Citat:
Ursprungligen postat av
peter_pung
Fast tvång blir det ju inte. Det är bara att man får finna sig i att inte få några bidrag om man inte följer regelverket för det.
Det är tvång hur du än vrider eller vänder på det, på mitt sätt eller ditt sätt.
Många invandrare är lågutbildade och har inte haft arbete sedan de anlände i Sverige, de kommer att få det svårt att få arbete, de är inte eftertraktade speciellt i högre ålder utan svensk arbetslivserfarenhet. Många är så beroende av bidrag under så lång tid att de kan komma att svälta eller bo på gatan, därav tvånget. Mitt sätt är om personligt ansvar, inget mer folkhem Sverige.
Eftersom statspensionerna är ändå redan bundna till aktier är det lika väl att regeringen som styr staten, som förtroendevalda, upplyser väljarna om fonder och aktiebolag man kan investera i för att ha kontroll över sina egna pensioner.
Finns mycket med denna ide som behöver diskuteras, inte minst om hur aktier fungerar och missbrukas idag, om du är intresserad av att diskutera det.
Jag tolkar ditt sätt att staten fortsätter att styra över detta och som så ökar kraven för att få bidrag, vilket är något vi kommer få ändå nu när SDs (och MEDs) politik kommer in mer och mer i åren framöver...