Citat:
Ursprungligen postat av
oresundsbroen
Det sjuka är att om inte poliserna hade hittat de där blodproven på honom i källaren så hade de inte kunnat jämföra hans DNA med sperman på flickan och därmed hade inte åklagaren haft något att gå på eftersom en misstänkt under resning kan vägra låta sig topsas. Jävla skämt till lagstiftare vi har i det här landet.
Jag undrar över det. När en person blir frikänd så antar jag att de rensar alla relevanta detaljer rörande den "frikände" personen, så som DNA. Men, när de sedan 24 år senare får fram en DNA-profil från platsen så simsalabim hittar polisen en DNA-profil från den misstänkte att jämföra med. Som jag har förstått det skulle polisen ha "glömt" att de hade kvar material.
I en alternativ värld så hade polisen ansett att MGM var den sannolike och när en ny DNA-profil från platsen dök upp med nya metoder så behövde de DNA-material, men domarna skulle inte fixa resning om inte direkta bevis pekar ut MGM för topsning. Så, MGM ger ovetandes DNA-material som polisen jämför med. Kanske lämnade han en kopp med dricka och saliv, eller blodprov på sjukhuset. Kanske polisen var lite kreativ och hittade DNA från honom någon annanstans och sedan inför domarna påstår att de hade det i källaren hela tiden.