2022-06-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag har två stora frysar som är rätt fulla och en kyl som är mindre full. Jag skulle nog kunna lista vad som finns i allihop ja, rätt träffsäkert. Bra minne sådär.

Delar inte ut pekpinnar, varför så kränkt?
Jag är inte kränkt även om det är modernt, jag är arg på huvudlösa dumheter.
Citera
2022-06-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cadde
Även fast det är i många fall sant att Svenskar inte bjuder gäster på mat så är det en generalisering som är fel.

Det beror helt och hållet på!
Oftast är det riktigt fattiga familjer som inte bjuder på käk när dom får gäster, för dom har helt enkelt inte råd med detta.
Och nej, det går inte att jämföra med andra länder eftersom landet Sverige inte har en social kultur som andra.

Men det finns såklart rikare familjer som inte heller bjuder på mat, det är sorgligt på något vis då dom allt för ofta slänger enorma mängder mat som blir över varje dag.
Men det är en princip som VISSA Svenskar lever efter.

Men så har vi den andra sidan av myntet i Sverige också, speciellt Göteborgare, som ALLTID envisas med att bjuda på mat. Även fast man säger att man inte vill äta av ena eller andra anledningen.
Och denna envishet finns bland invandrade som rent av blir förolämpade om man säger nej tack till deras "läckerheter".
Så många gånger jag fått olika bakverk och matliknande saker av invandrade som jag smakat på. Dessa smakar allt för ofta som man föreställer sig att en röv smakar och ner i papperskorgen går det när lämpligt tillfälle visar sig.

Man kan ju säga att TVINGA på någon mat och bli förolämpad när någon inte vill är minst lika rasistiskt.

...

Oavsett, i mitt liv har jag upplevt båda sidorna av argumentet. Där jag varit hos kompisar som barn som ätit middag utan mig där jag sitter och är hungrig och väntar på att kompisen skall komma tillbaka.
Jag har även legat på gatan en dag med magknip och vridit mig i smärta, där en familj i ett stort fint hus tog in mig och bjöd mig på köttbulle smörgås med rödbetssallad.
Kan tillägga att som barn var min familj riktigt fattiga och sådana saker som köttbullar med rödbetssallad på smörgås var som att bli bjuden på michelinrestaurang.

När jag senare blev självständig och i vuxen ålder så blev jag bjuden på mat nästan överallt jag gick. Även fast jag tackade nej nästan hela tiden.
Och själv bjöd jag inte på mat speciellt ofta, inte för att jag inte kunde ha råd med det utan för att jag sällan orkar anstränga mig i min matlagning. Så det blir mestadels enklare rätter som bara jag kan tänka mig äta.
Vilken idiotisk gallimatias.
Skulle inte inbjudna gäster få mat? Skärp dig, dina tomtar på loftet lurar i dig saker.

Det här handlar om lekkamrater på spontanbesök som bor i samma hus eller huset intill och som har familjer hemma som väntar på dem med mat.

Svårt att tro att detta förekommer numera med förskola, och fritids, två heltidsarbetande föräldrar och livet inrutat med planerade fritidsaktiviteter flera av veckans dagar. Inte mycket tid över till spontanlek ute på gården eller hemma hos kompisar.
Citera
2022-06-02, 22:55
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178
Det finns massor av skäl, både bra och dåliga, att bjuda eller inte bjuda sina barns kompisar på middag. Det är fullt möjligt att vanan att inte bjuda främmande ungar på middag är mera utbredd i Sverige än i andra länder.

Men det är fullständigt oviktigt.

Vad som är viktigt är de här hatkampanjerna. Människor som satsar allt vad de äger och har för att lämna sina skithålsländer och resa tusen mil, genom tiotals andra länder, till bortre änden av en annan kontinent. Av någon anledning gör man allt i sin makt för att ta sig så långt det bara går, till ett mörkt och kallt land under polstjärnan, med introverta tysta invånare, så olika en själv som det bara är möjligt att finna någonstans på jorden.

När man väl är där får man tillgång till hela välfärdssystemet, på bättre villkor än landets egna invånare. Man får en livslång all inclusive-tillvaro utan minsta krav på motprestation.

Men i stället för att visa minsta tillfredsställelse med detta börjar man i stället helt besatt leta fel på Sverige och svenskarna. När vi inte är exakt som hemma i Gambia är vi "wierd" och "antisocial".

Men om det är så jävla illa i Sverige och så jävla bra i Gambia - vad gör hon här? Varför har hon inte flyttat tillbaka till Gambia för länge sedan?
Citera
2022-06-02, 23:03
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Haha, du är så charmigt grälsjuk. Och har uppenbarligen ingen koll överhuvudtaget på hur barnfamiljer har det eller hur idrottande barns aptit kan vara.

Nej vi lagar inte alltid storkok. Men ofta. Det sparar oss som sagt mycket tid och pengar så ja, det är definitivt mer ekonomiskt. Och om du tror att mina ungar äter dubbla bastanta middagar sju dagar i veckan har du inte fattat mycket.

Men som sagt, underhållande att du är så grälsjuk.
Det var iofs du själv som sa tidigare att dina ungar värmde matrester istället för mellis. Hur är det med demensen?

Jag har mkt bra koll eftersom jag har tre barn. Men det finns flera lösningar än din, även om det kan verka ootroligt för dig. Jag gillar färska råvaror och lagar hellre lite mindre mat men av bättre kvalitet. Hellre färsk fisk än fiskpinnar (urk). Av den anledningen köper jag hellre en viss mängd dyrare färska råvaror som passar familjens behov, än att jag köper t ex fryst lax bara för att kunna köpa mer så det räcker till ev kompisar. Kalla det grälsjukt om du vill
Citera
2022-06-02, 23:04
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Jag har två stora frysar som är rätt fulla och en kyl som är mindre full. Jag skulle nog kunna lista vad som finns i allihop ja, rätt träffsäkert. Bra minne sådär.

Delar inte ut pekpinnar, varför så kränkt?
Två stora frysar, vad drar de i el? Låter oekonomiskt och icke miljövänligt.
Citera
2022-06-02, 23:07
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Beteende som vi diskuterar här har inget med snålhet. Utan detta beteende beror på vår kultur.

Man måste komma ihåg att de flesta svenskar är ättlingar från bönder. Oftast så är det bara några få generationer bort.

Bönderna i Sverige hade små gårdar i ett hårdare klimat i många andra länder.
och i många fall var det kanske värre än dagens fattiga länder. Det hårda klimatet gjorde att skördarna var små, osäkra och ensidiga. Lägg där till att statens ingripande med laga skifte gjorde att gemenskapen i byarna slog sönder dvs att varje familj ska klara sig själv.

Allt detta och även andra saker har påverkat vår inställning till ge mat åt gäster som inte är inbjudna till en måltid.

Att Svensk mat har mycket relativt mycket salt och socker i sig har inget med billiga kalorier. Socker och salt används som konserveringsmedel. Pga av klimatet så måste i princip all mat konserveras på något sätt och i det gamla bondesamhället kunde man bara göra det med salt och socker.

På vilket sätt skiljer sig det svenska klimatet på ett negativt sätt jämfört med klimatet i Polen?
Snarare är det mer fördelaktigt i norra Sverige där man hade kallare klimat och livsmedel kunde hållas fräsch längre i jordkällare utan att behöva konservera.
I alla länder har man konserverat maten utan att tillsätta så mycket socker som i Sverige.

Socker var relativt billigt och gav billig energi, det är hemligheten varför den svenska maten är så sött. Svenskt bröd...
Citera
2022-06-02, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaRegn
De där så kallade tyckarexperterna har inte alla hästar hemma enligt min mening. Det där var inte aktuellt under perioden vi pratar om här, vilka tokigheter.

Min åsikt är att det handlade om praktikalitet och att ungarna där sådant här förekom bodde på samma gård som en massa andra ungar och att man lekte spontant med alla möjliga och alla hade sina egna familjer där man förväntades äta. Man levde heller inte så uppå varandra och gav varandra utrymme.

Det Rickard Tellström pratar om är något som påverkar den Svenska kulturen och mentaliteten rätt så mycket.

Kom ihåg att industrialiseringen började rätt så sent i Sverige. Man brukar säga att den började 1850 och slutade 1950. Innan 1850 bodde ca 90% av befolkningen på landet och bara 10% i städerna. Är man född kring år 2000 så är 1850 bara 5-6 generationer bort.

Uppfostran och mycket av värderingar för man ju i mycket mån av sina föräldrar och i många fall far- och mor-föräldrar.

De i sin tur får sin uppfostran på samma sätt. Då har vi hamnat 4 generationer bak och då är vi helt plötsligt ner i början av 1900 talet eller slutet av 1800 talet. Under denna tid så bodde det fler på landsbygden än i våra städer. Det var först kring 1930 som 50% av befolkningen bodde i våra städer och därmed försörjdes genom någon i familjen hade lönearbete.

Så hur människor levde i Sverige för 5-6 generationer eller mer påverkar oss i våra värderingar och kultur än vad man tror.

Men det talar inte heller emot din tes att det är mer praktisk att låta ungarna äta hemma hos sig. Din tanke att det är praktiskt kanske kan komma från vår Svenska kultur och värdering. Vilket är något som har utvecklats genom flera hundra år.
Citera
2022-06-02, 23:30
Medlem
Allt vettigt har kommit utifrån, invandrarna har byggt Sverige.
Citera
2022-06-02, 23:32
Medlem
Och ändå vill alla jävlar hit!
Citera
2022-06-02, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Gammalt trams som blattar snöat in på. Dom fattar inte att det är just DOM som inte blev bjudna på mat för att dom var dampiga och stökiga.

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Vem bryr sig vad främlingar tycker? Så länge deras bröder och släktingar våldtar, rånar misshandlar och mördar här så kan de hålla käft.

Jag bryr mig helt enkelt inte om kultur i detta fall. I vissa fall ska det bjudas på mat, om ungjävlarna har för kul så tiden går över eller om dom faktiskt ska stanna över. Inga snorungar ska gå hungrig, är det en fet liten rackare i mitt hem smyger jag han ett glas cola och en halv påse chips, resten e min. Kommer de mina eller de deras och snackar skit slänger jag gärna ut dom, allihop... Feta ungar e hungriga för dom e van vid det, mitt ansvar stannar egentligen vid att ge dom middag, skulle ändå ge ungen lite fet mat när den gnyr efter det för jag vill inte förklara vikten av ett sunt leverne eller att den du bör beskylla är dina egna föräldrar. Kan klarlägga att ALLA ungar får käk på samma premisser så länge jag e där förutom tjockisarna då vars sockervärde inte är mitt ansvar.

Tillägg till Helge så har jag aldrig sett en liten fet utlänning göra något av detta o jag är emot kollektiv bestraffning. Ta hellre några dagars mat av hans hypotetiska kusin på Kumla än att bestraffa dessa små tjockisar, utan inflytande utifrån hade dom bara varit det, små tjockisar. Löjlig diskussion.

Ett extra hat till den världsfrånvända vanskapta människan som kom på den här teorin. Tack för att du är värdelös du tjänar vår sak, vilken är att få stopp på det eviga övertagandet av vårt land, av någon vare sig det är utlänningar eller svenskar.
Citera
2022-06-02, 23:37
Medlem
Mvks avatar
Det verkar bara vara här på flashback som detta beteende försvaras med näbbar och klor av Flashback maffia AB.

Man skjuter budbäraren i stället för att rannsaka sin snålhet och skyller på middagsfrid med familjen, matförråd som totalt havererar och finanser som slås i spillror om 2dl barnmage får några mackor i sig.

Jag har iaf aldrig hört någon försvara detta IRL sedan ämnet blossade, märkligt.

Edward Blom uttalar sig:

https://sverigesradio.se/artikel/edw...gasten-ar-kung
Citera
2022-06-02, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
På vilket sätt skiljer sig det svenska klimatet på ett negativt sätt jämfört med klimatet i Polen?
Snarare är det mer fördelaktigt i norra Sverige där man hade kallare klimat och livsmedel kunde hållas fräsch längre i jordkällare utan att behöva konservera.
I alla länder har man konserverat maten utan att tillsätta så mycket socker som i Sverige.

Socker var relativt billigt och gav billig energi, det är hemligheten varför den svenska maten är så sött. Svenskt bröd...

I stora delar av landet har vi kallar klimat med sämre förutsättningar för jordbruk. Sverige är räcker sig betydligt längre norrut än Uppland. Dessutom är jordmånen sämre än stora delar av Polen. Svartjorden som finns i Ukraina och delar av Polen är ju bland den bördigaste området på hela jordklotet.

Som exempel kan kan man ta höproduktionen i ett modernt jordbruk. Skåne och Uppland kan man ett bra år skörda hö 3-4 gånger per år. Medans i norra delar av vårt land och Småland så kanske man kan skörda hö 1-2 gånger per år. Skillnaden beror både på ett kallare klimat, sämre jordmån mm. I Polen med de bästa förutsättningarna så gissar jag att man med de bästa förutsättningarna kan sköra hö 5-6 gånger per år.

I många traditionella maträtter där vi använt salt och socker i så är det för att konservera maten. Men det i sin tur har ju gjort att vi har utvecklat en smak palett som gör att vi fördrar maträtter med mycket salt och socker.

Sen att vi använder mer socker än i andra länder beror också på att sockerbetor var något som odlades mycket i vissa delar av Sverige så vi hade en inhemsk socker produktion som gjorde att det var billigare än salt. Så du har rätt i att det var nog billigt men användningen berodde inte på att man ville åt kolhydrater.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in