Citat:
Efter många år inom restaurang, så kan jag säga att många fick nya jobb under pandemin. Då restaurangarbetare är flitiga sociala soldater var det inte svårt för många att hitta något nytt efter dom blivit uppsagda.
Att dom sedan fick smaka på lunchraster och lediga helger. kanske till och med OB. Så fanns det ingen anledning alls till att gå tillbaka till det sjunkande otacksamma skeppet som lämnat folk för sticket sedan början av branschens uppkomst.
För i tiden fick folk en dricks som gjorde mödan värt att offra helger och kvällar. Att gå 10 timmar utan rast var standard. Men folk förbisåg det pga interna kulturer eller att dricksen var så bra att man tyckte att man fick kompensation för vätskebristen och undernärda helger.
Nu försvinner dricksen mer för varje helg pga kortbetalningar och hutlöst dyra priser. Ni kan förvänta er Mcdonalds service inom några år. Fast med samma priser självklart.
Att dom sedan fick smaka på lunchraster och lediga helger. kanske till och med OB. Så fanns det ingen anledning alls till att gå tillbaka till det sjunkande otacksamma skeppet som lämnat folk för sticket sedan början av branschens uppkomst.
För i tiden fick folk en dricks som gjorde mödan värt att offra helger och kvällar. Att gå 10 timmar utan rast var standard. Men folk förbisåg det pga interna kulturer eller att dricksen var så bra att man tyckte att man fick kompensation för vätskebristen och undernärda helger.
Nu försvinner dricksen mer för varje helg pga kortbetalningar och hutlöst dyra priser. Ni kan förvänta er Mcdonalds service inom några år. Fast med samma priser självklart.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Är själv ”restaurangare”, dock efter bytet till Handels (har ff inte vant mig vid att ha ”tvingad” tidsbestämd rast..) bara timanställd.
Dricksen är ju i princip borta, det ska skattas för den och den kommer 1 gång/månad med lönen.
Jureskogs pudling kan jag bara inte ta på allvar riktigt.
Tror han menade precis vad han sa men inte var beredd på den negativa responsen.
Att sen journalister tar sig vissa friheter borde han väl ha koll på vid detta laget?
Precis som någon tidigare skrev så går snacket i branschen om honom, och det är på intet vis till hans fördel.