2022-06-02, 15:12
Medlem
Du är så jävla OT att jag måste klippa ur relevanta delar för att inte bidra till din nedsmutsning av tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness

Ditt sista stycke är lite konstigt, om någon uppfattar felaktigt...

Om du inte har missat hela ämnet så handlar det om att det internationellt diskuteras hur Svenskar uppfattas som snåla för att de inte bjuder barnens vän på mat och istället låter de sitta i sovrummet och vänta.

Citat:

Pk folk bjuder en brun människa på mat pga dens hudfärg fast de egentligen inte tycker om personen.

Svensken väljer att inte bjuda barnens vän(oberoende av hudfärg) på mat och istället låter de sitta i sovrummet och vänta.

Citat:

Du säger att snåla Svenskar påminner utlänningar att de ska bjuda, vad är det det här fenomenet är nu då?

Det har jag aldrig sagt.
Citera
2022-06-02, 15:21
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Snarare tvärtom så är det väl utmärkt planering? Man vet dag för dag vad dom går åt och så vidare. Veckohandlar gör väl många eller snarare de flesta men det betyder inte att man inhandlar mer mat än vad man avser äta upp. Igen är det här också en miljöfråga då matsvinnet minimeras om man kan räkna ut ungefär hur mycket råvaror som behövs.

Eller köper du tio stycken köttbitar en tisdag till en familj på säg fyra bara ifall att det skulle kunna dyka upp grannungar som inte orkar åka hem till sig och äta?

Jag brukar inte plocka färska köttbitar i charken för middag en vanlig tisdag. Men gör man det är man nog så pass förmögen att man kan bjuda ett barn på lite mat.

Du får göra som du vill. Men resten av Europa utanför Norden och resten av världen ser det svenska beteendet som snålt.
Citera
2022-06-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
"Vedertaget"

Av vem?

Det sägs att svenskar är tysta men på de arbetsplatser som jag har varit på så vågar jag påstå att personer med invandrarbakgrund i regel är tystare än svenskar.

Missunnsamma? Förutom att svenskar skänker bort mest av våra skattemedel i bistånd, vi hör även till dem som skänker bort mest i privata donationer. Så jag det där med missunnsamhet stämmer inte.

Osociala? På vilket sätt skulle svenskar vara osociala. På vilket sätt menar du att araber, turkar, finländare, kosovoalbaner, somalier etc. är mer sociala? Kanske med umgänge inom den egna gruppen, men sett till hur man beter sig i samhället så beter sig i stort sett samtliga större invandrargrupper i regel mer osocialt än svenskar.

1. Andra länder
2. Jantelagen
3. Svenskar uppfattas som ett osocialt folk i jämförelse med omvärlden
Citera
2022-06-02, 15:26
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Jag brukar inte plocka färska köttbitar i charken för middag en vanlig tisdag. Men gör man det är man nog så pass förmögen att man kan bjuda ett barn på lite mat.
Jo men varför? Ungen skulle ju ändå hem och käka inom någon timme då dennes morsa gjort mat (om inget annat avtalats). Jag försöker se poängen i vad du skriver men den faller bort.

Scenariot vi har är:

1) Du behöver laga extra mat.
2) Ungens föräldrar lagat mat till ungen i onödan.

Det är ju bara sunt förnuft att grannungen leker på rummet och sedan går hem när middagen är klar hemma. Det har noll och inget med förmögenhet att göra.
Citera
2022-06-02, 15:30
Medlem
Citat:
Hur ofta äter en vanlig barnfamilj mat som är så pass dyr att familjen ruineras om de måste göra en extra barnportion?

Som sagt, resten av Europa utanför Norden har inga problem lösa detta. Inte heller afrikaner, araber, asiater. I deras hushåll får man alltid mat.

Du hittar bara på ursäkter att få vara snål.

Det r ju bara en skröna en negerkärring hittat på. Jag upplevde aldrig detta som barn. Jag skulle inte heller skicka hem ungarnas kompisar utan bjuda dom på mat.

Visst det kanske förekommer hos någon enstaka familj. Påstå att det är vanligt förekommande är BS.
Dessutom betalar vi en jävla massa skatt så politiker kan importera dessa äckliga kravmaskiner...
Citera
2022-06-02, 15:32
Medlem
nytthuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Jo men varför? Ungen skulle ju ändå hem och käka inom någon timme då dennes morsa gjort mat (om inget annat avtalats). Jag försöker se poängen i vad du skriver men den faller bort.

Scenariot vi har är:

1) Du behöver laga extra mat.
2) Ungens föräldrar lagat mat till ungen i onödan.

Det är ju bara sunt förnuft att grannungen leker på rummet och sedan går hem när middagen är klar hemma. Det har noll och inget med förmögenhet att göra.

För att det tillhör basal gästfrihet att inte låta gäster vara utan mat när man själv äter. Grundläggande anständighet i nästan alla kulturer utanför Norden.

Ungen kan artigt tacka nej till maten som erbjuds om han ska äta middag när han kommer hem.
Citera
2022-06-02, 15:35
Medlem
Citat:
För att det tillhör basal gästfrihet att inte låta gäster vara utan mat när man själv äter. Grundläggande anständighet i nästan alla kulturer utanför Norden.

Ungen kan artigt tacka nej till maten som erbjuds om han ska äta middag när han kommer hem.

Då får du väl bosätta dig utanför Norden då.
Citera
2022-06-02, 15:40
Medlem
needAlifes avatar
Citat:

Hade det varit så så hade vi inte ens diskuterat frågan. I verkligheten fungerar det inte som i dina drömmar utan rimligga föräldrar förväntar sig att ungens kompis åker hem och äter. Vi bor inte i Afrika där man skyltar med att man har en massa mat för att få pluspoäng. Gästfrihet har man väl visat ändå då ungen får vara i hemmet och dessutom fått mellanmål etc.

Klart man kan avtala att ungen får mat, återigen är det i de allra flesta fall ingen kostnadsfråga, men bor man inte långt bort ska man inte förvänta sig att få äta hos kompisen.

Verkar dock att de flesta förutom du och några till begriper detta då frågan aldrig ens har varit uppe för diskussion tidigare.
Citera
2022-06-02, 15:41
Bannlyst
Citat:
Du blundar för helheten, brunfolken är ju här för att lyftas upp, det säger ju pk folk själva. Det är det officiella narrativet.

Det är ett minus för oss och plus för dom. Det vet vi undermedvetet.

I deras perspektiv så står vita i skuld till brunfolken för deras hemländer är sämre.

Är inte detta en gängse uppfattning hos respektive grupp om den andra gruppen?

Sedan måste man ju tänka på individen också annars blir det för rasistiskt.

Ditt sista stycke är lite konstigt, om någon uppfattar felaktigt varför man gör på visst sätt så ska man väl inte ändra sig så verkar det som att du vill att man ska vara andra till lags hela tiden?
Det är ju pk folk som försöker vara alla till lags och är falska.
I slutändan handlar det om om man har ärliga intentioner och det märks tillslut.
Och nu är det pk folk som försöker plocka sina poäng på det här.

Pk folk bjuder en brun människa på mat pga dens hudfärg fast de egentligen inte tycker om personen.
Nu sitter bruna pk folk och gnäller på vita pk folk och får med sig en rasistisk brun kravmaskinsvans på detta.

Du säger att snåla Svenskar påminner utlänningar att de ska bjuda, vad är det det här fenomenet är nu då? Utlänningar ska påminna hela Svenska folket att de minsann är snåla och ska bjuda, pk folk med regnbågsflaggan som lovette jallow eldar på.
Tror du inte man ser igenom vad som försiggår?

Blir du förvånad över att jag blivit bjuden på mat och bjudit utlänningar på mat bara för att vi tyckte den andre var en bra person?

Skulle dock aldrig bjuda en pk människa på något förutom en dos verklighet.

Jag klistrar tillbaka så hela vår konversation kommer med.

Citat:
Ursprungligen postat av DannyTheDog01
Du är så jävla OT att jag måste klippa ur relevanta delar för att inte bidra till din nedsmutsning av tråden.

Om du inte har missat hela ämnet så handlar det om att det internationellt diskuteras hur Svenskar uppfattas som snåla för att de inte bjuder barnens vän på mat och istället låter de sitta i sovrummet och vänta.
jag skrev också ovan i det som du klippte bort vad detta handlar om.
Citat:

Svensken väljer att inte bjuda barnens vän(oberoende av hudfärg) på mat och istället låter de sitta i sovrummet och vänta.
jahaa har aldrig hört Svenskar klaga på det, och är det vad tråden handlar om eller försöker du flytta fokus? det här gamla vanliga, invandrade kravmaskiner dvs pks fotsoldaters eviga klagan/kampanj mot Svenskar tills Svenskar inte längre finns.
Citat:

Det har jag aldrig sagt.

Du tänkte.
Citera
2022-06-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Agens56
Men god damn, svenne. Så fattiga människor finns inte i Sverige. Det är liksom inte 1868 längre, vet du.

Ja fy fan och nu bjussade du honom på en smiley. Borde du verkligen inte ha gjort! Du fattar väl att det innebär en extra kostnad för honom då hans skärm nu kommer att dra mer ström i samband med att han läser ditt inlägg.

Tänk dig för!

Vilken värld lever du i? Det finns många fattiga människor i Sverige. Det finns ensamstående föräldrar som får gå utan mat i flera dagar för att maten ska räcka till barnen. Grönsaker och frukt är otänkbart. Så är det att vara svensk ser du!!!! Jag tycker faktiskt att alla barn ska gå hem och äta middag. Umgås med sin egen familj, för det är väl inte så illa att vissa barns familjer skiter i dem! De kanske inte får någon mat hemma!
Senast redigerad av Ajabaja555 2022-06-02 kl. 15:46.
Citera
2022-06-02, 15:49
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
jahaa har aldrig hört Svenskar klaga på det, och är det vad tråden handlar om eller försöker du flytta fokus? det här gamla vanliga, invandrade kravmaskiner dvs pks fotsoldaters eviga klagan/kampanj mot Svenskar tills Svenskar inte längre finns.
Precis, det här är en jävla ickefråga för 95% av normala svenskar vilket är anledningen till att det aldrig har behövts debatteras eller skrivas om på Flashback. Alla vet att man har middag som väntar på sig hemma så det har aldrig funnits någon anledning att bjuda på käk.

Klart jag ändå någon gång ätit hos kompisar men det är ju ett undantag och ingen regel alls och knappast något som skulle få mig att hävda att kompisens familj är snåla. Kompisens föräldrar vet att mina föräldrar lagar middag till mig så det finns ingen anledning alls att äta där annat än om man bor långt därifrån och avser stanna hela kvällen.
Citera
2022-06-02, 15:51
Medlem
Förstår fortfarande inte riktigt problemet.
Det måste ju vara jag, som förälder som har det övergripande ansvaret för att mitt barn äter.
Visst är det trevligt att bli bjuden , men man kan inte alltid utgå ifrån att så ska ske. Man vet så lite om vad som händer hos andra människor. Det allra enklaste är väl att slå en signal till barnet och säga att det ska komma hem och äta eller slår man en pling till kompisens föräldrar och hör efter vad som är tänkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in