2022-05-31, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det kan ju lika gärna vara Roma Grus chauffören som fipplat med sin mobil. Det ser man ju dagligen med dessa blå bilar, att föraren är upptagen med mobilen

Konstigt att polisen skall ha friat chauffören utan den sedvanliga utredningen som följer vid en dödsolycka

Man kanske misstänker självmord dvs hon siktade på lastbilen
Citera
2022-05-31, 17:30
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Man kanske misstänker självmord dvs hon siktade på lastbilen

Säger vem? Finns det vittnen eller är det bara chauffören i lastbilen som kan berätta? Är det det senare så kan det uppstå frågetecken, eller hur? Hans vållande eller hennes självmord.

Det borde bli en olycksplatsutredning på olycksplatsen, om inte Gotland har egna lagar
Citera
2022-05-31, 17:42
Medlem
Citat:
Det kan ju lika gärna vara Roma Grus chauffören som fipplat med sin mobil. Det ser man ju dagligen med dessa blå bilar, att föraren är upptagen med mobilen

Konstigt att polisen skall ha friat chauffören utan den sedvanliga utredningen som följer vid en dödsolycka

Håller med helt klart. Kan mycket möjligt vara lastbilschauffören. Särskilt chauffören som körde vid detta tillfälle också. En riktig manlig besserwisser. Konstigt också att hans bromsspår är så pass långa samt ligger bilarna på hans vänstersida. Skall han väja från en bil som är på hans vägbana väjer man väl åt höger ? Inte åt vänster rätt in i bilen….
Citera
2022-05-31, 17:45
Medlem
Lastbilschauffören kommer väldigt lindrigt undan. Det kan ha med offrets bakgrund vilket är helt sjukt.
Citera
2022-05-31, 17:58
Medlem
Det krävs rättsmedicinsk undersökning för identifiering tydligen. Märkligt då man har bilen, offret och rimligen borde föraren haft plånbok/körkort med sig
Citera
2022-05-31, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Det krävs rättsmedicinsk undersökning för identifiering tydligen. Märkligt då man har bilen, offret och rimligen borde föraren haft plånbok/körkort med sig

Det är väl knappast konstigt.
Man ser inte alltid ut som på sin körkortsbild efter ett olycka/dödsfall.
Uttrycker mig fint nu, hoppas du förstår ändå.
Citera
2022-05-31, 19:05
Medlem
Citat:
Säger vem? Finns det vittnen eller är det bara chauffören i lastbilen som kan berätta? Är det det senare så kan det uppstå frågetecken, eller hur? Hans vållande eller hennes självmord.

Det borde bli en olycksplatsutredning på olycksplatsen, om inte Gotland har egna lagar
Brukar gå se på spår exakt vart smällen skett, det har säkert bängen koll på
Citera
2022-05-31, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnkenGutekis
Det är väl knappast konstigt.
Man ser inte alltid ut som på sin körkortsbild efter ett olycka/dödsfall.
Uttrycker mig fint nu, hoppas du förstår ändå.
Men det verkar som det är denna C*rina så då är dom ju tämligen säkra i a f. Flera av hennes vänner som skriver Rip
Citera
2022-05-31, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannha
Men det verkar som det är denna C*rina så då är dom ju tämligen säkra i a f. Flera av hennes vänner som skriver Rip

Ja, jag menar mer generellt. Det räcker inte att vara tämligen säker när man ska fastställa en identitet.
Citera
2022-05-31, 20:36
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asprickigzebra
Lastbilschauffören kommer väldigt lindrigt undan. Det kan ha med offrets bakgrund vilket är helt sjukt.
Nja, på fastlandet är åklagarna lite hårdare:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/os...uffor-anhallen
https://sverigesradio.se/artikel/las...ill-annans-dod

Eller så är det ett sätt för det svenska rättsväsendet att kvarhålla utländska lastbilschaufförer på svensk soil, att de inte skall kunna fly undan svensk rättsvisa genom att fly till hemlandet, och utdragna utlämningsprocesser?

Min uppfattning är att polisen har tagit denna trafikolycka till en högre nivå än tidigare utredningar, att man har nya kunskaper och hjälpmedel.

Som jag förstått det, frontalkrockade olycksbilen med tankbilen, i kollisionen pressade tankbilen olycksbilen mot den där grova elstolpen som inte gav vika.

Det är en massa ton plaskande vågor som skapas i tankbilens tankar, vid olyckstillfället, tankbilen fortsätter långt efter kraschen att krocka mot olycksbilen.

Det konstateras att inget liv finns att rädda, det konstateras att inget läcker från tankbilen, ingen risk för brand.

Polisen kliver aktivt in i utredningsarbetet, spärrar av området, dokumenterar allt relativt orört, dessutom med teknik som gör sig bäst i orörda miljöer av drönare, utöver tekniken som eventuellt tankbilen kan förse utredningen med i form av färddata, kameror. Andra fordonskameror, vittnen. Tömningar av mobilmaster, ringde någon och så vidare.

Utöver det kommer polisen att göra kontroller av både fordonens, vägens, och de båda förarnas hälsa, där finns olika verktyg att tillgå, som är effektiva för att bedriva utredningsarbetet framåt.
Citera
2022-05-31, 20:45
Medlem
Kalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asprickigzebra
Håller med helt klart. Kan mycket möjligt vara lastbilschauffören. Särskilt chauffören som körde vid detta tillfälle också. En riktig manlig besserwisser. Konstigt också att hans bromsspår är så pass långa samt ligger bilarna på hans vänstersida. Skall han väja från en bil som är på hans vägbana väjer man väl åt höger ? Inte åt vänster rätt in i bilen….
Om mötande går åt höger i ens färdriktning, väjer man väl åt vänster i ens egna färdriktning
Eller tolkar jag dig fel? Att det var något annat du menade, som jag missade, inte förstod?
Citera
2022-05-31, 20:50
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Om mötande går åt höger i ens färdriktning, väjer man väl åt vänster i ens egna färdriktning
Eller tolkar jag dig fel? Att det var något annat du menade, som jag missade, inte förstod?

om du får en mötande bil på din egen sida får du aldrig väja åt vänster. Det finns bara ett alternativ, väja åt höger så nära diket det går. Går du över i mötande körfält åker du dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in