2022-05-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men enligt FE uppstår gravitation av att jorden hela tiden accelererar med 9.81 m/s^2. Då blir trycket över hela dess yta.
Om man har minsta susning om matte inser man strax att den hastigheten skulle bli oändligt stor på kort stund, så det fungerar inte. I förhållande till vad sker accelerationen?
Citera
2022-05-20, 13:48
Medlem
Citat:
Men enligt FE uppstår gravitation av att jorden hela tiden accelererar med 9.81 m/s^2. Då blir trycket över hela dess yta.

Ja enligt The Flat Earth Society. De anses dock av "riktiga" plattisar vara "controlled opposition" vars syfte är att förlöjliga den äkta plattjordsrörelsen.

De flesta "riktiga" plattjordare anser inte att jorden accelererar uppåt, de anser att jorden är stationär. De har däremot ingen alternativ förklaring till varför saker accelererar nedåt, den vanligaste förklaringen är ett mumlande om densitet och att upp är upp och ned är ned.
Citera
2022-05-20, 14:54
Medlem
EnCartes avatar
OK, vi gör så här och citerar mina egna bevis för att jorden inte kan vara platt.

Citat:
Men det går att bortförklaras av synvillor, ljuset krökning broende på höjd, eller annat.

Vad man behöver, är att den bortförklaring som används, motsäger någon annan förklaring.
Jag har redan funderat på att mäta skuggor på pinnar på olika avstånd men insett att det inte duger, om man inte kan säga hur högt solen är över marken vid samma tidpunkt. Däremot om man hittar något annat, som bara kan bortförklaras av att solen befinner sig på ett annat avstånd vid samma tidpunkt, har man vunnit en tillfällig seger.

Citat:
Vi prövar det här få se vad "plattjordarna" säger.

Om man sätter en pinne på en plats där solen är i zenit. Samtidigt som man har en annan pinne 1000 mil bort, kan man visa att skuggan från den andra pinnen kommer att gå jäms med marken och även se att solen ligger vid horisonten, samtidigt som pinnen vid zenit inte har någon skugga. Enda sättet det är möjligt enligt Pythagoras sats, på en platt jord, är att solen ligger rakt över, eller faktiskt i pinnen, som står vid zenit eller att jorden är rund.

Var jorden platt, skulle det innebära att man kan ta på solen. Men det kan man inte även om man försöker.
Nu tror jag ni får anstränga er.

Vad som inte framgår här, är att skuggan från den pinne som är 1000 mil bort, är lika hög som pinnen om man ställer en skärm bakom den. Det här går att utföra på jorden.

Så jag uppmanar dem eller någon annan som är intresserad att motbevisa det att försöka. Man behöver inte vara så pro klotjord om man inte vill, utan kan försöka se det från andra sidan.

PS: Jag kom på ett svar själv nu. Men får se om någon annan lyckas. Annars får ni fortsätta med egna teorier.
PS2: Efter att ha tänkt ett tag kan jag nog motbevisa det också.

Edit: För att förklara min egen debatt, kan man tänka sig att solens strålar böjer sig utifrån centrum. zenit, tills de går jäms med jorden 1000 mil bort. men det skulle ändå betyda att man kan se solen bortanför där man kan idag och hela jorden skulle vara upplyst i något sorts skymningslandskap. Det aldrig skulle bli riktigt natt på en platt jord i så fall.
Senast redigerad av EnCarte 2022-05-20 kl. 15:42.
Citera
2022-05-20, 19:49
Medlem
Citat:
Är du skeptiker.
Vad jag menar är att mätningar på jorden kommer att stämma överens med hur man förklara gravitationen enligt FE-teorierna.
Sen handlar tråden om jorden är platt eller inte så klart Är jorden platt, är de mätningar man gjort så klart på en platt jord, enligt de förhållanden som finns där. För då finns ingen "klotformad" jord.
Det är ni som ska bevisa att jorden är antingen rund eller inte platt, inte jag. I brist på "plattjordare", kritisera jag er bara utifrån hur de(kanske) skulle ha svarat på era "bevis", så ni kan skärpa era argument.

Men passa er för argument som ifrågasätter t.ex. att jorden kan behålla sin atmosfär. För när ni bevisat det, har ni faktiskt inte bevisat att jorden är rund, bara att den har gravitation, precis som en platt jord. Ni har använt er tid till att lära er mer om atmosfären, vilket förstås kan vara bildande.

Nä,för gravitation finns inte på plattjord. Där finns ju enligt dina kollegor bara upp,ner,horisontellt och vertikalt.
Gravitation går mot masscentrum vilket inte finns på en platt jord så dessa kan omöjligt visa samma saker.

Eftersom jag dagligen navigerar efter en sfärisk jord så skeptisk är jag inte det minsta, vet att jag kommer fram på utsatt tid med korrekt mängd bränsle kvar osv.
Citera
2022-05-20, 20:01
Medlem
Citat:

Med den hastighet som skulle uppstå då skulle jorden flyga ifrån sin atmosfär.
Antar att du vet definitionen på acceleration?
Förändringen av hastighet per tidsenhet vilket då innebär att om jorden rörde sig uppåt med 9.81 m/s^2 så skulle det bli en oerhörd hastighet till slut. Bromsar jorden ner denna lite då och då och vi blir viktlösa ett par dagar?
Citera
2022-05-21, 16:03
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har presenterats massor med bevis för rund jord här. Det starkaste argumentet är ju att avstånden på södra halvklotet och att cirklar med origo i nordpolen är som längst vid ekvatorn medan sedan börjar minska söder om ekvatorn. Detta stämmer ju på ett klot men funkar inte alls på en skiva. En skiva med gravitation får ju mer och mer snedriktad gravitation desto längre ut på skivan man kommer eftersom masscentrum inte hamnar rakt under dig om du inte står i skivans centrum.
Typiskt för konspirationstroende att anse att den som är skeptisk till konspirationen har hela bevisbördan medan konspirationstroende inte har någon bevisbörda alls.

Håller med att det finns starka bevis för en rund jord! Men hur förklarar du att både den norra polstjärnan och den södra polstjärnan håller sig fixerade och har gjort så sedan kartläggningen började.

Detta med tanke på att jorden snurrar i en uniform hastighet av ca 1000km/h i en ofixerad axel runt solen.
Citera
2022-05-21, 17:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tartariamannen
Håller med att det finns starka bevis för en rund jord! Men hur förklarar du att både den norra polstjärnan och den södra polstjärnan håller sig fixerade och har gjort så sedan kartläggningen började.

Detta med tanke på att jorden snurrar i en uniform hastighet av ca 1000km/h i en ofixerad axel runt solen.
Med tanke på att det är 400 ljusår till Polstjärnan så är ju dom hastigheter som jorden rör sig runt solen med extremt långsamt så hur menar du att man skulle se stora skillnader där? På en platt jord är ju södra Polstjärnan synlig rakt söderut från hela södra halvklotet inte möjlig alls.
Citera
2022-05-21, 18:48
Medlem
Tartariamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Med tanke på att det är 400 ljusår till Polstjärnan så är ju dom hastigheter som jorden rör sig runt solen med extremt långsamt så hur menar du att man skulle se stora skillnader där? På en platt jord är ju södra Polstjärnan synlig rakt söderut från hela södra halvklotet inte möjlig alls.

Hur vet du att det är 400 ljusår till polstjärnan?
Citera
2022-05-21, 18:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur vet du att det är 400 ljusår till polstjärnan?
Är inte svårt för astronomer att mäta upp avstånd genom parallax så plattisarnas påstående om nära stjärnor, nära sol osv är rent trams.
Dessutom är ju en fast polstjärna och en fast södra polstjärna en omöjlighet på en platt jord oavsett avstånd så vad är du ute efter?
Citera
2022-05-21, 23:12
Medlem
Citat:

Med risk för att vara nedlåtande: Hur snabbt "snurrar" jorden relativt polstjärnan ?

Inte alls. Din frågeställning grundar sig i någon förvirrad uppfattning om att hastighet inte är relativt. Att en bilmotor kan rotera 5000 varv per minut påverkar inte bilmotorns position relativt polstjärnan.

Frågan du egentligen bör ställa dig är varför du tror att sekundvisarens rotation på din klocka har någon som helst bärighet på var venus syns på himlen.
Citera
2022-05-21, 23:43
Medlem
Det hela är egentligen väldigt enkelt.

Presentera en modell som förklarar vad vi ser.
- Sol-/månförmörkelser
- Årstider
- Stjärnhimlen
- Restider mellan kontinenter
- Dygnets ljusa vs mörka timmar
- Sikt av objekt på längre avstånd
- Gravitation

Den runda planeten ger svar på allt.

För plattjordarna har det väl inte riktigt funkat, om man säger så.

Så, plattjordare. Ge oss en modell av en platt jord som fungerar.
Citera
2022-05-22, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saliv
Det hela är egentligen väldigt enkelt.

Presentera en modell som förklarar vad vi ser.
- Sol-/månförmörkelser
- Årstider
- Stjärnhimlen
- Restider mellan kontinenter
- Dygnets ljusa vs mörka timmar
- Sikt av objekt på längre avstånd
- Gravitation

Den runda planeten ger svar på allt.

För plattjordarna har det väl inte riktigt funkat, om man säger så.

Så, plattjordare. Ge oss en modell av en platt jord som fungerar.

Skulle nog vilja tillägga, en modell som fungerar och som övriga plattjordare är överens om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in