2022-06-02, 15:57
Medlem
Synd om barn som inte får någon mat hemma, utan måste gå till kompisen och äta. Skamligt!
Citera
2022-06-02, 15:59
Medlem
Chartreuses avatar
Men helvete vad ni tävlar i att vara RasiZt.

När jag var barn så fick jag många gånger sitta på kompisens rum medans denne åt midddag. De frågade förvisso om jag ville ha mat men oftast så skulle jag äta hemma/hade redan ätit. Har också ätit massor med gånger hos mina kompisar. T.ex. flygande Jakob och lasagne hade jag aaaldrig hört talas om innan. Blev mer eller mindre tvingad att äta (förmodligen för att jag var så liten och späd) och kan inte påstå att jag tyckte om det.

Btw, fika fick man ju fan alltid, varesig man ville eller ej!

Middagen är helig för svenskar, där är det familjetid eller "show off" som gäller. Bjuder man in folk på middag så är det ju inte precis köttfärssås och fredagstacos man vill visa upp...
Citera
2022-06-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Jag klistrar tillbaka så hela vår konversation kommer med.

jag skrev också ovan i det som du klippte bort vad detta handlar om. jahaa har aldrig hört Svenskar klaga på det, och är det vad tråden handlar om eller försöker du flytta fokus? det här gamla vanliga, invandrade kravmaskiner dvs pks fotsoldaters eviga klagan/kampanj mot Svenskar tills Svenskar inte längre finns.

Du tänkte.

Oavsett om du hört någon klaga på det innan eller inte, så är det ett beteende hos svensken som uppfattas som snålt av omvärlden, inte bara invandrare.

Nej, du har ingen aning om vad jag tänker. Du dock, verkar se minsta lilla kritik mot Sverige eller svensken som något sorts hot mot svensk kultur.

Det är inget fel på svensk kultur, men den kan uppfattas på olika sätt för omvärlden. Liksom andras kulturer uppfattas olika i omvärlden.
Citera
2022-06-02, 16:03
Avstängd
dodcoviddods avatar
Men, är det inte ett tecken på lyckad integration när invandrarna uppvisar ett stereotypiskt svenskt beteende när de i sedvanlig svensk anda: underlåter att ta upp en sak man stör sig på och snackar skit i i sociala medier?

Och är det inte stereotypiskt svenskt beteende att ta illa upp av kritik, underlåta att ta ens diskutera kritiken man stör sig på, och snacka skit i sociala medier?

Nu när jag tänker efter...är alla sociala medier världen fulla av svenskar?
Citera
2022-06-02, 16:07
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjaelploskille
Du vet om att det inte pågår en posttävling på Flashback där vinnaren belönas med flest inlägg? Du behöver inte posta varenda tanke du får. Av alla förklaringar, allt från svenskens sociala vanor till svenskens middagsplanering, så är din troligtvis den mest värdelösa. Det finns gott om länder i världen där kvinnor också arbetar men där det är regel att även barnens vänner blir bjudna på middag.

Det är ingen som tvingar dig att besvara inlägg. Dessutom finns det debattörer som skrivet avsevärt fler inlägg i denna tråd än jag.

Du är förmodligen också en barnlöskille eftersom du helt verkar sakna kunskaper i detta ämne. Att barn äter i andras hem är mycket vanligt idag.
Citera
2022-06-02, 16:09
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Hur ofta äter en vanlig barnfamilj mat som är så pass dyr att familjen ruineras om de måste göra en extra barnportion?

Som sagt, resten av Europa utanför Norden har inga problem lösa detta. Inte heller afrikaner, araber, asiater. I deras hushåll får man alltid mat.

Du hittar bara på ursäkter att få vara snål.

Hur ofta är det som andras barn inte bjuds på mat?

Jag vågar påstå att det är väldigt ofta.
Citera
2022-06-02, 16:12
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
För att det tillhör basal gästfrihet att inte låta gäster vara utan mat när man själv äter. Grundläggande anständighet i nästan alla kulturer utanför Norden.

Ungen kan artigt tacka nej till maten som erbjuds om han ska äta middag när han kommer hem.

Gäst? När grannens ungar kommer till oss oinbjuden för att leka med våra ungar så är de inte en gäst. En gäst är någon som man själv bjudit in.

Blattarna i vårt kvarter låter inte en ungarna komma in till dem överhuvudtaget. Deras ungar är ständigt hos oss, men våra ungar har aldrig satt sin fot i deras hem. Än mindre har de fått så mycket som saft och bulle av dem. Likadant när det ska skjutsas för några aktiviteter. Blattarna ställer aldrig upp och skjutsar, men förväntar sig att svenkarna ska ta med deras ungar.
Citera
2022-06-02, 16:22
Medlem
Phantom042s avatar
Känns mer som en grej för avundsjuka människor från dysfunktionella länder att kunna klanka ner på svenskar för att känna sig mindre misslyckade själva.

Ett stort problem med integration är att många kommer från dysfunktionella länder där Sverige är totalt överlägset på alla områden. Det här skapar en slags avundsjuka och mindervärdeskomplex som är svår att komma ifrån.

Jag umgicks med kompisar nästan varje dag efter skolan. Vi gick hem till någon och åt mackor och oboy och sen satt och spelade något datorspel. Min Mamma och Pappa förberedde middag hemma och jag åt hemma( det är vanligt i Sverige att föräldrarna faktiskt gör mat till sina barn) och det blev helt enkelt smidigast och enklast så.

Om man någon gång sov över så åt man självklart både middag och frukost hos den personen.
Citera
2022-06-02, 16:24
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Hur ofta äter en vanlig barnfamilj mat som är så pass dyr att familjen ruineras om de måste göra en extra barnportion?

Som sagt, resten av Europa utanför Norden har inga problem lösa detta. Inte heller afrikaner, araber, asiater. I deras hushåll får man alltid mat.

Du hittar bara på ursäkter att få vara snål.
Du som inte är snål, kan inte du berätta hur du hanterar problemet med att två extra ungar ska ha mat när du lagar till fyra laxbitar i ugn till familjen på fyra pers. Åker du iväg och köper mer lax? Lagar du till ytterligare en middagsrätt parallellt? Delar du fyra laxbitarna a 100 gr på sex pers och fyller på med mackor? Byter du hastigt planerad maträtt för hela familjen pga de extra barnen?

Du vet ju så bra hur detta ska hanteras så upplys oss andra.
Citera
2022-06-02, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Oavsett om du hört någon klaga på det innan eller inte, så är det ett beteende hos svensken som uppfattas som snålt av omvärlden, inte bara invandrare.

Nej, du har ingen aning om vad jag tänker. Du dock, verkar se minsta lilla kritik mot Sverige eller svensken som något sorts hot mot svensk kultur.

Det är inget fel på svensk kultur, men den kan uppfattas på olika sätt för omvärlden. Liksom andras kulturer uppfattas olika i omvärlden.
Pk-kultur med regnbågsflaggan i bakgrunden är problemet.

Jag har redan skrivit i detalj vad detta är för kampanj med det klipper ju du bort och påstår att jag tar på offerkoftan.

Försök inte att tukta Svenskarna för då får du en släng av sleven.

Svenskarna är för generösa/snälla till den grad att de blir utnyttjade och då vänder det och de blir mycket återhållsamma med vem de bjuder.
Citera
2022-06-02, 16:35
Medlem
Vilken icke-fråga egentligen.. Om man bjuds, så bjuder man tillbaka och om man inte vill bjuda, så tillåter man helt enkelt inte sig själv, eller sina barn, bjudas.

Visst har man upplevt att vissa familjer inte bjöd på mat. Men att det skulle vara en sådan här stor fråga är ju verkligen att göra en höna av en fjäder. Kan ju finnas hundratals, om inte tusentals anledningar till att folk väljer att inte bjuda andras barn.

Personliga anledningar som allt mellan historia, allergier, fattigdom, snålhet, oplanerat, opassande eller bara helt enkelt en del av familjens syn på saken. Om så är, ja då får de själva stå över - säger ju sig självt.

Förstår inte hur det här kan säga så mycket om ett folk, av folk som troligtvis antingen inte bor här eller ens varit här en längre tid, allt annat att få insyn i svenska familjers vardagsliv.

Knappast så att inte bjuda på mat till andras barn om de tittar förbi emellanåt genomsyrar Sverige och svenskar som skänker miljarder efter miljarder ( biljoner vid det här laget.. ) för att leka världens socialkontor, men till vardags så kan man inte ens unna sina barns kompisar en måltid utan vettig orsak..

Vilken icke-fråga.
Citera
2022-06-02, 16:38
Medlem
Det har med kultur och seder att göra mer än svenskars påstådda snålhet.
Har en kompis från Afrika. Där ska man alltid erbjuda en gäst mat eller dryck oavsett om denne bara kommer förbi för att prata lite i 10 minuter. Det är därför de tycker att vårt sätt i sverige är udda.
Mat är ju hårdvaluta och status i många länder pga brist och fattigdom. I sverige har vi egen mat och går inte hemifrån hungriga.

Vi flashar inte med mat typ "Kolla jag har en HEL Falukorv, en stor påse pommes och en 2 liters Cola. Du fattar att jag har det gott ställt va?" Sånt gör de ju i mellan östern och afrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in