2022-06-02, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du tänker alltså jämföra den här diskussionen med kravallerna och mordhoten som följde av koranbränningen som uteblev? Ok.

Hon är en dramaqueen som säger att hon "slåss för sitt liv" för att hon förolämpar och drar ett helt land över en kam.
Om hon menar "slåss för sitt liv" med att få mothugg i kommentarsfältet så stämmer det nog.

Hahahahaha, det här är så extremt underhållande. I den här tråden diskuterar alla svenskar artigt och civiliserat SOM ALLTID. Svenskar skriver "När jag var barn..." eller "Jag upplever..."
Hur skulle det vara jämförbart med ociviliserade barbarer och hedningar som på grottmongonivå kastar sten, fjuttar eld på fordon, hoppar jämfota på bilar och dessutom stjäl saker ur bilarna?!

Vilka påminner det om? Jo, sådana där grupper med vilda apor i Thailand eller Indonesien som terroriserar och biter turister för att försöka sno mat och värdesaker från dem. Samma flockmentalitet och lika giriga och ociviliserade.
Citera
2022-06-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakapo
Jag är en 50+ 101% SVENSK kvinna.Denna tråd har fått mig att bli rasist på riktigt.

Otacksamma svartskallar,ni kommer hit,drar krigtraumakortet,pluggar in era rättigheter -men ger blanka fan i skyldigheterna.

Utnyttjar skola,vård ,tandvård,barnomsorg socialförsäkringar,räcker det inte att gemene man ska behöva ta hänsyn till er skitkultur,sharialagar,parallellsamhällen,klanment alitit och skithögen Allah och hans pissiga koran . Ska ni nu ha vår mat också ? Där går gränsen !
Jävla pack ,åk hem och kryp tillbaks ner i den jordhålan ni kom ifrån,smutsiga djur är ni !
🖕

He, he. Bra rutet. Blir att man känner så till slut.

Fast det är inte direkt vår mat de vill åt, det är vårt land och att vi ska vara som de tycker, de vill bestämma.

En del alltså. Man får väl försöka komma ihåg att det bland de gräsliga hemskingarna finns många invandrarna som liksom vi tycker att detta är lika illa som vi tycker.

Själv är jag arg idag, och har tänkt på det medan jag har arbetat, för att min mor efter att först har tyckt att det är oförskämt till att nu ha blivit ledsen. På riktigt.

Så jag håller med. Skriver aldrig med versaler men gör ett undantag.

NI. ÄR. INTE. VÄLKOMNA. STICK. DIT. NI. PASSAR. DRA. VI VILL INTE HA SÅDANT DRÄGG SOM ER HÄR. DRA ÅT HELVETE. DÄR PASSAR NI. BRINN.

Blir väl så att man själv får flytta ändå (blir nog Canada för min del, eller till himmelen) om majoriteten vill ha det här eländet för här går det knappt att bo, det är fruktansvärt otrivsamt.

Är inte emot invandring i sig, det behövs av flera olika anledningar, men folkutbyte är jag emot, för att inte tala om allt det du räknar upp. Det är bråttom nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Man kan väl se invandrarna lite som snyltgäster i vårt landet, vi objöd hit dem. Nu får vi banne mig ta vårt ansvar så att de ska otrivas och kasta ut dem. Detta som framkommit är givetvis fullständigt oacceptabelt.
Bra där. Objudna var ordet.
Citera
2022-06-02, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Sverige var ett väldigt fattigt land, så att man började tillsätta socker till alla maträtter för att få billiga kalorier, det är därför svensk mat är så sött, bröd, blodkorv, vanliga korvar, överallt tillsatte man socker,
men det finns hundratals länder/folkslag som trots fattigdom, inte sällan extrem fattigdom är generösa mot gäster, de delar med sig det sista de har.

Beteende som vi diskuterar här har inget med snålhet. Utan detta beteende beror på vår kultur.

Man måste komma ihåg att de flesta svenskar är ättlingar från bönder. Oftast så är det bara några få generationer bort.

Bönderna i Sverige hade små gårdar i ett hårdare klimat i många andra länder.
och i många fall var det kanske värre än dagens fattiga länder. Det hårda klimatet gjorde att skördarna var små, osäkra och ensidiga. Lägg där till att statens ingripande med laga skifte gjorde att gemenskapen i byarna slog sönder dvs att varje familj ska klara sig själv.

Allt detta och även andra saker har påverkat vår inställning till ge mat åt gäster som inte är inbjudna till en måltid.

Att Svensk mat har mycket relativt mycket salt och socker i sig har inget med billiga kalorier. Socker och salt används som konserveringsmedel. Pga av klimatet så måste i princip all mat konserveras på något sätt och i det gamla bondesamhället kunde man bara göra det med salt och socker.
Citera
2022-06-02, 21:47
Medlem
Varför tar man upp detta nu?
Dett måste vara en riktad attack från ryssarna.
Med den höga inflationen som kommer att bli ännu högre till sommaren så kommer ingen ha råd att bjuda någon på mat.

Smart drag av ryssarna att starta osämja i Sverige.

Svenskar är inte snåla. Fråga romerna utanför ICA så får ni se.
Citera
2022-06-02, 21:47
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Hos oss slängs faktiskt ytterst sällan några rester. Bland annat har jag en man som okräset blandar ihop vad som helst och äter till lunch eller slänger ner i en matlåda. Har också idrottande barn som hellre värmer rester till mellanmål än brer en macka.

Men jag förstår vad du menar, tror att många har små skålar med överblivet ditt och datt i kylen som aldrig äts upp. Dessutom anser jag att det är en kunskapsfråga att veta hur man hanterar rester på ett bra sätt i sin menyplanering.
Fast jag tycker inte man ska behöva ha en MBA i kylskåpsrensning bara för att barnens kompisar ska kunna välja fritt att äta hemma eller hos kompisen. Curlandet av ungar har nått såna osunda höjder. Sjukt.
Citera
2022-06-02, 21:49
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är ohyfsat. Människor som beter sig så mot barn vill jag inte umgås med. Varken som barn eller nu. Jag skäms å deras vägnar.
Ohyfsat? Nyss var det ju traumatiserande . Jag skäms å dina vägnar som inte har värre problem i livet än att du får ett trauma av att vänta medan kompisen äter. Herregud, lilla vän. Passa dig så du inte bryter en nagel och får åka ambulans!
Citera
2022-06-02, 21:50
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rojjen
Vulgär ton. Tycker du ska be om ursäkt.
Trodde jag kom med rätt typ av inbjudan givet din bakgrund. Som svensk är man ju gästfri
Citera
2022-06-02, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Fast jag tycker inte man ska behöva ha en MBA i kylskåpsrensning bara för att barnens kompisar ska kunna välja fritt att äta hemma eller hos kompisen. Curlandet av ungar har nått såna osunda höjder. Sjukt.

Trams. Det tar inte längre tid att laga fler portioner än vad som går åt till middag, men sparar både tid och pengar och har ingenting med något curlande att göra.

Familjeliv med arbetande vuxna och barn med skola och aktiviteter kräver ofta planering och snabba lösningar. Bättre med hemlagat än Gorbypiroger och annan skitmat som livsmedelsindustrin försöker sälja på oss.
Citera
2022-06-02, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Enligt forskaren som deltog i TV4 för att prata om detta ämne är det precis tvärtom:
https://youtu.be/nfx6J7yQNiI

Han menar på att vårt klimat har gjort att vi kunnat producera mindre mat jämfört med varmare länder. Vi har därför haft matbrist ända in på 1900-talet och därför hållit väldigt hårt i maten och inte velat ge bort den.
De där så kallade tyckarexperterna har inte alla hästar hemma enligt min mening. Det där var inte aktuellt under perioden vi pratar om här, vilka tokigheter.

Min åsikt är att det handlade om praktikalitet och att ungarna där sådant här förekom bodde på samma gård som en massa andra ungar och att man lekte spontant med alla möjliga och alla hade sina egna familjer där man förväntades äta. Man levde heller inte så uppå varandra och gav varandra utrymme.

Har själv något svagt minne av att någon gång ha lekt med kompisens roliga leksaker medan kompisens familj åt middag. Inget konstigt. Hade jag ätit med dem utan att höra mig för hemma först skulle de ha gnölat.

Detta är bara svenskhat eller om man vill vara snäll så kan man kalla det för missuppfattning. Aningen elakare kan man säga att de inte vill förstå landet de kommit till utan vill bestämma för de tycker att de står över oss och ha sitt vanliga kaos som inte fungerar. Men hey, de bjuder i alla fall på mat! Vare sig man vill ha eller inte.
Citera
2022-06-02, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Varför tar man upp detta nu?
Dett måste vara en riktad attack från ryssarna.
Med den höga inflationen som kommer att bli ännu högre till sommaren så kommer ingen ha råd att bjuda någon på mat.

Smart drag av ryssarna att starta osämja i Sverige.

Svenskar är inte snåla. Fråga romerna utanför ICA så får ni se.

Självklart är det så.
24 maj presenterade myndigheterna informationskampanjen ”Bli inte lurad” som skulle stärka allmänhetens förmåga att stå emot påverkanskampanjer och desinformation.

Sedan när det visade sig vara svarta och invandrare som var drivande med #Swedengate var man snabb med att förneka att det skulle vara en påverkanskampanj. Trots att det är uppenbart.
Citera
2022-06-02, 22:05
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Hos oss slängs faktiskt ytterst sällan några rester. Bland annat har jag en man som okräset blandar ihop vad som helst och äter till lunch eller slänger ner i en matlåda. Har också idrottande barn som hellre värmer rester till mellanmål än brer en macka.

Men jag förstår vad du menar, tror att många har små skålar med överblivet ditt och datt i kylen som aldrig äts upp. Dessutom anser jag att det är en kunskapsfråga att veta hur man hanterar rester på ett bra sätt i sin menyplanering.

Vi kastar aldrig mat heller beroende på att jag planerar all mat 4-5 dagar framåt. Lagar ofta mat för 10 personer fast vi är 4 och fryser in matlådor. Det finns alltså alltid massor extra mat, men inget kastas. Någonsin. Hatar att kasta mat!
Citera
2022-06-02, 22:12
Medlem
beheadeds avatar
Invandrare är ju så snåla att de inte ens bjuder gästerna på deras bröllop. Istället förväntas gästerna betala för det de äter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in