2022-06-02, 19:47
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Faktiskt. Nu har jag ju vant mig, men det var ett tag där jag ständigt blev förvånad över hur bra W10 faktiskt var.

Samma här, bytte upp mig för 3 månader sedan trots att jag inte ville, men, men.......
Har dock ändrat lite i layouten så utseendet ser ut som det gamla.
Citera
2022-06-02, 19:49
Bannlyst
Mycket av sån där mjukvara är bluff.. Är det Free, så är det oftast bara ett sätta lura dej att komma in i datorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Provade ladda ner två program och köra igenom datorn med. Det ena är till för att kolla av drivrutinerna, och uppdatera dessa, det andra kollar register, genvägar och så vidare.

Min fråga är dels, någon mening med att köra program som dessa i Windows miljö? Om ja, är dessa alternativ bra, (något man kanske borde kollat innan). Den tredje och viktigaste frågan, hur märker man om programmen gjort någon nytta, nu har jag dessvärre redan kört de, men kan man mäta skillnaden på något sätt?

Länkar bifogas för att ni ska förstå vad det är jag talar om.

Driver Booster 9 Free
Advanced SystemCare 15 Free
Citera
2022-06-02, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daesh
Fråga dig själv om datorn känns bättre av dessa konstiga drivrutiner?

För enligt mig så gör de precis ingenting bättre. De enda drivrutinerna värda att tanka finns på moderkortstillverkarens sida

Dessvärre är inte känslan något just nu, har inte märkt någon skillnad alls, ännu så länge. Märker jag någon skillnad, så vet vi orsaken.

Just den här windowsburken bryr jag mig inte så mycket om, börjar den hänga sig blåser jag bara om den. Kan bli utan att den börjar hänga sig med, har funderat en tid på att gå över helt till Linux, men dessvärre köpte jag en nyckel förra året för win, så vill inte slösa bort de 200:-
Citera
2022-06-02, 22:39
Medlem
Det säkraste med drivrutiner är att helt enkelt använda de som tillhandahålls av tillverkaren då det är dessa som garanterat fungerar bäst. Skall man uppdatera är det återigen stabilast att hålla sig till sin tillverkare (stäng av drivrutinsuppdateringar i Windows Update).

Börjar man plocka in drivrutiner från andra källor (olika "Driver Boosters" respektive Windows Update) ökar risken för problem eller att man inte sitter på den mest optimala versionen för hårdvaran.

Vid ren installation av Windows är det således lämpligast att först ladda ner rätt drivrutinspaket och sedan installera detsamma när systemet är på plats och igång. Efter detta föreligger knappast behov av uppdatering (av drivrutinerna) såvida inte problem visar sig och/eller tillverkaren har en ny version varpå man laddar ner nytt paket och installerar.

För egen del slår jag av drivrutinsuppdateringar i Windows Update och tankar paket manuellt.

På området "rensning" finns knappast behov av andra programvaror än:

1. Privazer
2. BleachBit
3. Wise Disk Cleaner
4. DISM++

Då talar vi inte om pillande med registret utan helt enkelt att rensa tempfiler, webbläsarcache och liknande. DISM++ är användbart som systemstädare (t.ex när man installerat en Windowsuppdatering och inte ser behov av att ha kvar Update History o.dyl) och för rensning av cache samt Windows.old (vid feature update av systemet).

Registerrensare och liknande behövs inte.
Citera
2022-06-02, 22:47
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Dessvärre är inte känslan något just nu, har inte märkt någon skillnad alls, ännu så länge. Märker jag någon skillnad, så vet vi orsaken.

Just den här windowsburken bryr jag mig inte så mycket om, börjar den hänga sig blåser jag bara om den. Kan bli utan att den börjar hänga sig med, har funderat en tid på att gå över helt till Linux, men dessvärre köpte jag en nyckel förra året för win, så vill inte slösa bort de 200:-

Vad är det du vill åstadkomma genom detta testande?
Citera
2022-06-02, 23:20
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobiltelefon
Det säkraste med drivrutiner är att helt enkelt använda de som tillhandahålls av tillverkaren då det är dessa som garanterat fungerar bäst. Skall man uppdatera är det återigen stabilast att hålla sig till sin tillverkare (stäng av drivrutinsuppdateringar i Windows Update).

Börjar man plocka in drivrutiner från andra källor (olika "Driver Boosters" respektive Windows Update) ökar risken för problem eller att man inte sitter på den mest optimala versionen för hårdvaran.

Vid ren installation av Windows är det således lämpligast att först ladda ner rätt drivrutinspaket och sedan installera detsamma när systemet är på plats och igång. Efter detta föreligger knappast behov av uppdatering (av drivrutinerna) såvida inte problem visar sig och/eller tillverkaren har en ny version varpå man laddar ner nytt paket och installerar.

För egen del slår jag av drivrutinsuppdateringar i Windows Update och tankar paket manuellt.

På området "rensning" finns knappast behov av andra programvaror än:

1. Privazer
2. BleachBit
3. Wise Disk Cleaner
4. DISM++

Då talar vi inte om pillande med registret utan helt enkelt att rensa tempfiler, webbläsarcache och liknande. DISM++ är användbart som systemstädare (t.ex när man installerat en Windowsuppdatering och inte ser behov av att ha kvar Update History o.dyl) och för rensning av cache samt Windows.old (vid feature update av systemet).

Registerrensare och liknande behövs inte.
Windows Update ger dig dock samma drivrutiner som tillverkaren.
Citera
2022-06-03, 06:38
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Det är ju ganska så många drivrutiner som den laddat ner, "Human Interface Divice", ljud, nätverkskort och enheter jag helt ärligt talat inte ens hört talas om, som en så kallat säkerhetsenhet. Vart får man tag på alla dessa drivisar?
Dessa enheter får sina drivrutiner från tillverkaren, Intel. Com om du har en intelbaserad dator, amd. Com om den baseras på amd..
Övrig hårdvara som t. Ex. Isticks grafik kort osv. Får du från dess tillverkare.
Har du en märkesdstor så har tillverkaren drivrutiner.

Skräpfiler och Windows. Old etc. Rensar man med den inbyggda DISKRENSNING.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2022-06-03 kl. 06:41.
Citera
2022-06-03, 09:30
Medlem
mattias_rs avatar
Nej gå till din moderkortstillverkares hemsida och hämta hem drivrutinerna till ditt moderkort.
Du kan även öppna Enhetshanteraren och klicka på alla "rader" sen högerklicka på enheten och Uppdatera drivrutin.

Nej! M$ Update uppdaterar inte alla drivrutiner.

Sen när du ändå håller på så kan du installera Brave Browser, avinstallera M$ Edge, avaktivera Cortona och kolla om det finns program som du kan inaktivera i autostart.

WALL OF TEXT

Ta bort Microsoft Edge

Installera först Brave och välj Brave som sökmotor, inte google eller duckduckgo.
https://www.brave.com

Öppna M$ Edge och gå till "about" för att se vilken version du har och notera detta.
Öppna sen "Kommandotolken" som administratör.

Klistra in nästa rad i kommandotolken och tryck på enterknappen för att komma till rätt katalog (byt ut xx mot den version som du noterade.)

cd %PROGRAMFILES(X86)%\Microsoft\Edge\Application\xx\ Installer

Klistra in nästa rad i kommandotolken och tryck på enterknappen.

setup --uninstall --force-uninstall --system-level

M$ Edge avinstalleras och du behöver inte starta om datorn.

För att blockera att M$ Edge installeras iframtiden måste du lägga till ett värde i Registereditorn.

Klicka på Start / sök

Skriv in reg och klicka på Registereditorn så att den startas.

Gå till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft

Högerklicka på Microsoft katalogen och välj Nytt / Nyckel
Döp denna Nyckel till EdgeUpdate

Högerklicka nu på EdgeUpdate välj Nytt / DWORD (32-bit) Value
Döp detta till DoNotUpdateToEdgeWithChromium
Dubbelklicka för att öppna och ändra från 0 till 1

Inaktivera Cortona
Lite olika lösningar beroende på vilken version du har på windows, gör en bravesökning.

Ta bort onödiga program som startas när du startar datorn

Öppna "Aktivitetshanteraren" tryck CTRL+SHIFT+ESC
Klicka på "Autostart" fliken.
Högerklicka och välj "Inaktivera" de program som inte behöver startas.
Senast redigerad av mattias_r 2022-06-03 kl. 09:41.
Citera
2022-06-03, 11:25
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Konstigt. Under dom här åtta åren med W10 eller något som jag är det bara grafikkortet som jag har behövt installera för hand. Eftersom jag inte riktigt litar på automatisering så brukar jag roa mig med att mellan varven kolla om tillverkarna har släppt något nyare än det jag har. Men av nån anledning så har jag alltid uppdaterade drivare. Däremot så får jag ju inte Geforce Experience och HP Smart automagiskt från Microsoft men det är ju inte direkt drivare.

Däremot så har jag noterat att det inte alltid fungerar. Eller ja, det är egentligen bara en HP-grej som inte har fungerat.

Det här med underhåll.. Så här enkelt är det i dagsläget; Om du är road av sånt här, by all means. Men om du inte är det, så är det enda du egentligen behöver tänka på är att inte installera en massa skit.
Citera
2022-06-03, 11:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Nej gå till din moderkortstillverkares hemsida och hämta hem drivrutinerna till ditt moderkort.
Du kan även öppna Enhetshanteraren och klicka på alla "rader" sen högerklicka på enheten och Uppdatera drivrutin.

Sen när du ändå håller på så kan du installera Brave Browser, avinstallera M$ Edge, avaktivera Cortona och kolla om det finns program som du kan inaktivera i autostart.

WALL OF TEXT

Ta bort Microsoft Edge

Installera först Brave och välj Brave som sökmotor, inte google eller duckduckgo.
https://www.brave.com

Öppna M$ Edge och gå till "about" för att se vilken version du har och notera detta.
Öppna sen "Kommandotolken" som administratör.

Klistra in nästa rad i kommandotolken och tryck på enterknappen för att komma till rätt katalog (byt ut xx mot den version som du noterade.)

cd %PROGRAMFILES(X86)%\Microsoft\Edge\Application\xx\ Installer

Klistra in nästa rad i kommandotolken och tryck på enterknappen.

setup --uninstall --force-uninstall --system-level

M$ Edge avinstalleras och du behöver inte starta om datorn.

För att blockera att M$ Edge installeras iframtiden måste du lägga till ett värde i Registereditorn.

Klicka på Start / sök

Skriv in reg och klicka på Registereditorn så att den startas.

Gå till:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft

Högerklicka på Microsoft katalogen och välj Nytt / Nyckel
Döp denna Nyckel till EdgeUpdate

Högerklicka nu på EdgeUpdate välj Nytt / DWORD (32-bit) Value
Döp detta till DoNotUpdateToEdgeWithChromium
Dubbelklicka för att öppna och ändra från 0 till 1

Inaktivera Cortona
Lite olika lösningar beroende på vilken version du har på windows, gör en bravesökning.

Ta bort onödiga program som startas när du startar datorn

Öppna "Aktivitetshanteraren" tryck CTRL+SHIFT+ESC
Klicka på "Autostart" fliken.
Högerklicka och välj "Inaktivera" de program som inte behöver startas.

Edge, cortana och onödiga program har inte ett dugg med datorns drivrutiner att göra.

Vänligen håll dig till ämnet, dina foliehatts tramsförslag hör inte hemma här.
Citera
2022-06-03, 12:10
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Edge, cortana och onödiga program har inte ett dugg med datorns drivrutiner att göra.

Vänligen håll dig till ämnet, dina foliehatts tramsförslag hör inte hemma här.
Nej, men trådens topic är ju trots allt "Underhåll som är värt att göra i Windows?" och att ta bort program som inte används är ju definitivt värt underhåll att göra.
Citera
2022-06-03, 12:23
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej, men trådens topic är ju trots allt "Underhåll som är värt att göra i Windows?" och att ta bort program som inte används är ju definitivt värt underhåll att göra.

Nja! Frågan löd "om det är värt att köra dessa program i Windows miljö."
Med följdfrågor om liknande program.

Men jag kanske misstolkade texten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in