2022-05-31, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Det nyttigt för svensken att få reda på ett den inte lever i den svenska goda fantasiverkligheten utan i den riktiga verkligheten där vissa inte gillar en.

Borde väl finnas betydligt färre svenskar i Gambia eller?
Citera
2022-05-31, 15:46
Känner faktiskt inte igen fenomenet så jättemycket. Har ofta blivit bjuden på käk hemma hos kompisar när jag var liten. Även hos föräldrar som har varit lite snåla och allmänt knepiga. Vi kanske inte ser lika allvarligt på det som i andra kulturer, men även i Sverige skulle det av många anses lite småmärkligt.

Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Frågar någon efter mat kommer jag sannolikt att bjuda men också påpeka att de får säga till innan så att det kan förberedas i samtal med barnets föräldrar så att man kan dela på kostnaden.
Seriöst? Jag menar, visst om det nu är så att en unge äter hos er tre gånger i veckan medan din unge äter hos dem en gång varannan månad. Men det låter som att du säger så även när det handlar om enstaka tillfällen?
Citera
2022-05-31, 15:46
Medlem
Det stämmer såklart.

Gambias totala BNP: 1,9 miljarder dollar
Sveriges bistånd: 4,3 miljarder dollar

Vi har inte råd att bjuda fler än oss själva och eventuellt hemmavarande barn under 18 på mat.
Citera
2022-05-31, 15:50
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

Sånt kommer jag ihåg från sent 70-tal/tidigt 80-tal.

Om man var hemma hos någon och lekte och kompisen skulle äta gick han och åt och man höll sig själv sysselsatt i de runt 15 minutrarna det tar för en 8-12 åring att äta upp när en kompis väntar.

Helt normalt för mig. Kanske en unik svensk kulturell grej, men eftersom svenskar inte har kultur enligt Mona Sahiln och Jerzy Sarnecki måste det varit något annat än kultur.
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-05-31 kl. 15:52.
Citera
2022-05-31, 15:51
Medlem
Dynamiks avatar
Jag minns att det förekom en del snåla föräldrar som lät en vänta i kompisens rum, fast de var ändå i minoritet. Det förefall faktiskt märkligt redan då, ja vi svenskar är rätt speciella.

Men Ryssland/Kinas propaganda-apparat verkar gå het mot Sverige just nu, är detta verkligen den värsta kritiken de kunde lyfta fram? Jag menar vad fan, det finns ju en hel del betydligt mörkare kapitel i vår historia? Det känns inte så slagkraftigt, särskilt när det kommer från länder som i modern tid inte tvekar en sekund att meja ner hundratals av sina egna studenter med automatvapen för att sedan gegga ner dom i avloppen med hjälp av pansar och vattenslangar.
Citera
2022-05-31, 15:52
Medlem
Det stämmer mycket riktigt att det här är vanligt, har hänt mig flera gånger när jag var yngre. Man var ute och spela fotboll på gräsmattan, sen så ropade kompisens mamma att det var mat och då fick man stå där och kicka boll tills han kom tillbaka. Jag umgicks med både svenskar och invandrare och det var i princip lika på den punkten att vissa fick jag vänta på medans andra fick jag följa med in och käka.

Min familj var dock inte på det viset, utan visste mina föräldrar om att vi hade kompisar hemma så lagade dom extra med käk och ringde hem till kompisens föräldrar och sa att ungen äter här så att dom vet. Är det flera kompisar över så lagar man bara lite mer mat, typ något som hamburgare eller korv med bröd som går snabbt och är billigt/enkelt.

Jag tror dock väldigt många ignorerar att det är möjligt att föräldrarna tror att kompisens föräldrar kanske står och lagar mat och närsomhelst ska ringa och säga att han/hon ska komma hem och äta. Det har också hänt ett flertal gånger också. Det är inte så ofta föräldrarna har koll på sånt efter att dom har kommit hem från jobbet och bara hunnit heja på en lite snabbt.

Att göra en sån stor grej utav det och att dra in rasism i det hela blir ju dock väldigt löjligt, och känns mer som någon slags påverkanskampanj där man allt ska tala om hur jävla värdelös svensken är och drar med allt och alla.
Citera
2022-05-31, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Jag skiter högaktningsfullt i vad hitflyttade tycker om mig. Om jag flyttar till Afrika får jag anpassa mig till de önskemål och kulturella värderingar som gäller där och gemene afrikan bryr sig nog föga kring huruvida jag trivs eller ej.

Ditt inlägg implicerar att andra ska anpassa sig och bli som du när de kommer till Sverige och inte visa ogillande mot svenskar men de tänker de inte.

Jag tror för övrigt inte du heller vill bli muslim om du bor i Saudiatarabien.

De kommer inte tacka svenskar för något de har fått lika lite som man tackar en ko för mjölk.
Citera
2022-05-31, 15:54
Medlem
Har någon anmält henne för hets mot folkgrupp än?

Citat:
”Swedes are an antisocial and weird lot."

och

Citat:
"let me just say The swedes are not well at all.”

är solklara fall av hets mot folkgrupp.
Citera
2022-05-31, 15:56
Moderator
Humbugs avatar
Det var standard på 80- och 90-talet. Förstår ärligt talat inte upprördheten. "Mina barn och andras ungar" gäller väl än idag?
Medan bästa kompisen åt passade man alltid på att olla några av hans favoritsaker på rummet.
Citera
2022-05-31, 15:57
Medlem
Vänta lite här nu...
I gambia så bjuder dom tydligen på mat men inte i snåla Sverige.

Alltså skulle nog gissa på att maten i vissa afrikanska länder är något som till stor del bekostas av oss i Sverige och andra Europeiska länder.
Så med andra ord är det vi som bjuder gambierna på mat...
Citera
2022-05-31, 16:00
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178

Att en negress tycker Sverige och svenskar är annorlunda är väl inte kostigt. Kommer jag till Nigeria känner jag mig nog inte hemma någonstans.

Skulle jag klaga? Aldrig. Det är väl skillnaden mot mig och negressen.

Men att hon klagar kan nog mest skyllas på miljöpartister och andra "refugees welcome"-aktivister som lurar "flyktingar" att tro att FN står för deras uppehälle istället för det hårt arbetande folket i landet de kommer till.
Citera
2022-05-31, 16:01
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Sånt kommer jag ihåg från sent 70-tal/tidigt 80-tal.

Om man var hemma hos någon och lekte och kompisen skulle äta gick han och åt och man höll sig själv sysselsatt i de runt 15 minutrarna det tar för en 8-12 åring att äta upp när en kompis väntar.

Helt normalt för mig. Kanske en unik svensk kulturell grej, men eftersom svenskar inte har kultur enligt Mona Sahiln och Jerzy Sarnecki måste det varit något annat än kultur.

Japp men det var olika i olika hus , i familjen med 7 barn var det självklart att man skulle vara med medans om man var hos tvåbarnsmamma familjen i ett finare hus så var det bara att bli på rummet .

Men strängt taget som vuxen om man kommer inom minst 20 minuter blir man erbjuden kaffe och något till , sen är vi ju jävligt dåliga säga ja . Jag säger alltid ja oavsett vad jag har lust på ,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in