Citat:
Ursprungligen postat av
Auswanderer
Intressant. Så det räcker alltså med en fri vilja.
Kanske är det så. Som du skriver räcker det ju med en fri vilja för att upprätthålla ett rättssystem och en nationalstat. Allt vi behöver är att utifrån den fria viljan skapa axiom eller liknande regler som nationalstaten bygger på. Men! Hur ska vi då avgöra vilket samhälle som är mer önskvärt än det andra? Är Nazityskland bättre eller sämre (eller helt enkelt normativt neutralt) i jämförelse med en liberal nationalstat? Räcker verkligen den fria viljan för att avgöra vilken stat som är mer önskvärd?
Jag tror den fria viljan är viktig, och en förutsättning, men det behövs även någon form av etisk teori att ta hänsyn till, just för att kunna avgöra om X eller Y är mer önskvärt.
Jag förväntade mig att du skulle säga att den fria viljan är nödvändig men inte tillräcklig.

Jag tror att den är både nödvändig och tillräcklig så länge som tolkningen av fri vilja betyder att individen är atomen i vårt moraliska kosmos. Men det är inte uppenbart att tom rationella människor tänker så, och jag har personliga invändningar mot mitt eget tänkande kring det.
Det är alltså möjligt att den (fria viljan) är nödvändig
men inte tillräcklig för det vi vill åstadkomma. Det visar, tycker jag, att det är svårt och troligen omöjligt att konstruera moraliska etiska teorier från scratch ur axiom. (<-- vilket var min poäng till att börja med)
Totalitära politiska system som fascism, nazism och kommunism avvisar individens fria vilja för övrigt. De är fokuserade på ideologiska traktat där individer med avvikande åsikter förnekas rätten att följa sin egen övertygelse. Existensen av dessa totalitära hållningar är alltså inget argument mot konstruerandet av etiska teorier baserade helt på individens fria vilja.
Det behövs någon ytterligare princip som samverkar med "fri vilja" -- för utan den principen skulle vi kunna föreställa oss ett helt atomiserat moraliskt kosmos. Liberaler tänker gärna på moral och etik som atomiserad .. jag har fortfarande den impulsen och hatar den eftersom den är så korkad .. så jag skyller på magen. Det jag tänker är att den ytterligare principen (axiomatisk eller inte) kommer ur naturligt urval och kodifieras i litteratur.
Tack för ett intressant svar.