2022-06-02, 18:53
Medlem
Man kan väl se invandrarna lite som gäster i vårt landet, vi bjöd hit dem. Nu får vi banne mig ta vårt ansvar så att de ska trivas. Detta som framkommit är givetvis fullständigt oacceptabelt.
Citera
2022-06-02, 18:53
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Du verkar sitta och extrapolera exotiska fantasier från om hur sydlänningar behandlar gäster på hur folk från andra kulturer behandlar andras ungar i Sverige.

Är uppvuxen i ett av Stockholms miljonprogram och har aldrig fått äta hemma hos kompisars invandrarföräldrar. I regel släpper de inte ens in främmande ungar i sitt hem, utan leka och umgås får man göra ute.

Exakt så är det i vårt kvarter också. De utom-europeiska invandrarna släpper inte in deras barns lekkamrat. Deras ungar är ständigt hos oss, men våra barn har aldrig satt foten i deras hem. Än mindre blivit bjuden på något.
Citera
2022-06-02, 18:55
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Indeterminister
Man kan väl se invandrarna lite som gäster i vårt landet, vi bjöd hit dem. Nu får vi banne mig ta vårt ansvar så att de ska trivas. Detta som framkommit är givetvis fullständigt oacceptabelt.

Ingen har bjudit hit dem. De tog sig hit och över gränsen utan någon som helst inbjudan.
Citera
2022-06-02, 18:58
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Exakt så är det i vårt kvarter också. De utom-europeiska invandrarna släpper inte in deras barns lekkamrat. Deras ungar är ständigt hos oss, men våra barn har aldrig satt foten i deras hem. Än mindre blivit bjuden på något.

Sen pratar folk om det här som om det handlar om att ha gäster hemma hos sig.

Nån annans ungar är inga jävla gäster. Föräldrar som i regel har andras barn hos sig har väl rimligen pratat om hur man sköter logistiken.

Minns själv att kompisar som var hos en ofta ibland fick frågan om dem skulle äta hos sig eller hos oss. Men i normalfallet har väl föräldrarna redan gjort upp det.
Citera
2022-06-02, 18:58
Medlem
Telepatisks avatar
Av dom närmare vänner jag haft som barn så var det bara hos en som man inte fick mat hos ibland. En kompis familj var faktiskt riktigt "fattiga" men där fick man alltid mat
Citera
2022-06-02, 19:19
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Det har med kultur och seder att göra mer än svenskars påstådda snålhet.
Har en kompis från Afrika. Där ska man alltid erbjuda en gäst mat eller dryck oavsett om denne bara kommer förbi för att prata lite i 10 minuter. Det är därför de tycker att vårt sätt i sverige är udda.
Mat är ju hårdvaluta och status i många länder pga brist och fattigdom. I sverige har vi egen mat och går inte hemifrån hungriga.

Vi flashar inte med mat typ "Kolla jag har en HEL Falukorv, en stor påse pommes och en 2 liters Cola. Du fattar att jag har det gott ställt va?" Sånt gör de ju i mellan östern och afrika.

Enligt forskaren som deltog i TV4 för att prata om detta ämne är det precis tvärtom:
https://youtu.be/nfx6J7yQNiI

Han menar på att vårt klimat har gjort att vi kunnat producera mindre mat jämfört med varmare länder. Vi har därför haft matbrist ända in på 1900-talet och därför hållit väldigt hårt i maten och inte velat ge bort den.
Citera
2022-06-02, 19:50
Medlem
Hela detta spektakel handlar i grund och botten bara om en sak:SVENSKHAT. Personen som startade detta har uppenbarligen letat efter någor att sätta dit SVENSKARNA med.Det är så otroligt löjligt att gnälla över detta då det är olika från fall till fall om det är svenskar eller de som invandrat som inte bjuder mat. Som jag tidigare skrev så blev jag besviken på föräldrarna när mitt barn fick sitta på rummet. Sa till mitt barn att hen skulle gått hem då och i fortsättningen göra det om den inte blev bjuden mat. Jag tycker att man som förälder avslutar för dagen om man inte vill bjuda till middagsbordet, aldrig lämna kompisen att sitta på rummet. Skillnad som sagt på 60 o 70 tal då man bodde nära varandra och förväntades äta hemma mot nu när lekträffarna är uppstyltade.
Citera
2022-06-02, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
En liten snöflinga som tycker att det är traumatiserande att vänta på rummet medan en kompis äter Uppenbarligen var vi mer robusta förr. Detta hände mig typ dagligen som liten - och mina kompisar hemma hos mig - och det var inget vi ens reflekterade över. Ens föräldrar höll en med mat, kläder, prylar osv. Punkt. Var man hungrig eller om det var matdags enligt klockan så gick man hem. Det var normalt då men tydligen traumatiserande nuförtiden. Folk alltså.

Jag tror inte jag är ensam om att tycka att det är ohyfsat. Människor som beter sig så mot barn vill jag inte umgås med. Varken som barn eller nu. Jag skäms å deras vägnar.
Citera
2022-06-02, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Enligt forskaren som deltog i TV4 för att prata om detta ämne är det precis tvärtom:
https://youtu.be/nfx6J7yQNiI

Han menar på att vårt klimat har gjort att vi kunnat producera mindre mat jämfört med varmare länder. Vi har därför haft matbrist ända in på 1900-talet och därför hållit väldigt hårt i maten och inte velat ge bort den.

Ja, men PK såklart. Det måste ju vara fel på oss och alla med invandrarbakgrund är så fina och generösa och gör på rätt sätt.
Citera
2022-06-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo absolut men fenomenet vi pratar om är ju random ungar som ska gå mat hos en trots att de lika gärna kan gå hem och äta. Någonting som av någon anledning lett till en hashtag #Swedengate där svenskar ses på som snåla inskränkta om inte rent rasistiska personer.

Jag tycker inte att den bilden är rättvis alls. Besök kan man ju naturligtvis ha men då får man väl ha kontakt med kompisens föräldrar om det ska ingå mat. Normen är ju att man äter hemma då om det av någon anledning inte går bör man ju påtala detta i ett tidigt skede. Det är knappast något problem att steka på några extra pannkakor eller köttbullar en tisdag men man förväntar sig bara att alla utfodras hemmavid såvida de inte är långt hemifrån.

Är det normen? De flesta familjer bjöd på middag om man var där vid middagstid när jag var liten. Och vice versa om andra var hemma hos oss vid middagstid. Jag kom hem till middag hemma om det slumpade sig så men det blev väl lite som det blev. Samma sak med kompisar. Ibland ringde väl ens föräldrar och sa att det var mat och då fick man väl välja var man skulle äta. Det var inte våra föräldrar som bestämde det utan vi själva. Lekte man efter skolan/fritids var det ju självklart att man åt hos varandra annars hinner man ju inte leka alls. Helgerna kanske man ringde och kollade läget lite mer. Men aldrig att någon brukade säga ”du kan sitta här och vänta när vi äter”. Jo jag har varit med om det en gång eller två och jag upplevde det som mycket otrevligt.
Citera
2022-06-02, 20:25
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
1. Om man bjuder och bjuder men aldrig får något tillbaka tror du inte att man känner sig utnyttjad tillslut?

2. Varför behöver då Svensken påminna utlänningen om att det är dens tur att bjuda? För att analysera detta behöver vi veta bådas bakgrund.

3. Hört talas om white flight fenomenet? Lika barn leka bäst ordspråket?

4. Om utlänningarna inte vore här så skulle inte diskussionen uppstått.
Är utlänningarna här för att det inte finns något de vill ha härifrån?
Du måste tänka djupare.

1. Då slutar man bjuda bara. Att tänka han tog 5 pommes från mig sist, nu ska jag minsann ta 5 tillbaka sen här gången är inte att bjuda utan baktanke.

2. För att svensken inte bjuder utan baktanke.

3 och 4. Belägg för det tack.
Citera
2022-06-02, 20:37
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag förstod som barn. 7 år, att man inte är påträngande och ber om mat när jag var hos kompisar. För familjen handlar och planerar maten för familjen. Dock så blev jag ibland bjuden hos vissa kompisar men tackade för det mesta nej. Inbyggt i det svenska sinnelaget detta. Mina päron bjöd de kompisar som bodde långt bort. Men närmaste grannbarnen kunde bara promenera över gatan och äta hemma så fanns ingen orsak till det.
Senast redigerad av Kosmos. 2022-06-02 kl. 20:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in