2022-06-01, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
Fenomenet existerar dock och det är underhållande med alla teorier och bortförklaringar om fattigdom, statarkultur och hushållande med resurser från kränkta svennar, som om andra länder i Europa och världen inte haft det svårt i historien.

Att fenomenet existerar det vet nog alla man jag har funderat lite på bakgrunden och kan då se hur det har fungerat i min släkt.

Min mor- och far-föräldrar var födda i början av 1900 talet. Alla fyra var uppvuxna på små jordbruk i norra Sverige. Eftersom vi pratar om norra Sverige så gav inte gårdarna så mycket och det var fattigt. Det man hade skördat fick man hushålla med. Var det ett dåligt växtår så led ju även djuren som i sin tur gav mindre i slakt. Var dessutom jakten och fisket dåligt så kom svälten. Just min Morfar och Farfar var av den första generationen i släkten som började arbeta på en industri och för bägge skedde det i mitten av 50 talet.

Min föräldrar var den första generationen som inte alls var beroende av jordbruket utan som har haft vanligt arbete. Men de är uppfostrade att spara på maten och inte laga till mer än nödvändigt. För maten måste ju räcka så länge som möjligt.

I andra delar av landet eller andra familjer så har denna utveckling skett över fler generationer. Men det är sådan här saker som formar vår kultur.

Men däremot något som alltid har bjudits på i min släkt och hos många andra svenskar är kaffe. En lite annorlunda detalj i detta är att min mor- och Far-föräldrar lämnade dörren öppen när de for iväg någonstans. På spisen stod då kaffepannan med vatten och kaffeburken bredvid. När jag frågade min farfar om detta så svarade han att man vet ju aldrig om någon kommer förbi ska hälsa på när de är borta och i så fall ska de åtminstone få kaffe.
Citera
2022-06-01, 19:38
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxinsox
Det har ju inte ett skit med rasism att göra hyr som helst. Det är kultur att man i en svensk familj äter middag tillsammans- kanske enda stunden man får tillsammans. Att då ständigt ha extragäster blir ju löjligt. Deras föräldrar vill ju så klart även ha hem sina barn till middag, oftast. Jag förstår inte hur man kan leva med att alltid bjussa alla på mat, ska man handla flera gånger extra då per vecka? Ofta har barn 3-4 kompisar hemma. Blir ju helt omöjligt att planera matlådor osv om man inte ens vet hur mkt mat ungefär som går åt. Svenskar är ett planerande folk där båda föräldrar jobbar och har tidsbrist. Man kan då inte förväntas stå med matlagning varje dag till halva kvarteret. Det handlar inte om SNÅLHET.

Bra noterat.

Lägg till att invandare ofta är så trångbodda att barnen inte får ta hem kompisar utan leka ute. Därav uppstår inte frågeställning särskilt ofta.

Hade i och för sig kompisar från samma kristna familj, som svälte dom, modern var visserligen öm men arbetade inte och fadern var en elak jävel. Dom kunde sluka både det ena och det andra när dom blev bjudna.
Citera
2022-06-01, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är rätt chockerande. Jag äcklas av denna typ av snålhet. Herregud, snålar mat med mat så måste man vara fattig. Mina föräldrar hörde till arbetsklassen/underklassen och de var jättegenerösa, trots att vi inte hade mycket. Idag hör jag till övre medelklass och har anammat mina föräldrar kultursed som är fin.

Och det som också skiljer invandrare från svenskar är att de är generellt mer generösa med att GE.
Utlänningar har ofta en baktanke med deras generositet, de förväntar sig att få dubbelt upp tillbaka.
Och ger man ett finger så tar de hela handen.

När Svenskar väl bjuder så är det mer genuint utan baktankar.

Kolla bara det här med att skaka hand, det är en oerhörd förolämpning att vägra göra det.
Vad gör utlänningarna då jo dom ska hämnas genom att stämma för skadestånd när Svensken inte vill ha med den utlänningen att göra.
Sånt här sitter du och flinar åt din twofaced bitch.

Allt du har i Sverige kan du tacka Svenskar för.
Så lite tacksamhet vore på sin plats.
Ni utlänningar står redan i skuld till Svenskarna när ni satte er fot på Svensk jord.
Och kom inte dragandes med att era hemländer blivit utnyttjade och sånt trams.
Citera
2022-06-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness
Utlänningar har ofta en baktanke med deras generositet, de förväntar sig att få dubbelt upp tillbaka.

Kolla bara det här med att skaka hand, det är en oerhörd förolämpning att vägra göra det.
Vad gör utlänningarna då jo dom ska hämnas genom att stämma för skadestånd när Svensken inte vill ha med den utlänningen att göra.

Ni utlänningar står redan i skuld till Svenskarna när ni satte er fot på Svensk jord.

Precis så är det och det förklarar varför utlänningar inte donerar till välgörenhet i lika hög omfattning som svenskarna.
Citera
2022-06-01, 19:46
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Well, hon har ju inte fel. Var med om det själv (jag är Svensk) ett par gånger som barn att man fick vänta i rummet eller så blev man rent utav hemskickad (vilket är det bättre utav de två). Värst var en gång när jag sov över hos en kompis någon gång i 9-11 års åldern och vi hade filmkväll.
Föräldrarna beställde en kebabtallrik till sin son, jag fick ingenting. Allt det här var sent 80/tidigt 90-tal.

Jag är inte uppvuxen så och absolut inte ett beteende som jag fört vidare, tvärtom. Tråkigt om det här har levt vidare, rent utav skämmigt.

Edit: Nu har jag varken kollat upp henne, klickat länkar eller någonting annat. Besvarar bara hennes påståenden om biten med maten och Svenskar och ingenting annat.
Du har rätt. Det är ofta så det funkar. Har själv erfarenhet av det på ett inte så smickrande sätt av min egen släkt.
Citera
2022-06-01, 19:49
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Det är rätt chockerande. Jag äcklas av denna typ av snålhet. Herregud, snålar mat med mat så måste man vara fattig. Mina föräldrar hörde till arbetsklassen/underklassen och de var jättegenerösa, trots att vi inte hade mycket. Idag hör jag till övre medelklass och har anammat mina föräldrar kultursed som är fin.

Och det som också skiljer invandrare från svenskar är att de är generellt mer generösa med att GE.
Du är värsta sortens människa, en hatande lögnare och det vet hela flasback så stäng igen kakintaget undermänniska.
Citera
2022-06-01, 19:58
Medlem
Jag har då blivit bjuden när jag varit hos kompisar som liten. Ibland lades det upp så mycket mat och man satt där och tvinga i sig för man ville inte såra några känslor.
Vi bjöd även hemma hos oss och gör det även när barnens kompisar är här. Det är bara kul att få bjuda.
Jag är helsvensk.
Citera
2022-06-01, 20:01
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monkiebizness

Jag svarar inte väl på tillmälen(twofaced bitch?), så jag drar mig undan från diskussionen.
Citera
2022-06-01, 20:03
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seberto
Du är värsta sortens människa, en hatande lögnare och det vet hela flasback så stäng igen kakintaget undermänniska.

Jasså? Jag ljuger alltså om min erfarenhet när tusentals har liknande erfarenheter av det här fenomenet, inklusive dig själv från din snåla släkt?
Citera
2022-06-01, 20:03
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Är det du gör en MSB-trollning då? Tror att de enda som har betalt för att fejka och påverka här är sådana. Vi inrättade för fan just ett sanningsministerium á la 1984. Sverige behöver inte framställas i någon påhittat negativ dager, det här är en djävla dårhusnation. Det där med att låta ungarnas vänner svälta är tyvärr vanligt. Internationellt sett är det helt enkelt ett makabert dåligt beteende. Som så mycket annat som försiggår här.

Det var anti-vita negrer som satte igång Swedengate.
Citera
2022-06-01, 20:04
Medlem
Föräldrar får börja bjuda kompisarnas ungar helt enkelt, och efter tredje gången på raken anmäla kompisens föräldrarna till sociala myndigheter att de inte ger sina barn mat.
Citera
2022-06-01, 20:05
Avstängd
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nytthus
Twittrar på engelska med syfte att framställa Sverige i negativ dager. Verkar helt klart vara organiserad kampanj för att förstöra Sverige-bilden. Rysk koppling är sannolik.

Nej, afrikansk koppling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in