Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
En annan faktor är väl att man begriper att oljan och gasen tid är utmätt, redan idag är 80 % av den norska nybilsproduktion EV! Trodde knappt mina ögon när jag läste det. Vet man att efterfrågan om 30-40 år kommer vara 0 (förutom kanske 1/20 av dagens konsumtion till kemiska industrin, gummi, asfalt etc) - då är det ju en optimal strategi att "klämma ut så mkt det går så snabbt som möjligt".
Det talas om "demand destruction" - men den nödvändiga omställningen måste ju komma även om oljan gick för 20 dollar, typ så.
Mycket vanligt missförstånd. Efterfrågan på olja kommer fortsätta öka, gissningsvis till runt 2035-2040 då den peakar och sedan långsamt minskar. Runt 2040 kommer vi alltså konsumera lika mycket olja som idag. För gasen kommer peaken långt senare. 2 miljarder människor till beräknas tillkomma i 3e-världen där det genomsnittliga hushållet förbrukar mindre el per år än vad ditt nya AAA-ratade kylskåp gör. När de får det bättre köper de fossil bil eller motorcykel, kommer inte finnas någon laddinfrastruktur för Tesla i Indien eller valfritt land i Afrika. Sedan när indierna, Indonesierna, Brasilianarna, Nigerianerna mm blir medelklass vill de flyga, köpa importerade saker, ha AC hemma, äta kött varje dag mm.
Teslor i Norge kompenserar inte ens för den ökade bilparken i Marocko. Elbilar i USA som är världens största "billand" kompenserar inte för ökningen i den fossila bilparken i Nigeria och Egypten.
Allt pekar på att jag som fyller 40 om några år kommer konsumera oljeprodukter resten av mitt liv i någon form. Inte samma som idag men vissa produkter i alla fall.
När man inser ovanstående och att världen år efter år slår rekord i förbränning av kol inser man att miljöfjanteriet med noll förbrukning till 2050 (eller 2035 som MP vill) är lika troligt som att vi rider till jobbet på enhörningar 2050. Bättre då att accpetera faktum och tjäna massor av pengar på det istället.