2022-06-01, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
LOL, har haft en bekant som arbetade på arbetsförmedlingen och han sa att så fort något företagssvin hade anställt någon så ringde de till arbetsförmedlingen och undrade vilka bidrag de nu kunde få för den anställde.

När han sa att nej företag får inga bidrag från arbetsförmedlingen för att de anställer någon så brukade företagssvinen bli skogstokiga.
Svinen är ju idioterna som över huvud taget arbetar på AF & underblåser detta. Vilken j-a nolla till bekant. Bara zozzelosers som jobbar där. Försörjda av skattebetalarna…
Citera
2022-06-01, 15:18
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Helt rätt. Curling-generationen orkar inte röra ett finger för någonting. Kliver på en el-skoter direkt utanför dörren och beställer hem hämtmat eftersom ni varken orkar gå eller kan laga mat. Socialt handikappade också då ni lever era liv genom en skärm. Arbetsobenägna och odugluga sammanfattningsvis.

Det är väl folk som inte lagar mat själva som håller igång restaurangbranschen?
Citera
2022-06-01, 15:29
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Att utsätta sig för stillasittande och sysslolöshet, är det sämsta för både kropp och psyke. Knappast vad vi är skapta för. Inget fel i att börja någonstanns, och att göra lite hederligt arbete. Det är även meriterande, då det har gått inflation i utbildning. Jag tror inte han har helt fel i det han säger. Men förstår att snöflinge-generationen blir kränkt.

Det här kommer kanske som chockerande nyheter för dig, men vissa av oss klarar faktiskt av att röra på oss och sysselsätta oss med saker utanför arbetstid. Men förstår att gamla stofiler som hjärntvättats med luthersk arbetsmoral har svårt att föreställa sig det.
Citera
2022-06-01, 15:39
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Angående tjänstepensionen:
"Om du jobbar inom kommun- eller landsting, eller om du är anställd inom staten får du tjänstepension från den första intjänade kronan. Om du arbetar i privat sektor börjar din arbetsgivare normalt betala in till din tjänstepension när du fyller 25 år. Tillhör du SAF-LO Avtalspension kommer dock den lägsta åldern att sänkas succesivt från 2021. De allra flesta arbetsplatser har tjänstepensionsavtal, men inte alla."

https://www.pensionsmyndigheten.se/f...ll-din-pension

https://www.minpension.se/allt-om-pe...la-arbetslivet

Exakt detta är brutalt, då de jobbar i flera år utan att få in en krona till pensionen, därav så många unga på hamburgerhaken de slipper betala in 4,5% till pensionen.
Citera
2022-06-01, 15:43
Bannlyst
Citat:
Jureskog har inte kollektivavtal eftersom det kostar pengar.
Som han sa i artikeln, de kanske får dricks och då kan de få en bra lön.

Alltså det är kundernas ansvar att ge dricks så att personalen kan överleva!

Men man kan ha kollektivavtal liknade
Löner, även om man inte köper beskydd av facket.
Citera
2022-06-01, 15:45
Bannlyst
Citat:
Så vad ska diskaren leva av?

Orimlig kostnadsbild?
Jaha och utav den anledningen ska diskaren acceptera att ta den smällen istället för arbetsgivaren?

Eftersom det är fler som kan jobba som diskare än hovmästare. Om det inte flygande steka sparvar in i munnen så kommer fler att jobba som diskare.
Citera
2022-06-01, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vackrahav100
Det där är sånt bullshit. Jag tror jag sökt hundra restaurangjobb sista året utan ens ett svar. Han vill ha konkurrens om jobben för att pressa ned lönerna på sina usla restauranger som ingen går till. Jag har varit på hans restaurang, ingen var där, det var tomt.
Samma problem finns även i helt andra branscher. De annonserar lediga platser och folk söker, men INGEN får arbetet. När tiden för arbetsannonsen har gått ut, så lägger de upp samma annons igen. Gissningsvis vill HR-personalen ha något att göra. Den branschen jag är utbildad för påstår att de har massiv brist på arbetskraft, men märkligt nog är det ingen som anställer när folk söker. Min gissning är att den personal som har erfarenhet och arbetar vill att det ska se ut som om det råder arbetskraftsbrist så att de kan äska högre löner samtidigt som hyrpersonal kan tjäna mångdubbla löner. Jag har sökt i flera län, men utan resultat.
Citera
2022-06-01, 16:10
Moderator
Ruskigbusss avatar
Inte för att jag vet om han har rätt eller fel, men det kan vara intressant att få veta vad han själv skriver om artikeln.
Citat:
Äh. Fan vad fel det blev. Så många sårade människor på så kort tid - för det vill jag be om en stor ursäkt. (Det gäller alltså en artikel i Aftonbladet som jag uttalade mig i.) Till de som känner sig helt felaktigt utpekade som slöfockar, till alla i restaurangbranschen som sliter och i synnerhet för alla mina egna anställda som gör just mina restauranger till det de är.

Dessutom, när jag pratade med journalisten var det mina klassiska restauranger jag utgick i från. Inte snabbmatskedjan som bär mitt namn. Olyckligt nog blev det otydlig. En sammanblandning som lett till många idiotförklaringar i sociala medier, men i värsta fall besvikna anställda som fick intrycket att jag inte har koll. Sorry, jag borde varit tydligare, jag trodde det var glasklart i samtalet.

Är alla som är arbetslösa slöfockar? Nej, såklart inte. Jag tror inte lathet är den överhängande - eller ens en stor anledning till arbetslöshet. Det var faktiskt inte heller det jag sa, och hade jag vetat att det skulle tolkas så snaskigt av tidningen så hade jag faktiskt inte uttalat mig alls. Men felet är också mitt. Jag borde ha förstått hur det kunde bli helt fel att ens vädra tanken om att det nog finns en och annan latmask därute. Självklart vet jag att nästan alla som inte har ett arbete önskar, och sliter - ibland mot alla odds, för att få ett. Återigen, jag är väldigt ledsen för att det kom fram som det gjorde.
https://www.facebook.com/hantparesta...76569879052759

Det finns väldigt mycket mer i hans text, så läs den gärna.

Det kanske är en dålig ursäkt, men jag kan tro på den delen där han skriver att han blivit felciterad av journalisten.
Å andra sidan borde han kanske vetat bättre än att säga det som han ändå sa.
Citera
2022-06-01, 16:12
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Inte för att jag vet om han har rätt eller fel, men det kan vara intressant att få veta vad han själv skriver om artikeln.

Det kanske är en dålig ursäkt, men jag kan tro på den delen där han skriver att han blivit felciterad av journalisten.

Har inte fejsbook 🫣..
Citera
2022-06-01, 16:13
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissDecibella
Har inte fejsbook 🫣..
Jag tror du kan klicka ändå.
Citera
2022-06-01, 16:17
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Men man kan ha kollektivavtal liknade
Löner, även om man inte köper beskydd av facket.

Fast det ville han ju inte ha, han klagade ju på att lönerna var för höga??? Så fallet med denna pösmunken är ju att han vill inte arbeta själv, för hade han varit driven och engagerad i sitt företag hade ju första sparpaket varit att han själv gick ner på golvet? Men klart det är lättare att vara kränkt och gråta i kvällspressen än att faktiskt arbeta...
Citera
2022-06-01, 16:17
Medlem
JustcallmeCarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Mega pudel, men detta var ju inte första gången heller, han låter allt mer som Amber Heard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in