Citat:
Ursprungligen postat av
kalleballe33331
Hej kära flashbackare
Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt
Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.
Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.
Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.
Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen
Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.
Måste jag köpa tillbaka bilen?
Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer
Måste jag köpa tillbaka bilen?
Hur hade ni gjort?
Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori
Tack!
Det är "köplagen" som gäller mellan två privatpersoner och till skillnad från "konsumentköplagen" är det det som ni avtalat om som gäller. Men det finns ändå vissa omständigheter som inte går att förhandla bort, som ex oskäligt högt pris, saker som köparen borde ha kunnat förvänta sig osv.
Du kommer få mängder av svar där det påstås att säljer man något "i befintligt skick" är det bara att be köparen dra åt helvete. Men riktigt så enkelt är det inte.
I ditt fall bör priset varit långt under marknadspriset för motsvarande fungerande bil och så lågt att köparen inte kan förvänta sig mer än vad han fått.
Bortsett från dom defekter du beskrivit ska du inte heller ha gett några löften om att den i övrigt fungerar bra om den inte gjorde det.
Bara för att du erkänner och friskriver dig från ett fel har du inte friskrivit dig från samtliga fel.
Att du sålde den för hälften av vad du betalade för säger inte med automatik att priset för bilen i dess nuvarande skick var marknadsmässigt.