2022-05-31, 16:02
Medlem
nytthuss avatar
Twittrar på engelska med syfte att framställa Sverige i negativ dager. Verkar helt klart vara organiserad kampanj för att förstöra Sverige-bilden. Rysk koppling är sannolik.
Citera
2022-05-31, 16:03
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BillClintonsCigarr
Tillfällighet. Tycker du det här fenomenet kan avfärdas som en tillfällighet baserat på den här tråden och även den gamla mycket längre tråden om samma fenomen här på forumet? För att inte nämna twittertråden som gjorde ämnet aktuellt igen?

Jag syftade mest på mitt exempel och det jag upplevt. Jag ska inte ge mig på att säga något definitivt svar om det är ett överlag vanligt fenomen i Sverige, det kanske är så. Man får ju dock aldrig veta hur vanligt motsatsen är, för där flyter det ju bara på utan att någon tar notis om det. Det uppmärksammas bara väldigt tydligt när det väl sker och alla som upplevt samma sak kan komma och hålla med varandra. Om jag får dra siffran 10.000 svenskar ur röven som aldrig bjudit på mat så är det ju väldigt många människor som gör så. Särskilt när upplevelserna samlas på en plats. Sen har vi ju dock troligen hundratusentals som kan bjuda helt vanligt med kanske något undantag. Det blir väldigt abstrakt att överblicka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Men Ryssland/Kinas propaganda-apparat verkar gå het mot Sverige just nu, är detta verkligen den värsta kritiken de kunde lyfta fram? Jag menar vad fan, det finns ju en hel del betydligt mörkare kapitel i vår historia? Det känns inte så slagkraftigt, särskilt när det kommer från länder som i modern tid inte tvekar en sekund att meja ner hundratals av sina egna studenter med automatvapen för att sedan gegga ner dom i avloppen med hjälp av pansar och vattenslangar.
Man måste vara bra jävla dum i huvudet på ett unikt svenskt hjärntvättat vis för att tro att det är Ryssland eller Kina som har inititerat att lakristomten att skriva om att den inte blev bjuden på mat hos svenskar.

Du kanske skulle stänga av SVT och lägga Aftonbladet ifrån dig för det är nog inte propaganda från Ryssland och Kina som är problemet för dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Känner faktiskt inte igen fenomenet så jättemycket. Har ofta blivit bjuden på käk hemma hos kompisar när jag var liten. Även hos föräldrar som har varit lite snåla och allmänt knepiga. Vi kanske inte ser lika allvarligt på det som i andra kulturer, men även i Sverige skulle det av många anses lite småmärkligt.

Seriöst? Jag menar, visst om det nu är så att en unge äter hos er tre gånger i veckan medan din unge äter hos dem en gång varannan månad. Men det låter som att du säger så även när det handlar om enstaka tillfällen?

Blev också ofta bjuden på mat, men det är inte det som det handlar om här. Trådstarten handlar om att inte bli bjuden, bli sur över det, och inte fatta att föräldrarna ville att du skulle gå hem. Själv hadde jag alltid en stående order om att komma hem till lunch och miďdag, blev jag bjuden var jag tvungen att ringa hem och fråga om jag fick stanna. Att bli bjuden på mat är normalt, att inte alltid bli bjuden på mat är också normalt. Att inte bli bjuden på mat och förvänta sig att man ska få äta i alla fall är inte normalt.
Citera
2022-05-31, 16:04
Medlem
Man gick väl hem till sig och åt, det gjorde alltid jag, inte stannade man och lekte hela natten, jag var borta en gång över middag och mamma var orolig och ringde alla och sprang runt och letade för jag hade inte sagt var jag var, det fanns inga mobila telefoner på den tiden
Citera
2022-05-31, 16:07
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det var standard på 80- och 90-talet. Förstår ärligt talat inte upprördheten. "Mina barn och andras ungar" gäller väl än idag?
Medan bästa kompisen åt passade man alltid på att olla några av hans favoritsaker på rummet.

Dessutom när man råkade ha sönder någon leksak behövde man den ensamtiden för att gömma grejen längst in bakom transformatorn till Commodore 64an!
Citera
2022-05-31, 16:11
Medlem
Dynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Man måste vara bra jävla dum i huvudet på ett unikt svenskt hjärntvättat vis för att tro att det är Ryssland eller Kina som har inititerat att lakristomten att skriva om att den inte blev bjuden på mat hos svenskar.

Du kanske skulle stänga av SVT och lägga Aftonbladet ifrån dig för det är nog inte propaganda från Ryssland och Kina som är problemet för dig.
Du kan ju se själv på twitter vilka konton som postar under hashtagen #swedengate, varifrån de härstammar och vad annat de intresserar sig för, för att sedan applicera dina 7 hjärnceller till den enkla aritmetiken att pussla ihop något slags sammanhang, så ska du se att poletten faller ner även för dig. Fast du är förmodligen något av en Rysslandfantast själv?
Citera
Medlem
Wotans avatar
Med tanke på att vi har ca 2 miljoner oinbjudna gäster i vårt kollektiva svenska hem och att 6-800'000 äter gratis på skattebetalarnas nota varje dag så låter det lite fel. De kan ju flytta hem till öknen eller djungeln om det inte passar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Sånt kommer jag ihåg från sent 70-tal/tidigt 80-tal.

Om man var hemma hos någon och lekte och kompisen skulle äta gick han och åt och man höll sig själv sysselsatt i de runt 15 minutrarna det tar för en 8-12 åring att äta upp när en kompis väntar.

Helt normalt för mig. Kanske en unik svensk kulturell grej, men eftersom svenskar inte har kultur enligt Mona Sahiln och Jerzy Sarnecki måste det varit något annat än kultur.

Ja, alltså jag skulle väl säga att det hela har väl att göra med hur tajta man är som polare. Jag hade ivarjefall en kompis i slutet på 70-talet som var invandrare och som jag umgicks lite så där av och till med. En gång var jag hemma hos honom och det blev mat och jag fattade ju inte det eftersom de pratade på sitt språk och sedan försökte hans farsa på minst sagt obegriplig svenska säga till mig att han skulle äta och jag borde gå hem. Efter att han formligen exploderade pga jag inte förstod hans dåliga svenska så fattade jag att han tyckte jag skulle gå hem. Kan säga att även polaren var minst sagt skitsur på mig ett bra tag efter pga jag inte fattade att jag skulle gå hem medan han åt, så det är verkligen inte bara svenskar som inte bjuder på middag.
Citera
2022-05-31, 16:13
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinger75
Japp men det var olika i olika hus , i familjen med 7 barn var det självklart att man skulle vara med medans om man var hos tvåbarnsmamma familjen i ett finare hus så var det bara att bli på rummet .

Men strängt taget som vuxen om man kommer inom minst 20 minuter blir man erbjuden kaffe och något till , sen är vi ju jävligt dåliga säga ja . Jag säger alltid ja oavsett vad jag har lust på ,
Mina bästa kompisar då var båda ensambarn. Så det kan ha spelat roll.
Men ingen av dem skulle ens kunna ha kallats fattig. Långt ifrån. En av dem ha dem hade landställe med sjötomt på Möja (Stockholms skärgård) och jag följde med dem på seglingar dit. Många gånger, både hela veckor på sommarlov men också helger. Och de stod för mig mat etc.

Så det var inte snålhet. Det var nåt annat att om vi lekte på en onsdag, att jag inte blev bjuden till bords.

Kanske så enkelt att förräldrarna inte vill "förstöra" min apptit för de utgick i från att jag skulle gå hem och äta.

Det var aldrig snåla förräldrar som det handlade om för min del. Vet inte vad.

En kulturell grej som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden, kanske. Jag vet inte. Men snålhet såg jag aldrig.
Citera
2022-05-31, 16:14
Medlem
different_trips avatar
Förstår inte riktigt problemet.

Med typisk svensk husmanskost så kan man oftast inte bara ”slänga till lite” och öka portionen och många gånger är matlagningen igång långt innan kompisen dyker upp på eftermiddagen.

Tycker det var väl runt 50/50 om det fanns mat till en extra unge eller inte. Oftast så fick ju det andra barnet ett samtal via hemtelefonen att han skule vara hemma och äta om 20 minuter eller något så varför laga extra portioner som inte äts upp?

Känns lite onödigt.
Citera
2022-05-31, 16:14
Citat:
Ursprungligen postat av DenEvigeSvennen
Inte helt otippat att TS reagerar instinktivt defensivt som den introverta svennebananen hen är. Ska man svara på ämnet I sig så är det märkligt och asocialt att inte bjuda sina barns vänner på middag. Är väl ganska givet att man bjuder gäster på middag, även barn? Eller är svenskar helt kulturbefriade?

Det är extroverta hypersociala narcissister med fejk-empati som är ett samhällsproblem, inte introverta autist-svennar. Det här är mänsklighetens längsta krig. Extroverta fejk-empatiska, plastiga, statusjagande vuxenbebisar vs de introverta autisterna med själ och samvete som inte bär det som en fjäder i hatten.

Ni är ogästvänligheten och snålheten ni själva ser i era autistiska mobboffer som ni skamlöst låtsas ni blir mobbade utav. Ni har ingen riktig värme eller givmildhet inom er. Bara hetlevrad utåtriktad passiv aggressiv godhetsnarcissism. Bara falskhet och äcklig "charm". Inget genuint. Bara plast. Bara falsk och kalla, sociopatiska hånflin.

Jag önskar att jag aldrig funnits. Och att ni aldrig får dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in