• 1
  • 2
2022-05-24, 21:33
Medlem
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Måste jag köpa tillbaka bilen?
Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori

Tack!
Citera
2022-05-24, 21:39
Medlem
Om man googlar så får man svar, https://www.pitea.se/Anstalld/pitekv...-privatperson/
Citera
2022-05-24, 21:43
Medlem
killawifes avatar
Om köparen har tittat på bilen innan köp så räknas det som att han har undersökt bilen och godkänt dess skick. Såvida köparen då inte på nåt sätt kan visa att du underhållit information som du vetat om så kan denne inte få köpet hävt.
Som regel har man inget att komma med som privatköpare av begagnade bilar. en säljare kan ljuga och luras hur mycket man vill och köparen kan inte göra ett skit.
Nu har du inte skrivit vad det är för bil, men att bilen går ryckigt kan ju mycket väl ha med just bränslepumpen att göra, så som köpare hade man ju inte direkt blivit förvånad om denna sen pajar. Det är inte heller en speciellt dyr reparation jämför med andra saker som kan gå sönder på en bil. Om man köper en defekt bil är det ganska vanligt att man faktiskt kolla felkoder under provkörningen så lite konstigt att inte köparen gjorde detta.

Summa summarum, du behöver INTE köpa tillbaka bilen eller stå för några kostnader. Om du hade sålt bilen som fullt fungerande så hade det varit kutym att hjälpa köparen men inte ens då så är man tvungen att göra nåt. Meddela köparen att köpt är köpt och om den fortsätter att kontakta dig, blockera dennes nummer.
Citera
2022-05-24, 21:45
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Hej kära flashbackare

Jag köpte en bil för någon månad sedan
Men till min förskräckelse så lossnade delar av avgassystemet mitt på motorvägen under gårdagen.
Och bilen började gå ryckigt/skakigt

Jag lade då upp bilen för ungefär hälften av priset jag köpt den för.

Fick en intressent nästan direkt som hämtade bilen dagen efter.
Jag hade tydligt påpekat i annonsen att bilen var defekt i avgassystemet och gick ryckigt. Jag avrådde även köparen från att köra långt med bilen. Vilket han ändå valde att göra.

Får veta 5 timmar efter köpet att bilen har rasat och soppapumpen är trasig och att det fanns felkoder sedan min tid som ägare.
Jag själv äger inget diagnosverktyg, så visste inte om felkoderna alls.

Nu säger köparen att han ska lämna in bilen för att få en prisuppgift. Och om den är för hög så kräver köparen att jag ska köpa tillbaka bilen

Bör tilläggas att bilen såldes för 13000kr och jag påpekade väldigt tydligt att den var defekt, dåliga tändstift, hål i avgassystemet.

Hur skulle ni ha gjort?
Jag vet att det finns köplagen eller vad den heter. Och att köparen har undersökningsplikt men blir ändå nojjig när dessa saker händer

Hur hade ni gjort?

Moderator får flytta på tråden om den är i fel kategori

Tack!
Hade bett köparen fara och flyga. Du har påpekat fel och brister, den köparen kan lika gärna bytt ut delar som varit trasigt på en annan bil och försöker lura dej. Nästa gång skriver du 2 kvitton ett till dej ett till den andra med datum regnr såld i provkört och godkänt skick och informerad om bilens skick säljes utan garanti fullo betald och priset sedan säljare och köparens underskrift lika dant på bägge kvittona så slipper du tattare som försöker lura säljare. Hade en som hörde avser efter 2 år och sa att oljan är svart och däcken var slut! Har inte skällt så mycket på någon i hela mitt liv och hamnade på svarta listan all inte sälja till den personen
Citera
2022-05-24, 21:51
Medlem
link71s avatar
Nej inget kommer hända. blocka hans nr eller byt telefon nr själv. Han visste om felen när han köpte den som du beskriver.
Mvh
Citera
2022-05-24, 21:52
Medlem
Be honom dra åt helvete! Vad fan tror han när han köper en trasig bil?
Citera
2022-05-24, 21:55
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hade bett köparen fara och flyga. Du har påpekat fel och brister, den köparen kan lika gärna bytt ut delar som varit trasigt på en annan bil och försöker lura dej. Nästa gång skriver du 2 kvitton ett till dej ett till den andra med datum regnr såld i provkört och godkänt skick och informerad om bilens skick säljes utan garanti fullo betald och priset sedan säljare och köparens underskrift lika dant på bägge kvittona så slipper du tattare som försöker lura säljare. Hade en som hörde avser efter 2 år och sa att oljan är svart och däcken var slut! Har inte skällt så mycket på någon i hela mitt liv och hamnade på svarta listan all inte sälja till den personen

Jag sålde volvo 850 som var i kanonskick för några år sedan, rostfri låga mil, ägd av en äldre fabror sen ny innan vi tog över den bilen. Några dagar senare var växellådan trasig och allt möjligt. Ringde upp och brorsan hit brorsan dit ville ha halva pengarna.

Med tanke på att provturen gick närmare 100 på en trettiväg och jag inte visste om jag skulle överleva den, så säljer jag numera bara till svenskar. Fanns inte ett fel på den bilen när den lämnade min uppfart.
Citera
2022-05-24, 22:08
Medlem
Tack för alla svar hörni,
Det uppskattas enormt!

Det är nämligen min andra bilförsäljningen någonsin, vilket köparen också visste om.
Jag frågade hur långt de hann komma innan den rasade, men det vägrade han att svara på. Åkte runt i våran lilla by och såg den inte någonstans heller.

Skrev i annonsen att den var defekt och även i meddelanden till köparen vi blockets meddelandefunktion. Men köparen menar att jag skulle ha vetat om felkoderna, trots att jag inte har en felkodsläsare.

Bör tilläggas att det gäller en Saab från 05 med dryga 28 000 mil på mätaren.

Köparen hade dessutom med sig 2 polare som också kollade på bilen.

De provkörde aldrig bilen dock, utan betalade, gjorde ägarbyte och sedan drog dem.

Det verkade som schyssta killar och allt gick väldigt smidigt.
Citera
2022-05-24, 22:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Jag sålde volvo 850 som var i kanonskick för några år sedan, rostfri låga mil, ägd av en äldre fabror sen ny innan vi tog över den bilen. Några dagar senare var växellådan trasig och allt möjligt. Ringde upp och brorsan hit brorsan dit ville ha halva pengarna.

Med tanke på att provturen gick närmare 100 på en trettiväg och jag inte visste om jag skulle överleva den, så säljer jag numera bara till svenskar. Fanns inte ett fel på den bilen när den lämnade min uppfart.
Ja folk försöker med allt och skäms inte, man ser bilarna som kommer in på skroten många skrotar hellre en bil än och sälja för att slippa tjafs och det kan vara fullt fungerande bilar som ser bra ut som hade gått att sälja på 15.000 kr. Jag själv slutat med att sälja "vanliga" bilar och håller mej till veteran bilar då är det köpare som vet vad dom vill ha och inget tjafs
Citera
2022-05-24, 22:17
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballe33331
Tack för alla svar hörni,
Det uppskattas enormt!

Det är nämligen min andra bilförsäljningen någonsin, vilket köparen också visste om.
Jag frågade hur långt de hann komma innan den rasade, men det vägrade han att svara på. Åkte runt i våran lilla by och såg den inte någonstans heller.

Skrev i annonsen att den var defekt och även i meddelanden till köparen vi blockets meddelandefunktion. Men köparen menar att jag skulle ha vetat om felkoderna, trots att jag inte har en felkodsläsare.

Bör tilläggas att det gäller en Saab från 05 med dryga 28 000 mil på mätaren.

Köparen hade dessutom med sig 2 polare som också kollade på bilen.

De provkörde aldrig bilen dock, utan betalade, gjorde ägarbyte och sedan drog dem.

Det verkade som schyssta killar och allt gick väldigt smidigt.

Du har ju upplyst köparen om att bilen var defekt.
Undersökningsplikten ligger hos köparen, han borde ha tagit med sig on OBD-läsare om de nu var så intressant.
Du har gjort vad som är rätt och rimligt. Det hade varit skillnad om du hade försökt att dölja ett fel så att köparen trodde att bilen var felfri.

Förklara att du inte tänker tänker häva affären med tanke på att du har upplyst om att bilen är defekt vid försäljningen.
Citera
2022-05-24, 22:18
Medlem
JohannesSnajdares avatar
En såpass gammal bil för 13.000 är att betrakta som rep.objekt och köparen har ingenting att komma med. Svara inte på nåt, fråga inget, inled inte någon diskussion - bara ignorera.
Citera
2022-05-24, 22:21
Medlem
Som ovanstående skriver, du har påpekat att bilen är defekt. Så du går fri och kan ignorera köparen.

Köparen försöker spela på dina känslor/samvete eftersom du är så pass grön. En riktig idiot med andra ord.

Svara personen bara med att du köper tillbaka bilen för summan han betalade. Men att köparen ska betala hyra för bilen för tiden han har använt den, och låt den summan vara exakt samma som köpbeloppet.
Senast redigerad av Noccofocus 2022-05-24 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in