2022-05-27, 16:23
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-bensinturism

Citat:
Ungern sätter nu stopp för de utlänningar som åker in i landet för att köpa billig bensin, rapporterar österrikiska medier.

Efter att landet i november i fjol införde ett fast literpris på bensin – 480 forinter eller drygt 12,80 kronor för 95 oktan – har många bilägare från grannländerna kört över gränsen för att handla relativt billig bensin.

I EU-landet Ungern kostar bensinpriset 12,80 kr litern. Hur kan det kosta över 20 kr litern i Sverige när svenska politiker hävdar att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha lägre pris?

Ljuger våra svenska politiker?
Citera
2022-05-27, 16:27
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen

I EU-landet Ungern kostar bensinpriset 12,80 kr litern. Hur kan det kosta över 20 kr litern i Sverige när svenska politiker hävdar att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha lägre pris?

Skatt? Dieseln kostar 18 kr/L i Lettland har jag hört nyligen.
6-7 kr i Belarus.

http://www.bilsemester.net/bensinpriser.asp
Citera
2022-05-27, 16:41
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Och en Big Mac kostar $5,79 i Sverige och $3,00 i Ungern.
Trots att Staten inte subventionerar det.
Det är ju ännu värre för jag åker kommunalt.
Citera
2022-05-27, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Och en Big Mac kostar $5,79 i Sverige och $3,00 i Ungern.
Trots att Staten inte subventionerar det.
Det är ju ännu värre för jag åker kommunalt.
Ja här måste oppositionen gå all in.
Kravet måste vara $2.00 för big Mac i Sverige.
Staten måste subventionera detta i värsta fall.
Citera
2022-05-27, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja här måste oppositionen gå all in.
Kravet måste vara $2.00 för big Mac i Sverige.
Staten måste subventionera detta i värsta fall.

Big Mac fungerar som ett index om du inte visste det.
Citera
2022-05-27, 17:04
Medlem
Momsen på allt.... Det vägrar dom snacka om..
Citera
2022-05-27, 17:06
Medlem
Å ja de för oss bakom ljuset med sina skatter... å ingen politiker vågar ta upp tex momsen.
Citera
2022-05-27, 17:07
Medlem
goofers avatar
Om politiker ljuger?

Vem tror på motsatsen?

Klart de ljuger, bensin, sprit , spel mm. Är en stor inkomstkälla för staten, klart de vill behålla den.

Den dumma valboskapen sväljer allt och röstar enligt "tradition" ändå, det är ändå någon annans fel att det kostar 1600 att fylla tanken.
Citera
2022-05-27, 17:10
Medlem
Citat:

Jo, men nu du får ju räkna med valutaskillnader också. Nu har jag inte varit i Ungern på år och dag, men förr innan de gick med i Eu, så var det svinbilligt i Ungern för turister, så jag kan tänka mig att 12,80 kr litern i dag är garanterat långt mycket dyrare för dem, än vad våra drivmedelspriser är för oss.
Citera
2022-05-27, 17:11
Medlem
politiker.ljugers avatar
Jag hävdar att politiker ljuger.
Citera
2022-05-27, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jo, men nu du får ju räkna med valutaskillnader också. Nu har jag inte varit i Ungern på år och dag, men förr innan de gick med i Eu, så var det svinbilligt i Ungern för turister, så jag kan tänka mig att 12,80 kr litern i dag är garanterat långt mycket dyrare för dem, än vad våra drivmedelspriser är för oss.

Det handlar inte om det är billigt eller dyrt för ungrare. Det handlar om att svenska politiker hävdar att vi i Sverige inte kan ha lägre bensinpriser då de säger att vi har EU:s miniminivåer och därför inte får sänka priset.

Detta trots att EU-landet Ungern ligger på nästan halva vårat pris. Då stämmer ju uppenbarligen inte det svenska politiker hävdar, att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha ett lägre pris.
Citera
2022-05-27, 17:16
Citat:
Det handlar inte om det är billigt eller dyrt för ungrare. Det handlar om att svenska politiker hävdar att vi i Sverige inte kan ha lägre bensinpriser då de säger att vi har EU:s miniminivåer och därför inte får sänka priset.

Detta trots att EU-landet Ungern ligger på nästan halva vårat pris. Då stämmer ju uppenbarligen inte det svenska politiker hävdar, att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha ett lägre pris.

Är du trögfattad?

Det som höjer svensk bensinkostnad är skatter på drivmedel/allmän moms, Inte priset på bensin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in