2022-05-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natasss
De totala kostnaderna för arbetsgivare är mer än 32%. Räkna 50% mer och man är nära sanningen med pension, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter samt några sjukdagar.
Nu snackar vi om pissmyran Jureskog där ingen stannar mer än en månad och där svartjobbare anställs regelmässigt.
Citera
2022-05-28, 16:55
Medlem
Citat:
De totala kostnaderna för arbetsgivare är mer än 32%. Räkna 50% mer och man är nära sanningen med pension, sociala avgifter och arbetsgivaravgifter samt några sjukdagar.
Ja jag vet dom sa 48% förr.
Citera
2022-05-28, 16:57
Medlem
aaerligs avatar
För höga minimilöner? Slöa ungdomar? Jureskog verkar vara en riktig arbetsskadad fitta. Finns inget respektingivande med att vara en kock över huvud taget utan det är något som underhållningsbranschen skapat genom TV-program som master chef osv.

Jag skulle kalla det för skitlön för ett skitjobb både sett till arbetsuppgifter, kundhantering och arbetstider med minimalt OB, därför att man inom restaurang "förväntas" jobba kvällar och helger. Det är antagligen en före detta kock som sitter och förhandlar för det facket med tanke på hur värdelösa villkor de lyckats förhandla fram.

Jag jobbade en kortare period i restaurang för många år sedan. Jag gör aldrig om det.

Här är minimilön för ungdomar inom restaurang. Jureskog förväntar sig att man sliter kvällar och helger för dessa småpengar som man dessutom skattar på, annars är man en slöfock. En 18-åring får ca 100kr/timman, oskattat. Än värre om du är yngre än så.
https://www.hrf.net/lon-och-villkor/...g-under-20-ar/
Citera
2022-05-28, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Det finns många anledningar till detta och blir så jävla förbannad då jag läste denna trådrubrik

1.) Varenda jävla krögare är i princip skitstövlar mot arbetstagaren.
2.) Hög stress gör att ungdomarna som jobbar där mår dåligt eller börjar småsupa på jobbet
3.) Det där med att få en bra lönespec och lön överhuvudtaget verkar vara tabu hos krögarna att genomföra
Citera
2022-05-28, 17:05
Medlem
Douloss avatar
Det han stör sig mest på tror jag är att den nya generationen respekterar sina lediga dagar. Tackar inte ja till ett extra pass om det har egna planer med vänner etc den kvällen.

Jureskog vill se sprudlande energi, någon som ställer upp med ett leende och ger honom en high-five och struntar i bästa vännens födelsedagsfirande och kommer in och knegar för 110:-/t
Citera
2022-05-28, 17:10
Medlem
megacoolmans avatar
Jureskog är en stor fjant.
Jag har ogillat honom ända sen han var med i det där programmet där han åkte runt och spelade Allan, och försökte lära amerikaner hur man gör hamburgare.

Han hävdar att 23-24000 inklusive dricks är en bra lön. Visst, det kan väl vara ok för en ungdom som precis slutat skolan, men man ska betänka att arbetstiderna ofta är kvällar och helger.
Då blir den lönen genast mycket sämre.
Senast redigerad av megacoolman 2022-05-28 kl. 17:19.
Citera
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Gå tillbaka?
Begriper du inte vad han menar?
Det handlar inte om att gå tillbaka utan att BÖRJA med att ta kneg där inte allt är serverat på silverfat för att SENARE få det bättre när kompetensen har stigit.
Nä ungdomar är jävligt bortskämda i EN DEL FALL

Du vet om att OB i restaurangbranschen är runt 24:90 för en med 6+ års erfarenhet?

Det är mao skitbetalt även för oss som inte är ungdomar.
Jag bytte till butik, 100% OB på lördagar efter 12, hela söndagen och efter 22 på vardagar (samt OB efter 18 vardagar) osv.

Det jag ff inte vant mig vid är att man faktiskt måste stämpla ut och ta rast.

Hoppar dock ff in i restaurang lite då och då för att hjälpa en närstående som driver denna.
Citera
Medlem
Vad mig anbelangar så kan fittan Jureskog stoppa upp sin verksamhet där den hör hemma!
Citera
2022-05-28, 17:11
Medlem
Citat:
Dagens ungdomar vill bli youtubers och influencers. Helt ok med det. Men det är satans dyrt att anställa idag och jag ser själv i annan bransch att villigheten att visa framfötterna minskar för varje kull. Det svenska ungdomar tappar är driv och egenföretagande. Det är de nya svenskarna som är entreprenörer nu. De sliter 2-3 år med pisslön och efter ett par år är de top-dog. Syrianer, araber och kurder kommer snart ta över många branscher och göra bra med pengar. Man måste våga för att vinna. Svensken har tyvärr slutat våga. I paritet med somalier snart. Tyvärr.

Jureskog har rätt i att svenska ungdomar kräver mer. Och ”hävdar sin rätt”. Vilket är fine om man faktiskt kan något. Vilket de flesta unga inte kan. Tyvärr. Övning ger färdighet. Kämpa.

I vissa branscher osv. De finns drivna svenskar men de drivna utbildar sig alternativt blir byggare. Det har aldrig varit drivna som dras till dåliga yrken utan utbildning
Citera
2022-05-28, 17:13
Medlem
Glossis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Han hävdar att 23-24000 inklusive dricks är en bra lön. Visst, det kan väl vara ok för en ungdom som precis slutat skolan, men man ska betänka att arbetstiderna ofta är kvällar och helger.
Då blir den lönen genast mycket sämre.
Reagerade på det med, speciellt "med dricks"-delen, man ska alltså vara beroende av främlingars goda vilja för att bli betalad en skälig lön? Dessutom är väl Jureskogs hak typ McDonalds+? Har nog aldrig dricksat för snabbmat.
Citera
2022-05-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Såg en mycket upprörande artikel idag där Johan Jureskog, en av Sveriges kändaste krögare, uttrycker sig mycket klanderfullt om arbetssökande ungdomar.

Han tycker att minimilönen inom restaurangbranschen är alldeles för HÖG och gnäller samtidigt att ingen vill jobba inom restaurang längre med slutsatsen att ungdomar är "lata slöfockar som hellre vill ligga hemma" och gråter över att "ungdomar drömmer om annat än att slita"

No shit? Klart som fan att folk har högre ambitioner i livet än att "slita" för att göda någon annans plånbok, med skräplön och dåliga villkor.

Att utsätta sitt psyke och kropp genom att göra slitiga jobb med skräplön är i mitt tycke att pissa på sig själv. Undra om Jureskog själv hade velat gå tillbaks till att flippa burgare för 130kr/h med dåliga villkor om det är så självklart?

Akut personalbrist på krogar: ”Slöfockar som går hemma”
https://www.aftonbladet.se/a/7dkAk9

Jo så här äckliga är de flesta företagare!
Att människor inte vill vara låglöneslavar i den fina företagarens skitföretag chockar ju naturligtvis svinet.

Inte ens minimilön vill aset betala utan förväntar sig gratisslavar som man döper om till utbildning/praktik/instegsjobb eller något annat fint ord.

Företagssvinen har som affärsidé att andra människor ska vilja förstöra sina egna liv för att svinet ska kunna plocka ut ex antal miljoner i vinst/år annars är man lat?

Nej det är företagssvinet som är lat som vill att andra människor ska slita ihop hans miljoner medans tryffelsvinet ligger hemma och sover.

Branschen skriker efter personal?
Betala då löner som det går att leva på eller utför jobbet själv så slipper ni ju betala ut någon lön överhuvudtaget!

Men att göra jobbet själv är ni inte intresserade av?
Citera
2022-05-28, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doulos
Det han stör sig mest på tror jag är att den nya generationen respekterar sina lediga dagar. Tackar inte ja till ett extra pass om det har egna planer med vänner etc den kvällen.

Jureskog vill se sprudlande energi, någon som ställer upp med ett leende och ger honom en high-five och struntar i bästa vännens födelsedagsfirande och kommer in och knegar för 110:-/t
Japp, och tyvärr är detta ett väldigt vanligt tankesätt hos chefer inom alla kategorier.
Dom tror att en anställning på deras arbetsplats är en gåva från ovan och att man sätter jobbet först i alla lägen, vilket såklart inte stämmer hos någon förutom hos rövslickarna/dom som lever för jobbet.
Svensson går till jobbet för att han måste, inte för att vara snäll med arbetsgivaren, speciellt inte ifall arbetsgivaren ger en minimilön och kallar en slöfock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in