2022-05-24, 23:30
Medlem
SportquattroS1s avatar
Köpt är köpt. Flera bilar jag har sålt lär ha råkat ut för spektakulära haverier inom en timme efter köp och någon vill ha pengar tillbaka.

Brukar svara med att alldeles nyss så var den ju så bra att de ville betala pengar för den, så det här har hänt i deras ägo, de borde ta bättre hand om sina bilar, etc.

Ge inte efter en jävla millimeter.
Citera
2022-05-24, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja folk försöker med allt och skäms inte, man ser bilarna som kommer in på skroten många skrotar hellre en bil än och sälja för att slippa tjafs och det kan vara fullt fungerande bilar som ser bra ut som hade gått att sälja på 15.000 kr. Jag själv slutat med att sälja "vanliga" bilar och håller mej till veteran bilar då är det köpare som vet vad dom vill ha och inget tjafs

Blocket är idag en krigszonen och det är väldigt få svenskar där. Sålt ett par bilar där för över 10 år sedan och FYFAN säger jag bara. Var nog en enda som kunde svenska "skapligt".
Bättre att skrota skiten om det är en "vanlig" bil.

Även om man säger alla fel på bilen och även att den kanske inte bör köras så ringer dom och hotas ett par veckor efter för att bilen gått sönder när man sagt alla fel och de kört med den trots detta.
"eyy bryshan vi ska kutta dig" och liknade fick man höra ett antal gånger.

Alternativet är att hitta rätt köpare vilket kostar mer i tid än det är värt.
Citera
2022-05-24, 23:42
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Blocket är idag en krigszonen och det är väldigt få svenskar där. Sålt ett par bilar där för över 10 år sedan och FYFAN säger jag bara. Var nog en enda som kunde svenska "skapligt".
Bättre att skrota skiten om det är en "vanlig" bil.

Även om man säger alla fel på bilen och även att den kanske inte bör köras så ringer dom och hotas ett par veckor efter för att bilen gått sönder när man sagt alla fel och de kört med den trots detta.
"eyy bryshan vi ska kutta dig" och liknade fick man höra ett antal gånger.

Alternativet är att hitta rätt köpare vilket kostar mer i tid än det är värt.

Ääh vafan så där jävla jobbigt är det ju inte!
Även om det är mycket jobbiga små bilhandlare som direkt kan sortera bort så går det att hantera.
I och med att man ganska enkelt kommunicerar via meddelandefunktionen på blocket så går det utmärkt bra att skita i att svara spekulanter som skriver dåligt eller verkar ha en trist ton.

Det är bara att vänta på ett meddelande som verkar vara från en trevlig person innan man tar telefonkontakt.
Citera
2022-05-24, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ääh vafan så där jävla jobbigt är det ju inte!
Även om det är mycket jobbiga små bilhandlare som direkt kan sortera bort så går det att hantera.
I och med att man ganska enkelt kommunicerar via meddelandefunktionen på blocket så går det utmärkt bra att skita i att svara spekulanter som skriver dåligt eller verkar ha en trist ton.

Det är bara att vänta på ett meddelande som verkar vara från en trevlig person innan man tar telefonkontakt.

Är din tid värdelös så visst, kan ju ta sin lilla tid om man vill ha ett vettigt pris och erbjudande.
Citera
2022-05-24, 23:50
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Är din tid värdelös så visst, kan ju ta sin lilla tid om man vill ha ett vettigt pris och erbjudande.

Eftersom 90% av alla meddelanden kommer första dagen efter att bilen annonseras tar det ju inte jättemycket tid.

Man får 19: Ey kompis du får 65%
Och en som skriver: "Hej mitt namn är Hamleys och jag är intresserad av att titta på din bil"

Jag sålde precis min Mercedes årsmodell 2018 och det gick över förväntan.

Sammanlagt:
5 annonser
80 st Ey Brorschan
5 st ska kolla med frugan
2 st som kollade
1 köpte.

Allt inom en vecka, en ny annons varje dag.
Jag fick 6% mer än vad Mercedes erbjöd
Citera
2022-05-24, 23:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Hej kära flashbackare

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Måste jag köpa tillbaka bilen?
Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori

Tack!

En begagnad bil för 13 000 säljs i befintligt skick och det är underförstått att det rör sig om en ”shit box” med diverse problem som antingen finns, eller kommer ploppa i närtid, det vet alla som köper begagnade bilar, personen har haft möjlighet till både syn av fordonet och provkörning innan affären genomfördes, och det låter som du har med ett spontandrivet ADHD barn och göra som ångrat sig.

Bilen är såld och det är inte ditt problem, förklara lugnt och vänligt att du sålt bilen till honom i befintligt skick och inte tänker häva köpet, fortsätter han så får det bli blockering av nummer osv.

Detta är nackdelen med blocket, när det flyter är det för jävla bra, men råkar man för sådana här särbarn så är det tröstlöst, ignorera och gå vidare!
Citera
2022-05-25, 00:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Tack!

Gammalt Trafikmagasin kan ge dig ett svar.
Bilen är såld som defekt, så köparen har inget att komma med.
Citera
2022-05-25, 00:05
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Tack för alla svar hörni,
Det uppskattas enormt!

Det är nämligen min andra bilförsäljningen någonsin, vilket köparen också visste om.
Jag frågade hur långt de hann komma innan den rasade, men det vägrade han att svara på. Åkte runt i våran lilla by och såg den inte någonstans heller.

Skrev i annonsen att den var defekt och även i meddelanden till köparen vi blockets meddelandefunktion. Men köparen menar att jag skulle ha vetat om felkoderna, trots att jag inte har en felkodsläsare.

Bör tilläggas att det gäller en Saab från 05 med dryga 28 000 mil på mätaren.

Köparen hade dessutom med sig 2 polare som också kollade på bilen.

De provkörde aldrig bilen dock, utan betalade, gjorde ägarbyte och sedan drog dem.

Det verkade som schyssta killar och allt gick väldigt smidigt.

Du skrev ju att den var defekt och var ärlig med detta. Till och med att avgassystemet hade rasat vilket borde säga att det kan finnas fler saker.

Hade nissen även en OBD2-läsare så är ju frågan varför han inte använde den när han köpte bilen.

Sedan köper man en bil med defekter redan från början så borde man kunna skruva bil redan innan, nu säger han att en verkstad skall laga bilen? Då kanske han skulle köpt en bra bil från början.

Sist men inte minst. Dom var tre stycken på plats och borde då kunnat räkna ut ett och annat tillsammans.

Nej i detta fall hade jag inte betalat en krona tillbaks, då brukar jag ändå vara den som tycker man kan stå för en del av kostnaden ifall man sålt något som visat sig ha något fel man borde sett och känt till.
Citera
2022-05-25, 01:18
Medlem
megacoolmans avatar
Det låter som en standard MENA-bilaffär.
De Köper en skrotbil för 13000 och förutsätter att den ska vara i nyskick. Sen ringer de två dagar senare och säger att någon bruscha har tittat på den och att "motorn har rasat". Sen ska de ha hälften tillbaks.

Det som talar mot MENA-spåret är att det är en SAAB och inte en BMW.
De gillar ofta att köpa lite lyxigare BMW-modeller fast sådana som har gått +35000 mil.
När sedan Achmeds Halal och Bilverkstad inte kan laga den för 500 kr pga svindyra reservdelar, så sätter de eld på den och får ut försäkringspengar.
Citera
2022-05-25, 10:46
Medlem
Citat:
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Hur skulle ni ha gjort?

Hur hade ni gjort?

Tack!

Det är "köplagen" som gäller mellan två privatpersoner och till skillnad från "konsumentköplagen" är det det som ni avtalat om som gäller. Men det finns ändå vissa omständigheter som inte går att förhandla bort, som ex oskäligt högt pris, saker som köparen borde ha kunnat förvänta sig osv.

Du kommer få mängder av svar där det påstås att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete. Men riktigt så enkelt är det inte.

I ditt fall bör priset varit långt under marknadspriset för motsvarande fungerande bil och så lågt att köparen inte kan förvänta sig mer än vad han fått.

Bortsett från dom defekter du beskrivit ska du inte heller ha gett några löften om att den i övrigt fungerar bra om den inte gjorde det.

Bara för att du erkänner och friskriver dig från ett fel har du inte friskrivit dig från samtliga fel.

Att du sålde den för hälften av vad du betalade för säger inte med automatik att priset för bilen i dess nuvarande skick var marknadsmässigt.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-05-25 kl. 10:50.
Citera
2022-05-25, 12:40
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Det är "köplagen" som gäller mellan två privatpersoner och till skillnad från "konsumentköplagen" är det det som ni avtalat om som gäller. Men det finns ändå vissa omständigheter som inte går att förhandla bort, som ex oskäligt högt pris, saker som köparen borde ha kunnat förvänta sig osv.

Du kommer få mängder av svar där det påstås att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete. Men riktigt så enkelt är det inte.

I ditt fall bör priset varit långt under marknadspriset för motsvarande fungerande bil och så lågt att köparen inte kan förvänta sig mer än vad han fått.

Bortsett från dom defekter du beskrivit ska du inte heller ha gett några löften om att den i övrigt fungerar bra om den inte gjorde det.

Bara för att du erkänner och friskriver dig från ett fel har du inte friskrivit dig från samtliga fel.

Att du sålde den för hälften av vad du betalade för säger inte med automatik att priset för bilen i dess nuvarande skick var marknadsmässigt.
Vafan gaggar du om din sosse.

Ingen har skrivit att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete.

Han har enligt trådstarten beskrivit felen han visste om, till och med avrått köparen från att köra bilen.

Det finns inget köparen lagligt kan göra för att häva köpet. Eller hur menar du att man ska kunna sälja något annars?

S: ”Bilen är defekt, den går dåligt och jag avråder från att köra någon längre sträcka”
K: Ok! Jag köper den.

K: Ey felet har blivit värre, jag vill häva köpet!!

Fattar du inte hur dumt det låter?
Citera
2022-05-25, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Vafan gaggar du om din sosse.

Ingen har skrivit att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete.

Jag skrev "kommer att få" och baserade det på tidigare liknande frågeställningar, men såg nu att det redan fanns kommentarer som lutade åt det hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Som regel har man inget att komma med som privatköpare av begagnade bilar. en säljare kan ljuga och luras hur mycket man vill och köparen kan inte göra ett skit.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hade bett köparen fara och flyga.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Be honom dra åt helvete! Vad fan tror han när han köper en trasig bil?

Citat:
Ursprungligen postat av Office
Han har enligt trådstarten beskrivit felen han visste om, till och med avrått köparen från att köra bilen.

Det finns inget köparen lagligt kan göra för att häva köpet. Eller hur menar du att man ska kunna sälja något annars?

S: ”Bilen är defekt, den går dåligt och jag avråder från att köra någon längre sträcka”
K: Ok! Jag köper den.

K: Ey felet har blivit värre, jag vill häva köpet!!

Fattar du inte hur dumt det låter?

Trådstarten är lite rörig avseende vad som är defekt och vad som i detalj har avtalats.

Helt klart tror jag som du och övriga i tråden att köparen inte har så mycket att komma med men jag tolkade det som att TS ville få veta vad som verkligen gäller juridiskt och det var det jag förtydligade.

Han har bara gjort två affärer i sitt liv så jag tänkte att det kan vara bra för honom att ha med sig framgent också.

Var det något i detalj av det jag skrev som du inte förstår får du återkomma, så ska jag hjälpa dig att bena upp det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in