2022-05-31, 21:09
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
om du får en mötande bil på din egen sida får du aldrig väja åt vänster. Det finns bara ett alternativ, väja åt höger så nära diket det går. Går du över i mötande körfält åker du dit
Jag tolkade det från hytten som jag tror att tankbilschauffören kan ha uppfattat det.

Att den mötande olycksbilen, kom färdades från Slite hållet, tankbilen från Visby hållet, att olycksbilen svängde in på vägens planhalva mot Slite, i tankbilens färdriktning mot Slite.

Att tankbilschauffören instinktivt väjde åt vägens vänstra planhalva, den från Slite, med syftet att undvika den dödliga kraschen med mötande olycksbilen, som hade riktning Bäl kyrka.
Citera
2022-05-31, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Om mötande går åt höger i ens färdriktning, väjer man väl åt vänster i ens egna färdriktning
Eller tolkar jag dig fel? Att det var något annat du menade, som jag missade, inte förstod?

Nej du har helt rätt jag har inte tänkt rätt.

Jag utgick från att tex C i detta fall upptäckt och försökt väja tillbaka. Då jag har svårt att tänka mig att hon tex somnat/påverkad osv
Citera
2022-05-31, 21:33
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Jag tolkade det från hytten som jag tror att tankbilschauffören kan ha uppfattat det.

Att den mötande olycksbilen, kom färdades från Slite hållet, tankbilen från Visby hållet, att olycksbilen svängde in på vägens planhalva mot Slite, i tankbilens färdriktning mot Slite.

Att tankbilschauffören instinktivt väjde åt vägens vänstra planhalva, den från Slite, med syftet att undvika den dödliga kraschen med mötande olycksbilen, som hade riktning Bäl kyrka.

Du skapar ett scenario, vilket kan verka rimligt. Men då kvarstår det att om chauffören gjort så, så blir han vållande. Jag hoppas att dom gör en vettig utredning på det här, och inte ballar bort som dom brukar
Senast redigerad av Goldentie 2022-05-31 kl. 21:56.
Citera
2022-06-01, 01:54
Medlem
Efter att ha läst alla inlägg mer än en gång så kan jag tyvärr inte hålla tyst längre!!

Jag tycker att dessa påhopp mot Roma Grus är helt befängda! Detta har spårat ur totalt!!
Rena jävla påhopp!!
”Har den ansvariga noll koll eller krav på sina chaufförer är ju frågan. Det börjar bli löjligt.” Skrev någon igår.
VDn för dessa två företag, han bryr sig mer än vad många verka förstå, han har själv varit på dessa olyckor för att kunna hjälpa sina anställda och även hjälpa till så mycket det går med arbetet runt olyckan. Jag skulle nog påstå att dessa tre chaufförer som tyvärr har varit med om dessa tre minst sagt tragiska olyckor är betydligt mer rutinerade än alla er tillsammans i denna tråd.

Dessa 3 har åtskilliga år av erfarenhet av detta yrke.

Jag som själv är yrkeschaufför för ett helt annat företag och kör ca 8000 mil (med lastbil) om året på denna ö, borde inte jag som möter deras bilar så många gånger om nån reagera på att dom kör värre än alla andra?
Vill ni veta en sak? Jag har en lång lista på andra bilar och företag som jag är betydligt mer rädd för att möta!! Då ska vi inte prata om ALLA personbilar, så jävla många gånger man möter personbilar på denna ö som är livrädda för diket på deras högersida så man MÅSTE ha vänster hjulpar på vänster sida om mittlinjen. Vi ska inte gå in på hur svårt det är att köra klok i en rondell för det behövs tydligen en massa poäng från högskoleprovet för att kunna klara av att köra rätt i en rondell!

Hur som helst så är det jätte tragisk att det skett ytterligare en dödsolycka, men snälla, hoppa inte på chaufförer innan ni har koll på vad som hänt.
Dom har det tillräckligt jobbigt ändå!

”Kallis” är något på spåret ang identifieringen,
ifall man inte kan se rakt upp och ner att det är den personen som sitter i bilen, även fast man har hittat ett körkort i bilen så måste det gå den vägen som det går just nu.
Senast redigerad av Romabo 2022-06-01 kl. 02:06.
Citera
2022-06-01, 04:58
Medlem
C.S Har jag känt väldigt nära i 20+ år. I perioder umgåtts dagligen. Jag har åkt bil med henne 100tals gånger,och ja hon va absolut inte lämplig till att ha körkort, INTE pga av sin historia med alkohol o droger. Utan hennes kraftiga ADHD plus andra saker. För hon kunde inte fokusera , höll ofta på med luren o annat när hon körde,blivit stoppad minst 10 ggr med henne för folk ri gt o trott det är en rattfylla. Hon har blåst noll varje gång. Likaså böodprov ang droger, alltid negativ. Hon skulle ALDRIG sätta sig i bilen medvetet påverkad, hon hade full koll på hur illa hon körde ändå. Plus hon blev stoppad var o varannan gång. Och alltid vart odrogad o nykter.

Självord kan ni utesluta ur spelulationerna helt.hon va på väg mot bättre tillvaro. Började återfå kontakt med sina ungar. Hade börjat träna igen. Glad och hoppfull om framtiden. Var med i LARO medicinerades mot sin adhd och mot sitt beroende Blir jävligt sne när en del snorungar här spekulerar o snackar självmord o rattfull/drogad.

Känner ni inte henne eller dömer henne på hennes historia så e ni uppenbart för unga eller för dumma och låter era fördomar avgöra hur det gått till.

Roma grus borde byta ut sina chaufförer, dom kör alltid för fort o noll koll, säger dock inte att detta va chaufförens fel. Men rent allmänt e d dags för dom o hålla hastigher inte hålla på med mobilen. Vilket i sig är olagligt numera yrkeschaufförer e inte dom som e bäst i trafiken snarare tvärtom. Tar saker för givet,tror dom e kungar på vägarna. Det är dom som ska föregå med gott exempel.

Många nötter i denna tråd, alltför unga hur kan ni ens ha åsikter om ni inte ens känner personen o bara lyssnar på rykten och tar det som en sanning, vilket 9 ggr av 10 är helt fel sanning.

Alltid tragiskt med dödsolyckor. Men 80 % av er i denna tråd vet inte ett skit! Ni känner henne inte utan bara sitter o spekulerar o pga av hennes historia så har ni dömt henne på förhand. Respektera henne som människa hade det vart nån i eran egen familj hade ni skrivit likadant då?

Pratar skit om och tycker hon får skylla sig själv. Pga sin historia. Ni ska bara hålla käften o sluta sekulera. Många här går i skolan ännu och har ingen livserfarenhet. O då borde man va ödmjuk o lyssna på dom som vet nåt om livet.
Citera
2022-06-01, 05:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Säger vem? Finns det vittnen eller är det bara chauffören i lastbilen som kan berätta? Är det det senare så kan det uppstå frågetecken, eller hur? Hans vållande eller hennes självmord.

Det borde bli en olycksplatsutredning på olycksplatsen, om inte Gotland har egna lagar

De fanns vittnen som åkte bakom lastbilen o bilen när de hände
Citera
2022-06-01, 07:21
Citat:
Ursprungligen postat av Romabo

Jag tycker att dessa påhopp mot Roma Grus är helt befängda! Detta har spårat ur totalt!!
Rena jävla påhopp!!

Din åsikt gör inte andras iakttagelser mer fel. Du påstår att folk som sett Roma Grus bilar fara fram som vettvillingar ljuger. Ett rent jävla påhopp

Säg till dina polare att hålla händerna på ratten och ge fan i mobilen när dom kör, och så kan dom hålla sig till hastighets reglerna. Det finns ingenting som heter fri fart på ön
Citera
2022-06-01, 08:30
Medlem
Senast idag, nu på morgonen gjorde Roma grus en farlig omkörning, han körde om ett fordon fast det var dålig sikt och fick möte såklart..... Så det kunde ha hänt en liknande olycka idag med samma företag.
Citera
2022-06-01, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madison80000
Senast idag, nu på morgonen gjorde Roma grus en farlig omkörning, han körde om ett fordon fast det var dålig sikt och fick möte såklart..... Så det kunde ha hänt en liknande olycka idag med samma företag.

Nog har RG försett gotländska vägtrafikanter med näradödenupplevelser i årtionden, om de beror på ödet eller gasglada chaufförer låter jag andra bedöma. Statistisk är de väl utan tvekan överrepresenterade i allvarliga olyckor iallafall. Kan tillägga att jag idag låg bakom en RG-bil som höll LÄGRE hastighet än högst tillåtna😳😳😳
Citera
2022-06-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robbson11
C.S Har jag känt väldigt nära i 20+ år. I perioder umgåtts dagligen. Jag har åkt bil med henne 100tals gånger,och ja hon va absolut inte lämplig till att ha körkort, INTE pga av sin historia med alkohol o droger. Utan hennes kraftiga ADHD plus andra saker. För hon kunde inte fokusera , höll ofta på med luren o annat när hon körde,blivit stoppad minst 10 ggr med henne för folk ri gt o trott det är en rattfylla.

Tacksamt att sådant kommer fram så tydligt.

Många av de uppmärksammade krascherna vi ser har sitt ursprung i NPF-problematik.
Det är något som borde diskuteras mer, men som alla verkar vara livrädda att ta upp.

En dag, en dag...
Citera
2022-06-01, 09:45
Medlem
Kalliss avatar
Tankbilschaufförer har väl en rätt gedigen yrkesutbildning- och erfarenhet, menar att det krävs fler och högre behörigheter, kunskap och skicklighet innan man får ge sig ut på vägarna framförandes ett tankbilsekipage, där man som yrkeschaufför måste ha koll på volymerna i de olika tankarna för att ha koll på skvalprisken, samt ha framförhållning i vägens förlängning, i större utsträckning än att framföra lastbil med släp, om än tungt lastat.

Även om polisens utredning är klar, kommer denna olycka att utredas av andra myndigheter, utifrån andra perspektiv, som en haveriutredning med tankbil, utredas under en längre tid, då det finns så mycket data som skall samlas in och analyseras, sammanställas. För att se om det finns lärdomar att dra av själva olycksförloppet.
Citera
2022-06-01, 11:22
Medlem
En tragisk olycka. Man måste inte hitta en ”syndabock” men en ordentlig utredning kan ju i dom bästa av världar resultera till att det inte händer igen. Jag har t ex upplevt att många yrkeschaufförer kör för fort på dom gotländska vägarna, detta borde man ju i a f kunna få svar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in