2022-05-24, 20:54
Medlem
TheJackets avatar
Så Snoop Dogg hjälpte inte?
Citera
2022-05-24, 20:54
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zhyper
Hamnar inte klarnas fordringar i ett annat bolag som kräver påminnelseavgift och hela fadderullan? Därav den stora kreditförlusten? 7% kan ju inte vara tappat ut i ingenstans såsom folk som inte betalar. 7% är snarare mängden som går till deras eget inkassobolag.

De hade en integrerad modell med eget inkassobolag (Segoria), och de gjorde det avsiktligen väldigt lätt för kunder att råka få påminnelseavgifter vilket var ren vinst för bolaget. VDn uppmärksammades för några år sedan när han på något seminarium, konferens eller liknande sade att Klarnas favoritkunder var de som inte betalade i tid. –edit–

Men hur som helst fick de för ett år sen för sig att plötsligt lägga ner sitt inkassobolag och lägga ut inkassoverksamheten på entreprenad, och alltså gå miste om en massa gratis påminnelseavgifter. De verkar också ha justerat sitt system så att det inte är lika riggat att lura kunder att glömma betala i tid, så att även färre faktiskt hamnar hos inkasso.

En av cheferna för verksamheten kommenterade nedläggningen så här:

Citat:
”Det här är ett beslut som växt fram under ganska lång tid och är helt odramatiskt. Inkassoverksamhet är inte, och har aldrig varit, en del av vår kärnverksamhet”, skriver Klarnas chef för inkassoverksamheten Jan Hansson i ett uttalande till Breakit.

https://www.di.se/digital/klarna-skrotar-inkassoverksamhet/

Jag gillar inte den här revisionismen, eller justeringen över narrativet, som de ägnar sig åt nu, men det är så klart bra om de har bestämt sig för att ha en mer etisk och ordentlig verksamhet.
Senast redigerad av anomalign 2022-05-24 kl. 21:11.
Citera
2022-05-24, 20:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Så Snoop Dogg hjälpte inte?
Snarare stjälpe, eftersom han nog var snordyr.

Jag förstår inte riktigt Klarna-hatet. Om Klarna går i konken kommer givetvis någon annan som gör exakt samma sak, bara kanske lite dyrare. Är det soc-fallen som rantar?
Citera
2022-05-24, 20:59
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Snarare stjälpe, eftersom han nog var snordyr.

Jag förstår inte riktigt Klarna-hatet. Om Klarna går i konken kommer givetvis någon annan som gör exakt samma sak, bara kanske lite dyrare. Är det soc-fallen som rantar?

Klarna är som en bajskorv som inte går att spola ner
Citera
2022-05-24, 21:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enblandandra
Vem skulle bli sittande med Svarte Petter om Klarna ställer in betalningarna? Massa butiker som inte skulle få betalt?

Förstår mig inte på detta, affärsidéer som denna är för abstrakt för mig. Klarna har ju ändå funnits för länge för att bara vara ett luftslott.
Butikerna till viss del, men framförallt Klarnas finansiärer (antar att de har obligationer och givetvis aktier). Kreditstocken mot konsumenterna går att sälja så det hade nog till slut blivit hygglig "recovery", även om aktierna hade varit värdelösa.
Citera
2022-05-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruvafghanen
Är ett kriminellt företag som sätter låginkomsttagare i skiten med judiska räntor.
VD,chef mfl borde få ett lämpligt straff. Enligt mig de slutgiltiga.

Jag är låginkomsttagare och har använt Klarna i flera år. Aldrig haft problem med dem. Fast å andra sidan tar jag ju ansvar för mina handlingar vilket många säkert inte gör. Varenda nätköp genererar ett mail från butiken, varenda sånt mejl kategoriserar jag som antingen summan som kommer hamna på månadsfakturan eller "betald" om jag betalat när jag la ordern. Innan varje köp kalkylerar jag hur mycket pengar jag kommer ha på kontot nästa månad efter att räkningarna är betalda.

Jag har aldrig fått några dolda avgifter eller räntor. Ett par gånger har jag inte kunnat betala i tid, och då har jag ringt till Klarna som har flyttat fram sista datumet för fakturan, helt utan avgifter.

Hur dumma i huvudet är folk?
Citera
2022-05-24, 21:02
Medlem
§ryttares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
VDn uppmärksammades för några år sedan när han på något seminarium, konferens eller liknande sade att Klarnas favoritkunder var de som inte betalade i tid. (Jag är helt säker på detta, men jag lyckas inte hitta minsta tillstymmelse till omnämnande om det alls när jag googlar. Jag tror nästan att Klarna har lagt en förmögenhet på att SEO-sanera bort dessa artiklar.)

Håller med om att det var lite knepigt att hitta, men kan vara googles allmänna förfall som spökar. Jag hittade iaf ett par artiklar. Söker du på exakt det han sa får du träffar:
https://www.svd.se/a/f2caac78-70d8-3dee-a8b0-7dc9c70b7968/klarnas-strategi-vacker-starka-reaktioner
Citera
2022-05-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Tack för kvällens småskratt

Det värsta är att riskkapitalisterna verkar ungefär lika smarta. Stor volym indikerar möjligheter till stor vinst, i framtiden...vilket skapar intresse. Det är en gammal och beprövad strategi men Klarna-grundarna har redan sålt smöret och dragit med pengarna. Att Klarna fått kalla sig bank är inget annat än ett stort skämt.

Att folk aldrig lär sig.
Citera
2022-05-24, 21:03
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Just det, Klarna, nya nazisterna som med tvång skuldsätter fattiga genom köp av nya sneakers och Foodora.
Gruvafghanen kanske föredrar Halalekonomi med Shariabanker och snordyra uppläggningsavgifter, men absolut inga (judiska) räntor!
Citera
2022-05-24, 21:06
Avstängd
Men han är ju så Ball - Big Shot Polacken - miljardär o allt på Klarna.

Är han o bolaget en stoor jävla bluff?
Citera
2022-05-24, 21:07
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av §ryttare
Håller med om att det var lite knepigt att hitta, men kan vara googles allmänna förfall som spökar. Jag hittade iaf ett par artiklar. Söker du på exakt det han sa får du träffar:
https://www.svd.se/a/f2caac78-70d8-3dee-a8b0-7dc9c70b7968/klarnas-strategi-vacker-starka-reaktioner

Aha tack vad bra.

(Jag kom nu på att det är jag som är korkad. Jag har ju DuckDuckGo som standard-sökmotor. Jag prövade att skriva samma sökfras i Google och fick en uppsjö av rätt träffar.)
Citera
2022-05-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Klarna går i snitt back på varje transaktion, men de kompenserar med att ha en hög volym istället.
Går man back så hjälper det inte med höga volymer. Det blir bara värre då
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in