2022-05-19, 18:10
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Självklart sitter jag och spekulerar. Ungefär som du gör, när du säger att en kulle av vatten döljer Turning Torso.
Så länge som ingen kan komma med en vettig förklaring hur platt vatten kan dölja TT tvärtemot vetenskapen om hur ljus beter sig så kommer jag allt fortsätta att hävda att TT följd av kurvaturen. Speciellt som det finns massor av andra saker som också stödjer rund jord som södra korset, ekvatorns längd, breddgradernas längd söder om ekvatorn osv. Inga optiska fenomen kan ju få avstånden på cirklar runt Nordpolen att öka i längd fram till och med ekvatorn för att sedan minska. En platt skiva hade haft sin längsta breddgrad vid 90 grader syd och inte vid ekvatorn. Finns helt enkelt för mycket som blir fel på plattjorden.
Citera
2022-05-19, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej vad du säger är att du vet hur ett rep uppför sig även fast du bortser från grundläggande kunskap såsom de krafter som påverkar repet.

Vilka krafter påverkar repet enligt dig? Vad drar repet uppåt respektive nedåt?

För övrigt: Hur ska du verifiera att repet är rakt?

Vi provar det här, en enkel ja eller nej-fråga:

Skulle repet följa samma bana oavsett jordens form?
Citera
2022-05-19, 18:30
Medlem
Citat:
Vi provar det här, en enkel ja eller nej-fråga:

Skulle repet följa samma bana oavsett jordens form?

Ingen aning om hur det funkar på en platt jord. Min kunskap ligger mer inom vedertagen fysik.

Det är snarast du som måste föra fram en teori hur ett rep uppför sig på en platt jord. Det här med densitetskrafter är verkligen inget för mig.

Men spontant kan jag tycka att du har en del att reda ut. Om du inte har koll på hur densiteten påverkar repet känns experimentet rätt meningslöst.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-19 kl. 18:32.
Citera
2022-05-19, 18:56
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Men snälla rara Wille. Allt jag säger är att det rimligtvis finns en skillnad att urskilja om ett rep går längst med en plan vattenyta, eller om repet dras ned under ytan för att båten på andra sidan vattenkullen skapar den effekten.

Är ditt argument att repets bana genom vattnet är identisk, oavsett jordens form?
Nu är det dags att du faktiskt gör ett eget försök.
Börja med att spänna upp ett rep på en 100 meter lång sträcka och studera hur repet beter sig. Du kommer att upptäcka att repet hänger i en båge nedåt mot marken. Försök sedan sträcka repet så att det inte hänger.
Meddela oss sedan resultatet om du lyckats sträcka repet så mycket att det inte hänger ner.

Har du lyckats förstå hur det hänger ihop med tryck i en behållare i förhållande till det omgivande trycket ännu?
Citera
2022-05-19, 19:45
Medlem
Citat:
Självklart sitter jag och spekulerar. Ungefär som du gör, när du säger att en kulle av vatten döljer Turning Torso.

Du anser inte att det finns en gradskillnad mellan de olika "spekulationerna"?

Dina spekulationer kontra 2000 år av "spekulationer" från fysiker, ingenjörer, astronomer, sjöfarare och lantmätare?

Är det en "spekulation" när en lantmätare kan mäta upp kurvan? Eller när någon som studerar fysik mäter upp gravitationen? Eller när en pilot hittar fram från Sydney till Johannesburg?
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-19 kl. 19:48.
Citera
2022-05-19, 19:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men snälla rara Wille. Allt jag säger är att det rimligtvis finns en skillnad att urskilja om ett rep går längst med en plan vattenyta, eller om repet dras ned under ytan för att båten på andra sidan vattenkullen skapar den effekten.

Är ditt argument att repets bana genom vattnet är identisk, oavsett jordens form?

Bara släppte din fråga om antagande lufttryck som går över i vakuumliknande tillstånd?
Citera
2022-05-19, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Bara släppte din fråga om antagande lufttryck som går över i vakuumliknande tillstånd?

Nej då, den frågan kvarstår. Du presenterade mig en graf. Tack för den!
Citera
2022-05-19, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Nu är det dags att du faktiskt gör ett eget försök.
Börja med att spänna upp ett rep på en 100 meter lång sträcka och studera hur repet beter sig. Du kommer att upptäcka att repet hänger i en båge nedåt mot marken. Försök sedan sträcka repet så att det inte hänger.
Meddela oss sedan resultatet om du lyckats sträcka repet så mycket att det inte hänger ner.

Har du lyckats förstå hur det hänger ihop med tryck i en behållare i förhållande till det omgivande trycket ännu?

Huruvida repet hänger ner eller inte är inte särskilt relevant. Det är fortfarande skillnad på ett rep som hänger ned i vattnet, och ett rep som följer jordens kurva igenom en kulle av vatten. 🙂
Citera
2022-05-19, 20:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej då, den frågan kvarstår. Du presenterade mig en graf. Tack för den!

Varsågod.

Går du med på att grafen stämmer med verkligheten?
Citera
2022-05-19, 20:34
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Huruvida repet hänger ner eller inte är inte särskilt relevant. Det är fortfarande skillnad på ett rep som hänger ned i vattnet, och ett rep som följer jordens kurva igenom en kulle av vatten. 🙂
Jodå, det är av stor vikt att du känner till hur ett rep beter sig när man spänner upp det mellan två punkter med ett någorlunda stort avstånd.
Om du kan spänna ett rep på 100 m så det inte hänger ner skulle det kanske gå spänna det en sträcka på t ex 7 000 m. Om inte det går spänna det kortare repet rakt så går det inte heller göra det med det långa repet.
Om jorden är platt skulle inte det långa repet nå vattnet om det går spänna tills det inte hänger ner.
Citera
2022-05-19, 20:58
Medlem
Citat:

Jag vill nog påstå att repet på en platt jord kommer att bukta sig uppåt pga av densitetskraften och perspektiv.

Och eftersom vi har en "vanishing point" kommer repet att vara osynligt. Dvs om du över huvud taget ser något rep är det ett bevis för oplatt.

För övrigt är ett rakt rep bara en spekulation som inte kan bevisas. Att du tror på raka rep är bara ett av många exempel på hur du blivit vilseled av eliten. Att rep skulle kunna vara raka strider mot allt sunt förnuft. Att alla rep ser kurviga ut borde säga dig något.

Här är ett bevis för att rep inte är raka.
https://m.media-amazon.com/images/I/8165dp0VqmL._AC_SX679_.jpg
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-05-19 kl. 21:27.
Citera
2022-05-19, 21:31
Medlem
Citat:
Håller inte alls med om att ett rep är ett värdelöst verktyg. En platt jord innebär ett rep som längst med hela vägen följer vattnets yta, medan en rund jord innebär ett rep som försvinner in under ytan.

Hur siktlinjer och optik får en teoretiskt platt jord att betraktas utifrån från vårt perspektiv, det vet vi inte. Då tar jag hellre något vi vet hur det skulle fungera på en platt jord, till exempel ett rep över en längre sträcka vatten.

🙂👍
Att be om en rep i detta sammanhang är bara nonsens. Det du egentligen frågar är om en rät linje mellan två punkter som är så långt ifrån varandra att de inte kan se varandra, går under vattnet.

Varför frågar du oss hela tiden? När vi svarar tror du inte på svaret. Varför svarar du aldrig, annat än att du inte vet. Vi vill veta hur saker är möjliga på en platt jord. Hur kan det till exempel vara sol i 17 timmar i Ushuaia, när solen står på motsatt sida av den platta jorden stora delar av dygnet? Och att det mellan Ushuaia och solen finns ett fält (Norden) där man nästan inte ser solen alls. Som du kanske har sett har jag flera sådana frågor som är avgörande för om det är möjligt att jorden är platt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in