2022-02-24, 13:08
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturgasturken
Oj, för första gången någonsin har jag totalt missbedömt en investering, att köpa Surgutneftegas. Trodde verkligen inte Putin skulle ha något intresse av ett regelrätt krig. Bara att sälja ryska aktier nu medans det fortfarande går. Boris Johnson har själv sagt att ryska bolag kan komma att kickas ut från LSE så den processen lär väl startas nu.

Något som ska bli intressant att följa är ökade energipriser vs börsnedgångar. Blir det kraftiga fall även i oljebolag är det bara att köpa.

På kort/medellång-sikt kommer LNG bli vinnaren. Även oljan rusar, men den kan nog studsa tillbaka något med tiden när det blir mer klart exakt hur rysk olja drabbad (sanktioner etc).

Har du någon koll på de nordiska LNG alternativen Flex LNG och Awilco LNG?
Citera
2022-02-24, 22:25
Medlem
brolinlevers avatar
5 av 45 bolag i min portfölj röda, bästa ekonomiska dagen på länge. Trist att det krävs krig för att få en blå dag. Måste nog se över min investeringsstrategi. Det är förhoppningsvis inte en hållbar strategi om det är vad som krävs.
Citera
2022-02-24, 22:34
Medlem
Smutzs avatar
Det var ju lite oväntat att det skulle vara aktiemarknaden som gjorde en till pacifist på gamla dar. Tur i oturen att jag bara gick halv retard i surguttarna och hade hunnit sälja av lejonparten av Mechel.

Just nu klurar jag lite på vad jag ska ta mig till med gazprom, äger inga riktiga aktier men en del på trackercertifikat, jag hoppas att de inte är bundna till London utan kan är knutna till när moskvabörsen. Blir till att ringa farstastekarna på Avanza imorgon och reda ut det där. Jag tänker att det nog kan finnas lite värde ändå med tanke på att större delen av gasen ändå förbrukas inom Ryssland och ”det nära utlandet”, förvisso betalt i värdelösa rubels.

Knepig situation det här, tur att uranet har en kalasdag.
Citera
2022-02-24, 23:29
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
spännande saker på g i AOI nu, fyllde på tidigare i veckan.

@Turken vad har du för favoriter i LNG?

Knappast för sent om oljepriset ligger mellan 85 och 95 dollar så har många fcf som är väldigt lågt.
Är alldeles för grön i olja för att uttala mig med någon säkerhet, De jag köpt har gått bra, men det är nog vara mest tur.

Surge har rapport imorgon, kanske kan vara ett bra rapportköp om du hoppas på snabb aktion.

God tur, jag vet att turken gillar Arc Resources, om du hade hoppats på tips från honom
Citera
2022-02-25, 05:59
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
spännande saker på g i AOI nu, fyllde på tidigare i veckan.

@Turken vad har du för favoriter i LNG?
Herregud vilken blå dag igår. 90 % av portföljen i Aoi och en del ligger då i warranter med hävstång 4,4. Portföljen 43 % plus iår. På måndag är det rapport så det kan nog bli trångt i dörröppningen idag.
Citera
2022-02-26, 15:30
Medlem
Om Tyskland går med på att stänga av Ryssland från SWIFT lär det bli tufft med energin för Tyskarna. För att kompensera detta lär väl mer kol importeras, vad hade varit ett intressant kol play i detta syfte, någon som vet?

Någon annan råvara som kan vara intressant att kolla på (förutom olja/gas) om Ryssland utesluts från SWIFT?
Citera
2022-02-26, 15:59
Medlem
Ramaco Resources och Peabody Energy har nämnts här i tråden tidigare ang Kol, kan vara intressant att kolla upp. Peabody har gått som tåget senaste månaderna men fick en liten smäll häromdagen efter ett stort uppsving. Finns säkert någon jag missat i tråden, så fyll gärna på.
Citera
2022-02-26, 17:27
Medlem
Vad händer med Gasturkens Gazprom investeringar nu då? Speciellt om SWIFT kommer på tal.
Citera
2022-02-26, 19:57
Medlem
brolinlevers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Vad händer med Gasturkens Gazprom investeringar nu då? Speciellt om SWIFT kommer på tal.

Tror inte det är möjligt att bestämma sig för att strunta i gas i Tysklands fall. Möjligen i några av de varmare månaderna. De eldar redan ganska mycket kol tror jag och det var med några reaktorer i drift. De ska ju fortfarande stängas. Så länge de inte ändrar sig med kärnkraften verkar det osannolikt att skippa gasen. Go Greta, Go MP, snacka om att sabba för väldigt många på väldigt många olika nivåer.

Med det sagt så är jag helt oduglig på att bedöma vad politiker kan ta sig till. Jag brukar tänka att de tar dummast möjliga beslut, men vidden av deras dumhet är oftast så stor att jag inte klarar att förutse det ändå
Citera
2022-02-27, 20:57
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Speciellt om SWIFT kommer på tal.

Redan klart med uteslutningen ur SWIFT.
Rätt puckat IMO, kommer eskalera konflikten och Kina & Ryssland har väl om jag inte minns fel en egen motsvarighet på G.
Bör göra att dollarns status som reservvaluta hotas i förlängningen.

F.ö. ang olja; BP ”överger” (?) sin del på ca 20% av Rosneft.

https://www.reddit.com/r/stocks/comments/t2uiat/bp_said_on_sunday_it_plans_to_abandon_its_1975/?utm_source=share&utm_medium=ios_app&utm_name=ioss mf
Citera
2022-02-27, 23:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
SWIFT-uteslutningen gäller inte energi tydligen. (Annars skulle vi inte kunna betala för gasen) Däremot kan det bli ett helvete ändå för ryska centralbanken är satt under sanktioner. Alltså kan det bli svårt att föra över pengar. DVS köpa och sälja.

Nu till det verkliga problemet. Ryssen har börja beslagta utlänningars tillgångar som svar på Cheating-Joes irriterande demensbabbel.
Citera
2022-02-28, 11:48
Medlem
Plockade upp spc nickel i tråden för ett ganska bra tag sedan. De förefaller ha en hel del spännande på gång. Köpte vid 0,11-0,12 var uppe på 0,18 i början av januari och sedan trillat ned till 0,12 igen. Ryssland står väl för merparten av nickelproduktionen tänker att vi borde kunna se ett lyft igen. Någon som har lite närmare koll på dem och fördjupat sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in