället.
Senast redigerad av Naturgasturken 2022-06-03 kl. 20:34.
Citera
2022-06-03, 20:31
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:

Jag läste något om det där, minnet, men jag minns tillräckligt för att kunna säga att EV inte alls kommer ha så stor påverkan som man tror vad gäller oljan närmaste 20 åren.

Det var ingen foliehatt, källan var Anas Alhajji eller Josh Young. Jag ska se om jag kan hitta åt Tweetet.
Citera
2022-06-03, 20:32
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Mycket vanligt missförstånd. Efterfrågan på olja kommer fortsätta öka, gissningsvis till runt 2035-2040 då den peakar och sedan långsamt minskar. Runt 2040 kommer vi alltså konsumera lika mycket olja som idag. För gasen kommer peaken långt senare. 2 miljarder människor till beräknas tillkomma i 3e-världen där det genomsnittliga hushållet förbrukar mindre el per år än vad ditt nya AAA-ratade kylskåp gör. När de får det bättre köper de fossil bil eller motorcykel, kommer inte finnas någon laddinfrastruktur för Tesla i Indien eller valfritt land i Afrika. Sedan när indierna, Indonesierna, Brasilianarna, Nigerianerna mm blir medelklass vill de flyga, köpa importerade saker, ha AC hemma, äta kött varje dag mm.

Teslor i Norge kompenserar inte ens för den ökade bilparken i Marocko. Elbilar i USA som är världens största "villans" kompenserar inte för ökningen i den fossila bilparken i Nigeria och Egypten.

Allt pekar på att jag som fyller 40 om några år kommer konsumera oljeprodukter resten av mitt liv i någon form. Inte samma som idag men vissa produkter i alla fall.

När man inser ovanstående och att världen år efter år slår rekord i förbränning av kol inser man att miljöfjanteriet med noll förbrukning till 2050 (eller 2035 som MP vill) är lika troligt som att vi rider till jobbet på enhörningar 2050. Bättre då att accpetera faktum och tjäna massor av pengar på det istället.

Tänk om jag bara väntat lite grann så hade jag sluppit demensyra, ett inlägg nedanför dig.
Citera
2022-06-03, 20:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Mycket vanligt missförstånd. Efterfrågan på olja kommer fortsätta öka, gissningsvis till runt 2035-2040 då den peakar och sedan långsamt minskar. Runt 2040 kommer vi alltså konsumera lika mycket olja som idag. - - -

Jo, vet att det prognosticeras i den riktningen - men då är det verkligen "Godnatt Jord". Lousiana, Holland, Bangladesh under vatten... ...som EN konsekvens.

Fler kärnkraftverk, över hela världen - och det ASAP!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in