2022-06-01, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrsusSpelaeus
Med kött gör man så att man skär köttet i strimlor, adderar lite mer sås och kanske något extra proteintillbehör, sallad eller något. Kanske gör en grym stir fry. Det sitter mest i välvillighet/vilja.

Inte "anti-vit" eller utländsk av någon valör. Bara inget fan av kyla/ogästvänlighet. Vi var ju kända för motsatsen historiskt. Och i vissa bitar av Sverige ses det fortfarande som skitkonstigt tror jag. Det är väl inte normalt uppe i norrland och så va?

Gällande djungeldjur så förstår jag att man är avvisande. Men då släpper man inte in dem i hemmet alls, rakt och tydligt. Inte genom passiv-aggressiv småaktighet. 😄 Aldrig släppt in en afrikan i mitt hem på 40 år. Varit extremt tydlig och benhård över lång tid med familj och släkt att det inte ska fraterniseras med specifikt chokladbabianer. Var en del knorr och bråk om rasism runt 2008 eller så, men alla har ändå har hållit sig helt borta från dem.

Bor ungarna i närheten kan de ju gå hem och äta. Vad ska man säga om deras föräldrar ringer och ber en att skicka hem kompisen för att denne skall äta? H?n har redan ätit därför kommer inte h?n hem idag?
Citera
2022-06-01, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Enda polarna som bjöd på käk var de man sällan var på besök hos. Kompisarna man besökte ofta kan jag aldrig minnas att jag åt hos. Man sprang alltid hem och åt hemma eller satt kvar på rummet och väntade. Var man medbjuden på utflykt kunde man ibland få något. Jag tyckte det funkade bra och gör samma sak med mina barn. Frågar någon efter mat kommer jag sannolikt att bjuda men också påpeka att de får säga till innan så att det kan förberedas i samtal med barnets föräldrar så att man kan dela på kostnaden.

Dystert för dig. Behöver du dela på kompisens matkostnad av ekonomiska eller rättshaveristiska skäl? Hur går det till, ber du den andre föräldern swisha 15 kr för spagetti och köttfärssås?

Eller är det rysk kaviar och hummer till vardags som gör att du måste ta in pengar?
Citera
2022-06-01, 19:09
Medlem
goosehunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
En otroligt pinsamt kultursed. Ja, det är en vanlig kultursed hos svenskar att inte bjuda sina barns vänner på middag. Jag har själv upplevt det. Samma kompis fick självklart middag när hon var hemma hos mig. När min mamma fick reda på detta så fick jag inte vara vän med min kompis längre.

Det här mins jag också från min barndom. Och DET ÄR en verkligt svensk tradition att INTE bjuda barnets kompis på middag. Hos vissa personer fick man nästan alltid. Hos vissa jävla snålkukar fick man aldrig mat. Inte ens om fittjävlarna hade kaffe med kaka så kunde dom bjuda oss barn utan satt som kakfeta grisar och åt allt själva. Tyvärr är dessa föräldrar för gamla för att använda flashback så dom lär aldrig få läsa kritiken dom så väl förtjänar.

Vad beror då denna snålhet på? Det är i grund o botten inte bara snålhet. Vi svenskar har en stark tradition att endast familjen ska få ta del av det som ställs på bordet. Måltiden sågs som något heligt. Något man jobbat ihop till. En lyx. Därmed fick alla ombesörja att utfodra sina egna ungar för själv ville man bara fö sina egna för den peng man slitit så hårt för. Dessutom har vi i Sverige en stark tradition av självständighet. Man ska klara sig själv. Det ses som ofint att få något gratis. På den punkten skiljer sig babbar o svennar åt. Babbar tar gärna emot saker som är gratis. Svenskar hatar det som är gratis. Att ta emot något som är gratis ses som svaghet.

Det etniska folkslaget svenskar bestod till mestadel av livegna jordbrukare och hantverkare som levde på avlägsna platser. Ni babbar känner faktiskt inte till att vi i Sverige var livegna. Du föddes i praktiken som slav. Du tillhörde gården där du föddes och du fick jobba som ett svin för din överlevnad. Att klara sig själv genomsyrar än idag den svenska folksjälen. Därför avskyr svenskar när babbar får saker gratis. Inte av avundsjuka. Utan för att det går emot grundprincipen att något ska vara gratis. Allt ska betalas - med hårt slit eller med pengar.

Tvärtemot vad många tror så är inte svenskar så välbärgade som man kan tro. Dom flesta har mer eller mindre lågavlönade jobb och det mesta man äger har man lånat till.

I grund o botten handlar det om snålhet också, såklart. Idag har vi råd att bjuda barnets kompis på mat. Det finns det många som gör. Men hos somliga lever traditionen kvar.
Citera
2022-06-01, 19:13
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSomKan
Njae, inte direkt så att man står och skriker. Och det hela brukar inte ta mer än 1 minut. Bara i extrema fall tar det mer tid. Sen att du vill överdriva det hela och måla ut det som psykotiskt säger mer om din agenda än om taroof-kulturen.

Du säger att det handlar om rättvisa. I taroof-kulturen får man givmildheten tillbaks när man är gäst hos den tidigare gästen. Sedan finns det snåla iranier också, ska inte sticka under stolen med detta. Men dessa som tar emot men inte ger tillbaks, de blir sällan bjudna på många middagar. Så även i den iranska kulturen brukar det oftast sluta rättvist.

Men i den svenska bajsnödiga snålhetskulturen är man så rädd för att ha råkat bjuda en gäst på lite för mycket och inte få exakt lika mycket tillbaks när man själv gästar den personen vid nästa fillfälle. Man är så rädd för en ojämn matfördelning att man frågar om swish eller helt enkelt vägrar ge gästen mat. Vidrigt beteende. Jag skulle dö av skam om jag kom från en familj som bar på en så fattig tradition.
Ha, ha, du är så dum. Så löjlig. Så som du så gärna vill tro att det är, så är det inte.

Visst finns knäppskallar men de fördelar sig rätt jämnt.

Hela skiten är en skitnödig icke-grej. Avledande från viktigare saker.
Citera
2022-06-01, 19:13
Medlem
Christopher.s avatar
Är faktiskt ett ganska vanligt fenomen bland svenskar - ja. Många som är snåla rent generellt bland sina medmänniskor, blev själv utsatt för fenomenet som barn när man var och lekte hos sina kompisar.

Dock är väl fenomenet i sig inte särskilt allvarligt i det stora hela, vi har världens högsta skatter.
Citera
2022-06-01, 19:14
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Gammalt trams som blattar snöat in på. Dom fattar inte att det är just DOM som inte blev bjudna på mat för att dom var dampiga och stökiga.

Som sagt en gammal fråga och helt ointressant. Vi är en nation där alla har mat och alla föräldrar vill se sina ungar äta med dom till middagen.

Att inte föda alla andras ungar har därför blivit en svår avvägning för föräldrar.

Om någon kritiserar detta och säger att det är bättre i hemlandet bör dom flytta dit omedelbums.
Citera
2022-06-01, 19:18
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Det här mins jag också från min barndom. Och DET ÄR en verkligt svensk tradition att INTE bjuda barnets kompis på middag. Hos vissa personer fick man nästan alltid. Hos vissa jävla snålkukar fick man aldrig mat. Inte ens om fittjävlarna hade kaffe med kaka så kunde dom bjuda oss barn utan satt som kakfeta grisar och åt allt själva. Tyvärr är dessa föräldrar för gamla för att använda flashback så dom lär aldrig få läsa kritiken dom så väl förtjänar.

Det är rätt chockerande. Jag äcklas av denna typ av snålhet. Herregud, snålar mat med mat så måste man vara fattig. Mina föräldrar hörde till arbetsklassen/underklassen och de var jättegenerösa, trots att vi inte hade mycket. Idag hör jag till övre medelklass och har anammat mina föräldrar kultursed som är fin.

Citat:
Ursprungligen postat av goosehunter
Vad beror då denna snålhet på? Det är i grund o botten inte bara snålhet. Vi svenskar har en stark tradition att endast familjen ska få ta del av det som ställs på bordet. Måltiden sågs som något heligt. Något man jobbat ihop till. En lyx. Därmed fick alla ombesörja att utfodra sina egna ungar för själv ville man bara fö sina egna för den peng man slitit så hårt för. Dessutom har vi i Sverige en stark tradition av självständighet. Man ska klara sig själv. Det ses som ofint att få något gratis. På den punkten skiljer sig babbar o svennar åt. Babbar tar gärna emot saker som är gratis. Svenskar hatar det som är gratis. Att ta emot något som är gratis ses som svaghet.

Och det som också skiljer invandrare från svenskar är att de är generellt mer generösa med att GE.
Senast redigerad av Ducadream 2022-06-01 kl. 19:22.
Citera
2022-06-01, 19:21
Medlem
Om svenskar och invandrare hade diskuterat exempelvis "balkongflygningar" (och andra multikulturella fenomen) med samma entusiasm hade man kanske kunnat ta denna "gate" lite mer lättsamt och ta den för vad den är.

Men som vanligt känns det mest som ett kulturellt angrepp med rasistiska undertoner från folk med en antivit-agenda när debatten och det godkända generaliserandet, uteslutande, är riktad åt ett håll i den offentliga debatten.
Citera
2022-06-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kommenurjorden
Detta är snarare själva problemet och anledningen till varför invandrare m.m. konstant "mobbar" svennar. Sluta vara harmlösa era jävla offer! Skäms fan över att vara svensk. Skaffa lite jävla huggtänder. Vet ni om vår historia? Harmlösa var det sista vi var förr i tiden.

En antilop är också harmlös. Just därför lejonen käkar upp dem. Det är inget att sträva efter att vara ett jävla byte. Vakna.

Mobbar svennar? Provocerar tänker du på kanske, alltså provocerad är man ju bara om man blir provocerad? Om man blir anfallen med en yxa.. oavsett om den kommer från en invandrad eller infödd, det är ju en annan femma. Du är nog lite väl lättprovokad..? 😅✌
Citera
2022-06-01, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
En otroligt pinsamt kultursed. Ja, det är en vanlig kultursed hos svenskar att inte bjuda sina barns vänner på middag. Jag har själv upplevt det. Samma kompis fick självklart middag när hon var hemma hos mig. När min mamma fick reda på detta så fick jag inte vara vän med min kompis längre.

Tacka vet jag negerns kultur.
Citera
2022-06-01, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hicku
Om svenskar och invandrare hade diskuterat exempelvis "balkongflygningar" (och andra multikulturella fenomen) med samma entusiasm hade man kanske kunnat ta denna "gate" lite mer lättsamt och ta den för vad den är.

Men som vanligt känns det mest som ett kulturellt angrepp med rasistiska undertoner från folk med en antivit-agenda när debatten och det godkända generaliserandet, uteslutande, är riktad åt ett håll i den offentliga debatten.

Det har ju inte ett skit med rasism att göra hyr som helst. Det är kultur att man i en svensk familj äter middag tillsammans- kanske enda stunden man får tillsammans. Att då ständigt ha extragäster blir ju löjligt. Deras föräldrar vill ju så klart även ha hem sina barn till middag, oftast. Jag förstår inte hur man kan leva med att alltid bjussa alla på mat, ska man handla flera gånger extra då per vecka? Ofta har barn 3-4 kompisar hemma. Blir ju helt omöjligt att planera matlådor osv om man inte ens vet hur mkt mat ungefär som går åt. Svenskar är ett planerande folk där båda föräldrar jobbar och har tidsbrist. Man kan då inte förväntas stå med matlagning varje dag till halva kvarteret. Det handlar inte om SNÅLHET.
Citera
2022-06-01, 19:29
Medlem
Kackotopis avatar
Dessa två britter gör ett betydligt bättre jobb med att bemöta #SwedenGate än vad hela kåren av piss vänsterjournalister gör... The Podcast of the Lotus Eaters: https://www.youtube.com/watch?v=5sUsLr6RtvM
Senast redigerad av Kackotopi 2022-06-01 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in