2022-06-01, 13:15
Medlem
Jag har avstått mer än tre gånger på att äta min panerade fisk eller snitzel då barnen oväntat tagit hem en vän.

Samtidigt så får mitt barn inte mat hos sina vänner och detta är jag beredd på så då ser jag till att de inte går hungriga dit.

När jag var liten hände det enbart hos svenska barn att man fick stanna inne på vännens rum medans vännen åt. Samtidigt, hos juggevännerna, fick man allt och lite till och de körde överallt och man fick följa med, äta grillat och allt möjligt och de bjöd på allt som deras egna barn fick.

Hemma hos oss fick alla mina vänner äta av det som tillagats.

Nu som vuxen kan jag ändå förstå att man inte alltid har lagad mat så det räcker till vännerna, nu har jag dock avstått mina filéer, men jag kan förstå speciellt om man har mat kvar dagen efter som ska ätas. Men då hade jag lagat en korv eller något snabbt.
Senast redigerad av Martlet 2022-06-01 kl. 13:25.
Citera
2022-06-01, 13:16
Medlem
Åhh nej, vi bjuder inte på mat till kriminella, inavlade, våldtäktstjuvar..... åh nej vilken skam bi drar på oss.

Inte som att pissa på ett helt land och dess befolkning.

Babbarna är verkligen helt knäppa på alla plan som finns!
Citera
2022-06-01, 13:16
Medlem
Hahaha såg att hashtagen trendar nu på twitter. Det är fan kul att världen riktar lite attacker mot det här landet och svenskarna nu. De har inte fel, svenskar brukar vara snåla med att bjuda andra på mat, minns det från när man var betydligt yngre och skulle hem till ett par kompisar vid olika tillfällen.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2022-06-01 kl. 13:18.
Citera
2022-06-01, 13:28
Medlem
Kvalitetssnuss avatar
Det ligger nåt i det.

När jag var ung och vacker så umgicks jag mycket med en Iranier och två svenskar. Hos Iraniern och den ene Svensken blev jag alltid bjuden på mat, och min mor bjöd alltid dom, men den andre svensken kom från en missbrukarfamilj och där fick man vackert sitta och titta på tills det ätits klart.

Älskade Nari, om du någonsin skulle läsa detta, eller ens är vid liv idag, tack för alla gånger vi fick vara hos dig och att du orkade med oss skitungar utan att någonsin höja rösten, du var en andra mamma, tack för det.

Klass? Ekonomi? Familjetraditioner? Vem vet vad det grundar sig i.
Citera
2022-06-01, 13:29
Medlem
Det har högst troligen hänt väldigt många som vuxit upp i Sverige och då på grund av olika skäl; alltifrån att familjen varit för fattig för att bjuda kompisen på mat, inte ansett att det är deras ansvar att göra så, inte besuttit tillräcklig kunskap om gästfrihet eller att familjen helt enkelt velat äta ensamma.

Enligt vissa kulturers hushåll skulle situationen i fråga vara helt oacceptabel medan situationen i andra kulturers hushåll inte omfattas av samma hyfs - även om familjära skillnader givetvis förekommer åt båda hållen. Det sistnämnda tillhör mina egna erfarenheter även om det finns en tydlig vilja i ämnet som skiljer sig kulturer emellan.

Tycker spridningen som ämnet fått är lite märklig även om bilden av spridningen är något uppumpad, speciellt då det handlar om en ”gate”-tagg.
Å andra sidan är det svenska samhället ett av de samhällen som banat för större fokus kring individen, snarare än fokus kring gruppen som inkluderar närmare bekantskap som exempelvis familj och vänner, och det spelar säkerligen en del i att ämnet upplevs som det gör - inte minst av folk boende i andra länder.
Citera
2022-06-01, 13:31
Medlem
FHBKs avatar
Vad bra de läxar upp oss svenskar.

Då tar jag och köper extra mat och kommer använda andras kulturer, dvs pruta, för det är ju inte alls snålt. Pruta på vanliga affärer i Sverige, wish me luck.
Sedan ska tvinga de feta barn som på besök att äta
Citera
2022-06-01, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvalitetssnus
Det ligger nåt i det.

När jag var ung och vacker så umgicks jag mycket med en Iranier och två svenskar. Hos Iraniern och den ene Svensken blev jag alltid bjuden på mat, och min mor bjöd alltid dom, men den andre svensken kom från en missbrukarfamilj och där fick man vackert sitta och titta på tills det ätits klart.

Älskade Nari, om du någonsin skulle läsa detta, eller ens är vid liv idag, tack för alla gånger vi fick vara hos dig och att du orkade med oss skitungar utan att någonsin höja rösten, du var en andra mamma, tack för det.

Klass? Ekonomi? Familjetraditioner? Vem vet vad det grundar sig i.

Handlar väl som vanligt om klasskillnader. Barnen ska inte se vad andra ungar äter hemma för att fatta att den egna familjen har det sämre ställt och vice versa.
Citera
2022-06-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FHBK
Vad bra de läxar upp oss svenskar.

Då tar jag och köper extra mat och kommer använda andras kulturer, dvs pruta, för det är ju inte alls snålt. Pruta på vanliga affärer i Sverige, wish me luck.
Sedan ska tvinga de feta barn som på besök att äta

Bjud muslimer på fläsk det blir säkert uppskattat.
Citera
2022-06-01, 13:34
Medlem
MamaRoachs avatar
Kommer ihåg sånt från barndomen.. att man fick sitta och vänta på rummet. Kan tycka att det är lite sniket av medelklassföräldrar med två inkomster att inte iaf erbjuda en käk då och då. Särskilt som min ensamstående mamma med rätt låg lön ofta bjöd. Men men jag antar att vi är olika och jag har ju faktiskt ingen insyn i dessa föräldrars ekonomi vid tillfället. Störig twittertråd dock
Citera
2022-06-01, 13:44
Medlem
Utlänningarna som bor i Sverige och tvingat sig på oss Svenskar som bott här sedan urminnes tider.
Ni utlänningar som är missnöjda med oss svenskar, varför har ni kommit hit?
Det är bara att ni flyttar ifrån Sverige till era fd länder.
Jag tror de flesta ursprungs, etniska svenskarna vore tacksamma om ni flyttar från Sverige, landet där era barn inte får mat hemma hos andra familjer.
Det är bara att ni drar, flyttar från Sverige, HEJDÅ.
Citera
2022-06-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Åhh nej, vi bjuder inte på mat till kriminella, inavlade, våldtäktstjuvar..... åh nej vilken skam bi drar på oss.

Inte som att pissa på ett helt land och dess befolkning.

Babbarna är verkligen helt knäppa på alla plan som finns!

Det är väl just det vi gör? Korv, pizza och kebab är väl vad det brukar bjudas på.
Citera
2022-06-01, 13:45
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är positivt att hon erkänner att det finns svenskar.

Låter riktigt bortskämd. Vad vet hon om den svenska familjs ekonomi som hon nu är inbjuden till för att leka. Vad vet hon om familjens situation. Hon kanske till och med var oförskämd och dampig? Hon låter som den ingoranta utlänningen som tror att alla i USA är rika och bor i stora städer.

Står autism och ADHD på hennes Twitter bio

Själv tog jag aldrig för givet att jag ska bli bjuden på mat hos vänner eller bekanta vänner. Blev bjuden hos vänner, mina föräldrar bjöd vänner. Blev inte bjuden hos barn jag kände ytligt (bekanta) inget jag tänkte på.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-06-01 kl. 13:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in