Citat:
Ursprungligen postat av
klinger75
Japp men det var olika i olika hus , i familjen med 7 barn var det självklart att man skulle vara med medans om man var hos tvåbarnsmamma familjen i ett finare hus så var det bara att bli på rummet .
Men strängt taget som vuxen om man kommer inom minst 20 minuter blir man erbjuden kaffe och något till , sen är vi ju jävligt dåliga säga ja . Jag säger alltid ja oavsett vad jag har lust på ,
Mina bästa kompisar då var båda ensambarn. Så det kan ha spelat roll.
Men ingen av dem skulle ens kunna ha kallats fattig. Långt ifrån. En av dem ha dem hade landställe med sjötomt på Möja (Stockholms skärgård) och jag följde med dem på seglingar dit. Många gånger, både hela veckor på sommarlov men också helger. Och de stod för mig mat etc.
Så det var inte snålhet. Det var nåt annat att om vi lekte på en onsdag, att jag inte blev bjuden till bords.
Kanske så enkelt att förräldrarna inte vill "förstöra" min apptit för de utgick i från att jag skulle gå hem och äta.
Det var aldrig snåla förräldrar som det handlade om för min del. Vet inte vad.
En kulturell grej som jag nämnde i mitt första inlägg i tråden, kanske. Jag vet inte. Men snålhet såg jag aldrig.