Jag som är en "hybrid" som på ena sidan är en klassisk svensson familj och på andra sidan en klassisk balkan familj anser att det är stora skillnader kulturellt när det kommer till att umgås samt bjuda folk på mat osv.
Jag har lite av båda delar och anser att det finns fördelar och nackdelar i bägge "läger".
Klassiskt när man ska på födelsedagar eller andra släktträffar till svenska sidan att man aldrig blir bjuden på mat.
Det är lite kaffe och fika som man ska stå sig på mellan 13:00-18/19:00.
Man är i regel lite snålare och det gäller även när man ska ha middagar eller grillkvällar med bekanta. Då ska det alltid vara en "knytis". Någon tar med sig sallad någon efterätt osv.
Min erfarenhet är att man generellt sätt är snålare mot sina gäster inom familj och vänner när det är "svenssons".
Det ska alltid gärna planeras in med flera månaders framförhållning om man ska ses. Det är omöjligt att man spontant åker ut och bara umgås.
Jag och mina balkanvänner kan höras samma dag och bara äta middag ihop som ändå planerats att ätas (behöver inte vara något fancy). Så umgås man, ser en film, går en promenad, eller bara snackar några timmar. Behöver inte vara värsta tillställningen.
I balkan så är det alltid mat som ingår, den som är värd till sammankomsten står för kalaset och saker och ting kompliceras inte så jävla dant.
Personligen så älskar jag att ha över vänner eller familj och jag har aldrig bett någon betala för något och folk blir oftas helt paffa. Man kan däremot om man blir bortbjuden inhandla något liten present (blomma osv , fick ett plommonträd sist

).
Sen visst, ibland har man haft knytis av andra skäl än snålhet då någon kanske är bra på efterrätter eller gör en jättegod salad osv. Men det ska inte vara en regel anser jag.
När man var liten och hängde mer polare så blev man i regel alltid medbjuden att äta hos en utländsk familj. Hos svenssons fick man sitta på rummet och vänta. Men inte hos alla, hade även många svenssons som var generösa.