OK, vi gör så här och citerar mina egna bevis för att jorden inte kan vara platt.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Men det går att bortförklaras av synvillor, ljuset krökning broende på höjd, eller annat.
Vad man behöver, är att den bortförklaring som används, motsäger någon annan förklaring.
Jag har redan funderat på att mäta skuggor på pinnar på olika avstånd men insett att det inte duger, om man inte kan säga hur högt solen är över marken vid samma tidpunkt. Däremot om man hittar något annat, som bara kan bortförklaras av att solen befinner sig på ett annat avstånd vid samma tidpunkt, har man vunnit en tillfällig seger.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Vi prövar det här få se vad "plattjordarna" säger.
Om man sätter en pinne på en plats där solen är i zenit. Samtidigt som man har en annan pinne 1000 mil bort, kan man visa att skuggan från den andra pinnen kommer att gå jäms med marken och även se att solen ligger vid horisonten, samtidigt som pinnen vid zenit inte har någon skugga. Enda sättet det är möjligt enligt Pythagoras sats, på en platt jord, är att solen ligger rakt över, eller faktiskt i pinnen, som står vid zenit eller att jorden är rund.
Var jorden platt, skulle det innebära att man kan ta på solen. Men det kan man inte även om man försöker.
Nu tror jag ni får anstränga er.
Vad som inte framgår här, är att skuggan från den pinne som är 1000 mil bort, är lika hög som pinnen om man ställer en skärm bakom den. Det här går att utföra på jorden.
Så jag uppmanar dem eller någon annan som är intresserad att motbevisa det att försöka. Man behöver inte vara så pro klotjord om man inte vill, utan kan försöka se det från andra sidan.
PS: Jag kom på ett svar själv nu. Men får se om någon annan lyckas. Annars får ni fortsätta med egna teorier.
PS2: Efter att ha tänkt ett tag kan jag nog motbevisa det också.
Edit: För att förklara min egen debatt, kan man tänka sig att solens strålar böjer sig utifrån centrum. zenit, tills de går jäms med jorden 1000 mil bort. men det skulle ändå betyda att man kan se solen bortanför där man kan idag och hela jorden skulle vara upplyst i något sorts skymningslandskap. Det aldrig skulle bli riktigt natt på en platt jord i så fall.