2022-05-23, 21:08
  #8473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TDKii
Precis som Bitcoin då, eller hur?
Ja med skillnaden att bitcoins värde endast kan likställas med en trisslott. Folk köper det för man hoppas att nån annan ska köpa den dyrare senare av samma anledning. När du köper en aktie så köper du en andel i ett bolag och du får tillgång till framtida vinster i form av utdelningar eller återköp av aktier. I slutändan finns det mer förlorare än vinnare i bitcoin då det är ett minusspel, pengar växlar bara händer mellan köpare och säljare och elbolagen tar ständigt en mellanskillnad.
Citera
2022-05-23, 22:04
  #8474
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Ja med skillnaden att bitcoins värde endast kan likställas med en trisslott. Folk köper det för man hoppas att nån annan ska köpa den dyrare senare av samma anledning. När du köper en aktie så köper du en andel i ett bolag och du får tillgång till framtida vinster i form av utdelningar eller återköp av aktier. I slutändan finns det mer förlorare än vinnare i bitcoin då det är ett minusspel, pengar växlar bara händer mellan köpare och säljare och elbolagen tar ständigt en mellanskillnad.
När jag köper aktier gör jag det med förväntningen att sälja den dyrare senare. Ditt resonemang haltar. Med ditt resonemang kan man endast investera i företag, räntepapper eller råvaror.

Alla bears som spår bitcoins undergång brukar dyka upp när kursen är låg och försvinna när den är hög. Du är en av dessa. Börjar bli lite tjatigt.

Kan du förklara mer hur bitcoin är en trisslott? Får någon random person direkt en stor utdelning medan 99% förlorar? Jämför realised price med nuvarande kurs så ser du att de flesta ligger plus på bitcoin.
Citera
2022-05-23, 23:57
  #8475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
När jag köper aktier gör jag det med förväntningen att sälja den dyrare senare. Ditt resonemang haltar. Med ditt resonemang kan man endast investera i företag, räntepapper eller råvaror.

Alla bears som spår bitcoins undergång brukar dyka upp när kursen är låg och försvinna när den är hög. Du är en av dessa. Börjar bli lite tjatigt.

Kan du förklara mer hur bitcoin är en trisslott? Får någon random person direkt en stor utdelning medan 99% förlorar? Jämför realised price med nuvarande kurs så ser du att de flesta ligger plus på bitcoin.

Det haltar inte alls, ja du kan sälja på högre kurser och göra vinst. Hittar du ett bolag som du tror kommer göra bra med vinster i sina framtida rapporter så är det inte dumt alls. Du kan också behålla bolaget och ta del av utdelningarna/återköpen.

Bitcoin skapar inget värde av något slag, när du köper bitcoin och sen säljer har bara pengar växlat händer. Du spekulerar i princip på att det finns en idiot till efter dig villig att betala för en oanvändbar datakod. Och nej, jag har varit här i både bull och bear market.. Är roligare att reta er nu då korthuset kommer falla.. Nya tider med högre ränta.
Citera
2022-05-24, 02:07
  #8476
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Bitcoin skapar inget värde av något slag, när du köper bitcoin och sen säljer har bara pengar växlat händer. Du spekulerar i princip på att det finns en idiot till efter dig villig att betala för en oanvändbar datakod.
Mina bitcoins kan jag flytta vart jag vill på ett par minuter utan att någon kan hindra mig. Jag kan äga dem utan att någon kan ta det ifrån mig.

Det kan man inte med fiat och därför har marknaden satt ett pris på 30K styck, att du inte ser det användbart förändrar inte marknadens pris eller gör nätverket oanvändbart.

Måste någonting generera värde för att betraktas som värdefullt? Ser du guldklimpar som aldrig blivit till smycken eller kretskort värdelösa? Guldklimpar som bara byter händer då och då?
__________________
Senast redigerad av Zuppen 2022-05-24 kl. 02:10.
Citera
2022-05-24, 02:58
  #8477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Mina bitcoins kan jag flytta vart jag vill på ett par minuter utan att någon kan hindra mig. Jag kan äga dem utan att någon kan ta det ifrån mig.

Det kan man inte med fiat och därför har marknaden satt ett pris på 30K styck, att du inte ser det användbart förändrar inte marknadens pris eller gör nätverket oanvändbart.

Måste någonting generera värde för att betraktas som värdefullt? Ser du guldklimpar som aldrig blivit till smycken eller kretskort värdelösa? Guldklimpar som bara byter händer då och då?

Bara för att du kan flytta dina oanvändbara datakoder gör dom inte värdefulla. Folk bettar på tillgången av idioter och hype när dom köper bitcoin för 30k.

Guldklimpar och liknande kan folk iaf göra till något senare ifall dom vill.

Det enda sättet att bygga långvarig rikedom på ett tryggt sätt är att köpa aktier i bolag med kassaflöden och bra framtidsutsikter.
Citera
2022-05-24, 09:20
  #8478
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Bara för att du kan flytta dina oanvändbara datakoder gör dom inte värdefulla. Folk bettar på tillgången av idioter och hype när dom köper bitcoin för 30k.

Guldklimpar och liknande kan folk iaf göra till något senare ifall dom vill.

Det enda sättet att bygga långvarig rikedom på ett tryggt sätt är att köpa aktier i bolag med kassaflöden och bra framtidsutsikter.
Du säger emot dig själv när du kallar det oanvändbart i samma mening som du instämmer i att de går att flytta på bitcoinen. Det är inte oanvändbart att alla med internet kan ha en finansiella privilegier.

Guldklimpar är värt sitt pris för att dom kan formas om till en ring? Ok.
Citera
2022-05-24, 09:28
  #8479
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Du säger emot dig själv när du kallar det oanvändbart i samma mening som du instämmer i att de går att flytta på bitcoinen. Det är inte oanvändbart att alla med internet kan ha en finansiella privilegier.

Guldklimpar är värt sitt pris för att dom kan formas om till en ring? Ok.

Guld är värdefullt därför att det inte finns andra grundämnen med samma egenskaper.

Man kan skapa oändligt många "bitcoin". Jag menar inte mängden på 21 miljoner, utan själva algoritmen/nätverket.
Citera
2022-05-24, 09:30
  #8480
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Papper1512
När jag köper aktier gör jag det med förväntningen att sälja den dyrare senare. Ditt resonemang haltar. Med ditt resonemang kan man endast investera i företag, räntepapper eller råvaror.

Alla bears som spår bitcoins undergång brukar dyka upp när kursen är låg och försvinna när den är hög. Du är en av dessa. Börjar bli lite tjatigt.

Kan du förklara mer hur bitcoin är en trisslott? Får någon random person direkt en stor utdelning medan 99% förlorar? Jämför realised price med nuvarande kurs så ser du att de flesta ligger plus på bitcoin.
Det lät likadant för 3 år sedan: (FB) Bitcoin faller fritt
Citera
2022-05-24, 09:33
  #8481
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Guld är värdefullt därför att det inte finns andra grundämnen med samma egenskaper.
Till skillnad från alla andra grundämnen?

Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Man kan skapa oändligt många "bitcoin". Jag menar inte mängden på 21 miljoner, utan själva algoritmen/nätverket.

Vi har redan debunkat ditt snack om att det "bara" är att klona Bitcoin, då det även handlar om nätverkseffekten som dina kloner aldrig får med sig.
Som trollet du är så börjar du istället om från början, precis som att du inte blivit "schooled" i ämnet ett antal gånger redan.
Citera
2022-05-24, 09:37
  #8482
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Till skillnad från alla andra grundämnen?

Vad i helvete frågar du här egentligen? Andra grundämnen har inte samma egenskaper och är därför inte värdefulla. En del har andra egenskaper som gör dem värdefulla.

Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vi har redan debunkat ditt snack om att det "bara" är att klona Bitcoin, då det även handlar om nätverkseffekten som dina kloner aldrig får med sig.
Som trollet du är så börjar du istället om från början, precis som att du inte blivit "schooled" i ämnet ett antal gånger redan.

Det är inte debunkat för fem öre bara för att du påstår någonting. Menar du alltså att bitcoin förlitar sig på ett fiat-system? Ok.
Citera
2022-05-24, 09:40
  #8483
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Du säger emot dig själv när du kallar det oanvändbart i samma mening som du instämmer i att de går att flytta på bitcoinen. Det är inte oanvändbart att alla med internet kan ha en finansiella privilegier.

Guldklimpar är värt sitt pris för att dom kan formas om till en ring? Ok.

Jag kan ju göra en krypto imorgon som också går att flytta, fortfarande värdelöst. Ja, typ om du köper en rolex guldklocka så har det kommit från en guldklimp ursprungligen. Fattar inte varför ni kryptoclowner är besatta i att prata om guld hela tiden? Man skapar riktig rikedom genom att äga värdebolag som producerar värdefulla varor och tjänster, inget annat.
Citera
2022-05-24, 09:45
  #8484
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
Jag kan ju göra en krypto imorgon som också går att flytta, fortfarande värdelöst. Ja, typ om du köper en rolex guldklocka så har det kommit från en guldklimp ursprungligen. Fattar inte varför ni kryptoclowner är besatta i att prata om guld hela tiden? Man skapar riktig rikedom genom att äga värdebolag som producerar värdefulla varor och tjänster, inget annat.
Ja, men iom att ingen annan kommer använda din krypto så är den värdelös. Du kommer bara kunna flytta den mellan dina egna adresser.

Du och din krypto saknar "nätverkseffekten".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in