2022-05-31, 14:04
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

Vilket i sig är komiskt då Sverige är den 8e största biståndsdonatorn i världen. Vi skattebetalare mättar xxx-miljoner människor världen över årligen.

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

En annan intressant spaning är de som re-tweetar henne. Ett stort antal kan antas vara (ryska) troll. Svarta, ingen uppenbar koppling till Sverige och samtliga med LBTQ-flaggan i sitt namn, få följare och tweets. Vilket i sin tur får en att undra, är Lovette Jallow en nyttig idiot eller rent av, ett ryss-troll själv?

Vad tror ni om kampanjen Swedengate? Är det en påverkanskampanj?

Länk till Lovetts tweets: https://mobile.twitter.com/lovetteja...40506506674178

Tycker hon har rätt. Vet inte om det är framförallt en "svensk grej" eller om det mer hör till uppfostran eller klass. När jag växte upp så fick jag ibland sitta på kompisens rum när de skulle äta middag, inte snack om att jag skulle få en smörgås eller nåt. De var svenskar-thai, de var lågutbildade, en annan kompis som hade svensk-spansk fölräldrar bjöd på smörgås men inget snack om att jag skulle få riktig mat, de var också lågutbildade. En annan familj med svensk-polska så bjöd de mig på mat och de var mer välutbildade och hade bättre ekonomi.

Men det är ett ganska känt fenomen med svenskar som inte bjuder andras barn på mat. en väldigt snål grej, att bjuda någons annans barn på mat kostar väl runt 30 kr?

Vi kommer alltid bjuda på mat när vi har barngäster här hemma, tycker det är fånigt att vara dumsnål.

Sedan tycker jag att hennes kampanj luktar lite rasism/svenskar är dumma som jag inte riktigt gillar, men i sak är hon ju inte helt ute i cyklar, även om jag mer tror det gäller klass, men det hade inte varit lika roligt att skriva.
Citera
2022-05-31, 14:05
Medlem
Jag slår vad att hade de blivit bjudna på korv med mos, köttbullar och allt annat typiskt svenskt, så hade det garanterat varit minst lika livat för det.
Jag tycker alla svenskar borde bjuda hem invandrare till midsommar på massa sill och surströmming, så blir de jätteglada igen!
Citera
2022-05-31, 14:07
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fishpack
För svenskar, som arbetar, är middagsbordet en chans att samlas och prata om dagen
Då vill man inte ha en negerunge sittandes peta i näsan

Sen så är mat inte så stor grej för oss, som för dom
"ett mål mat" det största man kan bjuda en u t s v u l t e n undernärd på, medans vi såklart antar att hen har massa mat hemma hen också

Försök inte, det är ren snålhet och väldigt patetiskt. Hoppas folk som är födda på 70 talet och senare inte för vidare det där. Det är pinsamt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Âr inte detta ett övergående fenomen? Något som främst inträffade på -70-til 90 talet? Jag kommer ihåg att det förekom i min barndom men jag själv skulle aldrig komma på tanken att skicka mina barns vänner på rummet medan vi andra åt. Självklart så delar man på det man har med mindre barnen har 5 kompisar på besök och plötsligt skal ha middag,

Båda föräldrarna arbetar heltid och vill ha lite kvalitetstid med familjen.

Då drar ungarna hem kompisar som både saboterar planeringen av middagen och kvalitetstiden.

Det kan även ha att göra med allergier och specialkost.

Det enklaste är att alla äter hemma hos sig själva.

På 70-talet fanns det säkert ekonomiska motiv också, men knappast idag.
Citera
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Svenskar är snåla även mot sina egna.

Sant och sorgligt. Svenskar betalar glatt extreme belopp i skatter men till folk runt omkring dom, inklusive familj så är de dummsnåla. Förstår inte logiken.
Citera
2022-05-31, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ClitEastwood
Well, hon har ju inte fel. Var med om det själv (jag är Svensk) ett par gånger som barn att man fick vänta i rummet eller så blev man rent utav hemskickad (vilket är det bättre utav de två). Värst var en gång när jag sov över hos en kompis någon gång i 9-11 års åldern och vi hade filmkväll.
Föräldrarna beställde en kebabtallrik till sin son, jag fick ingenting. Allt det här var sent 80/tidigt 90-tal.

Jag är inte uppvuxen så och absolut inte ett beteende som jag fört vidare, tvärtom. Tråkigt om det här har levt vidare, rent utav skämmigt.

Edit: Nu har jag varken kollat upp henne, klickat länkar eller någonting annat. Besvarar bara hennes påståenden om biten med maten och Svenskar och ingenting annat.
Min dotter var också med om detta beteende.
Och vill tillägga att deras dotter ätit ett antal gånger hos oss, men det tog de ingen hänsyn till. Mycket märkligt beteende.
Citera
2022-05-31, 14:09
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
När jag var liten på 90-talet så for man oftast hem och åt middag själv när man var hos en kompis som skulle äta middag.
Citera
2022-05-31, 14:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LordHeskey
mycket möjligt, men att det är ett förhållandevis vanligt förekommande fenomen råder det inga större tvivel om

Kan hända, behöver ändå inte betyda att det är ett problem.
Citera
2022-05-31, 14:15
Medlem
beheadeds avatar
Sverige är ett av de mest rasistiska länderna i världen. Jag förstår inte varför så enormt många från andra länder och andra kulturer väljer att flytta till Sverige? Det finns ju hundratals andra länder att flytta till. Länder där det inte finns några vita västerländska rasister. Varför väljer man inte något av alla de länderna istället?
Citera
2022-05-31, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notmyguru
Vet inte riktigt varför men det var länge sedan en fb-tråd roade mig så enormt som denna.
Missunnsamma och avundsjuka invandrare som vill få det till att svenskar blir kränkta för att de berättar sin syn på middagssituationen.

Hoppas den här tråden får ett långt liv. Underhållning på högsta nivå!

det finns en aslång gammal tråd berörande detta fenomen på fb, inget som är nytt.
Citera
2022-05-31, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Hashtaggen #Swedengate har blossat upp på Twitter. Tydligen så att svenska familjer inte bjuder sina gäster på mat. Rätt ointressant i sig. Däremot en intressant aspekt i detta är det stora antal svarta som vräker ur sig sin rasism mot svenskar och vita.

*Snipp!*

En annan intressant aspekt är att bland hatarna och rasisterna finns det en person med namnet Lovette Jallow. @lovettejallow en svensk/gambiansk trashfluenser. (Influenser som livnär sig på hat, desinformation och segregation). Hon påstår sig dock vara antirasist och LBTQ förespråkare. Något jag starkt misstror.

Hon är nämligen en motor i hatkampanjen och skriver bland annat följande:

”Swedes are an antisocial and weird lot. Alot of foul things are just accepted as “normal”. Not feeding your kids friends is one of those things.”

”As I trailed behind my friend heading for the dinner table, the mom sternly told me I was allowed to wait and play with the toys in my friends room until dinner was done ✅ 😂 let me just say The swedes are not well at all.”

”In our Gambian home everyone gets fed during lunch/dinner. But I even wrote about this phenomenon in my book because coming from Gambia it was a given. But what a culture shock it was for me. Only immigrants in sweden will share their plates with you.”

*SNIPP!*

Nu är jag inte socialantropolog...men Svenskar är rätt knepiga, det har rätt mycket med hur det Svenska samhället fungerar ur ett socialt och umgängesperspektiv. Har man bott utomlands en längre tid så inser man detta och ser Svenskar med lite andra öppnare ögon.

Sedan är det solklart att tanten har drabbats av en kulturchock/-krock, i Gambia där mat är väldigt viktigt rent överlevnadsmässigt så är det självklart att man bjuder en besökare på mat, det ligger i deras kulturarv att göra så. Här i Sverige har ingen upplevt "svält" sedan kriget och inte riktig svält sedan förra sekelskiftet, det är helt enkelt inte lika viktigt ur överlevnadssynpunkt med mat i vårt kulturarv längre.

Själv har jag upplevt båda sidor av myntet som målas upp. Hos min barndomskompis blev man aldrig bjuden på lunch, trots att jag hade långt hem, men det förväntades inte heller. I ett annat fall blev jag bjuden på middag, med hummer för övrigt, dock var det en engångsföreteelse men i den familjen förväntades det att jag skulle sitta med vid middagsbordet om jag var där. Jag skulle kunna killgissa att det har lite att göra vilken socioekonomisk bakgrund man har.
Svenskar med medelklassbakgrund har oftast ganska usel koll på etikett och gästfrihet rent generellt (undantag som bekräftar regeln finns givetvis), jag själv inkluderat. Medans de lite mer 'bildade', de som rest lite mer (utanför gängse charterdestinationer givetvis) är lättare att ha att göra med, men det är mina egna inskränkta erfarenheter av Svenskar.

Jag är dock inte förvånad över att segregationen i Sverige är så svår, dels är Svenskar rätt rasistiska och inskränkta rent generellt. Även om man är vit, behärskar språket och har rätt spetsutbildning så är man fortfarande puck-tvåa på arbetsmarknaden jämfört med en svensk... Dock verkar det som om vår kravlösa immigrationspolitik leder till en stark ovilja för de som släpps in i landet att integrera sig oavsett. Detta var redan solklart på 80-talet och har knappast blivit bättre eller gynnats av rådande debattklimat.

Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Ta den här tweeten t.ex.[indent]In sweden white people are fighting for their life to call chocolate balls n*ggerballs. #Swedengate
Lovette🏳️‍🌈

*SNIPP!*

Förstår vederbörande skillnaden mellan 'n*ggerball' (*=i) och negerboll? Det är en jäkla skillnad...
För övrigt är den svenska skitnödiga ängsligheten rätt så tragisk då ingen tog illa vid sig att kalla negerboll för 'negerboll' innan skrik-och-skrän-vänstern började klaga över väl vedertagna begrepp för att ta tag och kväva debatten i Sverige. När man skiftar uppmärksamheten från individer till saker så gömmer man bara undan riktiga problem, det är ju det vi skördar frukterna av nu.

Jag ser dock inget problem med att Svenskar och Sverige baktalas i social media, tvärt om. Den som låter sig påverkas av någon slumpmässig typ på social media vill vi inte ha hit oavsett.
Citera
2022-05-31, 14:20
Medlem
Är detta bara ett svenskt fenomen, hur ser det ut i Norge och Danmark?
Senast redigerad av Americanwest 2022-05-31 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in