2022-05-28, 10:54
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Soppan är väl dyrare i Sverige än i Ungern för att vi har mycket högre skatt på denna vara? Det är väl ingen som förnekar det?
Diskussionen handlade mest om vem som lagt skatten (och de dyra kraven på biodiesel).

De svenska politikerna ljuger när de säger att EU är ansvarigt. De svenska politikerna har rätt att sänka priserna på bensin och diesel.
Citera
2022-05-28, 10:56
Medlem
KreugerGulds avatar
Politiker ljuger
Citera
2022-05-28, 11:01
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Diskussionen handlade mest om vem som lagt skatten (och de dyra kraven på biodiesel).

De svenska politikerna ljuger när de säger att EU är ansvarigt. De svenska politikerna har rätt att sänka priserna på bensin och diesel.

Vilken politiker har sagt att EU kräver att bensin i Sverige ska kosta 22kr/l? Har jag aldrig hört. Det finns väl siffror svart på vitt vad som kostar när du köper bensin?
Citera
2022-05-28, 11:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilken politiker har sagt att EU kräver att bensin i Sverige ska kosta 22kr/l? Har jag aldrig hört. Det finns väl siffror svart på vitt vad som kostar när du köper bensin?
Jag har inte gått in i den delen av trådämnet. Men nog skrev tidningarna att Magdalena Andersson inte kunde sänka dieselpriset eftersom EU vägrade. Men i det fallet har de svenska politikerna bestämt en hög inblanding av dyr biodiesel.

Exakt vad de olika politikerna har sagt har jag inte gått in på. Men de svenska politikerna ligger bakom de höga priserna på drivmedel. EU:s minimiskatt för bensin är "bara" 3.77 kronor/l.
Senast redigerad av wwr 2022-05-28 kl. 11:10.
Citera
2022-05-28, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
bästa jag hört på länge!

Ljuger svenska politiker

Du bör vara extremt naiv för att tro att slemhögarna till politiker vi har i riksdagen inte ljuger.

Ha, ha. Ja. Kan det vara någon som tror på Maggan när hon säger ungefär:

-Ja, alltså. Vi skulle hemskt gärna vilja sänka bensinskatten så att vanligt folk har råd att åka bil. Men tyväääärr så går ju inte det. Det är det dumma EU som hindrar oss. Jo, hade det inte varit för EU så hade vi genast sänkt skatten så att bensinen kostar 12 kr/l.
Citera
2022-05-28, 11:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte gått in i den delen av trådämnet. Men nog skrev tidningarna att Magdalena Andersson inte kunde sänka dieselpriset eftersom EU vägrade. Men i det fallet har de svenska politikerna bestämt en hög inblanding av dyr biodiesel.

Exakt vad de olika politikerna har sagt har jag inte gått in på. Men de svenska politikerna ligger bakom de höga priserna på drivmedel. EU:s minimiskatt för bensin är "bara" 3.77 kronor/l.

Det är klart som fan att det är de svenska politikernas fel att vår bensin kostar 22kr/l. Aldrig hört någon som hävdat något annat.
Citera
2022-05-28, 11:18
Medlem
NykteristJaVissts avatar
Det handlar om att eliten testar eran efterfrågan. Den verkar stor, och det är inte många bilister som bryr sig kring kostnaden för att deras feta rövar ska flyttas omkring i en plåtburk som förstör resten av världen. Så länge någon köper, varför ska dem ändra priset? Hoppas priset fortsätter höjas.
Citera
2022-05-28, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddyrosevelt
Big Mac fungerar som ett index om du inte visste det.
Det skulle innebära ett relativt literpris på ca. 25SEK i Ungern
Citera
2022-05-28, 11:26
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Strax före sommarledigheten i juni 2021 ställde sju av åtta riksdagspartier sig bakom det föreslagna rambeslutet för reduktionsplikten de kommande åren.
https://www.altinget.se/artikel/rost...tt-eget-beslut

Jag tror det enda parti som motsatte sig den dyra biodieseln var Sverigedemokraterna? (men jag är inte säker) ... Men om deras röst blir avgörande så viker de sig säkert igen. Det gör SD alltid om det gäller.
Citera
2022-05-28, 11:31
Medlem
Politiker ljuger om allting.
Citera
2022-05-28, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antimental
Låter lite som Sverige som hur du beskriver Dubai och Saudiarabien eller hur? Svenska utanförskapsområden och lågutbildade invandrare som antingen går på bidrag eller har yrken utan utbildningskrav. Ingen riktig skillnad utöver att svenska regeringen har "snäll" syn på invandraren som mellanöstern inte har, men lika behandlas invandraren.

Tillfällig invandrad arbetskraft finns redan, många småbönder (brukade i a f) anställa Ukrainare säsongsvis.

Jag tycker verkligen inte att vi behandlar invandrare illa här. Att bo i utanförskapsområden och gå på bidrag är till stor del självvalt, i synnerhet om vi pratar om lite yngre människor.

Utbildning är gratis i Sverige och alla har dessutom rätt till väldigt förmånligt studielån. Det är fritt fram för vem som helst att se till att lära sig språket bra, läsa upp sina betyg och söka in till en högskoleutbildning.

Alla kan göra klassresor i Sverige, det enda som krävs är vilja och hårt arbete. Något som verkligen inte är fallet i speciellt många fler länder, där utbildning ofta är dyrt.
Citera
2022-05-28, 11:36
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung

Utbildning är gratis i Sverige och alla har dessutom rätt till väldigt förmånligt studielån. Det är fritt fram för vem som helst att se till att lära sig språket bra, läsa upp sina betyg och söka in till en högskoleutbildning.

Alla kan göra klassresor i Sverige, det enda som krävs är vilja och hårt arbete. Något som verkligen inte är fallet i speciellt många fler länder, där utbildning ofta är dyrt.
Men tråden handlar ju ändå om att även jobbare skall ha råd att köra bil. De skall inte behöva söka in på högskolan för att kunna använda bilen regelbundet.
Senast redigerad av wwr 2022-05-28 kl. 11:40.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback