2022-06-02, 06:29
Medlem
Alldeles oavsett om detta fenomen är verkligt eller inte så är det ju helt bisarrt att klaga på? Om det vore något större problem skulle de väl inte sökt sig hit eller vänt hem efter några veckor, uppenbarligen så fungerar det ju bättre än vad som finns i deras hemländer annars hade de inte varit här.

Det hela är ju ungefär samma sak som att någon som faktiskt blir bjuden på mat sitter och klagar på hur äckligt det här genom hela måltiden. Riktigt sjukt att media hakar på men det är det vanliga hatet emot vita och våran kultur.

Jävligt trött på otacksamma invandrare för övrigt, ingenting kan övertyga mig om att de är något önskvärt längre. Folk som sprider den här dyngan på sociala medier är fiender i min värld.
Senast redigerad av Periodic 2022-06-02 kl. 06:33.
Citera
2022-06-02, 07:07
Medlem
De är bara avundsjuka för att de inte är ädelvita nordbor.
Citera
2022-06-02, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashsmash
Jag kan ha missförstått, men det känns mest bara som att du borde googla: kwashiorkor
Ja, du missförstod

Barn- och tonårsfetman stiger alarmerande, i synnerhet i "utsatta områden".
Jag gillade inte alls att äta borta som barn eftersom det ofta betydde att jag tvingade i mig maten (att inte äta upp fanns inte på kartan av artighetsskäl).
Numer anpassar vi ofta maten så att barnens kompisar ska bli nöjda. En farsa ringde mig enbart för att ta reda på exakt hur han skulle tillaga middagen som min son, som gäst, självklart hade fått välja.
--Men herregud, gör som du brukar, sa jag.
Och fick veta att det var fel sätt att se på saken, viktigast var att mitt barn verkligen gillade maten.

Det jag ville säga var att fetman beror på att alla, och i synnerhet då tydligen invandrare, göder barnen, och det på ett osunt sätt. Talande är de feta invandrare som uttalat sig; i min kultur är gästfrihet en självklarhet, det är såna vi är.
Och det man ser är en hälsokatastrof.
Citera
2022-06-02, 07:25
Medlem
Durochmolls avatar
Snurrig debatt-artikel om fenomenet som orsakat ett sån traaauma för Meryem Yebio från Eritrea https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...anta-pa-rummet

” Min mamma brukar alltid berätta om hur mycket hon fick skämmas för mig som barn när olika personer köpte saker till mig när de träffade mig ute och jag alltid brukade säga "till Semir (min lillebror) då?" och indirekt be dem att även köpa samma sak till honom.”

Lättast att bara tacka nej till allt som erbjöds så blir det jämnt mot lillebrodern. Eller skulle hon i såna fall haft med sig en tom matlåda till honom vid middagsbordet (som hon aldrig bjöds in till) också som hon fyllt med mat? Förstår då varför hon fick vänta på rummet.
Citera
2022-06-02, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Intressant historia om dina farföräldrar! Men som sagt, tror du att detta du beskriver ovan är exklusivt för Sverige? Eller menar du att resten av Europa, Mellanöstern och Afrika inte har upplevt feodalism och fattigdom. I de flesta fall har ju de genomgått samma förändring fast ännu senare, eller tom fortfarande har feodala system.

Visst har det även haft en liknande förändring. Men det finns en några avgörande skillnader mellan norra och södra Europa.

Genom historien i Skandinavien så har bönderna i stort sett hela tiden ägt sin egen mark och vi har bara i undantagsfall haft stora godsägare. Dessutom så har vi inte haft livegenskap sen i början av medeltiden, Detta har inneburit att vi genom historien har haft relativt små jordbruk som har gjort det svårt att försörja en hel familj. Lägg sedan till stora barnkullar där flera ska dela på arvet vilket innebär störa problem. Hur ska en redan lite gård kunna försörja flera familjer?

Sedan har vi ett klimatet som gör att det är svårare att bedriva ett jordbruk i norra delen av Europa jämfört med mellersta och södra delen. Dels kräver det större arealer för att kunna försörja en familj. Men man kunde inte odla lika många typer av grödor som längre söder ut. Lägg sedan till storskifte/lagaskifte som sen slutet av 1700 talet splittrat byarna till ensligt belägna gårdar. Dvs bygemenskapen försvann.

Så även om Svenska bönder har varit fria så har de i många fall haft sämre förutsättningar att kunna försörja sin familj än bönderna i södra Europa.

Man måste komma ihåg att de flesta svenskar har denna bakgrund. Urbaniseringen i Sverige började i mitten av av 1800 talet. Jag har för mig att i början av 1800 talet så var det bara 10% av invånarna som bodde i städerna.

Det är bland annat sådant som bildar ett lands kultur och kan göra att vissa delar av den ser konstiga ut för personer från en annan bakgrund.
Senast redigerad av zapohd 2022-06-02 kl. 08:02.
Citera
2022-06-02, 08:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag svarar inte väl på tillmälen(twofaced bitch?), så jag drar mig undan från diskussionen.
Där träffade man en öm punkt, du vet att jag har rätt och har ingen comeback.
Citera
2022-06-02, 08:29
Medlem
Svenskar har fått väntat i rummet eller gården i 200 år sen kommer nån efterbliven invandrare och självklart blir det rasism och tycker svenskar är helt sjuka.
Vad fan tror dom här horungarna vi tycker om dom ?

ligger deras 14 dottern med nån så kastar dom henne från balkongen. Sen vaknar dom på morgon " i Sverige får man vänta på rummet när dom andra äter" vilka idioter svenskarna måste vara.
Citera
2022-06-02, 08:34
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Utlänningar har ofta en baktanke med deras generositet, de förväntar sig att få dubbelt upp tillbaka.
Och ger man ett finger så tar de hela handen.

När Svenskar väl bjuder så är det mer genuint utan baktankar.

Kolla bara det här med att skaka hand, det är en oerhörd förolämpning att vägra göra det.
Vad gör utlänningarna då jo dom ska hämnas genom att stämma för skadestånd när Svensken inte vill ha med den utlänningen att göra.
Sånt här sitter du och flinar åt din twofaced bitch.

Allt du har i Sverige kan du tacka Svenskar för.
Så lite tacksamhet vore på sin plats.
Ni utlänningar står redan i skuld till Svenskarna när ni satte er fot på Svensk jord.
Och kom inte dragandes med att era hemländer blivit utnyttjade och sånt trams.

HAHA årets skämt. Umgåtts med både invandrare och svenskar i över 20 år och den röda tråden har alltid varit att invandrare är generösare och skiter i de där småpengarna de lagt ut när de bjudit ute på stan till skillnad från svensken som

1 låter barnets kompis vara ensam på rummet medans barnet + familjen äter
2 kommer ihåg den gången han bjudit dig på öl hemma och påpekar det för att det är dags att ge tillbaka
3 kommer ihåg de 35kr ölen på hellströms kostade när han bjöd dig så du kan swisha när ni ska äta på donken efter kvällens bravader
4 invandrar-kompisar är alltid snabba att uppmana grabbarna runt bordet att ta en bit av maten från brickan om nån känner sig sugen, aldrig sett en svensk göra det förutom nån enstaka gång varpå han sen ska plocka tillbaka när tillfälle ges.

Det är inte utan anledning det är välkänt runtom i landet att svenskar är snåla i såna situationer.
Citera
2022-06-02, 08:39
Medlem
Vad mycket konstiga ursäkter för detta rent ut sagt otrevliga beteende det poppar upp! Både här och på TV och i radio. Det är ohyfsat att inte bjuda gäster på mat när man själv äter. Det är väl sunt förnuft att göra det! När jag var liten fick såklart alltid kompisar äta middag med oss om de var hemma hos oss då. Ibland kanske de skulle hem och äta strax och valde då att avstå. Men vi lät ju inte någon sitta hungrig och vänta i något rum. Sånt är fan traumatiserande! Jag var hemma hos någon vän som barn vars familj gjorde just så. Jag upplevde det som så otrevligt att jag inte ville leka mer hemma hos det barnet. Jag såg alltid på den familjen som snåla, elaka och konstiga efter det. Själv kommer jag förstås alltid bjuda mina barns vänner på mat. Det måste ju inte vara så komplicerat. Jag lagar alltid 2-3 portioner extra, går det inte åt har man lunch nästa dag. Skulle maten mot förmodan inte räcka så skulle jag såklart ge barnen mat i första hand och ta en macka eller liknande själv.

Om detta med att inte bjuda gästande barn på mat är typiskt svenskt beteende så hoppas jag verkligen att vi kan lära av andra kulturer och förändras till det bättre!
Senast redigerad av Grantoppen2 2022-06-02 kl. 08:42.
Citera
2022-06-02, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
HAHA årets skämt. Umgåtts med både invandrare och svenskar i över 20 år och den röda tråden har alltid varit att invandrare är generösare och skiter i de där småpengarna de lagt ut när de bjudit ute på stan till skillnad från svensken som

1 låter barnets kompis vara ensam på rummet medans barnet + familjen äter
2 kommer ihåg den gången han bjudit dig på öl hemma och påpekar det för att det är dags att ge tillbaka
3 kommer ihåg de 35kr ölen på hellströms kostade när han bjöd dig så du kan swisha när ni ska äta på donken efter kvällens bravader
4 invandrar-kompisar är alltid snabba att uppmana grabbarna runt bordet att ta en bit av maten från brickan om nån känner sig sugen, aldrig sett en svensk göra det förutom nån enstaka gång varpå han sen ska plocka tillbaka när tillfälle ges.

Det är inte utan anledning det är välkänt runtom i landet att svenskar är snåla i såna situationer.

Invandraren har alltid en baktanke med sin generositet, de gör inget utan att själv ha en vinning av det. Ifall invandrare hade varit genuint generösa hade de skänkt till välgörenhet eller liknande.
Citera
2022-06-02, 08:48
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Fan vad vidrigt att detta verkar vara så pass vanligt ändå, har som tur är aldrig varit så varken hemma hos mig under uppväxten eller någon jag har besökt trots helsvenska familjer enbart och då alla dessutom bott nära varandra och kan åka hem och äta om man vill det såklart, vilket man oftast gjorde, dock är ju det viktigaste att man erbjuder barnens kompisar att också få äta nånting ifall alla andra ni ska äta en måltid. Har ni bara ett visst antal portioner så erbjuder man något annat bara tex mackor. Det handlar ju såklart mest om att barn inte ska känna att dom inte blir inkluderade. Nu förutsätter jag att vi menar lite yngre kompisar på besök under tex 15. Skulle man tycka att en speciell person äter er ur huset tex så ring och prata med föräldrarna och kolla om dom kan swisha några hundringar men låt för helvete inte ett barn behöva känna att han inte är välkommen att få sitta vid erat bord bara för att han inte är släkt med er. Så sjukt vidrigt beteende särskilt då det räcker att bjuda på lite falukorv och makaroner även om ni andra ska äta oxfilé liksom.
bästa inlägget i tråden! Man kan ju undra hur pass vanligt detta beteende faktiskt är . Själv har jag aldrig upplevt det. Har väl haft tur att ha artiga och givmilda människor i min krets. Har dock fått höra från andra att det hänt dom. Att inte erbjuda en matbit till någon som är över låter vansinnigt dumsnålt och oartigt i mina öron.
Citera
2022-06-02, 08:49
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
invandrar-kompisar är alltid snabba att uppmana grabbarna runt bordet att ta en bit av maten från brickan om nån känner sig sugen, aldrig sett en svensk göra det förutom nån enstaka gång varpå han sen ska plocka tillbaka när tillfälle ges.

I en tråd som slår rekord i dumhet, är det här nog det dummaste inlägget hittills. Påstår du på allvar att du aldrig hört en svensk säga "ta mer"?

Varenda j-vla middagsbjudning med släkt, polare eller jobbarkompisar är för tusan en enda lång upprepning av "varsågod ta mer" och "nej tack, jag tror inte jag orkar mer". Det sägs efter förrätt, efter huvudrätt, efter efterätt. Sedan försöker värden pracka på gästerna rester med jämna mellanrum under hela kvällen. Sover någon över erbjuds de matlåda att ta med sig på resan hem, barnen erbjuds kvarbliven tårta, osv osv.

Samma med fika på jobbet, som är en tävling i att trycka i kollegorna mest medhavt köpebröd eller hembakade kakor. Vilken planet bor du på egentligen?
Senast redigerad av fluff995 2022-06-02 kl. 08:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in