Citat:
Ursprungligen postat av
Ducadream
En otroligt pinsamt kultursed. Ja, det är en vanlig kultursed hos svenskar att inte bjuda sina barns vänner på middag. Jag har själv upplevt det. Samma kompis fick självklart middag när hon var hemma hos mig. När min mamma fick reda på detta så fick jag inte vara vän med min kompis längre.
Det här mins jag också från min barndom. Och DET ÄR en verkligt svensk tradition att INTE bjuda barnets kompis på middag. Hos vissa personer fick man nästan alltid. Hos vissa jävla snålkukar fick man aldrig mat. Inte ens om fittjävlarna hade kaffe med kaka så kunde dom bjuda oss barn utan satt som kakfeta grisar och åt allt själva. Tyvärr är dessa föräldrar för gamla för att använda flashback så dom lär aldrig få läsa kritiken dom så väl förtjänar.
Vad beror då denna snålhet på? Det är i grund o botten inte bara snålhet. Vi svenskar har en stark tradition att endast familjen ska få ta del av det som ställs på bordet. Måltiden sågs som något heligt. Något man jobbat ihop till. En lyx. Därmed fick alla ombesörja att utfodra sina egna ungar för själv ville man bara fö sina egna för den peng man slitit så hårt för. Dessutom har vi i Sverige en stark tradition av självständighet. Man ska klara sig själv. Det ses som ofint att få något gratis. På den punkten skiljer sig babbar o svennar åt. Babbar tar gärna emot saker som är gratis. Svenskar hatar det som är gratis. Att ta emot något som är gratis ses som svaghet.
Det etniska folkslaget svenskar bestod till mestadel av livegna jordbrukare och hantverkare som levde på avlägsna platser. Ni babbar känner faktiskt inte till att vi i Sverige var livegna. Du föddes i praktiken som slav. Du tillhörde gården där du föddes och du fick jobba som ett svin för din överlevnad. Att klara sig själv genomsyrar än idag den svenska folksjälen. Därför avskyr svenskar när babbar får saker gratis. Inte av avundsjuka. Utan för att det går emot grundprincipen att något ska vara gratis. Allt ska betalas - med hårt slit eller med pengar.
Tvärtemot vad många tror så är inte svenskar så välbärgade som man kan tro. Dom flesta har mer eller mindre lågavlönade jobb och det mesta man äger har man lånat till.
I grund o botten handlar det om snålhet också, såklart. Idag har vi råd att bjuda barnets kompis på mat. Det finns det många som gör. Men hos somliga lever traditionen kvar.