2022-06-02, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du tänker alltså jämföra den här diskussionen med kravallerna och mordhoten som följde av koranbränningen som uteblev? Ok.

Hon är en dramaqueen som säger att hon "slåss för sitt liv" för att hon förolämpar och drar ett helt land över en kam.
Om hon menar "slåss för sitt liv" med att få mothugg i kommentarsfältet så stämmer det nog.

Hon ville ha en skjuts i karriären, hon är ju nästan en kändis nu.
Citera
2022-06-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJumbo
Det har med kultur och seder att göra mer än svenskars påstådda snålhet.
Har en kompis från Afrika. Där ska man alltid erbjuda en gäst mat eller dryck oavsett om denne bara kommer förbi för att prata lite i 10 minuter. Det är därför de tycker att vårt sätt i sverige är udda.
Mat är ju hårdvaluta och status i många länder pga brist och fattigdom. I sverige har vi egen mat och går inte hemifrån hungriga.

Vi flashar inte med mat typ "Kolla jag har en HEL Falukorv, en stor påse pommes och en 2 liters Cola. Du fattar att jag har det gott ställt va?" Sånt gör de ju i mellan östern och afrika.

Det är ingen nyhet att länder som Sverige går efter ett strikt och tight tidsschema för att saker ska fungera medan man i länder i Afrika
tar dagen mer som den kommer.
Citera
2022-06-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hnes1983
Vad torftig den maten låter. Mat ska ju vara en upplevelse, tycker jag.

Torftig?
Citera
2022-06-02, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är ju många invandrare som inte har det heller -- men om vi skulle börja klistra det som karakteristika för hela gruppen så blir vi anmälda för HMF brott.

Den här Jallow och de som yttrat sig i hennes grupp handlar det om deras etnicitet eller om att de är dumma i huvudet och inte begriper sig på svensk kultur och svenska normer?

Är inte du en av dessa Pk-människor som ville ha hit miljoner utlänningar från andra sidan jorden och trodde dessa inte skulle vilja något hellre än att "bli svenskar och ta till sig svensk syn på tillvaron inklusive feminism och jämställdhet? Underförstått de vill "bli svenskar" för det svenska sättet att bara på är ju naturligtvis världsbäst. Men verkligheten var annorlunda än svenskens önsketänkande.
Citera
2022-06-02, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vilken tråd! 130 sidor kränkta svennar bara för att någon okänd person råkade yppa något negativt om Sverige.

Paludan kan slänga sig i väggen, Lovette Jallow kränker folk mycket effektivare än han...

Det hon säger är dessutom korrekt i princip. Tror inte det gäller bara Sverige, utan alla karga kalla asociala länder här uppe i norr. Det är helt korrekt att i de flesta andra länder så är det närmast oartigt att inte bjuda en gäst "på det bästa man har", detta gäller i Sydeuropa, Asien, Afrika mm.

Så det är inte undra på att vi anses av hela världen som lite asociala och introverta. En annan sak, när man går efter en svenne-gubbe i 60-årsåldern här i Sverige så händer det i stort sett aldrig att denne håller upp dörren för den som kommer efter. I Sydeuropa, Asien, Afrika så är det närmast superoartigt att inte göra detta.

Råkar man gå in i någon i Sverige så säger man "öööhh, bah, vah", medan man Sydeuropa, Asien, Afrika säger "Ursäkta mig för min klumpighet, det var inte alls meningen" (på deras språk).

Tack!
Citera
2022-06-02, 17:41
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Vilken tråd! 130 sidor kränkta svennar bara för att någon okänd person råkade yppa något negativt om Sverige.

Paludan kan slänga sig i väggen, Lovette Jallow kränker folk mycket effektivare än han...

Det hon säger är dessutom korrekt i princip. Tror inte det gäller bara Sverige, utan alla karga kalla asociala länder här uppe i norr. Det är helt korrekt att i de flesta andra länder så är det närmast oartigt att inte bjuda en gäst "på det bästa man har", detta gäller i Sydeuropa, Asien, Afrika mm.

Så det är inte undra på att vi anses av hela världen som lite asociala och introverta. En annan sak, när man går efter en svenne-gubbe i 60-årsåldern här i Sverige så händer det i stort sett aldrig att denne håller upp dörren för den som kommer efter. I Sydeuropa, Asien, Afrika så är det närmast superoartigt att inte göra detta.

Råkar man gå in i någon i Sverige så säger man "öööhh, bah, vah", medan man Sydeuropa, Asien, Afrika säger "Ursäkta mig för min klumpighet, det var inte alls meningen" (på deras språk).

Du verkar sitta och extrapolera exotiska fantasier från om hur sydlänningar behandlar gäster på hur folk från andra kulturer behandlar andras ungar i Sverige.

Är uppvuxen i ett av Stockholms miljonprogram och har aldrig fått äta hemma hos kompisars invandrarföräldrar. I regel släpper de inte ens in främmande ungar i sitt hem, utan leka och umgås får man göra ute.
Citera
2022-06-02, 17:43
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Är inte du en av dessa Pk-människor som ville ha hit miljoner utlänningar från andra sidan jorden och trodde dessa inte skulle vilja något hellre än att "bli svenskar och ta till sig svensk syn på tillvaron inklusive feminism och jämställdhet? Underförstått de vill "bli svenskar" för det svenska sättet att bara på är ju naturligtvis världsbäst. Men verkligheten var annorlunda än svenskens önsketänkande.
Nej, jag har aldrig varit för öppna gränser - utan en ansvarfull arbetskraftsinvandring som styrs av reella behov inom olika branscher och inte att ösa in billig arbetskraft som slår ut och försämrar villkoren på svensk arbetsmarknad.
Så du tänker på fel person.
De som kommer hit skall självklart ta till sig svenska sättet att tänka, både avseende jämställdhet, religionsfrihet, personlig frihet och arbetsmoral,... Givetvis, flyttar man till ett annat land så skall man respektera och anpassa sig efter de värderingar och regler som råder där.
Citera
2022-06-02, 17:51
Medlem
early.birds avatar
Jag blev bjuden en gång, endast en gång, på middag hos en 'kompis'. Denne hade under lång tid skrytigt om att en viss soppa skulle vara gudomligt god. Så jag tackade försynt och till slut ja. Soppan bestod av tunn buljong med veteklumpar i, 'soppa med klimp'.

Aldrig mer.

________
Who came first? The prayer or God?
Citera
2022-06-02, 17:51
Jag har jobbat i matbutik och det var ganska överrepresenterad grupp som jämt brydde sig om småkronor i fel pris, snodde kassar och fifflade med allt möjligt.

#Snålhetsnacket
Citera
2022-06-02, 17:52
Medlem
supremanics avatar
Brittiska Lotus eaters gjorde ett inslag om Swedengate som var ganska underhållande.
https://www.youtube.com/watch?v=5sUsLr6RtvM

Från kommentarsfältet så kan man utröna att detta inte är ett så svensk påhitt med att inte bjuda in barns vänner på middag som det påstås.
Både norrmän, danskar, britter, tyskar, amerikaner och australiensare har jag sett tyckt detta var fullt normalt även där de växte upp.
Sen finns det ju även många av dessa nationaliteter som gapar sig hesa över att detta minsann inte förekommer i deras länder alls och att de alltid är jätte generösa...

Under min egen uppväxt så var det norm att man antingen gick hem och åt eller väntade på rummet om man hade andra middagstider än de man var hos.
Om det däremot var besök hos eller från mer långväga vän så var det ju inga problem att delta vid middag, men då var det ju också uppgjort innan man besökte och att föräldrar frågats i hyggligt god tid innan.
Citera
2022-06-02, 17:56
Jag är en 50+ 101% SVENSK kvinna.Denna tråd har fått mig att bli rasist på riktigt.

Otacksamma svartskallar,ni kommer hit,drar krigtraumakortet,pluggar in era rättigheter -men ger blanka fan i skyldigheterna.

Utnyttjar skola,vård ,tandvård,barnomsorg socialförsäkringar,räcker det inte att gemene man ska behöva ta hänsyn till er skitkultur,sharialagar,parallellsamhällen,klanment alitit och skithögen Allah och hans pissiga koran . Ska ni nu ha vår mat också ? Där går gränsen !
Jävla pack ,åk hem och kryp tillbaks ner i den jordhålan ni kom ifrån,smutsiga djur är ni !
🖕
Senast redigerad av kakapo 2022-06-02 kl. 18:07.
Citera
2022-06-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av early.bird
Jag blev bjuden en gång, endast en gång, på middag hos en 'kompis'. Denne hade under lång tid skrytigt om att en viss soppa skulle vara gudomligt god. Så jag tackade försynt och till slut ja. Soppan bestod av tunn buljong med veteklumpar i, 'soppa med klimp'.

Aldrig mer.

________
Who came first? The prayer or God?

Det är väl det som är baksidan med att bli bjuden på mat, att man inte gillar den.

Vardagsmatens brukar ju inte hålla samma klass som bjudmaten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in