• 1
  • 2
2022-06-02, 15:33
Medlem
Provade ladda ner två program och köra igenom datorn med. Det ena är till för att kolla av drivrutinerna, och uppdatera dessa, det andra kollar register, genvägar och så vidare.

Min fråga är dels, någon mening med att köra program som dessa i Windows miljö? Om ja, är dessa alternativ bra, (något man kanske borde kollat innan). Den tredje och viktigaste frågan, hur märker man om programmen gjort någon nytta, nu har jag dessvärre redan kört de, men kan man mäta skillnaden på något sätt?

Länkar bifogas för att ni ska förstå vad det är jag talar om.

Driver Booster 9 Free
Advanced SystemCare 15 Free
Citera
2022-06-02, 15:44
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Provade ladda ner två program och köra igenom datorn med. Det ena är till för att kolla av drivrutinerna, och uppdatera dessa, det andra kollar register, genvägar och så vidare.

Min fråga är dels, någon mening med att köra program som dessa i Windows miljö? Om ja, är dessa alternativ bra, (något man kanske borde kollat innan). Den tredje och viktigaste frågan, hur märker man om programmen gjort någon nytta, nu har jag dessvärre redan kört de, men kan man mäta skillnaden på något sätt?

Driver Booster 9 Free

Svar NEJ!

Denna typ av program är meningslösa! Dessa gör helt enkelt ingenting positivt för din dator..
1: Registret behövs aldrig rensas..
2: Program som uppdaterar drivrutiner väljer väldigt ofta att installera "nästan rätt" driviruter som initial ser ut att funka bra.. men sedan kommer problem med prestandan, stabiliteten och ofta tom. blåskärmar.. Drivrutiner laddas endast hem ifrån hårdvarutillverkarens webbplats..
Citera
2022-06-02, 16:05
Bannlyst
Du har laddat ned två stycken malware, frivilligt, och gett dom full tillåtelse att installera vad dom vill i ditt system. Jag rekommenderar att installera om Windows från grunden och sedan aldrig ladda ned sådana här program igen. Om du vill ha drivrutiner så använder du Windows Update.
Citera
2022-06-02, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Svar NEJ!

Denna typ av program är meningslösa! Dessa gör helt enkelt ingenting positivt för din dator..
1: Registret behövs aldrig rensas..
2: Program som uppdaterar drivrutiner väljer väldigt ofta att installera "nästan rätt" driviruter som initial ser ut att funka bra.. men sedan kommer problem med prestandan, stabiliteten och ofta tom. blåskärmar.. Drivrutiner laddas endast hem ifrån hårdvarutillverkarens webbplats..

Det är ju ganska så många drivrutiner som den laddat ner, "Human Interface Divice", ljud, nätverkskort och enheter jag helt ärligt talat inte ens hört talas om, som en så kallat säkerhetsenhet. Vart får man tag på alla dessa drivisar?
Citera
2022-06-02, 16:41
Bannlyst
Citat:
Det är ju ganska så många drivrutiner som den laddat ner, "Human Interface Divice", ljud, nätverkskort och enheter jag helt ärligt talat inte ens hört talas om, som en så kallat säkerhetsenhet. Vart får man tag på alla dessa drivisar?
Kan du läsa? Windows Update.

Hur mycket RAM har du i datorn? Säker att du inte ska försöka ladda ner mer av det också?
Citera
2022-06-02, 16:42
Medlem
Citat:
Fråga dig själv om datorn känns bättre av dessa konstiga drivrutiner?

För enligt mig så gör de precis ingenting bättre. De enda drivrutinerna värda att tanka finns på moderkortstillverkarens sida
Citera
2022-06-02, 17:03
Medlem
Magnums avatar
Aldrig externa program för att uppdatera drivrutiner! De kan fucka upp datorn rejält om det vill sig illa. Been there, done that!
Endast Windows update och tillverkarens egna program för uppdatering eller deras officiella nedladdningssidor skall användas.
Citera
2022-06-02, 17:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Driver Booster 9 Free

Detta är 2 av de mest laddade och kontroversiella ämnena sedan år tillbaka angående Windows.

Uppdaterande av drivisar kan ibland behövas när man har problem med datorn, annars inte. Funkar den bra behövs det ju inte och ibland ställer en uppdatering till det. Förbättringarna är oerhört små och oftast inte värda att nämnas. Med det sagt så är D.B ett bra program för det men det finns flera gratisprogram för det.

Rensa och optimera, ja optimera kan ibland göra skillnad på en klen dator men annars gör det ofta ingen skillnad. Men det finns undantag beroende på vilken typ av optimering. Rensa är bara nödvändigt om du vill ha mer utrymme, numera, förr kunde det ibland vara annorlunda.

Bara för att drivisarna har en massa imponerande namn betyder inte att de är OERHÖRT viktiga att uppdatera, man märker som sagt oftast ingen skillnad.

De 2 programmen du använt tillhör de bättre inom kategorierna men också 2 som väcker mycket aversioner hos många. Därav hätska uttalanden.
Citera
2022-06-02, 18:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Driver Booster 9 Free

Angående mätande.
Det finns sätt att kolla det, förutom upplevelsen, sök på nätet hur.

Sist jag läste sådana mätningar, några år sedan, så var de knappt mätbara och handlade och hundradelar en av sekund. Ofta mindre än så.
Citera
2022-06-02, 19:30
Medlem
BigFatCones avatar
Generellt sett så behövs inte såna här program i dagsläget. Vet inte hur många gånger Driver Booster har gett mig fel eller dåliga drivare. Windows Update sköter ju annars allting sånt nu för tiden. Som jag förstår det så om du gör en pryl som fungerar i Windows, så måste du ge Microsoft uppdaterade drivare som dom kan pusha ut genom Update. Annars är det ju tillverkarens hemsida som gäller.

Det är bara uninstallers som jag har haft faktiskt nytta av.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen; Om jag har ett problem som 1FF föreslår en lösning på, så försöker jag alltid göra raka motsatsen. För varje gång jag har följt hans råd eller använt mjukvara som han har tipsat om så har det blivit bajs och programmen har varit digital e-waste.
Citera
2022-06-02, 19:39
Medlem
53....so whats avatar
Gjorde som du med gamla datorn. Men som påpekats inget blev bättre. Det som blev sämre är att dessa program vill att du skall köpa mer o mer viktiga liknande program hela tiden och tjatar med popupps så man blir tokig. Men det kan vara nödvändigt att städa i datorn ibland, vilka program som ok får man gooogla sig till. läs på. sök på forum som är kunniga.
Visst finns det program som kan vara bra att ha men inte för normalanvändaren.
Win 10 och nyare klara sig bra utan.
Citera
2022-06-02, 19:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Win 10 och nyare klara sig bra utan.
Faktiskt. Nu har jag ju vant mig, men det var ett tag där jag ständigt blev förvånad över hur bra W10 faktiskt var.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in