2022-05-22, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Skulle nog vilja tillägga, en modell som fungerar och som övriga plattjordare är överens om.
Såklart. Tack.
Citera
2022-05-24, 00:21
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men enligt FE uppstår gravitation av att jorden hela tiden accelererar med 9.81 m/s^2. Då blir trycket över hela dess yta.
Nej givetvis inte. Flat earth society har ingenting med dagens flat earthers att göra. Läs om flat earth society under FAQ nr 30: https://stoplookthink.com/35-questions-in-35-minutes/
Citera
2022-05-24, 00:38
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har presenterats massor med bevis för rund jord här.
Jaså, jag har inte sett nått än. Det finns en massa argument som funkar på båda, inget som bara funkar på en boll.
Citat:
Det starkaste argumentet är ju att avstånden på södra halvklotet och att cirklar med origo i nordpolen är som längst vid ekvatorn medan sedan börjar minska söder om ekvatorn.
Avstånden blir mindre söder om ekvatorn på en boll, men inte i verkligheten.
Citat:
En skiva med gravitation får ju mer och mer snedriktad gravitation desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum inte hamnar rakt under dig om du inte står i skivans centrum.
Bara om du blandar ihop modellerna. Flat earthers tror inte på bolljordarnas form av gravitation. Men du applicerar bolljordarnas gravitation på en horisontell jord.
Citera
2022-05-24, 00:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menpalla
Jaså, jag har inte sett nått än. Det finns en massa argument som funkar på båda, inget som bara funkar på en boll.
Jo det har presenterats massor med saker som bara funkar på en boll. Att du inte förstår bevisen gör inte att dom inte blir bevis.
Citat:
J

Avstånden blir mindre söder om ekvatorn på en boll, men inte i verkligheten.
Jo avstånden blir mindre söder om ekvatorn i verkligheten. Detta är ett mycket tydligt bevis för rund jord.
Citera
2022-05-24, 00:49
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Att be om en rep i detta sammanhang är bara nonsens. Det du egentligen frågar är om en rät linje mellan två punkter som är så långt ifrån varandra att de inte kan se varandra, går under vattnet.

Varför frågar du oss hela tiden? När vi svarar tror du inte på svaret. Varför svarar du aldrig, annat än att du inte vet. Vi vill veta hur saker är möjliga på en platt jord. Hur kan det till exempel vara sol i 17 timmar i Ushuaia, när solen står på motsatt sida av den platta jorden stora delar av dygnet? Och att det mellan Ushuaia och solen finns ett fält (Norden) där man nästan inte ser solen alls. Som du kanske har sett har jag flera sådana frågor som är avgörande för om det är möjligt att jorden är platt.
Jag säger inte att det inte är så, att solen inte syns 17 timmar där då, men har du bevis för det? (Att det är ljust ett visst antal timmar är en helt annan sak) Detta handlar heller inte om huruvida jorden har kurvatur eller inte, utan om vad solen är och hur den fungerar.
Citera
2022-05-24, 00:50
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Jo det har presenterats massor med saker som bara funkar på en boll. Att du inte förstår bevisen gör inte att dom inte blir bevis.
Jo avstånden blir mindre söder om ekvatorn i verkligheten. Detta är ett mycket tydligt bevis för rund jord.
Två påståenden men inga bevis.
Citera
2022-05-24, 00:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Två påståenden men inga bevis.
Människor har färdats på haven i tusentals år så det finns gott om bevis för att avstånden verkligen blir kortare söder om ekvatorn.
Citera
2022-05-24, 00:58
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scientificum
Jeranism och Dirth och allt vad de heter har kört sitt race i 5-10 år utan att kolla avstånden på södra halvklotet som är mkt enkelt. Inget lär hända om man väntar på FE. Så försök att ta in pengar och gör dessa flygningar om du har möjlighet.
Det är hopplöst att avgöra den verkliga hastigheten i förhållande till marken på ett flygplan så högt upp. Båtresor är mycket bättre, eftersom man ser hastigheten mot vattnet, och dessa debunkar bolljordarnas påståenden om avstånd söder om ekvatorn.
Citera
2022-05-24, 01:01
Medlem
menpallas avatar
Citat:
Människor har färdats på haven i tusentals år så det finns gott om bevis för att avstånden verkligen blir kortare söder om ekvatorn.
Att jorden skulle vara en flygande badboll är ett nytt påhitt, ända fram till första halvan av 1900-talet lärdes det ut i skolorna att jorden är platt och stilla.
Citera
2022-05-24, 02:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Att jorden skulle vara en flygande badboll är ett nytt påhitt, ända fram till första halvan av 1900-talet lärdes det ut i skolorna att jorden är platt och stilla.
Du vet inte vad du talar om. Redan dom gamla grekerna visste att Jorden var rund.
Fram till Copernicus så trodde man att jorden var stilla och allt kretsade kring oss men att jorden är rund visste man tusentals år före det.
Man lärde definitivt inte ut i skolorna att Jorden är platt till första halvan av 1900-talet om det inte är 1900-talet före Kristus du menar.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-05-24 kl. 03:04.
Citera
2022-05-24, 07:34
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Och nu var det ”nästa” person att diskutera…

Okey, berätta hur dessa två punkter är fysiskt möjligt på en platt jord:

1: Vårdagjämningen och höstdagjämning. Nej, du behöver inte ta upp tramset med ”spiralformad rörelse” eftersom det fortfarande inte gör det fysiskts möjligt att få solen rörelse helt tak öve himlen över hela jordklotet under dessa två dygn. Eller att få helt raka skuggbanor.

2: Södra Korset (södra Polstjärnan) är exakt 180 grader mittemot norra Polstjärnan både i Argentina, Sydafrika och Australien. Berätta hur detta är möjligt på en platt Jord.

Låt mig gissa, du kommer inte ge några svar. Däremot kommer du komma med massa trams som inte på något sätt ger en förklaring. Möjligt du länkar till någon 2 timmar lång film utan att med egna ord förklara hur detta skulle vara möjligt på en platt jord.

För du vet ju lika bra som alla andra här att det jag tar upp är fysiskt omöjligt på ett en platt jord.
Senast redigerad av Jazzil 2022-05-24 kl. 07:41.
Citera
2022-05-24, 07:46
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Nej givetvis inte. Flat earth society har ingenting med dagens flat earthers att göra. Läs om flat earth society under FAQ nr 30: https://stoplookthink.com/35-questions-in-35-minutes/
Du menar att det finns regler och att man inte får hitta på allt eftersom, eller använda gamla teorier?

En gång träffade jag en plattjordare, en civilingenjör, öga med öga genom jobbet. Han hade utvecklat hela idén långt bortom det som hobby. Ingenting jag kunde komma på, saknade han svar på. Han kunde t.o.m. förklara sådant jag inte
ens själv hade kommit på att ifrågasätta. Jag måste säga att jag var djupt imponerad.
Nu hatar jag YT-klipp då de slösar bort min tid. Jag läser snabbare, jag kanske tittar på det nån gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in