Flashback bygger pepparkakshus!
2022-05-27, 23:25
Medlem
Hursomhelstings avatar
Aldrig att politiker ljuger bara det att dem presenterar fakta så som det passar dem.
De få som dristar sig till att opponera sig och pekar på autentiskt fakta tillgängligt för vem som helst enligt lag, dem individerna korrigeras.
Citera
2022-05-27, 23:27
Medlem
Psykonaut-s avatar
Om jag drar minnet så långt jag kan i bränslepriser internationellt, hamnar jag på 2016 då jag körde genom hela Europa med familjen.
Från Danmark via Tyskland, Italien etc och Frankrike så var bränslet dyrare där än här.

Jag antar att inflationen spelar roll, 2022 då EU:s länder generellt, på västra sidan alltid haft högre priser än Sverige historiskt.

Allt annat snack är myter som inte inte har belägg utanför fikarummet.
Citera
2022-05-27, 23:40
Medlem
htdgs avatar
Jag har inte läst hela tråden men svaret är att de kan sänka moms och koldioxidskatten. Det är energiskatten som bestäms av EU, de andra skattesatserna kan de sänka hur mycket de vill för de är nationella.

Utöver alla skatter finns det i Sverige en reduktionsplikt, vilket betyder att man (speciellt i diesel) måste blanda i förnyelsebar råvara, vilken är mycket dyrare än fossil dito. Om bränslet är 100% fossilt i Ungern och de har låg moms och koldioxidskatt blir slutpris till kund avsevärt lägre än Sverige, vilket har hög inblandning och höga skatter, trots att kanske den EU-bestämda energiskatten ligger på en liknande nivå.
Citera
2022-05-27, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-bensinturism

I EU-landet Ungern kostar bensinpriset 12,80 kr litern. Hur kan det kosta över 20 kr litern i Sverige när svenska politiker hävdar att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha lägre pris?

Ljuger våra svenska politiker?

-Ja när var en politiker i sittande regering ärlig ?
Någon som vet får gärna dela med sej-tack.
Citera
2022-05-27, 23:47
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...r-bensinturism

I EU-landet Ungern kostar bensinpriset 12,80 kr litern. Hur kan det kosta över 20 kr litern i Sverige när svenska politiker hävdar att vi har EU:s miniminivå och inte kan ha lägre pris?

Ljuger våra svenska politiker?
Hur ser det ut i Luxemburg, minns det var ett par 3-4kr billigare där när vi bilade i Europa 2019
Citera
2022-05-27, 23:53
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peter_pung
Eller så gör du det själv. EU:s beslutade minimibeskattning är procentuell. Inköpspriset på bensin och diesel är olika för olika länder och vi har också en valutaeffekt att ta hänsyn till.

Ungern har dyrare drivmedelspriser än Sverige, ställt mot genomsnittsinkomst.

Visste du att man i Venezuela betalar 0,25 kr per liter för bensin?
Visste du att varken Afrika eller Venezuela ligger i EU?
Citera
2022-05-27, 23:57
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Braun
Eh vi har typ 50% skatt på drivmedel, där har ni svaret. Röstar man rött får man röd politik. Punkt slut.
Vill ni få ändring, rösta blått.

Låter som att du inte har varit med så länge. Sänkt drivmedelsskatt är bara ett populistiskt utspel, historiskt har di blåe höjt drivmedelsskatten mer än de röda. Förvånad? Bara om du har noll jävla koll.
Citera
2022-05-27, 23:58
Medlem
Konfucius2s avatar
bästa jag hört på länge!

Ljuger svenska politiker

Du bör vara extremt naiv för att tro att slemhögarna till politiker vi har i riksdagen inte ljuger.
Citera
2022-05-28, 00:27
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det konstiga är väl att inte en enda reporter har tagit upp detta med våra egna skatter på drivmedel
Sverige är inte en demokrati om du trodde det. Vi har bara vänstermedia i Sverige. God morgon, men kanske dags för dig att förstå att vi lever i en kommuniststat!
Citera
2022-05-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Å ja de för oss bakom ljuset med sina skatter... å ingen politiker vågar ta upp tex momsen.
Vänsterpartiet har drivit frågan om att ta bort momsen på mat i snart 50 år. Men resultatet har inte varit så lyckat då inget annat parti har tyckt att det varit en viktig fråga.
Citera
2022-05-28, 00:54
Medlem
Genomsnittslönen i Ungern är också runt 500-600 euro netto.
Citera
2022-05-28, 01:12
Medlem
Nej det är klart att ingen politiker ljuger. Utan de bara ger sin beskrivning av
verkligheten.
Vi måste framför allt respektera våra politiker.
Inte hacka på dem eller ifrågasätta deras hederlighet.
De förstår många gånger inte bättre.
Dock vill jag stödja förslaget att staten går in och subventionerar varje hamburgare
med en dollar, eller i dagens läge cirka 10 kr.
Om fem miljoner svenskar äter 50 hamburgare per år så blir det 2.5 miljarder
per år. Det ska vi nog klara. Eller är det bättre att förstärka försvaret?
Eller kanske sänka inkomstskatten för alla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in