2022-05-24, 19:17
Medlem
Mr1931s avatar
Fan värt en recession bara för att slippa se det där jävla klarna varje gång man ska checka ut nåt. Hatar skiten.
Citera
2022-05-24, 19:20
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Trodde redan i princip alla andra erbjöd något liknande. Konceptet att köpa kundfakturor är ju inte direkt något Klarna kommit på. Sedan är det upp till sajtägaren om man vill aktivera en sådan tjänst. Men jag får väl erkänna att jag inte riktigt förstår vad som är Klarnas USP.

Det är lite som ett kort med 30 dagars kredit och paypal i ett skulle jag säga. Det handlar dock till väldigt hög grad om att de har jobbat sig in i butikerna än att de erbjuder nåt så värst unikt. Det är också lite utav att säga "Hej det är jag" i butiken när det är dags för betalningsuppgifterna.
Senast redigerad av BoHansson 2022-05-24 kl. 19:23.
Citera
2022-05-24, 19:22
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Det finns inget som motiverar 7000 anställda.

Oj, någon gång 2021 så var de 4700 enlugt nån siffra jag googlade fram. Kan nan inte göra det de gör på typ 100 pers? Ja, tänker bara Sverigeverksamheten då, iofs.
Citera
2022-05-24, 19:24
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Underbart. Justice. Good riddance to bad rubbish. Då kan man förhoppningsvis snart börja handla på nätet igen, utan deras tracking och registrering och låneerbjudanden. Klarna-butiker har jag helt bojkottat, hellre varit utan.

Blir inte frågan då vem som kommer köpa upp all personinfo från konkursboet?
Citera
2022-05-24, 19:26
Medlem
BoHanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Exakt! klarna tar smällen med betalsmitare åt dig och i slutändan klarnas aktieägare. Där har vi nyttan med klarna.

Sannolikt har det mesta av 4.5 miljarder i kreditförluster gått till svenska hemsidor som har klarna faktura som betalning. Det är ju kul! Men inte långsiktigt.

Kanske därför de har börjat ta kreditupplysning på en oftare än förut, hehe.
Citera
2022-05-24, 19:32
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Måste vara utslaget tillsammans med bolån (som i princip har noll kreditförluster, än så länge )
Har klarna bolån?

Ja var de inte rökta tidigare, så lär ju de vara i och med det.
Citera
2022-05-24, 19:37
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blondins
Det finns inget som motiverar 7000 anställda.
Och 90% av dessa är hittepå titlar såsom credit manager, credit expert etc 🤦
Citera
2022-05-24, 19:37
Avstängd
DrunkenZealots avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/klarna-maste-spara-sager-upp-personal/
Citat:
Samtidigt rapporterar Breakit att Klarnas medgrundare Victor Jacobsson har sålt av aktier i bolaget till ett värde av flera miljarder kronor sedan årskiftet.

Ja, det här kan bli intressant. Han lär nog byta namn.
Citera
2022-05-24, 19:43
Medlem
zhypers avatar
Hamnar inte klarnas fordringar i ett annat bolag som kräver påminnelseavgift och hela fadderullan? Därav den stora kreditförlusten? 7% kan ju inte vara tappat ut i ingenstans såsom folk som inte betalar. 7% är snarare mängden som går till deras eget inkassobolag.
Citera
2022-05-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Så vad du säger är att människor har problem med att betala sin kredit? Och att det har tagit ett tag för att det skall sippra in i systemet?

Nja, tänk dig att mängden nya kunder (alltså ny kredit) växer snabbare än mängden kunder som betalar sina räkningar (alltså stängning av kredit). Vad händer då?

Men givet kreditförluster på 4 miljarder så verkar det som att folk inte prioriterar att betala sina klarnaräkningar heller, men det spelar mindre roll.
Senast redigerad av llPOWERll 2022-05-24 kl. 19:54.
Citera
2022-05-24, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelensky
Klarna blöder pengar och meddelade igår att personalstyrkan ska minskas med tio procent, motsvarande 700 jobb. Andreas Cervenka skriver idag i Aftonbladet om Klarnas ekonomiska problem.

Klarna blöder tre miljoner i timmen – verkligheten har hunnit ikapp

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/x8jgv8/andreas-cervenka-verkligheten-har-hunnit-ikapp-klarna-kry-trustly-och-storytel

Om man ska tro CNBC kan det framöver bli svårare för Klarna att ta in ytterligare investeringar i bolaget.

Klarna to lay off 10% of its workforce as souring economy hits buy now, pay later space

https://www.cnbc.com/2022/05/23/klarna-to-lay-off-10percent-of-its-workforce-.html

Klarna går alltså back 200 miljoner i veckan och hade ett negativt kassaflöde om 7.3 miljarder under årets första kvartal. För mig framstår situationen som ohållbar. Hur länge kan Klarna fortsätta så här och finns det en risk för att bolaget inte kommer att kunna täcka upp för det negativa kassaflödet?

Riskerar Klarna att bli insolvent?
Jaaa, vad tror du?
Man kanske skall förlägga nästa styrelsemöte på MCDonalds?
Citera
2022-05-24, 19:56
Medlem
Vore riktigt synd om de skulle försvinna från marknaden, använder Klarna vid varje onlineköp då jag ser detta som en säkerhet ifall att man inte får varorna eller om det blir strul med köpet och deras support är riktigt bra.

PayPal och Qliro gillar jag inte utan Klarna erbjuder så klart den bästa tjänsten och deras app är även den riktigt bra.

De skulle struntat i att etablera sig i Usa, säkerligen därifrån som de största förlusterna kommer ifrån, om inte annat så lär det bli när den ekonomiska kollapsen kommer inom en snar framtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in