2022-06-03, 12:28
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Nja! Frågan löd "om det är värt att köra dessa program i Windows miljö."
Med följdfrågor om liknande program.

Men jag kanske misstolkade texten.
Ptja, så sett så har vi ju båda rätt.
Citera
2022-06-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Vad är det du vill åstadkomma genom detta testande?

Det är en bra fråga. Just nu väl det mer ett spontant testande. Något YT-klipp som tipsade. Men ja, skulle vilja ha en mer centraliserad hantering av underhållet för Windows. Varje gång jag startar datorn är det någon popup om att uppdatera, och det är bara de grejerna som talar om att de vill uppdatera. Så kan man enkelt någon gång då och då köra ett/två program som underhåller skulle det ju vara bra.
Citera
2022-06-05, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Nej gå till din moderkortstillverkares hemsida och hämta hem drivrutinerna till ditt moderkort.
Du kan även öppna Enhetshanteraren och klicka på alla "rader" sen högerklicka på enheten och Uppdatera drivrutin.

Nej! M$ Update uppdaterar inte alla drivrutiner.

Sen när du ändå håller på så kan du installera Brave Browser, avinstallera M$ Edge, avaktivera Cortona och kolla om det finns program som du kan inaktivera i autostart.

Kommer väl bli varnad nu, men för nyfikenhetens skull så kan jag inte låta bli. Varför Brave?? På den där sidan av browsar är det väl samma sak om man väljer Brave, Vivaldi, Chrome eller Edge?? De drivs ju av samma motor, är väl i princip bara olika skal. Just jag har i princip alla browsar installerade, och kommer fortsätta ha det, men det är av praktiska skäl eftersom jag använder min dator till vad den används till.

Avaktivera Cortona är ett utmärkt råd, det ska jag göra.
Samma sak med autostart, för det är en av grejerna som brukar orsaka att jag måste installera om windows, just att datorn till slut starar som sirap.

Det var också en sak jag gillade med dessa två, de gick igenom autostarten och tog bort rätt många punkter där.
Citera
2022-06-05, 15:31
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Kommer väl bli varnad nu, men för nyfikenhetens skull så kan jag inte låta bli. Varför Brave?? På den där sidan av browsar är det väl samma sak om man väljer Brave, Vivaldi, Chrome eller Edge?? De drivs ju av samma motor, är väl i princip bara olika skal. Just jag har i princip alla browsar installerade, och kommer fortsätta ha det, men det är av praktiska skäl eftersom jag använder min dator till vad den används till.

Samma sak med autostart, för det är en av grejerna som brukar orsaka att jag måste installera om windows, just att datorn till slut starar som sirap.

Det var också en sak jag gillade med dessa två, de gick igenom autostarten och tog bort rätt många punkter där.
Brave erbjuder en lite mer anonym surfupplevelse. Varför vanligt folk som gör vanliga saker på internet skulle behöva det förstår jag inte riktigt men det är ju jag det.
Citera
2022-06-05, 17:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är en bra fråga. Just nu väl det mer ett spontant testande. Något YT-klipp som tipsade. Men ja, skulle vilja ha en mer centraliserad hantering av underhållet för Windows. Varje gång jag startar datorn är det någon popup om att uppdatera, och det är bara de grejerna som talar om att de vill uppdatera. Så kan man enkelt någon gång då och då köra ett/två program som underhåller skulle det ju vara bra.

Det är en nog önskan de flesta av oss Windows-användare har.

Det finns olika program som sköter uppdaterandet - https://www.lifewire.com/free-softwa...ograms-2625200
Även detta - https://ninite.com/
Nackdelen med detta är att man inte har full kontroll då de uppdaterar utan att man vet om det, så om du behöver gå tillbaka till ett tidigare Windows-tillstånd med ditt backupprogram så behövs det uppdateras igen.

Vill man kontrollera Windows egna uppdateringar så finns detta - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod). Det ger bra kontroll men, det stoppar inte de av Windows påtvingade uppdateringarna, de som nedladdas och installeras även fast man i inställningarna har satt stopp för det. Då behövs ytterligare ett program för den kontrollen.

Underhåll i form av kontroll av programstarter, tjänster etc, då är Glary utilities, Wise Care kompetenta gratisprogram. Även det här är rätt bra för det - http://www.hibitsoft.ir/. Innehåller även en potent av/installerare med övervakning.

Personligen stänger jag av allt uppdaterande i programmen och gör det själv då och då. Kör först ett uppdateringsprogram som kontrollerar vilka som behöver uppdateras, gör sedan det inifrån programmet och gör sedan en ny backup/avbild av systemet efter uträttat värv.

Så med, t.ex, Wumt, Wise care och ett uppdateringsprogram så har du förenklat saker och fått bra översikt med bara 3 program.

Vad har du för dator?
Senast redigerad av 1FF 2022-06-05 kl. 17:47.
Citera
2022-06-05, 17:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Det här är väldigt potent för att sköta autostarter - https://docs.microsoft.com/en-us/sys...loads/autoruns

Det låter konstigt att ominstallera för att datorn startar som sirap, skapar du ett nytt likadant system så blir det ju på samma sätt. Hantera starter, tjänster och processer är ett smidigare sätt att göra det på. Det går att stänga av och senarelägga mycket.
Citera
2022-06-05, 17:50
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
WALL OF TEXT

Ta bort Microsoft Edge

Det kan kanske för någon se ut som logiskt att "ta bort" Edge, som olikt IE, inte längre är tllknuten Explorer, men mitt råd ville vara att låta den ligga, bara inte använda. Säkerhetmässigt utgör den ingen risk, däremot finns där tjänster, som tidigare haft krav om IE för full funktionalitet, som knatat på i gamla stövlar, och bara "bytt upp kravet" till Edge. Detta trots att Edge bygger på Chromium (Som flera andra browsers också gör).
Jag vill heller inte utesluta att MS efter någon tid igen tycker det är jobbigt med alla knasbollar i EU, och på något vis smyger in ett Edgekrav för t.ex. atomatiska uppdateringar eller liknande...

Kort sagt, här och nu vill Hr. Svensson inte drabbas av att ta bort Edge, men helt säkert inte vinna något på det heller (Utom diskplats). I övrigt har ju MS redan haft större uppdateringar att installera Edge igen om den inte hittats, vilket underbygger tanken om att den kan komma bli nödvändig, om inte till vardags, men just vid systemuppdateringar eller värre - kritiska uppdateringar !
Citera
2022-06-05, 17:58
Medlem
konstits avatar
Citat:
Det här är väldigt potent för att sköta autostarter - https://docs.microsoft.com/en-us/sys...loads/autoruns

Det låter konstigt att ominstallera för att datorn startar som sirap, skapar du ett nytt likadant system så blir det ju på samma sätt. Hantera starter, tjänster och processer är ett smidigare sätt att göra det på. Det går att stänga av och senarelägga mycket.

Jag vill kort anföra att Autoruns är ett kraftfullt verktyg, men inget för normalanvändaren... Ett snedsteg kan ge problem som kräver hjälp av någon med gedigen kunskap att få rättat upp på !

Dessutom är vinsten med den mindre efter Win10/11 än med Win7. De flesta ändringarna kan man dessutom göra i "Tjänster" och "Joblistan", väsentligt enklare om man gör fel där att rätta igen
Citera
2022-06-05, 20:43
Medlem
Citat:

Lite snabbt och enkelt svar, så är det alltså en process som tar flera år. Men visst, ungefär var tredje/fjärde år måste jag installera om min dator för att den bland annat starar extremt långsamt. Det löser sig ju med en omstart, men sedan efter några år är det dags igen.

Och helt ärligt, så ofta kan jag installera om den utan att det gör så mycket, men vill helst att den ska fungera så bra som möjligt fram tills dess.
Citera
2022-06-05, 20:49
Medlem
Citat:
Det är en nog önskan de flesta av oss Windows-användare har.

Det finns olika program som sköter uppdaterandet - https://www.lifewire.com/free-softwa...ograms-2625200
Även detta - https://ninite.com/
Nackdelen med detta är att man inte har full kontroll då de uppdaterar utan att man vet om det, så om du behöver gå tillbaka till ett tidigare Windows-tillstånd med ditt backupprogram så behövs det uppdateras igen.

Vill man kontrollera Windows egna uppdateringar så finns detta - (FB) Hantera Windows updates - ÄVEN på W10! (/Mod). Det ger bra kontroll men, det stoppar inte de av Windows påtvingade uppdateringarna, de som nedladdas och installeras även fast man i inställningarna har satt stopp för det. Då behövs ytterligare ett program för den kontrollen.

Underhåll i form av kontroll av programstarter, tjänster etc, då är Glary utilities, Wise Care kompetenta gratisprogram. Även det här är rätt bra för det - http://www.hibitsoft.ir/. Innehåller även en potent av/installerare med övervakning.

Personligen stänger jag av allt uppdaterande i programmen och gör det själv då och då. Kör först ett uppdateringsprogram som kontrollerar vilka som behöver uppdateras, gör sedan det inifrån programmet och gör sedan en ny backup/avbild av systemet efter uträttat värv.

Så med, t.ex, Wumt, Wise care och ett uppdateringsprogram så har du förenklat saker och fått bra översikt med bara 3 program.

Vad har du för dator?

En Amd Ryzen 7 med 16 gb minne och ett RTX 2060. Den är från Komplett och heter a140 epic gaming. Finns nog inte kvar på kompletts sida nu, då den har ett år på nacken.

När det gäller just Win så har jag nog gärna så mycket som möjligt på automatik, Linux som jag faktiskt använder mig mer av är det en annan femma, där vill jag gärna granska innan det blir nedladdat. Men på Win kan det bli så mycket stök med olika versioner.
Citera
2022-06-05, 22:20
Medlem
1FFs avatar
Citat:
En Amd Ryzen 7 med 16 gb minne och ett RTX 2060. Den är från Komplett och heter a140 epic gaming. Finns nog inte kvar på kompletts sida nu, då den har ett år på nacken.

När det gäller just Win så har jag nog gärna så mycket som möjligt på automatik, Linux som jag faktiskt använder mig mer av är det en annan femma, där vill jag gärna granska innan det blir nedladdat. Men på Win kan det bli så mycket stök med olika versioner.

Med en R7:a så är det ju inte datorn som är seg, så jag antar att du installerar mer och mer över tid utan hantering, vilket orsakar det.

Glary och Wise duger bra för att stänga av och fördröja starter och processer, Windows är ju mer begränsat där, och räcker vanligtvis. Autorun kan fungera som komplement men stänger enbart av och utgör ofta ingen stor skillnad. Vilket alltså Glary och Wise kan göra.

Ta en titt på detta - https://www.majorgeeks.com/files/details/optimizer.html.
Med det kan man justera Windows en hel del.

För bekväm uppdateringsautomatik så kommer ju länken till Lifewire till nytta.
Citera
2022-06-07, 09:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Vad är det för saker som frågar om att bli uppdaterade??

Windows updateringar gör väldigt sällan så, Intels autoupdater gör det när nu uppdatering finns..
Men jag får känslan av att det är några andra uppdateringar du pratar om... då dessa frågar om att få bli uppdaterade..

Slutar inte frågorna om uppdateringar om du faktiskt uppdataerar det som vill bli uppdaterat..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in