Citat:
Att fenomenet existerar det vet nog alla man jag har funderat lite på bakgrunden och kan då se hur det har fungerat i min släkt.
Min mor- och far-föräldrar var födda i början av 1900 talet. Alla fyra var uppvuxna på små jordbruk i norra Sverige. Eftersom vi pratar om norra Sverige så gav inte gårdarna så mycket och det var fattigt. Det man hade skördat fick man hushålla med. Var det ett dåligt växtår så led ju även djuren som i sin tur gav mindre i slakt. Var dessutom jakten och fisket dåligt så kom svälten. Just min Morfar och Farfar var av den första generationen i släkten som började arbeta på en industri och för bägge skedde det i mitten av 50 talet.
Min föräldrar var den första generationen som inte alls var beroende av jordbruket utan som har haft vanligt arbete. Men de är uppfostrade att spara på maten och inte laga till mer än nödvändigt. För maten måste ju räcka så länge som möjligt.
I andra delar av landet eller andra familjer så har denna utveckling skett över fler generationer. Men det är sådan här saker som formar vår kultur.
Men däremot något som alltid har bjudits på i min släkt och hos många andra svenskar är kaffe. En lite annorlunda detalj i detta är att min mor- och Far-föräldrar lämnade dörren öppen när de for iväg någonstans. På spisen stod då kaffepannan med vatten och kaffeburken bredvid. När jag frågade min farfar om detta så svarade han att man vet ju aldrig om någon kommer förbi ska hälsa på när de är borta och i så fall ska de åtminstone få kaffe.