2022-06-01, 16:26
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gilipolla
Efter många år inom restaurang, så kan jag säga att många fick nya jobb under pandemin. Då restaurangarbetare är flitiga sociala soldater var det inte svårt för många att hitta något nytt efter dom blivit uppsagda.

Att dom sedan fick smaka på lunchraster och lediga helger. kanske till och med OB. Så fanns det ingen anledning alls till att gå tillbaka till det sjunkande otacksamma skeppet som lämnat folk för sticket sedan början av branschens uppkomst.

För i tiden fick folk en dricks som gjorde mödan värt att offra helger och kvällar. Att gå 10 timmar utan rast var standard. Men folk förbisåg det pga interna kulturer eller att dricksen var så bra att man tyckte att man fick kompensation för vätskebristen och undernärda helger.

Nu försvinner dricksen mer för varje helg pga kortbetalningar och hutlöst dyra priser. Ni kan förvänta er Mcdonalds service inom några år. Fast med samma priser självklart.

Kunde inte sagt det bättre själv!
Är själv ”restaurangare”, dock efter bytet till Handels (har ff inte vant mig vid att ha ”tvingad” tidsbestämd rast..) bara timanställd.
Dricksen är ju i princip borta, det ska skattas för den och den kommer 1 gång/månad med lönen.

Jureskogs pudling kan jag bara inte ta på allvar riktigt.
Tror han menade precis vad han sa men inte var beredd på den negativa responsen.
Att sen journalister tar sig vissa friheter borde han väl ha koll på vid detta laget?

Precis som någon tidigare skrev så går snacket i branschen om honom, och det är på intet vis till hans fördel.
Citera
2022-06-01, 16:26
Moderator
Ruskigbusss avatar
Finns ett svar på den poddens facebook från en Daniel som jobbar i branschen
https://www.facebook.com/hantparestaurang

Citat:
Väldigt många i resturangbranchen har tagit illa vid sig av det här. Vi står ut med långpannor på 14-15 timmar, äter vår lunch på 10 min stående vid nån köksbänk när tid finnes, blir trakasserade av gäster och ibland även av krögare.
...
Så tack för motivationen, Johan. Om än omedvetet så har du nyss gjort facket starkare.
Om du på riktigt vill göra bot för den här fadäsen så tycker jag du ska höja din personals löner och alltid ha en öppen och konstruktiv dialog med facket.
Citera
2022-06-01, 16:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Fast det ville han ju inte ha, han klagade ju på att lönerna var för höga??? Så fallet med denna pösmunken är ju att han vill inte arbeta själv, för hade han varit driven och engagerad i sitt företag hade ju första sparpaket varit att han själv gick ner på golvet? Men klart det är lättare att vara kränkt och gråta i kvällspressen än att faktiskt arbeta...

Han betala väl någon lön. Man kan inte betala ocker löner till folk allt för enkla jobb.

100 kr i timmen är en bra lön för en diskare.
Senast redigerad av 53280 2022-06-01 kl. 16:42.
Citera
2022-06-01, 17:41
Medlem
Unobosss avatar
"-Äh. Fan vad fel det blev. Så många sårade människor på så kort tid - för det vill jag be om en stor ursäkt till de som känner sig helt felaktigt utpekade som slöfockar"

"Dessutom, när jag pratade med journalisten var det mina klassiska restauranger jag utgick i från. Inte snabbmatskedjan som bär mitt namn."

"Ibland blir även jag trött, frustrerad, obetänksamt och snackar för mycket. Och ibland, som nu, kommer mina känslor och ibland osorterade idéer fram helt fel.
Kanske finns det en liten slöfock i mig själv - som pratar utan att tänka färdigt först.
High five🖐🏻!"

Han verkar inte helt frisk..
Oh det blev så fel, oh jag råkade såra lite slöisar oh.
Oh jag med 10 jobb blir också trött oh. ( Jag ska nu vara en inspiratör)
Minimilönerna handlar om personalen på burgare haken. Dom tjänar liksom inte mindre på Rolfs eller AG.

Snacka för mycket är väl förnamnet.

Varför uttalar man sig så? Varför tog han ut 8 miljoner i vinst från sitt bolag för att sedan grina i DI om att hans bolag kanske kan konka?

Inlägg 606#
"Jureskog är verkligen patetisk!
Minns att han stod och beklagade sig för att de var så tufft och att det inte fanns några pengar i hans bolag, men att han hade några stamgäster som gått in med några 100' som riskerade gå med i en ev konkursen!!
Han hade då en soliditet på ca 3%. Vad han inte tänkte på är att reportern han talade med var från Dagens Industri och som lugn konstaterade - Då kanske du inte skulle tagit ut vinst på 8 miljoner de tre senaste åren, eeehhh, det är så man gör i branschen blev hans svar.
Ingen begåvade kille direkt.
Jösses hur oansvarig kan man egentligen bli, att ha en god soliditet (åtminstone 20%) är ju ingen rocket science, oavsett vilken verksamhet. Att nu stå och klaga på att personalen är för dyr, inte svårt att förstå att ingen vill jobba hos honom."

Att han inte väljer att göra reklam när han kan och försöker sälja in sig är en bra fråga tycker jag.
Istället går han upp i klinch med snabbmatsställen om vem som har bästa burgaren, klagar på minimilönerna (för höga) i landets största skittidning och som grädde på moset skriva via en annan på fb hur olyckligt allt bara blev hipphapp och det var fel citerat och han hade en dålig dag, han tänkte 1 men sa 2 osv osv.

Om han stod i köket och svettades på bild och sa att han led för han öppnat så många restauranger men har svårt att få tag på folk och nu står och jobbar själv och ber via tidningen att han letar efter folk så hade man känt lite med han och tänkt att där är en kille som man kan slita för.
Nu är mitt råd att inte gå till han mer. Om man nu inte gillar hans mat eller franchise så fullständigt.
Grabben har tappat konceptet och ser bara dollar tecken.
Senast redigerad av Unoboss 2022-06-01 kl. 18:32.
Citera
2022-06-01, 17:49
Medlem
Unobosss avatar
Snacket går absolut.
Som det ser ut nu i branschen kan man välja och vraka och man behöver inte vara blyg när man förhandlar. Om man är en bra kock/servis. Branschen är dock full med inkompetenta invandrare (40+) som gått en yrkesutbildning inom kök ett år.
Senast redigerad av Unoboss 2022-06-01 kl. 17:58.
Citera
2022-06-01, 17:58
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Du menar att detta skulle vara bra reklam?

"All publicitet är bra publicitet"?

Snacket går absolut.
Som det ser ut nu i branschen kan man välja och vraka och man behöver inte vara blyg när man förhandlar. Om man är en bra kock/servis. Branschen är dock full med inkompetenta invandrare (40+) som gått en yrkesutbildning inom kök ett år.

Vänta, va?

Vart har jag skrivit att det skulle vara ”bra publicitet”..?!?
Du kan inte hitta på och anta rätt ut ur luften bara för att det passar dig och dina åsikter.
Citera
2022-06-01, 18:07
Medlem
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Vänta, va?

Vart har jag skrivit att det skulle vara ”bra publicitet”..?!?
Du kan inte hitta på och anta rätt ut ur luften bara för att det passar dig och dina åsikter.
Du kan spänna av lite.
Läste fel. Har redan ändrat ju.

"Precis som någon tidigare skrev så går snacket i branschen om honom, och det är på (intet) vis till hans fördel.

Missade det inom parantes.
Citera
2022-06-01, 19:15
Medlem
Råkapitalister, som Jureskog, som gnäller över marknaden är nog det mest falska som finns, så äckligt ormigt att jag har svårt att sätta ord på den avsky jag känner mot dem.

Cred till alla unga som inser sitt värde tidigare, fattar att man kan få det bättre med en utbildning eller vad än anledningen är till att man väljer att inte jobba för en uppenbar fitta som Jureskog. Tog för många år av tokstress med skitlön innan man själv fattade det.

Och till alla som säger att det är så enkla arbetsuppgifter. Om det nu stämmer får väl krögarna automatisera skiten och hänga med i utvecklingen.

Och tips till Jureskog mfl är att ge aktier i lön. Gör om dina anställda till delägare, det är en riktigt bra motivationshöjare.

Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
Det är rätt många idag som hellre stannar hemma och spelar tv-spel och ligger i sängen och äter svamp.

Många som klagar på det är stressigt och slitsamt att jobba.

Jag har erfarenhet av att jobba med yngre dvs mellan 18-24.
Skulle kunna tänka mig att anställa i snitt 1 av 10.

Det finns noll motivation till att lära sig nåt
Telefonhelvetet ska fram minst 2 ggr per minut.
Endast två av ca 25st tog inte fram mobilen under dagen. Ja förutom på rasten då. Och vad dom gör på rasten skiter jag i. Personligen så brukar jag prata och lära känna folket på arbetsplatsen lite bättre. Men vissa sätter sig gärna i ett hörn och fipplar med mobilen.

Det är irriterande när jag försöker vara så nogrann som möjligt och lära dom rackarna hur man ska utföra ett job
Men dom tycker det är viktigare att kolla på kattmemes och någon blå jävla elefant.

Och sjukanmälningar jesuuuuus!.
Kille ringer in och säger "jag har lite ont i fingret, jag stannar hemma idag"

Tro fan han har ont i fingret, säkert överansträngt det genom att trycka på telefon 24/h i 57888 dagar.

Men vem fan sjukanmäler sig för lite ont i fingret....

1 av 20 är värd att anställa.
1 av 100 vill faktiskt jobba
Haha vad är det för rövställe du jobbar på där du behöver lära upp 25 ungdomar? Gröna lund? Är det fortfarande 46 kr/h där? Låter som nåt riktigt skitigt ställe som tar emot ungdomar som sommarjobbare... Men de riktas ju inte till vuxna (18+)... Så vad jobbar du med?

Menar du att Jureskog kanske tänker likadant, att han kanske skulle kunna tänka sig att anställa 1 av 10-20? I så fall borde han ju vara glad över att slippa barnen och i stället satsa mer på äldre med erfarenhet, men då får han ju också vara beredd på att pröjsa ännu mer. Han är inte ens beredd på att ge en oerfaren ungdom en ok grundlön.
Citera
2022-06-01, 19:46
Medlem
halaltarzans avatar
o
Senast redigerad av halaltarzan 2022-06-01 kl. 20:05.
Citera
2022-06-01, 19:47
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Faktumet att denna tönt fortfarande har en karriär säger allt man behöver veta om den genomsnittliga svennen.

Hade han sagt detsamma i ett solidariskt land hade han fått livnära sig genom att panta burkar eller vara mat åt daggmaskar.
Citera
2022-06-01, 19:50
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Vem vill jobba i ett sketet kök när det finns bättre jobb att få? Inte direkt många mellan 19-25 som är sysslolösa. De tar nog hellre en kandidat eller väljer ett bättre jobb.
Citera
2022-06-01, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Inte för att jag vet om han har rätt eller fel, men det kan vara intressant att få veta vad han själv skriver om artikeln.

https://www.facebook.com/hantparesta...76569879052759

Det finns väldigt mycket mer i hans text, så läs den gärna.

Det kanske är en dålig ursäkt, men jag kan tro på den delen där han skriver att han blivit felciterad av journalisten.
Å andra sidan borde han kanske vetat bättre än att säga det som han ändå sa.

Tack för länken men om det nu mot förmodan är som han säger, att han inte alls syftade på dom som flippar burgare utan på dom anställda på hans vanliga restauranger blir det ju bara ytterligare ett bevis på hur inkompetent han är.

Fungerar allt till full belåtenhet på hamburgerhaken men inte på restaurangerna gör ju en kompetent VD det uppenbara och använder hamburgerhaken som plantskola och dom finare restaurangerna och jobben där med sin högre status används som ytterligare incitament för att premiera och flytta duktiga flippare till.

Sen är det väl tämligen lätt att motbevisa detta påstående från honom:

Att allt han gör gör han för sina restauranger och personalen och att han aldrig någonsin har låtit sin personliga vinst gå före.

Av kommentarerna att dömma tycks det vara få som köper hans förklaringar.

Få "highfajv" på det inlägget.

Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
herregud vad alla klagar på 130kr i timmen, eller 20k i månaden

vilka jobbar här? invandrare, unga som jobbar extra vid sidan av skolan och folk som saknar utbildning. vafan tror ni egentligen?

en vanlig industrilön ligger runt 150kr i timmen eller 27k i månaden, för någon som gått ut gymnasiet för 2 år sedan, med utbildning och truck och krankort.

jävla tomtar i den här tråden alltså. ingen tvingar er att jobba i restaurangbranschen

tror ni det är så jävla mycket bättre att jobba på gym, donken, pizzabagare, på bingo eller som städare? det finns MASSOR med lågavlönade jobb man inte blir miljonär på.

Fast det är väl inte många som klagat på det och defenitivt har inte personalen gått ut i media och beklagat sig. Dom tycks kämpa på i det tysta.

Huvuddelen av kritiken i tråden handlar om att det är Jureskog som klagar.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-06-01 kl. 20:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in