Citat:
Ursprungligen postat av
espiye
Min tanke är att etik inte är enbart mentalt utan involverar hjärtat (i metaforisk mening). På så sätt har emotivisterna halvt rätt. Och många andra etiska förhållningssätt är alltför hjärtlösa. Jag lutar åt dygdetik själv. Paulus menade att Guds lag står skrivet i varje människas hjärta. Det kan förklara varför vi trots allt väldigt ofta intuitivt vet vad som är rätt och fel.
Och hur vet du att sista meningen är sann? Har du nåt facit över rätt och fel så får du gärna dela med dig av det, men personligen tycker jag det låter som ett cirkelresonemang
Med dagens syn på rätt och fel har väl snarare människors intuition varit käpprätt åt helvete. Förr tyckte man sig veta att det var rätt att bränna häxor, att dräpa den som förnekade guds existens mm. Och vi behöver inte gå långt tillbaka i tiden för att hitta exempel på vad vi idag skulle fördöma som omoraliskt. På sextiotalet tyckte sig folk veta att blandäktenskap var fel. Om 50-100 år kommer de kanske att titta tillbaka på vår tid och förfasas över att vi dödar djur för att äta dem. Det behöver inte dröja så länge. När vi kan börja framställa syntetiskt kött som smakar lika bra som det vi får från slaktade djur kommer vi att ha lyxen att utvidga den moraliska kretsen till djuren. För det är faktiskt en lyx. Redan idag blir många köttätare äcklade av tanken på att själva döda ett djur eller på att bevittna när någon annan gör det. De kan tycka att köttet smakar gott och äta det utan minsta äckelkänsla, men ändå känna moralisk indignation när de bevittnar dödandet. Det folk tycker är äckligt tycker de också är omoraliskt. Äckelkänsla och moralisk indignation är väldigt närbesläktade känslor.
Detta förklarar varför människor ofta känner moralisk indignation över saker som inte har någon påverkan på någon annans välbefinnande. Homosexuella relationer betraktades som mycket omoraliska för bara en generation sedan. Sexköp betraktas fortfarande som omoraliskt i vissa kretsar. Anledningen är att det väcker äckelkänslor, och folk kan inte skilja de här känslorna åt. Men det handlar inte bara om äckel. Du har säkert varit med om något tillfälle när du ingått i en grupp, där en i gruppen av någon anledning inte kan bidra till det gemensamma arbetet. Rent logiskt borde ingen ha någon invändning mot att den här personen gick hem och vilade. Men du vet själv hur populärt det skulle vara. Även i de fall när alla vet att personen inte kan bidra så kräver gruppen ofta att personen ska närvara. Det handlar om uppoffringen. Det strider mot vår känsla för rätt och fel att en person ska vara freerider, så vi vill att personen ska offra tiden, även om det inte gör någon nytta. Ibland till och med om det gör skada. Så jag kan nog inte hålla med dig och Paulus.